Moja firma
Strategia marketingowa, Współpraca z agencją marketingową

Jak przygotować dobrą strategię marketingową?

7 minut

Chcesz zwiększyć sprzedaż w firmie, więc myślisz o promocji w internecie. To dobra droga. Podobnie jak Ty, także Twoi klienci właśnie online poszukują informacji o usługach i produktach, które są im potrzebne. Na pozór sprawa wydaje się prosta: wystarczy strona internetowa, potem wykupienie reklam w Google i… już. Jednak w praktyce takie ogólne założenia nie wystarczą. Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania marketingowe, musisz wiedzieć, po co je podejmujesz i gdzie chcesz dotrzeć. Dlatego potrzebna Ci dobra strategia marketingowa. Zobacz, co to jest i jak ją przygotować.

Jak przygotować dobrą strategię marketingową?

Czy strategia marketingowa jest naprawdę potrzebna?

Możesz myśleć, że rozbudowane planowanie jest zbędne – zwłaszcza, jeśli Twój budżet na marketing nie jest zbyt wysoki. Ty przecież chcesz „tylko” zwiększyć liczbę zapytań ofertowych na konkretny produkt. Ale czy na pewno?

Dobry marketing zwykle wiąże się z odczuwalnymi kosztami. Dlatego prowadzenie go bez przemyślanego, całościowego planu – odpowiedzenia sobie na kluczowe pytania i wyznaczenia celów biznesowych – skutkuje nieprzemyślanymi, chaotycznymi działaniami. W efekcie firma wydaje pieniądze, ale zamiast zyskiwać nowych klientów, tylko traci czas, energię i budżet.

Z czego to wynika?

Przede wszystkim, konkurencja nie śpi. Reklamujesz się nie tylko Ty, ale też inne firmy, które działają w Twojej niszy rynkowej. Jedne lepiej, drugie gorzej. Żeby więc Twoja oferta stała się widoczna dla zainteresowanego klienta, a przede wszystkim – najbardziej atrakcyjna, musisz postawić na precyzyjnie wycelowane działania.

To jednak nie wszystko. Pomyśl przez chwilę o marketingu jak o budowie domu. To pokaźna inwestycja, która ma Ci przynieść długofalowe korzyści. Dlatego, nawet gdyby pominąć kwestię wymogów formalnych, raczej nie przystąpiłbyś do niej „z marszu”. Owszem, mógłbyś ruszyć do sklepu budowlanego, kupić cegły, zaprawę murarską, rury kanalizacyjne, wełnę do ocieplenia elewacji. Mógłbyś też wynająć maszyny, a nawet zatrudnić do pracy ekipę budowlaną i powiedzieć jej, czego oczekujesz. Ale czy na tej podstawie powstałby Twój wymarzony dom? Szanse na to są… marne. Aby budynek w ogóle powstał i nie zawalił się po kilku dniach, potrzebujesz dobrego projektu, który powstanie z uwzględnieniem warunków technicznych oraz docelowych oczekiwań.

Podobnie jest w przypadku marketingu. Choć wydaje się, że wszystkie narzędzia są dostępne na wyciągnięcie ręki i wystarczy po prostu z nich skorzystać, trzeba wiedzieć, „jak poskładać te klocki”. Tylko dzięki temu obrane działania marketingowe mają szansę przełożyć się na mierzalne wyniki i zyski.

Efektywny marketing

Co to jest strategia marketingowa w praktyce?

Strategia marketingowa jest jak mapa prowadząca firmę z miejsca, w którym aktualnie się znajduje do rozwoju w pożądanym kierunku. Kieruje do osiągnięcia celów biznesowych możliwie najkrótszą i najbezpieczniejszą drogą. Jej przygotowanie pozwala Ci więc:

  • zaoszczędzić czas – dobre przygotowanie do pracy nad realizacją działań marketingowych sprawia, że nie trzeba nieustannie cofać się i wykonywać tych samych zadań raz po raz,
  • zaoszczędzić pieniądze i więcej zarobić – praca nad strategią pozwala dokładnie określić, co i w jakim celu musi być zrobione. Nie ma więc miejsca na przypadkowe wydatki ani działania podejmowane „na oko”,
  • wreszcie zobaczyć rezultaty, o które od zawsze Ci chodziło – bez frustracji związanej z tym, że znowu zainwestowałeś w marketing i nie ma żadnych efektów. Albo są, ale nie takie, jakich oczekiwałeś (np. zacząłeś otrzymywać dużo zapytań ofertowych, ale… od klientów, których nie jesteś w stanie obsłużyć, bo szukają zupełnie innego produktu).

Jak powstaje strategia marketingowa firmy?

Jeśli oczekujesz ustandaryzowanego przykładu lub schematu, w oparciu o który można pracować, niestety się rozczarujesz. „Na sucho” można operować tylko ogólnikami, a dawanie jakichkolwiek sprecyzowanych wskazówek co do kierunku działań marketingowych nie ma żadnego przełożenia na praktykę.

Każda firma jest inna. Zbudowana na konkretnych założeniach, z bardzo indywidualnymi priorytetami i celami biznesowymi. Inne wydarzenia uzna za sukces. Dlatego nie da się stosować szablonowych rozwiązań. Indywidualna strategia jest potrzebna, aby dobrać odpowiednie narzędzia i komunikaty do specyfiki działalności przedsiębiorstwa oraz właściwie je zsynchronizować. To powoduje, że marketing staje się opłacalny.

Dlatego strategia marketingowa powstaje w wyniku pracy, w którą angażuje się sam przedsiębiorca oraz specjaliści z agencji. Ich wspólne działania pozwalają wypracować spójny i przemyślany plan działania, który pozwoli „wycisnąć” maksimum z każdej złotówki włożonej w szeroko pojętą reklamę.

Jak napisać strategię marketingową?

Przede wszystkim, trzeba ją napisać. Słowa są ulotne, a poza tym strategia marketingowa to kompleksowy i obszerny dokument, przy którego sporządzaniu jest potrzebna precyzja.

Zanim zasiądzie się do pisania, trzeba zgromadzić potrzebną wiedzę. Niezbędne są:

  • analiza rynku – a więc przyjrzenie się temu, jaka jest konkurencja i co oferuje,
  • analiza własnych zasobów firmy – a zatem ustalenie, co można zaoferować klientom i czym wyróżniają się tworzone rozwiązania.

Mając tę wyjściową wiedzę, można przystąpić do działania.

Co powinna zawierać strategia marketingowa?

Chociaż z doświadczenia wiemy, że praca nad strategią marketingową jest mocno zindywidualizowana, w każdym przypadku cel jej tworzenia jest prosty. Ma punkt po punkcie wytyczać schemat postępowania, które prowadzi do osiągnięcia wytyczonych celów biznesowych. Aby to osiągnąć, trzeba działać „od ogółu do szczegółu”.

Dobra strategia marketingowa zawiera następujące elementy:

  • Określenie celów biznesowych i marketingowych

Powinny być one jak najbardziej precyzyjne, mierzalne, a przy tym realistyczne. Nie wystarczy powiedzieć: „chcę zwiększyć sprzedaż” – to przecież cel wszystkich działań marketingowych. Ale co, jeśli podjęte działania marketingowe sprawią, że otrzymasz tak wiele zapytań ofertowych, że… nie będziesz ich w stanie obsłużyć? Wówczas stracisz podwójnie – ominie Cię szansa obsłużenia wielu klientów, a poza tym nadszarpniesz swoją reputację. Dlatego warto dokładnie określić, co chce się osiągnąć – np. 30% wzrostu zapytań ofertowych w ciągu 3 miesięcy.

Uwaga! Te cele powinny być realistyczne – dlatego najlepiej nad ich określeniem popracować ze specjalistami, którzy wiedzą, co da się osiągnąć i przy jakim budżecie.

  • Analiza rynku i konkurencji

Twoja firma nie działa w próżni. Są także inne, które oferują podobne produkty. Warto wskazać, kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją oraz jasno powiedzieć, w czym są od Ciebie gorsi, ale i… lepsi.

  • Analiza konkurencyjności firmy

Teraz pora określić, co sprawia, że Twoja oferta jest lepsza od innych. Co jest najmocniejszą stroną Twoich produktów? Jakie elementy działania wymagają poprawy i dopracowania?

  • Określenie grupy docelowej

Twoja oferta nie odpowiada na potrzeby ogółu, ale konkretnej grupy klientów. To osoby, które mierzą się z określonymi problemami. Zadaniem Twoich produktów jest ich rozwiązanie. Jednak zanim to zrobisz, musisz wiedzieć, dla kogo pracujesz. Ogólne wskazanie cech demograficznych grupy docelowej (np. wieku, poziomu zamożności czy obszaru zamieszkania) może nie wystarczyć. Im lepiej dookreślisz swojego klienta, tym łatwiej będzie do niego dopasować komunikację.

  • Plan i harmonogram działań

To ostatni etap planowania strategii marketingowej. Na nim specjaliści mogą już wskazać, jakie narzędzia są potrzebne do osiągnięcia wytyczonych celów, dokładnie rozpisać priorytety działań oraz kolejność ich wykonywania. To również moment, w którym można dość precyzyjnie oszacować budżet marketingowy i przewidywany zwrot z inwestycji.

Ile czasu potrzeba, żeby opracować strategię marketingową przedsiębiorstwa, która zadziała?

Przygotowanie dobrej strategii marketingowej to wieloetapowy proces, któremu trzeba (a przede wszystkim WARTO) poświęcić sporo zaangażowania oraz czasu. Ile dokładnie?

Im krócej pracuje się nad strategią marketingową, tym gorzej. Gdy pojawia się presja czasu, zwykle pozbawia ona komfortu, który pozwala zagłębić się w temat, rozważyć kilka możliwych scenariuszy i zweryfikować postawione tezy.

Pośpiech jest Twoim największym wrogiem, a w tym przypadku cierpliwość naprawdę popłaca. Wypracowanie podstaw współpracy pozwala stworzyć solidne fundamenty – takie, na których można budować przez długi czas i osiągać coraz wyższe poziomy na drabinie sukcesu.

Zaoszczędź czas i energię: przygotuj strategię marketingową z ekspertami

W teorii możesz napisać strategię marketingową samodzielnie. W końcu to Ty jesteś najlepszym ekspertem od swojego biznesu. Ale to tylko jedna strona medalu. Druga to konieczność przełożenia Twoich oczekiwań biznesowych na język i narzędzia marketingowe. Właśnie w tym zakresie potrzebujesz ekspertów. To oni – na podstawie wiedzy, którą się z nimi podzielisz, opracują dobry plan działania.

Jak to wygląda w praktyce? W ECHO początkiem współpracy jest zawsze warsztat startowy. To coś więcej niż krótkie, wstępne spotkanie. Nie prosimy Cię też o wypełnienie długiego, zawiłego briefu – to już nasze zadanie. W zamian stawiamy na długą i pogłębioną rozmowę o Twoim biznesie. Tym właśnie są warsztaty startowe.

Spotykamy się na ok. 3-4 godziny, w trakcie których my „wchodzimy w Twój świat” – tak, aby zrozumieć unikalność prowadzonego przez Ciebie biznesu. Naszym celem jest dokładne nazwanie Twoich celów biznesowych – to one stają się azymutem, na który mamy się wspólnie kierować.

Zyskujesz także Ty: poznajesz ludzi, którzy będą odpowiedzialni za wsparcie Twoich działań marketingowych, dowiadujesz się, ile kosztuje strategia marketingowa i jej wdrożenie oraz podejmujesz świadomą decyzję o rozpoczęciu współpracy.

Warsztaty – w połączeniu z przeprowadzonymi przez nas analizami, zarówno stricte rynkowymi, jak i w obszarze SEO – są podstawą do opracowania dobrej strategii. Takiej, która przyniesie mierzalne efekty i wreszcie pomoże Ci dotrzeć tam, gdzie chcesz się znaleźć.

Chcesz wyruszyć z nami w tę podróż
Zacznij od 
warsztatu startowego z ECHO!

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 5

Brak ocen.

5
(5)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2021