Marketing treści
Jak zwiększyć sprzedaż

Agencja content marketingowa – czym się zajmuje i jak może pomóc rozwijać Twój biznes?

Anna Kołodziejczyk
10 minut

Chcesz więcej sprzedawać? Przyciągnij uwagę wartościowych odbiorców, dostarczając im merytoryczne i angażujące treści. Takie, w których znajdą oni konkretne odpowiedzi na swoje pytania i będą się utwierdzać w przekonaniu, że potrzebują Twoich produktów i ufają Ci jako partnerowi. Na tym właśnie polega skuteczny content marketing. Zobacz, jak dobra agencja contentowa pomoże Ci wycisnąć wszystko, co się da, z tego narzędzia!

Agencja content marketingowa

Content marketing – co to dokładnie jest?

W określeniu „content marketing” wyjaśnienia wymaga przede wszystkim jego pierwszy człon. O ile słowo „marketing” jest dość dobrze znane, o tyle już „content” dla osób spoza branży pozostaje zagadką.

W tłumaczeniu na język polski „content” (czy – jak już chcą niektórzy – „kontent”) to po prostu treść lub treści, a więc głównie teksty, które są publikowane z myślą o promocji Twojej firmy. Ale uwaga! Tu wcale nie chodzi (tylko) o slogany reklamowe czy hasła na banery do reklam płatnych. Zestaw komunikatów, których potrzebujesz, aby móc się komunikować z klientami, jest znacznie szerszy. Do grupy form content marketingu można wliczyć (poza treściami na stronę www, które przygotowuje się co najwyżej raz na kilka lat) m.in.:

  • materiały video, np. vlog firmowy,
  • coraz popularniejsze podcasty,
  • infografiki,
  • bloga firmowego – to on jest dzisiaj „królem treści CM”.

I mimo że formy content marketingu są bardzo zróżnicowane, łączy je kilka wspólnych mianowników.

Czym wyróżniają się dobre treści content marketingowe?

Niezależnie od typu contentu, który jest „wypuszczany do sieci”, wszystkie treści łączy kilka kluczowych wymagań. Tylko, gdy im sprostasz, masz realną możliwość zwiększenia szans sprzedażowych. Chodzi o:

  • spójność – strategia content marketingu musi być przemyślana i łączyć się z innymi elementami promocji. „Pożenienie” publikowanych treści np. z kampaniami sprzedażowymi z jednej strony, a z płatną reklamą z drugiej potęguje możliwości dotarcia do klientów;
  • dużą wartość dla odbiorcy docelowego – aby prowadzić content marketing, trzeba dobrze zrozumieć, do kogo i z jakim komunikatem chcesz się zwrócić. To bardzo ważne, bo – jak zapewne doskonale wiesz – z każdym klientem trzeba rozmawiać inaczej. Przykładowo, jeżeli prowadzisz hurtownię fotowoltaiki, Twoi odbiorcy (czyli monterzy paneli) będą bardziej potrzebowali informacji o parametrach technicznych dostępnych komponentów, a nie o tym, jak uzyskać prosumencką dotację z programu „Mój prąd”. Będą też oczekiwać bardziej technicznego języka niż zwykły Kowalski, który jest człowiekiem spoza „bańki OZE”;
  • wysoki poziom merytoryczny – tu sprawdza się prosta zasada: „dobry content to ten, który dostarcza wiarygodnych i rzetelnych informacji”. Klienci nie potrzebują ogólników i półprawd ani niezweryfikowanych danych. Potrzebne im konkretne porady i argumenty, które pozwolą podjąć trafną decyzję zakupową;
  • angażujący charakter – wszystkie treści tworzone w ramach content marketingu muszą być przygotowane tak, by… chciało się je czytać. Istotne są więc np. język i styl komunikacji, „organizacja przestrzenna” treści czy zachowanie dziennikarskiej zasady „od ogółu do szczegółu”.

Do tego dochodzi jeszcze jeden wymóg, który trzeba spełnić, żeby mieć realną szansę na dotarcie do wartościowych odbiorców. Chodzi o regularność publikacji. Okazjonalne wypuszczanie jednego czy dwóch artykułów na bloga czy jednego wideo na rok nie pozwoli zbudować odpowiedniej publiczności, a praca włożona w przygotowanie contentu może pójść na marne.

Jak zatem widzisz, content marketing może stanowić poważne wyzwanie. Jest bardzo czasochłonnym i wymagającym zajęciem, którego trudno podjąć się samodzielnie. I tu właśnie z pomocą przychodzi agencja content marketingowa.

Agencja contentowa – Twój partner w przygotowywaniu i dystrybucji treści, które pomogą sprzedawać

Agencja content marketingowa to partner, który specjalizuje się w tworzeniu i dystrybucji treści wspierających komunikację z klientami na każdym etapie lejka zakupowego. Są one dopasowane do Twojej strategii sprzedażowej i przygotowane z myślą o realizacji konkretnych celów, czyli o:

  • pozyskiwaniu wartościowych leadów – a więc klientów, którzy z dużym prawdopodobieństwem będą zainteresowani Twoją ofertą;
  • prowadzeniu tych odbiorców w dół lejka sprzedażowego – od wstępnego rozpoznania potrzeby lub problemu, na które odpowiedzią są Twoje produkty, przez dostarczanie mu coraz bardziej szczegółowych informacji o nich i towarzyszenie mu w podejmowaniu decyzji zakupowej, aż po doprowadzenie do wysłania zapytania ofertowego;
  • zwiększaniu wiarygodności Twojej marki w oczach klientów i budowaniu eksperckiego wizerunku firmy.

Wszystko to prowadzi do zwiększenia zapytań ofertowych, które można z łatwością przekuć na sprzedaż.

Jakie są zadania, które wykonuje agencja contentowa?

Agencja contentowa patrzy na treści marketingowe w szerokiej perspektywie. Zapewni więc znacznie więcej niż samo napisanie tekstów na bloga. To oczywiście kluczowy element jej pracy, ale… takie komunikaty muszą powstać na solidnej podbudowie i być częścią uporządkowanego procesu.

Dlatego firma content marketingowa zapewnia obsługę w zakresie:

  • zaplanowania działań związanych z przygotowaniem treści – zgodnie z przyjętą przez firmę strategią marketingową i adekwatnie do specyfiki branży, w której działa klient,
  • dobranie odpowiednich formatów content marketingu do celów biznesowych i dziedziny działalności,
  • dopasowanie kanałów dotarcia do odbiorców z treściami – nie musi to być wyłącznie blog publikowany na Twojej stronie internetowej, ale np. również materiały wdeo czy artykuły sponsorowane, które pojawią się na portalu branżowym,
  • przygotowania i publikacji treści zgodnie z ustaleniami – oczywiście powstaną one w konsultacji z Tobą,
  • monitorowania wyników działań content marketingowych – bieżącej weryfikacji tego, czy treści docierają do odbiorców i czy pociągają za sobą pożądane działanie. Wśród oczekiwanych efektów mogą być np. wzrost odwiedzin na Twojej stronie internetowej, zwiększająca się liczba kliknięć w zakładki ofertowe (bo potencjalny klient jest zainteresowany szczegółami po przeczytaniu artykułu) czy więcej zapytań o wycenę trafiających na firmową skrzynkę. To jasne sygnały, że marketing treści przynosi rezultaty!

Tak kompleksowe podejście do contentu w marketingu daje wyniki, które przekładają się na realizację coraz bardziej ambitnych celów biznesowych.

Blog jako forma content marketingu

Blog jest jednym z fundamentów strategii content marketingu. Zanim jednak ekspert „siądzie do napisania tekstów”, potrzebny jest dobry plan działania oparty na zrozumieniu potrzeb i problemów Twoich klientów.

Dlaczego lepiej pracować z firmą content marketingową niż działać samodzielnie?

W teorii możesz powierzyć przygotowanie treści swojemu działowi marketingu lub, po prostu, kilku pracownikom firmy. Pytanie jednak, czy to najrozsądniejsze rozwiązanie? Niekoniecznie. Pisanie dobrych artykułów na bloga czy przygotowywanie podobnych materiałów wymaga specyficznych umiejętności i pochłania wiele czasu. Dlatego realizowanie tych zadań w całości wewnątrz firmy może zabierać wiele godzin czy dni i… przynosić średnie efekty.

Współpraca z dobrą agencją contentową może być bardziej opłacalna. Specjaliści „wyprodukują” treści w odpowiedniej ilości, na czas, a przede wszystkim zadbają o ich precyzyjne dopasowanie do potrzeb Twoich klientów. Będą one też pisane zgodnie z zasadami SEO oraz  sprzęgnięte z strategią sprzedażową. Dzięki temu szybko dostrzeżesz namacalne efekty content marketingu, i to w długofalowej perspektywie.

Czy współpraca z agencją content marketingową jest dla każdego biznesu?

Można śmiało powiedzieć, że content marketing jest strategią promocji i komunikacji z klientami, na której mogą zyskać firmy z większości branż. I to zarówno na rynku konsumenckim, jak i B2B.

To bardzo uniwersalne rozwiązanie, które przynosi wyraźne korzyści. Dzieje się tak, ponieważ treści:

  • mają właściwie nieograniczony zasięg – mogą docierać do tysięcy osób jednocześnie. Zastanów się, jak bardzo musiałby napracować się handlowiec, by osiągnąć podobne rezultaty?;
  • działają non stop, 24 godziny na dobę – a to daje klientowi możliwość sięgnięcia po potrzebne mu informacje w dowolnym momencie, a nie tylko od 9:00 do 17:00;
  • oddziałują na odbiorcę długotrwale – raz opublikowane, stają się źródłem wiedzy, do którego można w dowolnej chwili wrócić.

Poza tym bardzo łatwo zapanować nad komunikacją i zmieniać ją zależnie od bieżących potrzeb firmy. To dlatego, że przedsiębiorstwo, które stawia na content marketing, staje się wydawcą. Ma medium, którym samodzielnie zarządza.

Najwięcej swobody działania daje oczywiście strona firmowa – tu nie trzeba się ograniczać czy stosować do odgórnych wytycznych stawianych choćby przez YT czy FB.

Oczywiście kluczem do sukcesu jest dobranie właściwej formy i odpowiedniej treści publikowanego contentu. A to kolejny powód, dla którego warto sięgnąć po wsparcie agencji marketingowej zamiast działać na własną rękę.

Kampania content marketingowa w praktyce – jak to wygląda?

Zastanawiasz się, jak wygląda tworzenie contentu marketingowego? Podstawa to oczywiście artykuły na bloga firmowego. Dlaczego? Ponieważ to Twoje własne medium, które pełni kilka funkcji. To blog:

  • staje się dla klientów źródłem wartościowych informacji powiązanych z profilem Twojej działalności – pamiętaj, że na tematykę tekstów trzeba patrzeć w szerokiej perspektywie. Mają one dotrzeć także do tych, którzy dopiero wstępnie interesują się tematem albo są gdzieś w połowie drogi do zakupu;
  • pozwala Ci zbudować wizerunek eksperta w branży – partnera, do którego można się zwrócić z dodatkowymi pytaniami czy o poradę;
  • pomaga edukować klienta krok po kroku – a jak pokazują statystyki, internauta zetknie się średnio 13 razy z treściami contentowymi, zanim podejmie decyzję o zakupie (Focus Vision);
  • pomaga zwiększyć liczbę wizyt na stronie, czyli wspiera strategię SEO – strony z firmowymi blogami odnotowują średnio 55% więcej wizyt w porównaniu z witrynami firm, które nie inwestują w regularne publikacje artykułów blogowych (HubSpot) i generują o 67% więcej leadów (DemandMetric).

Dlatego agencja content marketingowa skoncentruje się przede wszystkim na rozwoju tego narzędzia. Zanim jednak dojdzie do napisania pierwszych artykułów, możesz się spodziewać:

  • pogłębionego wywiadu, który pozwoli lepiej zrozumieć specyfikę Twojej działalności, bliższe i dalsze cele biznesowe czy Twoje grupy docelowe klientów;
  • dokładnej analizy SEO, która pozwoli m.in. dobrać słowa kluczowe – tak, aby każdy artykuł zwiększał widoczność Twojej oferty w wynikach Google;
  • przygotowania planu publikacji – agencja contentowa przygotuje propozycje tematów tekstów. Będziesz oczywiście mógł zgłosić swoje uwagi i sugestie, tak aby treści wpisywały się w przekaz, który chcesz budować.

Po przygotowaniu artykuły trafią do Twojej autoryzacji, a następnie będą regularnie publikowane na blogu.

Poza tymi treściami mogą też powstać artykuły zewnętrzne – do opublikowania np. na portalach branżowych i inne treści, dopasowane do specyfiki Twojego biznesu. Wszystko po to, aby ostatecznie zwiększyć widoczność Twojej oferty w internecie – a co za tym idzie, poprawić sprzedaż.

Tworzymy treści

nastawione na pozyskiwanie klientów

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen.

5
(1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024