SEO
Optymalizacja

Audyt SEO – podstawa skutecznego pozycjonowania

Cezary Ciechanowski
10 minut

Na pewno wiele słyszałeś o zyskach, które może Ci przynieść pozycjonowanie. No właśnie. Słyszałeś. Ale czy odczułeś je na własnej skórze? Jeśli nie do końca, to znaczy, że na Twojej stronie, coś działa nie tak, jak powinno. Pytanie tylko, co? Odpowiedź na nie przyniesie audyt SEO. Zobacz, czym dokładnie jest i dlaczego warto go wykonać.

Audyt SEO podstawa pozycjonowania

Dlaczego SEO nie działa?

Czy wiesz, że dobrze prowadzone działania SEO mogą przynieść nawet wielokrotnie wyższy zwrot z inwestycji niż płatna reklama? Może Ci się jednak wydawać, że to tylko teoria – zwłaszcza, jeżeli zdarzyło Ci się wydać środki na pozycjonowanie i… do tej pory nie widzisz rezultatów. Zastanawiasz się, dlaczego? Przyczyny mogą być dwie.

Po pierwsze – być może od rozpoczęcia pozycjonowania nie upłynęło jeszcze odpowiednio dużo czasu. Pamiętaj, że aby osiągnąć dobre efekty SEO, potrzeba średnio 3-6 miesięcy. Dlaczego tak długo? Specjaliści muszą m.in. poprawić Twoją stronę internetową pod kątem układu i kodu, a także przygotować na nią nowe treści, a potem algorytmy Google muszą to wszystko „przetrawić”. Dlatego cierpliwość popłaca – zwłaszcza, że raz wypracowane rezultaty utrzymują się przez długi czas i można na nich budować jeszcze lepsze wyniki!

Po drugie – podjęte działania nie są prowadzone tak, aby miały szansę powodzenia.

Audyt SEO jest jak wizyta u lekarza

Co mogło pójść nie tak przy pozycjonowaniu? Bardzo wiele rzeczy!

Załóżmy, że podjąłeś próbę samodzielnej optymalizacji strony www. Domyślasz się, że Twoi klienci wyszukują Cię po określonych słowach kluczowych, więc sporządziłeś „na oko” listę wyrażeń i przekazałeś je copywriterowi. Przygotowane przez niego treści są zgodne z zasadami SEO – mają nagłówki, są nasycone frazami w odpowiedni sposób i prezentują się atrakcyjnie dla odbiorcy. Jak do tej pory brzmi dobrze, prawda?

Sęk w tym, że… wybrane frazy mogą być bardzo trudne do wypozycjonowania (bo o wysokie pozycje konkuruje kilkadziesiąt firm z Twojej branży) albo wcale nie odpowiadać temu, co w Google wpisują Twoi odbiorcy. Może się też okazać, że układ Twojej strony albo jej kod będą blokować efekty publikacji nowych treści, ponieważ nie będą odpowiednio zoptymalizowane.

Google każdego roku wprowadza kilka tysięcy zmian w algorytmie wyszukiwarki. Dlatego nawet najdrobniejsze błędy lub braki na stronie mogą sprawić, że pozycjonowanie nie przyniesie efektów, jakich się oczekuje.

Dlatego, aby wprowadzić korzystne zmiany, trzeba dokładnie wiedzieć, co działa, a co nie. Zgadywanie i poleganie na intuicji zamiast na twardych danych to najczęściej strata czasu i pieniędzy.

O audycie SEO warto pomyśleć trochę jak o diagnostyce przeprowadzanej przez lekarza. Zanim specjalista przepisze pacjentowi konkretne leki, musi mieć pewność, że leczy taką, a nie inną chorobę. Dlatego zleca badania, przeprowadza wywiad lekarski i poświęca dużo czasu na to, aby postawić prawidłową diagnozę. Specjaliści SEO muszą zrobić to samo, żeby pieniądze, które zainwestujesz w SEO, zwróciły się z oczekiwaną nadwyżką, a nie zostały przepalone.

Audyt SEO

Audyt SEO pozwala wskazać wszystkie błędy na stronie, które utrudniają osiąganie przez nią wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Kiedy powinno się przeprowadzić SEO audyt?

Analiza SEO to taki etap „zero” w każdym projekcie – bez względu na jego skalę czy zakres. Jest bezwzględnie potrzebny – zwłaszcza, kiedy wcześniej podjęte działania nie przyniosły zadowalających efektów, oraz gdy na stronie nic nie było zmieniane od lat.

Właśnie dlatego można powiedzieć, że audyt SEO to zawsze początek działań związanych z pozycjonowaniem. Ale nie tylko.

Jak już wspomnieliśmy, algorytm Google zmienia się tysiące razy w ciągu roku. Poza tym Twoja konkurencja jest aktywna i próbuje przebić się na wyższe pozycje na liście wyszukiwania Google.

Dlatego analiza stron www powinna być prowadzona regularnie. Naszym klientom zalecamy, by odbywało się to co najmniej raz do roku. Dzięki temu można wychwycić ewentualne błędy i wprowadzić zmiany, które jeszcze lepiej wspomogą osiąganie wyników sprzedażowych. Docelowo chodzi przecież o to, abyś otrzymywał więcej zapytań o ofertę od osób, które rzeczywiście potrzebują Twoich produktów czy usług.

Audyt SEO pokaże, co trzeba zrobić, aby pozycjonowanie naprawdę działało

Jak wygląda audyt SEO? „Fizycznie” jest to dokument wskazujący jasno i konkretnie, które elementy na Twojej stronie www trzeba poprawić, aby:

  • stała się ona widoczna dla algorytmów Google (a co za tym idzie – dla Twoich potencjalnych klientów),
  • wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania na frazy, które wpisują w wyszukiwarkę Twoi odbiorcy,
  • przyciągała wartościowy ruch – tj. „ściągała” osoby, które mogą być naprawdę zainteresowane tym, co jest Twoją specjalnością.

Znajdziesz w nim informacje dotyczące podstawowych sfer związanych z pozycjonowaniem. W ECHO koncentrujemy się na czterech kluczowych obszarach.

  • Techniczna budowa serwisu

O tym aspekcie mówi się często „technical SEO”. W największym skrócie specjaliści biorą pod lupę kod strony – to, w jaki sposób jest zbudowana od strony programistycznej. Sprawdza się m.in. wydajność strony, stopień obciążenia, jakie generują poszczególne obiekty, błędy w kodzie, a także konfigurację serwera, jego parametry sprzętowe i wiele innych elementów. Wyeliminowanie tych przeszkód to podstawa, jeśli algorytmy Google mają się „polubić” z Twoją stroną.

  • Treści

Strona internetowa to nie tylko kod i grafika. Ogromną rolę w pozycjonowaniu odgrywają również umieszczone na niej treści. Są ważne nie tylko ze względów reklamowych. Muszą również wspomagać SEO – być odpowiednio poukładane, zawierać właściwe frazy kluczowe (i w odpowiedniej ilości!), a przede wszystkim unikalne. Czy wiesz jak dużym problemem może być np. umieszczanie przekopiowanych od producenta opisów sprzedawanych towarów albo przekopiowanie tych samych tekstów do kilku różnych zakładek?

Ważna jest zarówno jakość samych tekstów, jak i ich ilość. Im więcej miejsca na treść, tym bardziej można poszerzyć zakres pozycjonowania!

  • Link building

Linki to inaczej odnośniki do Twojej strony internetowej i jej poszczególnych zakładek. Można je podzielić na wewnętrzne oraz zewnętrzne. Wewnętrzne to „powiązania” między poszczególnymi podstronami w Twoim serwisie – na przykład hiperłącze prowadzące z artykułu na blogu do konkretnej zakładki produktowej. Zewnętrzne to te, które są umieszczane w tekstach na innych portalach lub w mediach społecznościowych.

Dlaczego są ważne? Ponieważ jeśli wiele odniesień do Twojej strony pojawi się na „renomowanych” portalach zewnętrznych, Google uzna ją za wiarygodną i bardziej wartościową od innych. Jednak przy budowaniu linków można łatwo popełnić błąd. Analiza stron www pozwoli je wykryć i pokaże, jak się ich pozbyć.

  • User Experience (UX)

To aspekt, który jest bardzo często pomijany przez audyty stron internetowych, a niezwykle ważny. Chodzi o czytelność strony internetowej dla użytkownika oraz intuicyjność jej obsługi. Dlaczego to istotne? Ponieważ mało czytelna i irytująca strona, na której jest trudno znaleźć potrzebne informacje, zostanie natychmiast zamknięta. Potencjalny klient – zwłaszcza przy pierwszym kontakcie z Twoją firmą – nie będzie tracił czasu na zastanawianie się, gdzie znaleźć opis interesujących go produktów czy formularz kontaktowy. Po prostu zrezygnuje i wybierze konkurencję.

Strona, która jest źle zaprojektowana pod kątem User Experience, będzie szybko zamykana. A im wyższy tzw. współczynnik odrzuceń, tym gorsze wyniki pozycjonowania.

Dobre audyty SEO pokazują niedostatki w każdej z tych czterech sfer i wskazują, jak je wyeliminować. Konkretnie i z dużą precyzją.

Automatyczna analiza SEO – czy to na pewno ma sens?

W teorii sporządzenie rekomendacji w opisanych powyżej obszarach wydaje się bardzo proste. W końcu istnieją narzędzia, które automatyzują ten proces. Są też strony internetowe, na których można przeprowadzić taką analizę za pomocą kilku kliknięć. Jednak… to wcale nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Dlaczego?

Wróćmy na chwilę do porównania audytu SEO do diagnostyki prowadzonej przez lekarza. Zdarzyło Ci się kiedyś sprawdzać, co Ci dolega, za pośrednictwem „doktora Google”? To też zajmuje kilka sekund. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę swoje objawy i… gotowe. Ale czy na pewno? Jasne, że nie! Symptomy, których doświadczasz, mogą mieć bardzo różnorodne podłoże. Ty – jeśli nie jesteś lekarzem – nie masz odpowiedniej wiedzy, aby wskazać, jaki faktycznie masz problem oraz jak go rozwiązać.

Podobnie jest w przypadku automatycznej analizy strony www. Tego typu audyt SEO może być punktem wyjścia do przyjrzenia się temu, co naprawdę „dolega” Twojej stronie. Jednak na tym nie można poprzestać, jeśli chce się wprowadzić zmiany, które naprawdę zadziałają.

Narzędzia, które wykorzystujemy do przygotowania audytu SEO, np. Google Analytics, Senuto, Ahrefs czy Screaming Frog, pomagają w zebraniu i przeanalizowaniu danych. Jednak to tylko jeden z elementów, który pozwala przygotować wartościowe rekomendacje. Strona musi być oceniona w szerszej perspektywie. Specjalista powinien zacząć od zapoznania się ze specyfiką działania firmy klienta. Zrozumieć jego cele biznesowe. Dowiedzieć się, które produkty są dla niego szczególnie ważne. Tylko tak może przygotować trafne zalecenia, czyli takie, których wdrożenie da oczekiwane wyniki.

Jak zatem widać, nie można tu sobie pozwolić na pójście „drogą na skróty”. To przyniesie tylko pozorne oszczędności, które w rzeczywistości mogą Cię bardzo dużo kosztować.

Wykonamy dla Ciebie audyt stron internetowych, który przełoży się na wyniki.

Bez audytu strony internetowej nie ma mowy o podjęciu jakichkolwiek sensownych działań związanych z pozycjonowaniem. Dlatego w ECHO zawsze wykonujemy go przed przystąpieniem do pracy. To jednak nie wszystko. Pamiętaj, że działania SEO prowadzisz po to, aby docelowo zwiększyć sprzedaż. Są one więc częścią strategii marketingowej.

Dlatego, aby opracować spójny plan działania, na początek współpracy przeprowadzamy warsztaty startowe. To spotkanie, w trakcie którego nasi specjaliści zapoznają się ze specyfiką działalności Twojej firmy. Zrozumienie tego, jak działasz, pozwala nam jeszcze lepiej pracować na Twoje wyniki.

 

Dokładna analiza strony,
czytelny raport, jasne rekomendacje.
Chcesz wiedzieć więcej?

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 6

Brak ocen.

5
(6)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024