W prowadzeniu biznesu nie ma dnia bez myślenia o tym, jak zwiększyć sprzedaż. Jak sprawić, by firma była bardziej stabilna. Jak nie myśleć co miesiąc o tym, czy przypadkiem nie mamy za mało klientów w puli. Przychodzi moment, kiedy zdajesz sobie sprawę, że czas na kolejny etap rozwoju – dobry marketing. Taki, który pomoże Twojej sprzedaży rosnąć przewidywalnie i systematycznie. Wybór jest z pozoru prosty: agencja marketingowa albo specjalista wewnątrz firmy. Z tego tekstu dowiesz się, które rozwiązanie będzie dobre dla Ciebie. Przygotowałam też listę pytań, które pomogą Ci mądrze wybrać i nie stracić pieniędzy na ślepych próbach.
Początki z marketingiem zwykle bywają trudne.
Niezależnie od tego, na jakim etapie prowadzenia biznesu jesteś, początki z marketingiem zwykle bywają takie: będziesz się zastanawiać, ile kosztuje agencja marketingowa. Zabierzesz się za porównywanie cen (podpytasz znajomych), będziesz grzebać w ofertach (poprosisz agencje, żeby podesłały Ci gotowce), będziesz niecierpliwie czekać na spływające oferty (od tych, którzy nie wysyłają gotowców). Zaczniesz przeglądać ogłoszenia na specjalistów marketingowych. Zapytasz żonę lub męża.
Mam prośbę: na chwilę odsuń od siebie myśl o koszcie i porównywanie cen. Jest zwykle wyjęty z kontekstu (albo jak kto woli – wyssany z palca). Nie dlatego, że wszyscy Cię okłamują. Po prostu odpowiedź na pytanie Jak podnieść sprzedaż? kolosalnie różni się od odpowiedzi na Jak podnieść sprzedaż w TWOJEJ FIRMIE? A żeby na to ostatnie pytanie odpowiedzieć i dobrze wycenić proces, potrzebny jest czas.
Chcę Ci dzisiaj wyjaśnić:
- jak sprawdzić, który scenariusz współpracy marketingowej będzie najlepszy DLA CIEBIE
oraz
- na jaki koszt warto się przygotować.
Ile kosztuje zatrudnienie specjalisty,
a ile agencji marketingowej?
7 czynników wpływających na wycenę działań marketingowych
1. Zaangażowanie agencji w rozwój Twojej firmy – to, czy agencja jedynie ustawia kampanię Google Ads w panelu, czy także poznaje dokładnie specyfikę branży. Czyli uczy się Twojej firmy i Twoich potrzeb biznesowych i na tej podstawie dobiera słowa kluczowe oraz tworzy graficzne reklamy.
2. Poziom specjalizacji firmy – dużo więcej czasu i pieniędzy kosztują usługi, które są niestandardowe albo wiążą się ze znajomością specyfiki Twojej branży: teksty copywriterskie z branż technicznych albo niszowych; tłumaczenia; doświadczenie w kampaniach o dużej konkurencyjności i sezonowości.
3. Liczba usług, które agencja może Ci zaproponować – Ty sam/sama nie wiesz, jaka usługa będzie najlepiej pomagać Twojej firmie. Załóżmy, że przyjdziesz do agencji z chęcią kupienia SEO. Ale po warsztacie wprowadzającym okaże się, że potrzebujesz efektów na już. W tej sytuacji dobra agencja odradzi Ci SEO, a zaproponuje optymalizację strony (sklepu) i ustawienie kampanii Google Ads. Zamiast jednej usługi – kupisz dwie.
4. Skala – czy chcesz mieć 10 000 więcej zapytań, czy interesuje Cię 5 w skali roku, bo i tak tylko z dwiema firmami podpiszesz umowę. A zatem, czy potrzebujesz osobnego etatu np. dla specjalisty od Google Ads, od SEO i od copywritingu? Czy raczej wszystkiego po trochu, ale na kilka godzin w miesiącu? Wówczas tańszym rozwiązaniem okaże się wykupienie comiesięcznej obsługi w agencji marketingowej.
Piotr Maślarz: Pamiętajmy, że zatrudnienie agencji albo pracownika, to suma dwóch kosztów: wynagrodzenia i budżetu reklamowego. W ECHO, zanim przygotuję wycenę, muszę odnieść się do tego, co klient chce osiągnąć. Myślę, że takie podejście ma każda rzetelna agencja. Jeśli przykładowo wyceniam całość działań (agencyjnych i w Google) na kwotę 10 tysięcy, to zawsze z założeniem, że zwróci się w kolejnych miesiącach z nawiązką. Chodzi o to, żeby klient miał konkretny i wymierny zysk z inwestycji. Ale żeby działania marketingowe mogły być tak skuteczne (szczególnie w Google Ads), potrzebują dopasowanego budżetu. Inaczej w najlepszym wypadku będą mało efektywne.
5. Sposób rozliczania się z agencją lub specjalistą – jest ich kilka:
- płacenie za efekty,
- system w oparciu o podstawę i premię,
- abonament,
- stałe wynagrodzeniu miesiąc w miesiąc.
Zobacz, jak różnie sam rynek określa stawki: firma Senuto przeprowadziła ankietę na temat budżetu potrzebnego na działania SEO. Przepytano 144 specjalistów. Największa grupa (44%) wytypowała widełki w przedziale 1000–3000 zł jako minimalny koszt prowadzenia działań SEO dla sklepu internetowego. Bez kosztów agencji czy pracy pracownika.
Natalia Mentrycka: Kosztów marketingu NIGDY nie powinno się rozważać w oderwaniu od oczekiwanego zwrotu z inwestycji. To pytanie trzeba postawić inaczej: czy w danym miesiącu lepiej wydać 500 zł i zyskać na tym 1000, czy raczej warto wydać 5000 zł a zyskać 50 000?
6. Doradztwo sprzedaży – jeżeli agencja marketingowa jest nastawiona na rozwijanie Twojego biznesu, to najpierw poświęci czas, żeby dowiedzieć się, jakie są prawdziwe potrzeby Twojej firmy. Na tej podstawie zaproponuje ścieżki dojścia do celu, czyli wzrostu sprzedaży. Bardzo ciężko będzie Ci znaleźć specjalistę o takim doświadczeniu i poziomie zaawansowania. Specjaliści czy freelancerzy bardzo sprawnie posługują się narzędziami marketingowymi, ale rzadko są w stanie doradzić Ci biznesowo i połączyć marketing z Twoją sprzedażą.
7. Płatne narzędzia – podobnie jest ze standardem narzędzi, z których korzysta agencja. Agencję stać na droższe, bardziej dokładne narzędzia. Zakup takiego narzędzia i utrzymywanie przez Twoją firmę dla Twojego specjalisty, będzie dodatkowym wydatkiem (ceny znajdziesz w linkach: w SEO może to być Ahrefs, SEMrush, Sistrix; w content marketingu Senuto).
Widzisz? Nie da się tego wyliczyć REALNIE bez konkretnego przepytania Ciebie albo zespołu w Twojej firmie, jakie są Twoje potrzeby biznesowe i jak działa Twoja sprzedaż.
Kiedy zobaczę efekty?
Moglibyśmy napisać, że w Google Ads zobaczysz maksymalnie po 2 tygodniach, a w SEO, jeśli prowadzisz firmę IT, po 3 miesiącach. I nie mienelibyśmy się z prawdą. Szkopuł w tym, że po pierwsze – średni czas oczekiwania jest… no właśnie – średni. Nikt nie wie, czy Twoja firma podzieli scenariusz większości, czy trzeba będzie poczekać dłużej, czy odwrotnie – pierwsze zmiany zanotujesz po 3 dniach. Po drugie – czas nie jest tu kluczowy. Kluczowa jest jakość działań i wzrost sprzedaży w Twojej firmie.
Przykład
Pracujemy dla europejskiego lidera w produkcji wózków widłowych. Na początku naszej współpracy, po ustawieniu pierwszej kampanii, telefony rozdzwoniły się w drugim dniu od uruchomienia kampanii (przeczytaj, jak o tym opowiada sam klient). U kolejnego klienta w innej branży (japoński producent akcesoriów stomatologicznych) na wyniki SEO czekaliśmy 6 miesięcy. W tym czasie firma była na granicy zakończenia projektu, bo nie wierzyła, że cokolwiek się wydarzy. Po 6 miesiącach efekty były tak spektakularne, że klient rozszerzył zakres wykonywanych działań oraz okazał nam pełne zaufanie w przygotowywaniu i planowaniu treści do serwisu www.
Może się trafić świetny specjalista, który jest w stanie szybko wypracować efekty na bazie kilku poprzednich podobnych projektów, które realizował. Można trafić na agencję, która mimo upływu czasu stoi w miejscu z efektami. Ale to jest przypadek, sytuacja zupełnie losowa.
Tymczasem Tobie zależy na możliwości przewidywania i poczuciu bezpieczeństwa, że ktoś starannie się zajął Twoją firmą. Stąd nasuwające się pytanie o czas. Wydaje się logicznym, że szybkość wyróżnia dobrą agencję albo dobrego specjalistę. Ale w marketingu zawsze wpływa na siebie tyle czynników, że ocenianie efektywności na podstawie tempa, jest zwyczajnie złudzeniem.
Czas to pieniądz, mawiają… Co jeszcze wpłynie na efekty marketingu w Twojej firmie?
1. Konkurencyjność branży, w której działasz
Jeśli jest duża – poczekasz dłużej. Jeśli to nisza – możesz się spodziewać efektów szybciej.
2. Budżet, który przeznaczasz na działania reklamowe
Marketing internetowy jest trudny, bo na zachowania robotów od reklam wpływa dziennie setki czynników. Ale jest jedna prosta zasada: im większy budżet, tym szybciej widać efekt.
3. Decyzje, które podejmuje Google
Czyli zmiany, które wprowadza w swoich narzędziach i które mogą coś opóźniać, przyspieszać i wymagają od marketerów, zwłaszcza specjalistów od SEO, bycia na bieżąco niemal codziennie.
Cezary Ciechanowski: Działania SEO mogą zaskoczyć po 3, 6 lub nawet 12 miesiącach – i to niezależnie od działań agencyjnych. W wyszukiwarce Google jest algorytm, który nie pozwala stronie zajmować kluczowych pozycji, zanim strona nie wyjdzie z tzw. piaskownicy (Sandbox). Aby osiągnąć zadowalające efekty, trzeba postawić na doświadczenie i na agencję, która gwarantuje pracę całego zespołu realizacyjnego. W przypadku samodzielnego specjalisty wypracowanie efektu to zazwyczaj praca jednej osoby, która patrzy na marketing z perspektywy swojej specjalizacji.
4. Dobre czytanie wskaźników
W każdej usłudze efekt mierzy się inaczej i inny jest czas oczekiwania. Na przykład w SEO jedną z istotnych wartości jest to, ile potrzebujesz czasu, żeby przesunąć się do pierwszej dziesiątki wyszukiwania Google. W ciekawym badaniu ze stycznia tego roku (źródło) widać, że jeśli masz firmę w branży motoryzacyjnej, poczekasz na efekty pozycjonowania strony internetowej przez ok. 4 miesiące, jeśli technologiczną – 3 miesiące, a jeśli działasz w modzie – poczekasz pół roku. I żadna agencja tego nie przyspieszy. Za to mniej doświadczona osoba może to opóźnić. Dlaczego?
Natalia Mentrycka: Są firmy, w których za cały marketing internetowy jest odpowiedzialna jedna osoba. To tak, jakby jeden człowiek miał zaprojektować dom, zarządzić ekipą budowlaną, wybrać materiały i zrealizować odbiór techniczny. Bez podpierania się fachowcami, którzy na bieżąco śledzą nowe rozwiązania i standardy. Może i dom stanie, i może nawet czas budowy będzie taki sam, ale na pewno nie efekt i koszty poniesione w wyniku niewiedzy.
5. Doświadczenie agencji vs specjalisty
- Na wydłużenie czasu realizacji może wpływać liczba równolegle realizowanych projektów w agencji. Ale nie jest to regułą – wszystko zależy od dobrego zorganizowania wewnątrz firmy. Czyli jej doświadczenia w obsłudze klienta.
- Na początku współpracy agencja potrzebuje czasu, żeby poznać i zrozumieć Twój biznes. To może wydłużyć proces. Ale jeśli ma doświadczenie z firmami z Twojej branży, będzie czerpać wiedzę z poprzednich kampanii i nie popełni błędów nowicjusza. Czyli w praktyce oszczędzi czas. Taki paradoks. Przykład: w ECHO jesteśmy świetni w obsłudze firm sprzedających ogrodzenia. Mamy więc doświadczenie w branży, która jest typowo techniczna, cechuje ją sezonowość i duża konkurencyjność oraz jest skierowana do wąskiej grupy odbiorców. I takie branże po prostu dobrze rozumiemy – niewiele jest nas w stanie zaskoczyć.
- Z kolei specjalista potrzebuje wdrożenia w firmie, to jasne. Ale skupia się na jednej organizacji, więc szybciej pozna specyfikę branży i Twojej firmy. Jeśli jednak nie ma doświadczenia w prowadzeniu działań promocyjnych dla różnych firm z Twojej branży, to i tak będzie potrzebował nauczyć się choćby specjalistycznego słownictwa.
Czy warto wybrać agencję z wyższej półki i zapłacić więcej bardziej rozpoznawalnej marce?
Odwieczny dylemat: czy chcę płacić za to, że firma jest znana w branży? Czy też wybrać nieznaną firmę, zapłacić mniej, ale ryzykować niepewną jakością usługi? Nie da się tego rozstrzygnąć (jak zwykle). Można przyjąć za dobrą monetę to, że jeśli agencja jest rozpoznawalna, to dlatego, że zapracowała sobie na swój wizerunek. W usługach Business to Business poczta pantoflowa ma się świetnie i jeśli nie wiesz, co myśleć, zapytaj. Klientów, znajomych, poczytaj opinie na Google. Jeśli chcesz reklamować swoją firmę w ramach Google Ads, możesz też sprawdzić, czy agencja ma certyfikat Google.
Co daje certyfikat Premier Google Partner? Oznacza, że agencja zapewnia swoim klientom i sobie wzrost przychodów. Czyli nie jest to wizerunkowy bubel – Google sprawdza agencje, które używają jego narzędzi. Te, które robią to skutecznie (czyli pomagają swoim klientom sprzedawać), wyróżnia i daje innym firmom znać: z tą agencją warto współpracować. Tutaj możesz przeczytać, co agencja musi zrobić, żeby taki certyfikat otrzymać (link). Przewagą takich agencji jest także pierwszeństwo w dostępie do nowszych rozwiązań oraz szkolenia i webinaria, które są przeznaczone tylko dla agencji partnerskich Google.
Czy agencja marketingowa zapewni Ci indywidualne podejście do Twojego biznesu? Czy na to możesz liczyć tylko u swojego pracownika? Pierwsze pytanie jest z zasady złe, bo dobre agencje nigdy nie stosują metody kopiuj – wklej. Takie podejście jest zawsze skazane na porażkę i równa się piłowaniu gałęzi, na której się siedzi. Co nie znaczy, że się nie zdarza. Myślę, że indywidualnego podejścia masz prawo oczekiwać od każdego, kto pomaga Ci rozwijać Twój biznes.
W ECHO takie podejście stawiamy sobie jak punkt honoru, bo mamy świadomość, że dzięki temu udaje nam się budować długoletnie relacje. Nasi klienci chętnie zresztą dzielą się swoimi doświadczeniami w tym zakresie i niejednokrotnie podkreślają, że to właśnie indywidualne podejście pozwala im rozumieć lepiej mechanizmy marketingowe, które wpływają na ich własne biznesy. Poczytaj historie naszych klientów.
Jak mam kontrolować agencję albo specjalistę, jeśli się na tym nie znam?
Nie musisz się znać na marketingu, żeby współpracować z agencją albo zatrudnić człowieka. Ba! Nie musisz ich nawet kontrolować. Wystarczy, że razem ustalicie, co będzie dla firmy kryterium sukcesu – czymś, co musi się od tej chwili zadziać. Marketing musi przynosić wzrost w firmie. Ty z kolei musisz odzyskać czas, który poświęcasz na dodatkowe działania sprzedażowe. Jak to zrobić?
- Określ, nad jakim celem pracuje Twój marketing (niezależnie od tego, czy zatrudnisz agencję czy specjalistę). Co na koniec ma być zrobione?
- Określcie wspólnie, kiedy i po co będziesz prosić swój marketing o informacje: żeby dowiedzieć się, jak im idzie, na jakim są etapie (status realizacji), z czym się borykają, jakiej pomocy/informacji potrzebują od Ciebie.
- Jeśli oddajesz komuś część odpowiedzialności w swojej firmie, miej pewność, że te osoby potrafią to zrobić. Zarówno agencja, jak i specjalista. Łatwiej pracować z ludźmi, którym ufasz.
Przykład
Kolorowych Snów, nasz klient, to sklep online z łóżkami, materacami i meblami. Byliśmy czwartą agencją, którą zatrudnili do działań marketingowych. Mieli kiepskie doświadczenia z poprzednikami, ale postanowili nam zaufać – dali wolną rękę, ale monitorowali efekty tego, co dzieje się w sprzedaży. Efekty współpracy odczuli od razu po zoptymalizowaniu sklepu, a przez pierwszy rok nie musieli go nawet promować – użytkownicy trafiali do niego dzięki pozareklamowym działaniom, które wdrożyliśmy. Zwrot z inwestycji firma uzyskała po 4 miesiącach.
Dla kogo agencja marketingowa, a dla kogo specjalista i dlaczego (podsumowanie)
Jak w ogóle rozpoznać, że trzeba kogoś zatrudnić?
Agnieszka M. Staroń w podcaście Mała Wielka Firma o tym, jak pracować z firmami zewnętrznymi (posłuchaj podcastu).
Kiedy pojawia się długotrwały, kilkutygodniowy stres związany z tym, że potrzebujesz coś inaczej poukładać albo coś wymyślić. Czujesz, że jest trudność, która tkwi nierozwiązana przez kilka tygodni. (…) Albo się nie zajmujesz, bo jest na tyle stresująca, że na wszelki wypadek to odkładasz. Na razie się nic od tego nie wali, ale nie wiadomo, co się wydarzy. To jest czas na zatrudnienie szarych komórek.
Na Twoją decyzję powinna wpłynąć przede wszystkim odpowiedź na pytanie: jaki jest poziom marketingu w Twojej firmie? I tu uważaj na ten stereotyp: „mam małą firmę, to najpierw wezmę jednego człowieka od SEO”. To błąd. Jak rozliczysz z pracy specjalistę w wąskiej dziedzinie, jeśli w Twojej firmie na marketingu internetowym nikt się nie zna?
Natalia Mentrycka: „Samodzielny specjalista albo freelancer będzie dobrym wyborem, jeżeli Twoja firma jest bardzo świadoma swoich celów biznesowych, a Ty dobrze wiesz, jak je osiągnąć. Wówczas zatrudnienie osoby wyszkolonej w obsłudze narzędzi marketingowych będzie pomagało Ci realizować cele. Ważne jednak, by ta osoba mogła poświęcać na to czas codziennie, śledzić wyniki, poprawiać proces i cały czas być na bieżąco ze zmianami wprowadzanymi przez Google. Należy pamiętać, że prowadzenie marketingu w Internecie jest dynamiczne i szczególnie na początku wymaga bardzo dużo czasu i zaangażowania”
Cezary Ciechanowski: „Powiem z perspektywy specjalisty, który kiedyś pracował wewnątrz firmy: jeśli organizacja jest świadoma swoich celów biznesowych, to zatrudnienie freelancera będzie dla tego przedsiębiorcy optymalne kosztowo. Do tego wszystkie procesy będą realizowane wewnątrz firmy. Kompetentny specjalista potrafi zdziałać bardzo dużo, jeżeli w firmie jest dział marketingu, który rozumie potrzebę niektórych działań. Jeśli firma nie ma w zespole osoby, która jest w stanie monitorować efekty działań specjalisty, to pozostawienie takiego jednego rodzynka samemu sobie będzie stratą pieniędzy”
Kiedy lepiej zatrudnić agencję marketingową?
- „Kiedy nie masz w swojej firmie zespołu odpowiedzialnego za marketing albo w tymże zespole brakuje zasobów: czasu, wiedzy biznesowej oraz biegłości w narzędziach Google. Często też opłaca się powierzyć niektóre działania agencji po to, żeby Twój zespół marketingowy miał możliwość działać sprawniej, szybciej i skuteczniej zajmować się pilnymi zadaniami. Marketing w każdej firmie jest i powinien być najbardziej zapracowanym działem, którego czas trzeba optymalizować i szanować” (Natalia Mentrycka).
- „Gdy już parokrotnie lub w sposób ciągły działania działu marketingu nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Łatwiej jest zmienić agencję ze względu na brak wyników, niż ciągle rotować pracownikami” (Piotr Maślarz).
- „Zespół realizacyjny to zazwyczaj osoby, które łączą różne umiejętności: Google Ads, SEO, Content, UX i inne. Całościowe patrzenie na projekt to po prostu lepsze efekty dla klienta. Jedna osoba łącząca te kompetencje nie będzie miała tyle czasu, żeby działać szeroko i wchodzić w szczegóły” (Cezary Ciechanowski).
Checklista
Agencja marketingowa czy specjalista na etacie? Lista pytań dla każdego przedsiębiorcy:
-
- Kto będzie prowadził agencję/pracownika? Kto ma kompetencje, żeby odebrać marketingowe efekty.
- Co chcesz osiągnąć? Jaki poziom zwrotu z inwestycji, jaką sprzedaż. Jak będziesz to mierzyć? Czy chcesz więcej telefonów w firmie, czy chcesz być bardziej rozpoznawalny?
- Jak często potrzebujesz kontaktu z nową osobą/zespołem? Ile masz czasu na to w swojej codziennej pracy?
- Jeśli porównujesz między sobą oferty kilku agencji, określ, co poza ceną jest dla Ciebie najważniejsze: relacje biznesowe, zespół realizacyjny, trzymanie procesów wewnątrz, częstotliwość kontaktu?
- Jeśli nie wiesz, jak wybrać spośród konkurencyjnych ofert, zastanów się, jak działa konkurencyjność w Twojej branży. Co oznacza tańsza oferta, co się dzieje, jeśli firma nie ma doświadczenia, czy dobrze obsługują klientów po podpisaniu umowy, jakie są słabe strony Twojej konkurencji. Na rynku agencji marketingowych działa to prawdopodobnie w bardzo zbliżony sposób.
- Czy jesteś gotowy/gotowa na udzielanie informacji o Twojej firmie, poświęcenie czasu na przekazanie wiedzy, żeby lepiej gospodarować budżetem?
- Czy potrafisz dawać informację zwrotną?
- Określ granice, w których agencja albo specjalista mają się poruszać: z kim będą współpracować, ile czasu możecie poświęcić na wdrożenie, jakie dni miesiąca na to przeznaczycie, jakie materiały musisz przygotować albo kogo o to poprosić.