Jak wiele razy zdarzyło Ci się usłyszeć, że na Twojej stronie www przyda się blog firmowy? Być może mówili Ci to znajomi przedsiębiorcy? A może takie rozwiązanie zaproponował Ci doradca w zakresie marketingu internetowego? Możesz podchodzić do tego tematu nieco sceptycznie. W końcu blog nie jest ani ofertą sprzedażową, ani bezpośrednią wizytówką firmy, a wymaga inwestycji. Czy zatem na pewno się opłaca? Co daje firmowy blog i co zrobić, żeby przyniósł zyski? Wyjaśniamy.
Blog firmowy, czyli co?
Na początek warto wyjaśnić, co to jest blog firmowy. Nie jest to ani „pamiętnik z życia przedsiębiorstwa”, ani też strona z aktualnościami. O ile rzeczywiście w latach 90-tych czy na początku XXI wieku blogi kojarzyły się z osobistymi dziennikami, o tyle obecnie stanowią przede wszystkim wizytówkę firmy.
Blog korporacyjny jest miejscem, w którym komunikujesz się ze swoimi odbiorcami – po to, aby zbudować wizerunek eksperta oraz przekazać wartościowe informacje potencjalnym klientom. To przestrzeń firmowej strony www, która pozwala klientowi lepiej poznać Twoją ofertę oraz zdobyć kluczową wiedzę powiązaną z proponowanymi przez Ciebie produktami.
Jakie korzyści przynosi prowadzenie bloga firmowego?
Przemyślane i zaplanowane prowadzenie bloga firmowego niesie za sobą MNÓSTWO korzyści dla Twojego biznesu – na polu marketingowym, związanym z pozycjonowaniem, ale przede wszystkim pośrednio przekłada się na sprzedaż. Jak to działa w praktyce?
Blog firmowy to skuteczne wsparcie działań SEO, czyli pozycjonowania strony
W pozycjonowaniu stron internetowych chodzi przede wszystkim o to, aby Twoja witryna wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, kiedy potencjalny klient wpisze określone hasło. Te hasła to inaczej słowa kluczowe. Pomyśl jednak przez chwilę, na ile jesteś w stanie dopasować słowa kluczowe do tego, co wpisze użytkownik?
Załóżmy, że sprzedajesz ogrodzenia różnego rodzaju. Pomiędzy nimi znajdują się np. te kute i ozdobne, ale również panelowe, palisadowe, drewniane, gabionowe… można tak długo wymieniać. Każdy z tych produktów można nazwać na co najmniej kilka sposobów. Poza tym – zwłaszcza od momentu, w którym możliwe jest korzystanie z wyszukiwania głosowego na telefonie – zmienił się sposób zadawania pytań Google. Coraz częściej Twoi klienci, zamiast wrzucać krótkie hasło, zadają dłuższe pytania.
Jak to się ma do SEO? Twoja strona internetowa „nie jest z gumy”. To oznacza, że na stronie głównej i podstronach z produktami, choćbyś się bardzo uparł, nie jesteś w stanie umieścić wszystkich słów kluczowych, które są powiązane z ofertą. Nawet, jeśli to zrobisz… to się po prostu źle skończy! Zbyt duże „napakowanie” tekstów frazami jest działaniem, które zamiast pomóc, przeszkodzi Ci w uzyskaniu dobrej pozycji w Google.
I właśnie tutaj, „cały na biało” wchodzi blog firmowy. O ile podstawowa strona firmowa nie rozciągnie się w nieskończoność, o tyle blog firmowy daje Ci nieograniczoną ilość miejsca na prezentację dodatkowych treści. Każdy nowy artykuł może zawierać inną gamę słów kluczowych, a co za tym idzie, krok po kroku rozbudowywać potencjał SEO serwisu. W długofalowej perspektywie to się po prostu opłaci!
Firmowy blog wspiera sprzedaż
Wsparcie sprzedaży odbywa się pośrednio – składają się na to zarówno efekty SEO, jak też budowanie wizerunku marki i zaangażowania odbiorców.
Małgorzata Malinowska: Blog firmowy generuje leady. Przyciąga do strony wartościowy bezpłatny ruch, a zatem potencjalnych klientów. To podstawowe i najtańsze narzędzie content marketingowe – własny, niezależny od innych podmiotów kanał komunikacji firmy/marki z jej odbiorcami. Tu firma może publikować według wg własnych standardów i wytycznych, a ponadto decyduje, o czym, do kogo, kiedy i w jaki sposób pisać.
Za pomocą bloga firmowego możesz dotrzeć do klienta na każdym etapie lejka sprzedażowego – od etapu budowania świadomości marki / produktów, przez wzbudzanie potrzeby, aż po pomoc przy wyborze konkretnego rozwiązania.
Blog firmowy to forma komunikacji marketingowej
Przy pomocy bloga możesz dotrzeć to tych osób, które są realnie zainteresowane tym, co masz im do zaoferowania. Ci, którzy zdecydują się przeczytać nawet jeden artykuł, inwestują w niego swój cenny czas. A skoro tak, muszą być zainteresowani tym, co masz im do powiedzenia. Nie oznacza to, że od razu dokonają zamówienia, ale dzięki tej formie komunikacji „zasiejesz ziarno”, które będzie miało szansę zakiełkować – zwłaszcza, jeśli blog będzie częścią szerszej strategii marketingowej.
Anna Kołodziejczyk: Dzięki blogowi firma może zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów jako ekspert w branży. To zwiększa zaufanie użytkowników do oferowanych przez nią usług i produktów. Podnosi także szanse na dotarcie do sprofilowanego, wyselekcjonowanego odbiorcy.
Blog:
- pokaże, że jesteś ekspertem w swojej branży,
- pozwoli Twojemu klientowi uzyskać odpowiedzi na nurtujące go pytania lub zainspiruje do działania,
- wzmocni zaangażowanie w kontakt z Twoją marką, co zwiększy prawdopodobieństwo, że ta relacja przełoży się na zakup.
Blog firmowy upraszcza komunikację z klientem
Jak często zdarza się, że klienci dzwonią do Ciebie lub piszą z podobnymi pytaniami? Na pewno z zamkniętymi oczami jesteś w stanie wymienić choć kilka tematów, które powracają jak bumerang. To prawda, że nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu doradcy z kupującym. Czasami jednak sprawa, o którą pyta klient, wymaga pogłębionej i dłuższej odpowiedzi. Jeszcze częściej bywa tak, że klient nie jest jeszcze gotowy na bezpośrednią interakcję, a dopiero szuka dodatkowych informacji, które go do niej skłonią. Również z tymi wyzwaniami radzi sobie blog firmowy.
Małgorzata Malinowska: Blog to miejsce, w którym firma ma przestrzeń, by w rozwinięty i pogłębiony sposób odpowiedzieć na najczęstsze pytania i wątpliwości pojawiające się u jej odbiorców (np. takie, które przyczyniają się do rezygnacji z zakupu). Są to zagadnienia związane przede wszystkim z produktami lub usługami oferowanymi przez firmę/markę – wpisy powinny mieć przede wszystkim charakter poradnikowy.
Anna Kołodziejczyk: Treści na blogu stają się wartościowym źródłem wiedzy. To dodatkowo skraca drogę komunikacyjną pomiędzy firmą a potencjalnym klientem lub przygotowuje klienta na efektywny kontakt z firmą. Na przykład uświadamia mu, czego chce, a czego nie, pozwala zorientować się w specyfice usług i produktów, uzmysławia pytania, które chciałby zadać etc.
Lektura artykułów może więc:
- utwierdzić klienta w przekonaniu, że chce się zdecydować na Twój produkt,
- pomóc mu wybrać odpowiednie rozwiązanie,
- przygotować się do rozmowy z doradcą,
- utwierdzić się w przekonaniu, że warto zadzwonić lub napisać, aby jeszcze bardziej poszerzyć wiedzę.
Wsparcie dla innych narzędzi reklamy internetowej i marketingu
Regularnie aktualizowany blog to dobra „pożywka” dla innych kanałów komunikacji z odbiorcą. Ja możesz wykorzystać artykuły? Przede wszystkim:
- w social mediach – zarówno na Twoich fanpage’ach (np. na Facebooku czy w LinkedIn), jak i w komentarzach do innych wiadomości,
- w newsletterze – wysyłaj powiadomienia o nowych artykułach do osób, które subskrybują Twój newsletter. W ten sposób podtrzymasz kontakt z firmą,
- jako wsparcie dla sprzedawcy – doradcy klienta mogą polecać klientom konkretne artykuły z bloga firmowego, aby przekazać pogłębione informacje o produktach.
Prowadzenie bloga firmowego – cena
Jak pokazuje powyższa analiza, prowadzenie bloga firmowego może być bardzo opłacalnym rozwiązaniem – takim, które wzmocni Twoją pozycję na rynku i przyciągnie nowych klientów. Pojawia się jednak ważne pytanie: ile to wszystko kosztuje? To zależy od kilku czynników.
Małgorzata Malinowska: Prowadzenie bloga firmowego jest tańsze od działań SEO i reklamy Ads. Jeśli firma tworzy treści w ramach własnych zasobów (nie wspiera się dostawcami zewnętrznymi), ponosi jedynie koszty związane z czasem, jakie poświęci jej pracownik na przygotowywanie i publikowanie artykułów.
I rzeczywiście: możesz się zdecydować na samodzielne prowadzenie bloga firmowego. Cena sprowadza się wówczas do kosztów pracy włożonej w przygotowanie artykułów. To właśnie ten etap, na którym wiele osób zaczyna potrząsać głową. W końcu jako przedsiębiorca masz na głowie setki spraw do załatwienia, co oznacza, że może Ci być trudno znaleźć kilka godzin tygodniowo (lub więcej) na przygotowanie tekstu. Twoim pracownikom również. Poza tym napisanie angażującego, a zarazem merytorycznego tekstu wymaga umiejętności – zarówno typowo pisarskich, jak i związanych z pozycjonowaniem. Dobry tekst na bloga jest nie tylko przyjemny do czytania, ale też dobrze dopasowany do wymogów SEO. Właśnie dlatego w większości przypadków firmy decydują się na skorzystanie ze wsparcia zewnętrznej agencji.
Artykuły na bloga możesz zlecić albo bezpośrednio firmie copywriterskiej, która specjalizuje się w pisaniu tekstów, albo agencji SEM, która wpisze je w szerszy plan promocji Twojej firmy. A ile to kosztuje? Wiele zależy od:
- jakości tekstów – im bardziej są “eksperckie”, tym większe kompetencje są potrzebne do ich napisania i tym bardziej pogłębiony research musi wykonać autor, co przekłada się na ostateczną cenę,
- liczby tekstów w miesiącu,
- długości artykułów,
- poziomu zaangażowania agencji w obsługę bloga – możesz wziąć na siebie kwestię publikacji materiałów lub również powierzyć je w ręce specjalistów.
Dlatego najlepiej zgłosić się po wycenę do specjalistów i wspólnie z nimi ustalić cele, oczekiwania oraz zakres współpracy. To pozwoli Ci poznać realne koszty.
Jak prowadzić blog firmowy, żeby osiągnąć pożądane korzyści?
Bez względu na to, czy zdecydujesz się na powierzenie bloga firmowego firmie zewnętrznej, czy sam podejmiesz to wyzwanie, dobrze, byś poznał podstawowe zasady prowadzenia takiej komunikacji. Pozwoli Ci to albo samodzielnie przygotowywać dobre artykuły, albo ocenić jakość pracy agencji, która tworzy je w Twoim imieniu.
Jak założyć bloga firmowego?
W tym przypadku odpowiedź jest bardzo prosta i krótka: w tej samej domenie, w której działa strona internetowa Twojej firmy. Oznacza to, że blog powinien być kolejną podstroną serwisu. Nie publikuj go na stronie zewnętrznej – to sprawi, że stracisz wsparcie dla pozycjonowania!
Publikuj z myślą o odbiorcach i o SEO
Te dwie perspektywy powinny się łączyć w jedną, spójną całość. Oznacza to, że teksty powinny być:
- konkretne i merytoryczne,
- oparte na sprawdzonych źródłach (szanuj swojego odbiorcę – klienci bardzo szybko wyłapią błędy!),
- perswazyjne – powinny skłaniać użytkownika do podjęcia konkretnych akcji, np. sprawdzenia oferty, skontaktowania się z doradcą czy zapisania się na newsletter,
- dobrze zoptymalizowany pod kątem wymagań SEO – istotne są właściwie dobrane słowa kluczowe, ich umiejętne rozmieszczenie, przejrzysty układ tekstu oraz dobrze wykorzystane linkowanie.
Pamiętaj przy tym, że czytelnicy lubią „skanować” teksty, zamiast je wnikliwie czytać. Ułatw im to, tworząc jasne nagłówki, które pozwolą pobieżnie zapoznać się z treścią.
Oprzyj prowadzenie bloga firmowego o przemyślany plan publikacji
Umieszczanie artykułów na blogu firmowym w bliżej nieokreślonych terminach w różnych momentach roku, na przypadkowe tematy nie przyniesie oczekiwanych efektów. Żeby blog pozwolił Ci uzyskać opisane powyżej korzyści, nowe artykuły muszą być publikowane regularnie, w ramach wypracowanej strategii i zgodnie z planem publikacji. Planuj z co najmniej 3-miesięcznym wyprzedzeniem, aby móc trzymać rękę na pulsie!
Jak szybko blog firmowy przełoży się na sprzedaż?
Blog firmowy to narzędzie, które pozwala przynosić długofalowe efekty, ale… trzeba będzie na nie poczekać. Nie oczekuj, że po publikacji jednego czy dwóch artykułów spektakularnie zwiększysz sprzedaż. Jednak wraz z przyrostem wartościowych treści (które w dużej mierze się nie starzeją i można do nich wracać nawet po kilku latach) zobaczysz różnicę – zwłaszcza, jeśli blog jest częścią szerzej zakrojonej strategii marketingowej. Pewne jest jedno: to inwestycja, która się zwróci.
Potrzebujesz wsparcia
w profesjonalnym prowadzeniu bloga?
Sprawdź nas! Działamy rzetelnie
i z koncentracją na Twiom zysku.