Moja firma
Strategia marketingowa, Współpraca z agencją marketingową

Jak przygotować dobrą strategię marketingową?

Ewa Szczegielniak
7 minut

Chcesz zwiększyć sprzedaż w firmie, więc myślisz o promocji w internecie. To dobra droga. Podobnie jak Ty, także Twoi klienci właśnie poszukują informacji online o usługach i produktach, które są im potrzebne. Na pozór sprawa wydaje się prosta: wystarczy strona internetowa, potem wykupienie reklam w Google i… już. Jednak w praktyce takie ogólne założenia nie wystarczą. Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania marketingowe, musisz wiedzieć, po co je podejmujesz i gdzie chcesz dotrzeć. Dlatego potrzebna Ci dobra strategia marketingowa firmy. Zobacz, co to jest i jak ją przygotować.

Jak przygotować dobrą strategię marketingową?

Czy strategia marketingowa jest naprawdę potrzebna?

Możesz myśleć, że rozbudowane planowanie jest zbędne – zwłaszcza, jeśli Twój budżet na marketing nie jest zbyt wysoki. Ty przecież chcesz „tylko” zwiększyć liczbę zapytań ofertowych na konkretny produkt. Ale czy na pewno?

Dobry marketing zwykle wiąże się z odczuwalnymi kosztami. Dlatego prowadzenie go bez przemyślanego, całościowego planu – odpowiedzenia sobie na kluczowe pytania i wyznaczenia celów biznesowych – skutkuje nieprzemyślanymi, chaotycznymi działaniami. W efekcie firma wydaje pieniądze, ale zamiast zyskiwać nowych klientów, tylko traci czas, energię i budżet.

Z czego to wynika?

Aby prowadzić skuteczne działania promocyjne, należy przede wszystkim pamiętać, że konkurencja nie śpi. Reklamujesz się nie tylko Ty, ale też inne firmy, które działają w Twojej niszy rynkowej. Jedne lepiej, drugie gorzej. Żeby więc Twoja oferta stała się widoczna dla zainteresowanego klienta, a przede wszystkim – najbardziej atrakcyjna na tle konkurencji, musisz postawić na precyzyjnie wycelowane działania marketingowe. Analiza konkurencji i sytuacji rynkowej, określenie celów marketingowych czy analiza grupy docelowej pozwolą Ci na to.

To jednak nie wszystko. Pomyśl przez chwilę o marketingu jak o budowie domu. To pokaźna inwestycja, która ma Ci przynieść długofalowe korzyści. Dlatego, nawet gdyby pominąć kwestię wymogów formalnych, raczej nie przystąpiłbyś do niej „z marszu”. Owszem, mógłbyś ruszyć do sklepu budowlanego, kupić cegły, zaprawę murarską, rury kanalizacyjne, wełnę do ocieplenia elewacji. Mógłbyś też wynająć maszyny, a nawet zatrudnić do pracy ekipę budowlaną i powiedzieć jej, czego oczekujesz. Ale czy na tej podstawie powstałby Twój wymarzony dom? Szanse na to są… marne. Aby budynek w ogóle powstał i nie zawalił się po kilku dniach, potrzebujesz dobrego projektu, który powstanie z uwzględnieniem warunków technicznych oraz docelowych oczekiwań.

Podobnie jest w przypadku marketingu. Choć wydaje się, że wszystkie narzędzia są dostępne na wyciągnięcie ręki i wystarczy po prostu z nich skorzystać, trzeba wiedzieć, „jak poskładać te klocki”. Tylko dzięki temu obrane działania marketingowe mają szansę przełożyć się na mierzalne wyniki i zyski. Efektywna strategia marketingowa to nie tylko zakup narzędzi czy kampanie reklamowe, ale też określenie grupy docelowej, analiza rynku oraz wybór odpowiednich narzędzi. W ten sposób można dopiero celować w zwiększenie udziału w rynku i zyskać przewagę konkurencyjną.

Ewa Szczegielniak

W ECHO prowadzimy działania marketingowe oparte na przemyślanej strategii marketingowej, która pozwala naszym klientom osiągać wymierne efekty i budować silną pozycję na rynku. Każdy projekt dostosowujemy do indywidualnych potrzeb, skupiając się na skutecznych rozwiązaniach.

Co to jest strategia marketingowa w praktyce?

Strategia marketingowa jest jak mapa prowadząca firmę z miejsca, w którym aktualnie się znajduje do rozwoju w pożądanym kierunku. Kieruje do osiągnięcia celów biznesowych możliwie najkrótszą i najbezpieczniejszą drogą.  Przygotowanie strategii marketingowej pozwala Ci więc:

  • zaoszczędzić czas – dobre przygotowanie do pracy nad realizacją działań marketingowych sprawia, że nie trzeba nieustannie cofać się i wykonywać tych samych zadań raz po raz, a Ty możesz skupić się na realizacji celów marketingowych;
  • zaoszczędzić pieniądze i więcej zarobić – praca nad strategią marketingową pozwala dokładnie określić, co i w jakim celu musi być zrobione. Nie ma więc miejsca na przypadkowe wydatki ani działania podejmowane „na oko”;
  • wreszcie zobaczyć rezultaty, o które od zawsze Ci chodziło – bez frustracji związanej z tym, że znowu zainwestowałeś w marketing i nie ma żadnych efektów. Albo są, ale nie takie, jakich oczekiwałeś (np. zacząłeś otrzymywać dużo zapytań ofertowych, ale… od klientów, których nie jesteś w stanie obsłużyć, bo szukają zupełnie innego produktu). Tworzenie strategii marketingowej pozwala lepiej dostosować działania promocyjne do oczekiwań Twojej grupy docelowej i preferencji klientów, dzięki czemu osiągane wyniki są zgodne z planem oraz wspierają budowanie lojalności klientów i wzrost sprzedaży.
Efektywny marketing

Jak powstaje strategia marketingowa firmy?

Jeśli oczekujesz ustandaryzowanego przykładu lub schematu, w oparciu o który można pracować, niestety się rozczarujesz. „Na sucho” można operować tylko ogólnikami, a dawanie jakichkolwiek sprecyzowanych wskazówek co do kierunku działań marketingowych nie ma żadnego przełożenia na praktykę. Istnieją różne rodzaje strategii marketingowych i nie wszystkie z nich zadziałają w Twoim przedsiębiorstwie.

Każda firma jest inna. Zbudowana na konkretnych założeniach, z bardzo indywidualnymi priorytetami i celami biznesowymi. Inne wydarzenia uzna za sukces. Dlatego nie da się stosować szablonowych rozwiązań. Indywidualna strategia marketingowa jest potrzebna, aby dobrać odpowiednie narzędzia i komunikaty do specyfiki działalności przedsiębiorstwa oraz właściwie je zsynchronizować. To powoduje, że marketing staje się opłacalny.

Dlatego proces tworzenia strategii marketingowej powstaje w wyniku pracy, w którą angażuje się sam przedsiębiorca oraz specjaliści z agencji. Ich wspólne działania pozwalają wypracować spójny i przemyślany plan marketingowy, który pozwoli „wycisnąć” maksimum z każdej złotówki włożonej w szeroko pojętą reklamę.

Jak napisać strategię marketingową?

Przede wszystkim, trzeba ją napisać. Słowa są ulotne, a poza tym strategia marketingowa to kompleksowy i obszerny dokument, przy którego sporządzaniu jest potrzebna precyzja oraz odpowiednia wiedza na temat specyfiki branży.

Zanim zasiądzie się do pisania planu marketingowego, trzeba zgromadzić potrzebną wiedzę. Niezbędne są:

  • analiza rynku – a więc przyjrzenie się temu, jaka jest konkurencja i co oferuje,
  • analiza własnych zasobów firmy – a zatem ustalenie, jakie są oczekiwania klientów, co można im zaoferować, jakie są mocne strony firmy i czym wyróżniają się tworzone rozwiązania.

Mając tę wyjściową wiedzę, można przystąpić do budowania strategii marketingowej.

Jak przygotować strategię marketingową? Co powinna zawierać?

Chociaż z doświadczenia wiemy, że praca nad strategią marketingową jest mocno zindywidualizowana, w każdym przypadku cel jej tworzenia jest prosty. Ma punkt po punkcie wytyczać schemat postępowania, który prowadzi do osiągnięcia sukcesu i wytyczonych biznesowych. Aby to osiągnąć, trzeba działać „od ogółu do szczegółu”.

Skuteczna strategia marketingowa zawiera następujące elementy:

  • Określenie celów biznesowych i marketingowych

Powinny być one jak najbardziej precyzyjne, mierzalne, a przy tym realistyczne. Nie wystarczy powiedzieć: „chcę zwiększyć sprzedaż” – to przecież cel wszystkich działań marketingowych. Ale co, jeśli podjęte działania marketingowe sprawią, że otrzymasz tak wiele zapytań ofertowych, że… nie będziesz ich w stanie obsłużyć? Wówczas stracisz podwójnie – ominie Cię szansa obsłużenia wielu klientów, a poza tym nadszarpniesz swoją reputację. Dlatego też, w opracowaniu strategii marketingowej istotne jest, aby dokładnie określić, co chce się osiągnąć – np. 30% wzrostu zapytań ofertowych w ciągu 3 miesięcy.

Uwaga! Te cele powinny być realistyczne – dlatego najlepiej nad ich określeniem popracować ze specjalistami, którzy wiedzą, co da się osiągnąć i przy jakim budżecie. Precyzyjne określenie celów marketingowych i biznesowych jest kluczowym etapem budowania strategii.

  • Analiza rynku i konkurencji

Twoja firma nie działa w próżni. Są także inne, które oferują podobne produkty. Warto wskazać, kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją oraz jasno powiedzieć, w czym są od Ciebie gorsi, ale i… lepsi. Analiza konkurencji pozwoli Ci lepiej zrozumieć swoją pozycję na tle konkurencji oraz określić, jak uzyskać przewagę konkurencyjną.

  • Analiza konkurencyjności firmy

Teraz pora określić, co sprawia, że Twoja oferta jest lepsza od innych. Co jest najmocniejszą stroną Twoich produktów? Jakie elementy działania wymagają poprawy i dopracowania?

  • Określenie i analiza grupy docelowej

Twoja oferta nie odpowiada na potrzeby ogółu, ale konkretnej grupy potencjalnych klientów. To osoby, które mierzą się z określonymi problemami. Zadaniem Twoich produktów jest ich rozwiązanie. Jednak zanim to zrobisz, musisz wiedzieć, dla kogo pracujesz. Ogólne wskazanie cech demograficznych grupy docelowej (np. wieku, poziomu zamożności czy obszaru zamieszkania) może nie wystarczyć. Im lepiej dookreślisz swojego klienta, tym łatwiej będzie do niego dopasować komunikację. Przeanalizowanie i zrozumienie swojej grupy docelowej to kluczowy etap w procesie tworzenia strategii marketingowej.

  • Plan i harmonogram działań reklamowych

To ostatni etap planowania strategii marketingowej. Na nim specjaliści mogą już wskazać, jakie narzędzia są potrzebne do osiągnięcia wytyczonych celów, dokładnie rozpisać priorytety działań oraz kolejność ich wykonywania. To również moment, w którym można dość precyzyjnie oszacować budżet marketingowy i przewidywany zwrot z inwestycji.

Powyższe elementy strategii marketingowej mają kluczowe znaczenie dla prowadzenia skutecznych działań reklamowych. Dzięki ich właściwemu wdrożeniu możliwe jest precyzyjne pozycjonowanie marki, wybór odpowiednich narzędzi, optymalne wykorzystanie budżetu marketingowego czy zrozumienie potrzeb potencjalnych klientów. Dobra strategia marketingowa firmy pomaga nie tylko realizować cele marketingowe i biznesowe, ale również dostosować działania do zmieniających się warunków rynkowych, zapewniając firmie przewagę i wzrost sprzedaży w dłuższej perspektywie.

Ile czasu potrzeba na przygotowanie strategii marketingowej przedsiębiorstwa, która zadziała?

Przygotowanie strategii marketingowej, która będzie skuteczna to wieloetapowy proces, któremu trzeba (a przede wszystkim WARTO) poświęcić sporo zaangażowania oraz czasu. Ile dokładnie?

Im krócej pracuje się nad strategią marketingową, tym gorzej. Gdy pojawia się presja czasu, zwykle pozbawia ona komfortu, który pozwala zagłębić się w temat, rozważyć kilka możliwych scenariuszy i zweryfikować postawione tezy.

Pośpiech jest Twoim największym wrogiem, a w tym przypadku cierpliwość naprawdę popłaca. Wypracowanie podstaw współpracy pozwala stworzyć solidne fundamenty – takie, na których można budować przez długi czas i osiągać coraz wyższe poziomy na drabinie sukcesu.

Zaoszczędź czas i energię: przygotuj strategię marketingową z ekspertami

W teorii możesz napisać strategię marketingową samodzielnie. W końcu to Ty jesteś najlepszym ekspertem od swojego biznesu. Ale to tylko jedna strona medalu. Druga to konieczność przełożenia Twoich oczekiwań biznesowych na język i narzędzia marketingowe. Właśnie w tym zakresie potrzebujesz ekspertów. To oni – na podstawie wiedzy, którą się z nimi podzielisz, opracują plan dokument strategiczny z planem działania dla Twojej firmy, zaplanują jego etapy wdrożenia oraz pomogą we wprowadzaniu zmian.

Jak to wygląda w praktyce? W ECHO początkiem współpracy jest zawsze spotkanie otwierające. To coś więcej niż krótkie, wstępne spotkanie. Nie prosimy Cię też o wypełnienie długiego, zawiłego briefu – to już nasze zadanie. W zamian stawiamy na długą i pogłębioną rozmowę o Twoim biznesie.

Spotykamy się na ok. 3-4 godziny, w trakcie których my „wchodzimy w Twój świat” – tak, aby zrozumieć unikalność prowadzonego przez Ciebie biznesu i zasobów przedsiębiorstwa. Naszym celem jest dokładne nazwanie Twoich celów biznesowych – to one stają się azymutem, na który mamy się wspólnie kierować.

Zyskujesz także Ty: poznajesz ludzi od różnych dziedzin marketingu, którzy będą odpowiedzialni za wsparcie Twoich działań, dowiadujesz się, ile kosztuje strategia marketingowa i jej wdrożenie oraz podejmujesz świadomą decyzję o rozpoczęciu współpracy.

Warsztaty – w połączeniu z przeprowadzonymi przez nas analizami, zarówno stricte rynkowymi, jak i w obszarze SEO – są podstawą do opracowania dobrej strategii. Takiej, która przyniesie mierzalne efekty i wreszcie pomoże Ci dotrzeć tam, gdzie chcesz się znaleźć.

W połączeniu z przeprowadzonymi przez nas analizami, zarówno stricte rynkowymi, jak i w obszarze pozycjonowania marki, świadomości klientów, Content Marketingu czy Ads – tworzymy podstawę do opracowania dobrej strategii. Takiej, która przyniesie mierzalne efekty i wreszcie pomoże Ci osiągnięcie sukcesu oraz dotarcie tam, gdzie chcesz się znaleźć.

Zwiększ swój zasięg działań promocyjnych
z naszą pomocą!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 8

Brak ocen.

5
(8)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024