Na pewno wiele słyszałeś o zyskach, które może Ci przynieść pozycjonowanie strony. No właśnie. Słyszałeś. Ale czy odczułeś je na własnej skórze? Jeśli nie do końca, to znaczy, że na Twojej stronie internetowej, coś działa nie tak, jak powinno. Pytanie tylko, co? Odpowiedź na nie przyniesie audyt SEO. Zobacz, na czym polega audyt SEO, dlaczego warto go przeprowadzić i jakie działania musisz wykonać, aby uzyskać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego moje SEO nie działa?
Czy wiesz, że dobrze przeprowadzona optymalizacja strony pod kątem SEO może przynieść nawet wielokrotnie wyższy zwrot z inwestycji niż płatna reklama? Może Ci się jednak wydawać, że to tylko teoria – zwłaszcza jeżeli zdarzyło Ci się wydać środki na pozycjonowanie strony i… do tej pory nie widzisz rezultatów w organicznych wynikach wyszukiwania.
Zastanawiasz się dlaczego? Przyczyny mogą być dwie.
- Po pierwsze – być może SEO strony internetowej nie działa jeszcze, ponieważ od rozpoczęcia pozycjonowania nie upłynęło jeszcze odpowiednio dużo czasu. Pamiętaj, że aby osiągnąć dobre efekty SEO, potrzeba średnio 3-6 miesięcy. Dlaczego tak długo? W tym czasie trwa optymalizacja witryny, specjaliści pracują m.in. nad poprawieniem lub udoskonaleniem serwisu pod kątem układu, struktury adresów URL, jakości treści, a także przygotowują na nią nowe treści, a potem algorytmy Google muszą to wszystko „przetrawić”. Dlatego cierpliwość popłaca – zwłaszcza że raz wypracowane rezultaty utrzymują się przez długi czas i można na nich budować jeszcze lepsze wyniki!
- Po drugie – podjęte działania SEO nie były prowadzone tak, aby miały szansę powodzenia tzn. bez planu, niezgodnie z wytycznymi Google lub bez dokładnej analizy. W takim przypadku kompleksowy audyt SEO strony internetowej może pomóc zidentyfikować błędy i wskazać działania, które musisz wykonać, aby zwiększyć widoczność strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google.
Na czym polega audyt SEO? Jest jak wizyta u lekarza
Co mogło pójść nie tak przy pozycjonowaniu? Bardzo wiele rzeczy!
Załóżmy, że prowadzisz stronę internetową i podjąłeś próbę jej samodzielnej optymalizacji, aby polepszyć pozycję witryny. Domyślasz się, że Twoi klienci wyszukują Cię po określonych słowach kluczowych, więc sporządziłeś „na oko” listę wyrażeń i przekazałeś je copywriterowi. Przygotowane przez niego treści są zgodne z zasadami SEO – mają nagłówki, są nasycone frazami w odpowiedni sposób i prezentują się atrakcyjnie dla odbiorcy. Jak do tej pory brzmi dobrze, prawda?
Sęk w tym, że… wybrane frazy mogą być bardzo trudne do wypozycjonowania Twojej witryny internetowej (bo o wysokie pozycje konkuruje kilkadziesiąt firm z Twojej branży) albo wcale nie odpowiadać temu, co w Google wpisują Twoi odbiorcy. Może się też okazać, że układ Twojej strony albo jej kod będą blokować efekty publikacji nowych treści, ponieważ nie będą odpowiednio zoptymalizowane.
Klaudia Góral: Google każdego roku wprowadza kilka tysięcy zmian w algorytmie wyszukiwarki. Dlatego nawet najdrobniejsze błędy lub braki na stronie mogą sprawić, że pozycjonowanie nie przyniesie efektów, jakich się oczekuje.
Brak linków przychodzących, zbyt mała szybkość ładowania strony czy błędy w kodzie HTML mogą zniweczyć cały wysiłek. Dlatego, aby wprowadzić korzystne zmiany, trzeba dokładnie wiedzieć, co działa, a co nie. Zgadywanie i poleganie na intuicji zamiast na twardych danych to najczęściej strata czasu i pieniędzy. Warto wtedy przeprowadzić audyt SEO.
Twoja strona nie sprzedaje tak, jak powinna?
Może czas sprawdzić, co ją blokuje. Skorzystaj z audytu SEO, który wskaże Ci konkretne błędy i pokaże, jak je naprawić. Bez domysłów, bez lania wody – tylko konkretne wskazówki, które przełożą się na większy ruch, lepszą widoczność w Google i więcej klientów. Sprawdź, jak wiele możesz zyskać!
O audycie SEO warto pomyśleć trochę jak o diagnostyce przeprowadzanej przez lekarza. Zanim specjalista przepisze pacjentowi konkretne leki, musi mieć pewność, że leczy taką, a nie inną chorobę. Dlatego zleca badania, przeprowadza wywiad lekarski i poświęca dużo czasu na to, aby postawić prawidłową diagnozę. Specjaliści SEO muszą zrobić to samo, żeby pieniądze, które zainwestujesz w SEO, zwróciły się z oczekiwaną nadwyżką, a nie zostały przepalone. I właśnie temu służy audyt SEO strony internetowej, ponieważ:
- ujawnia słabe strony Twojej witryny,
- identyfikuje problemy z strukturą adresów URL, szybkością ładowania strony, jakością treści, linków przychodzących i doświadczeniem użytkownika,
- daje jasną informację, co należy poprawić, aby zwiększyć pozycję witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Tylko dzięki takiej diagnozie możesz uzyskać kompleksową analizę Twojej strony i realnie wpłynąć na jej pozycjonowanie.
Audyt SEO pozwala wskazać wszystkie błędy na stronie, które utrudniają osiąganie przez nią wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Kiedy powinno się przeprowadzić audyt SEO strony internetowej?
Analiza SEO to taki etap „zero” w każdym projekcie – bez względu na jego skalę czy zakres. Jest bezwzględnie potrzebny – zwłaszcza gdy:
- wcześniej podjęte działania pod kątem SEO nie przyniosły zadowalających efektów,
- na stronie nic nie było zmieniane od lat,
- pozycja witryny w wyszukiwarce Google zaczęła spadać,
- chcesz wykonać analizę działań konkurencji.
Właśnie dlatego można powiedzieć, że audyt SEO to zawsze początek działań związanych z pozycjonowaniem. Ale nie tylko.
Jak już wspomnieliśmy, wyszukiwarka Google i jej algorytmy zmieniają się tysiące razy w ciągu roku. Poza tym Twoja konkurencja jest aktywna i próbuje przebić się na wyższe pozycje na liście wyszukiwania.
Dlatego kompleksowa analiza Twojej strony www powinna być prowadzona regularnie. Naszym klientom zalecamy, by odbywało się to co najmniej raz do roku. Dzięki temu można wychwycić ewentualne błędy i wprowadzić zmiany, które jeszcze lepiej wspomogą osiąganie wyników sprzedażowych. Docelowo chodzi przecież o to, abyś otrzymywał więcej zapytań o ofertę od osób, które rzeczywiście potrzebują Twoich produktów czy usług.
Klaudia Góral: Optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek jest kluczowym elementem strategii marketingowej. Dlatego też z audytu SEO warto skorzystać zawsze, gdy zależy Ci na poprawie widoczności strony w wynikach wyszukiwania i zwiększeniu ruchu oraz zapytań z wyszukiwarki Google.
Audyt SEO pokaże, co trzeba zrobić, aby pozycjonowanie naprawdę działało
Jak wygląda audyt SEO? „Fizycznie” jest to przejrzysty raport wskazujący jasno i konkretnie, które elementy na Twojej stronie internetowej trzeba poprawić, aby:
- stała się ona widoczna dla algorytmów Google (a co za tym idzie – dla Twoich potencjalnych klientów),
- wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania na frazy, z których użytkownicy korzystają i wpisują w wyszukiwarkę Google,
- wpływała na pozytywne doświadczenie użytkownika podczas jego przebywania na Twojej stronie internetowej,
- przyciągała wartościowy ruch – tj. „ściągała” osoby, które mogą być naprawdę zainteresowane tym, co jest Twoją specjalnością.
W audycie SEO znajdziesz informacje dotyczące podstawowych sfer w kontekście pozycjonowania. W ECHO koncentrujemy się na trzech kluczowych obszarach.
1. Techniczna budowa serwisu
O tym aspekcie mówi się często „technical SEO”. W największym skrócie specjaliści biorą pod lupę w technicznym audycie SEO kod strony – to, w jaki sposób jest zbudowana od strony programistycznej. Sprawdza się m.in. wydajność strony, stopień obciążenia, jakie generują poszczególne obiekty, błędy w kodzie, a także konfigurację serwera, jego parametry sprzętowe i wiele innych elementów. Wyeliminowanie tych przeszkód to podstawa, jeśli algorytmy Google mają się „polubić” z Twoją stroną internetową.
2. Treści
Strona internetowa to nie tylko kod i grafika. Ogromną rolę w pozycjonowaniu odgrywają również umieszczone na niej treści. Są ważne nie tylko ze względów reklamowych. Muszą również wspomagać SEO – być odpowiednio poukładane, zawierać właściwe frazy kluczowe (i w odpowiedniej ilości!), a przede wszystkim unikalne. Czy wiesz jak dużym problemem może być np. umieszczanie przekopiowanych od producenta opisów sprzedawanych towarów albo przekopiowanie tych samych tekstów do kilku różnych zakładek?
Ważna jest zarówno jakość samych tekstów, jak i ich ilość. Im więcej miejsca na treść, tym bardziej można poszerzyć zakres pozycjonowania!
3. Link building
Linki to inaczej odnośniki do Twojej strony internetowej i jej poszczególnych zakładek. Można je podzielić na wewnętrzne oraz zewnętrzne. Wewnętrzne to „powiązania” między poszczególnymi podstronami w Twoim serwisie – na przykład hiperłącze prowadzące z artykułu na blogu do konkretnej zakładki produktowej. Zewnętrzne to te, które są umieszczane w tekstach na innych portalach lub w mediach społecznościowych.
Dlaczego są ważne? Ponieważ jeśli wiele odniesień do Twojej strony pojawi się na „renomowanych” portalach zewnętrznych, Google uzna ją za wiarygodną i bardziej wartościową od innych. Jednak przy budowaniu linków można łatwo popełnić błąd. Z tego też powodu podczas przeprowadzania audytu SEO analizujemy liczbę domen linkujących, jakość linków przychodzących, profil linkowy itp. Pomaga to nam zrozumieć, jak Twoja witryna internetowa jest odbierana przez wyszukiwarki, a wyniki audytu wskazują nam drogę, co należy poprawić, aby polepszyć efekty SEO.
Darmowy audyt SEO – czy to na pewno ma sens?
W teorii sporządzenie rekomendacji w opisanych powyżej obszarach wydaje się bardzo proste. W końcu istnieją bezpłatne narzędzia, które automatyzują ten proces. Są też strony internetowe, na których można przeprowadzić „darmowy” audyt SEO za pomocą kilku kliknięć. Jednak… to wcale nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Dlaczego?
Klaudia Góral: Wróćmy na chwilę do porównania audytu SEO do diagnostyki prowadzonej przez lekarza. Zdarzyło Ci się kiedyś sprawdzać, co Ci dolega, za pośrednictwem „doktora Google”? To też zajmuje kilka sekund. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę swoje objawy i… gotowe. Ale czy na pewno? Jasne, że nie! Symptomy, których doświadczasz, mogą mieć bardzo różnorodne podłoże. Ty – jeśli nie jesteś lekarzem – nie masz odpowiedniej wiedzy, aby wskazać, jaki faktycznie masz problem oraz jak go rozwiązać.
Podobnie jest w przypadku automatycznego audytu strony www. Wersja online audytu, nie da Ci pełnego obrazu sytuacji. Nie uwzględni specyfiki działalności, celów biznesowych, konkurencji, ani nie wskaże działań optymalnych w kontekście pozycjonowania. Tego typu audyt SEO może być punktem wyjścia do przyjrzenia się temu, co naprawdę „dolega” Twojej stronie. Jednak na tym nie można poprzestać, jeśli chce się wprowadzić zmiany, które naprawdę zadziałają.
Narzędzia, które wykorzystujemy do przygotowania audytu SEO, np. Google Analytics, Senuto, Ahrefs czy Screaming Frog, pomagają w zebraniu i przeanalizowaniu danych. Jednak to tylko jeden z elementów, który pozwala przygotować wartościowe rekomendacje. Strona musi być oceniona w szerszej perspektywie. Specjalista powinien zacząć od zapoznania się ze specyfiką działania firmy klienta. Zrozumieć jego cele biznesowe. Dowiedzieć się, które produkty są dla niego szczególnie ważne. Tylko tak może przygotować trafne zalecenia, czyli takie, których wdrożenie da oczekiwane wyniki.
Jak zatem widać, nie można tu sobie pozwolić na pójście „drogą na skróty”. To przyniesie tylko pozorne oszczędności, które w rzeczywistości mogą Cię bardzo dużo kosztować. Dlatego traktuj bezpłatny audyt SEO jako wstęp, a nie pełne rozwiązanie. Dopiero kompleksowy audyt wykonany przez specjalistę da Ci gotowy raport i wyniki analizy z konkretnymi zaleceniami i planem działania do Twojej dyspozycji, aby polpeszyć skuteczność swojej strony w wynikach wyszukiwania Google.
Wykonamy dla Ciebie audyt stron internetowych, który przełoży się na wyniki.
Bez audytu strony internetowej nie ma mowy o podjęciu jakichkolwiek sensownych działań związanych z pozycjonowaniem. Dlatego w ECHO zawsze wykonujemy go przed przystąpieniem do pracy. To jednak nie wszystko. Pamiętaj, że działania SEO prowadzisz po to, aby docelowo zwiększyć sprzedaż. Są one więc częścią strategii marketingowej.
Co zyskujesz dzięki naszemu audytowi SEO? Decydując się na kompleksowy audyt SEO w ECHO, otrzymujesz nie tylko listę technicznych błędów. Zyskujesz przede wszystkim jasny plan działania, który pomoże Ci zwiększyć widoczność strony w Google, poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania i przyciągnąć więcej klientów.
Raport z audytu otrzymasz w czytelnej formie – wszystkie obserwacje i porady, opiszemy zrozumiałym językiem, bez zbędnego żargonu.
Dzięki wdrożeniu wniosków z audytu:
- zwiększysz ruch na stronie internetowej i liczbę klientów,
- poprawisz jakość i strukturę treści,
- zoptymalizujesz stronę pod kątem technicznym i użytkowym,
- zyskasz lepsze wyniki w organicznych wynikach wyszukiwania,
- przyciągniesz więcej klientów z Google.
Dodatkowo wskażemy Ci priorytety działań, byś wiedział, od czego zacząć, i które elementy mają największy wpływ na efekty.
Ile trwa audyt SEO?
W zależności od tego gdzie planujesz przeprowadzić audyt SEO czas jego wykonania może zależeć od wielu czynników – przede wszystkim od rozmiaru strony, jej struktury, liczby podstron oraz poziomu skomplikowania funkcji. W niektórych firmach może on zająć od 3 do 10 dni roboczych dla prostego serwisu WWW. W przypadku rozbudowanych serwisów, e-commerce lub portali z wieloma kategoriami, może potrwać dłużej – nawet do 2–3 tygodni.
W ECHO wykonanie audytu SEO zajmuje zawsze tyle samo czasu – maksymalnie do 21 dni roboczych. Oczywiście – zawsze informujemy Cię z wyprzedzeniem, ile potrwa analiza Twojej witryny, i umawiamy się na konkretny termin przedstawienia raportu.
Dokładna analiza strony,
czytelny raport, jasne rekomendacje.
Chcesz wiedzieć więcej?
Sprawdź nas i przekonaj się, jakie efekty może przynieść udana współpraca z agencją