Jeansy, trampki, trenczowy płaszcz. To rzeczy, które chyba nigdy się nie zestarzeją ani nie wyjdą z mody – prawdziwe „evergreeny”. Ale to pojęcie odnosi się nie tylko do świata mody. Jest równie ważne w kontekście treści umieszczanych na stronie www. Może mieć spory wpływ na Twoją komunikację z klientami, a w efekcie na sprzedaż. Co to jest evergreen content? Dlaczego jest ważny? Jak go tworzyć? Wyjaśniamy.
Evergreen content, czyli co?
Co mają wspólnego jeansy z treściami na stronę internetową czy na bloga? Na pozór nic. Jednak istnieje między nimi powiązanie. Są takie rzeczy – czy to ubrania, czy przedmioty, czy… źródła informacji, do których zawsze można wrócić. Oczywiście z innych powodów, ale podobieństwo wynika z ich „nieprzemijalności”. Stąd też wynika nazwa – „evergreen” po angielsku oznacza „wiecznie zielony”.
O ile w odniesieniu do mody pojęcie „evergreenów” czy „klasyków” jest łatwo zrozumiałe, o tyle trudniej może zrozumieć je w kontekście treści umieszczanych na stronie. Czym zatem jest evergreen content? Są to treści, które są zawsze aktualne – bez względu na to, ile czasu minęło od czasu ich publikacji. A to oznacza, że można do nich nieustannie wracać i zawsze uzyskać prawdziwe, merytoryczne informacje.
Treści evergreen a tematy evergreen – to nie to samo!
Nie na każdy evergreenowy temat można stworzyć evergeenową treść. Dlaczego?
W uproszczeniu można by powiedzieć, że tematy evergreen dotyczą rzeczy, o które ludzie ciągle pytają (także, a może przede wszystkim kierując się do Google). Tematy, które nieustannie powracają w rozmowach, ale i w zapytaniach wyszukiwarki. To np.:
- „jaki kolor pasuje do niebieskiego”,
- „jak dobrać ocieplenie domu”,
- „co to jest fotowoltaika”
- „jaka jest pogoda”.
Zgodzisz się na pewno, że na takie i podobne pytania ludzie będą zawsze szukali odpowiedzi. Ale czy w każdym z tych zagadnień kryje się potencjał na evergreen content? Nie.
Trzy pierwsze wymienione zagadnienia jak najbardziej wpisują się w tę kategorię. Na ich podstawie mogą powstać np. artykuły typu „Jaki kolor pasuje do niebieskiego”, „Jak dobrać odpowiedni system ocieplenia domu” czy „Co to jest fotowoltaika”. Będą one zawierać informacje, które można uznać za uniwersalne.
Jednak w pogodzie jedyna stała rzecz jest taka, że… się zmienia. Dlatego trudno jest stworzyć treść na ten temat, która byłaby stale aktualna. Podobnie trudno byłoby stworzyć teksty evergreen na tematy dotyczące wyników rozgrywek sportowych, zmian w przepisach prawa (kiedy pojawią się kolejne nowelizacje, takie teksty się zdezaktualizują), premier filmowych… Można tak długo wymieniać.
Jakie ma znaczenie evergreen content w marketingu internetowym?
Jeśli jesteś stałym czytelnikiem naszego bloga, zapewne wiesz, jak ważne są treści zamieszczone w obrębie serwisu www. Jeżeli zawierają odpowiednie słowa kluczowe, są napisane merytorycznie oraz w perswazyjny sposób – sprawiają, że oferta jest lepiej widoczna w Google dla Twoich potencjalnych klientów i zwiększają Twoje szanse na zamknięcie sprzedaży. Dobrze też, by były stale aktualizowane – im więcej „dzieje się” na Twojej stronie, np. na blogu firmowym, tym większe szanse na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego jednak tak wiele mówi się o roli tzw. evergreen content? Nie bez powodu. Mówiąc fachowym językiem, stale aktualne treści mają potencjał generowania ruchu przez długi czas – są to zatem teksty, które mogą jak magnes przyciągać do Twojej strony klientów. Przygotowujesz i publikujesz je raz, a „spijasz śmietankę” nawet przez kilka lat lub dłużej. Brzmi dobrze? I tak właśnie jest!
Evergreen content pozwala Ci:
- nieustannie przyciągać na stronę firmową osoby, które mogą być zainteresowane Twoją ofertą,
- stale wzmacniać pozycję w Google (wyszukiwarka promuje wartościowe treści, a na ich pozycję ma także wpływ to, jak wiele osób z nich już skorzystało. Im wyższa jest ta liczba, tym lepsze miejsce w rankingu na liście SERP-ów, czyli wyszukań);
- budować wizerunek eksperta w branży – dobrej jakości treści poświęcone evergreenowym tematom są chętnie udostępniane i polecane. A to przekłada się na lepszą rozpoznawalność marki i, co najważniejsze, jej wyższą wiarygodność. To elementy, które mogą ostatecznie przekonać kupującego do współpracy z Tobą, a nie z konkurencją.
Jest to więc swojego rodzaju „samograj”, dzięki któremu możesz tylko zyskać.
Czy to oznacza, że wszystkie treści na stronie powinny być „evergreenami”?
Sam evergreen content oczywiście nie wystarczy. Jest istotny, ale nie powinien stanowić większości informacji na stronie. Dlaczego? Ponieważ wówczas sprawi ona wrażenie mało aktualnej i… może zostać potraktowana bardziej jako kopalnia wiedzy niż miejsce, gdzie można znaleźć „świeżą” ofertę.
Poza tym trzeba pamiętać, że Twoi klienci nie szukają informacji wyłącznie o „evergreenowych” tematach. Są im również potrzebne bieżące informacje – one także pozwalają budować pozycję strony. Właśnie dlatego warto zachować zdrowy balans między uniwersalnymi, wiecznie zielonymi informacjami a artykułami na „nowe” tematy, które budzą zainteresowanie odbiorców.
Dzięki temu można zyskać podwójnie. Z jednej strony – „evergreeny” będą przyciągać nowych potencjalnych klientów. Będą to przede wszystkim osoby z wyższych poziomów lejka sprzedażowego, a więc takie, które dopiero za jakiś czas będą gotowe na zakup – chociaż nie jest to regułą. Z drugiej treści poświęcone bieżącym tematom będą odpowiadały „sezonowości” i aktualnym trendom. Dlatego „ściągną” osoby, które są zainteresowane konkretami.
Jak wyważyć między evergreen contentem a „bieżącymi tematami”?
Nie ma jednego dobrego przepisu na to, jak zadbać o balans między wiecznie aktualnymi informacjami a tymi aktualnymi. Wszystko zależy od branży, w której działasz, oraz jej specyfiki. Sporo zależy także od budżetu, jakim dysponujesz na przygotowanie nowych treści. Jeżeli jest on relatywnie niski, lepiej skupić się na początek na tekstach „evergreenach” – to artykuły, które pomogą Ci „zbudować zasięgi” i będą pracować na siebie przez długi czas. Z czasem będziesz mógł przejść również do bardziej aktualnych tematów.
Gdzie umieszczać evergreen content?
Evergreen content to treści, które powinny być stale i łatwo dostępne na Twojej stronie internetowej. Tak, by zawsze można było do nich wrócić. Miejsc, w których publikuje się teksty tego typu, jest kilka.
Evergreen content na blogu firmowym
Wrzucanie treści evergreen na blog firmowy to najbardziej oczywiste rozwiązanie. Tu mogą trafiać m.in.:
- obszerne poradniki poświęcone „wiecznie zielonym” tematom powiązanym z Twoją działalnością,
- artykuły będące wyjaśnieniami kluczowych pojęć kluczowych dla branży, w której działasz,
- teksty poświęcone stosowanym przez Twoją firmę rozwiązań i technologii oraz ich przewag nad pozostałymi itp, itd.
Evergreen na podstronach strony firmowej
Chociaż blog jest jednym z kluczowych elementów firmowej strony www, jego treść jest nieustannie rozszerzana o nowe teksty. Natomiast zakres bazowych zakładek serwisu pozostaje niezmieniony przez dłuższy czas. Dlatego tu również jest dobre miejsce na to, aby pokusić się o publikację treści evergreen. Jakich?
W zakładkach na stronie firmowej evergreen content może się pojawić w sekcjach FAQ, a więc z często zadawanymi przez klientów pytaniami. Dobrym pomysłem jest uzupełnianie zakładek ofertowych o taki element i to tu przekazywać informacje, które są potrzebne odbiorcom do podjęcia decyzji zakupowej.
Przykładowo, producent ogrodzeń może w zakładce ofertowej umieścić FAQ z pytaniami w stylu:
- czym różnią się ogrodzenia 2D i 3D?
- Jaką wysokość ogrodzenia wybrać?
- Jak zmierzyć długość ogrodzenia?
- Ogrodzenie z podmurówką czy bez?
- Jaka jest cena ogrodzeń panelowych?
Jak widzisz, każdy z tych przykładowych tematów jest ogólny, ale przekazuje konkretne, potrzebne informacje. Ważne jest, aby udzielić na takie pytania merytorycznych i precyzyjnych informacji. Nie powinny być one nadmiernie zdawkowe. Im pełniejsze treści, tym lepiej.
Jak dobrać tematy evergreen content?
Tematy evergreen contentu, który chcesz opublikować na stronie firmowej, powinny być dopasowane do specyfiki Twojej działalności oraz zainteresowań klientów z Twojej grupy docelowej. Nie chodzi tu o to, aby pisać o „wszystkim i niczym”, ale tak dobrać tematy, aby przyciągnęły uwagę tych osób, do których naprawdę jest skierowana Twoja oferta – takich, co do których istnieje szansa na sfinalizowaną transakcję. Ważne też by były faktycznie interesujące dla odbiorców – nie ma sensu przygotowywać artykułu evergreen na temat, który przyciąga uwagę znikomej ilości osób. Taki tekst nie zarobi na siebie i nie przyniesie Ci korzyści.
Właśnie dlatego zakres tematyczny treści evergreen nie powinien być dobierany ad hoc, ale w oparciu o dane.
Analiza fraz kluczowych to podstawa tworzenia planu evergreen content
Żeby dobrze wybrać tematy na artykuły „evergreen”, trzeba odwołać się do tego, co wyszukują ludzie w internecie. Dlatego profesjonalny proces ich układania zaczyna się od analizy słów kluczowych – tak, aby wyszukać te często wyszukiwane przez klientów z Twojej branży.
Warto przy tym wziąć pod uwagę frazy, które na swoich stronach wykorzystuje bezpośrednia konkurencja. To świetny punkt odwołania, jeśli mamy zamiar konkurować na hasła, na które zajmuje ona w wyszukiwarce wysokie pozycje.
Kolejny krok to dopasowanie tematów do potrzeb odbiorców
Stworzenie listy potencjalnych haseł, które mogą się przerodzić w evergreen content, to dopiero połowa pracy. Druga to wybranie spośród nich tych, które realnie współgrają z potrzebami Twoich klientów, a nie „wszystkich”.
Przykład? Załóżmy, że prowadzisz działalność w branży fotowoltaiki, ale koncentrujesz się na obsłudze klientów B2B – np. w obszarze importu dużych ilości komponentów z Chin i ich sprzedaży hurtowej. Jeśli tak, pisanie evergreena na temat tego „co to jest fotowoltaika” czy „jak wybrać miejsce na fotowoltaikę na dachu” może mieć mniejszy sens niż poruszenie tematów takich jak „jak wyglądają procedury przy imporcie paneli PV z Chin” albo „jakie parametry wpływają na sprawność działania paneli fotowoltaicznych”. To tematy, które będą interesowały Twoich klientów, którymi są firmy sprzedające sprzęt PV i obsługujące klientów indywidualnych.
Jak widzisz, przygotowanie treści typu evergreen content niesie za sobą ogromny potencjał sprzedażowy i – w długofalowej perspektywie – może przynieść duże korzyści. Grunt to odpowiednio rozplanować działania i stopniowo realizować je w taki sposób, żeby przynosiły jak najwięcej korzyści. Zarówno Twoim odbiorcom, jak i Twojej firmie.
Potrzebujesz merytorycznych treści,
które realnie pomogą Ci pozyskiwać klientów?
Jesteśmy specjalistyczną agencją content marketingową skoncentrowaną na zwiększaniu sprzedaży naszych partnerów.
Wiemy, jak pisać o najtrudniejszych branżach na rynku!