Baza wiedzy

Przyjazna architektura strony internetowej – o co tutaj chodzi

Anna Kołodziejczyk
7 minut

Zastanawiasz się, dlaczego niektóre strony internetowe od pierwszej sekundy wydają się intuicyjne i przyjemne w obsłudze, a inne zniechęcają do kliknięcia czegokolwiek? Odpowiedź kryje się w czymś, co nazywamy architekturą strony internetowej.

Architektura strony internetowej - agencjaecho.pl

Choć brzmi to mocno technicznie, sprawa jest dość prosta. Architektura strony internetowej to nic innego jak sposób uporządkowania treści i nawigacji witryny. To fundament, na którym opierasz całe doświadczenie internauty odwiedzającego Twój serwis. Dobrze przemyślana struktura i elementy strony internetowej sprawiają, że użytkownik swobodnie i z przyjemnością z niej korzysta, a sama witryna osiąga lepsze wyniki w wyszukiwarkach. A to już konkret.

Architektura informacji to podstawa dobrego UX. Jeśli Twoi użytkownicy błądzą po stronie, zamiast konwertować — sprawdź, co możemy zrobić w ramach naszej oferty UX.

Dlaczego architektura strony internetowej ma takie znaczenie

Odpowiedź jest oczywista. To właśnie architektura strony internetowej decyduje o tym, czy użytkownik znajdzie w serwisie to, po co przyszedł. Jeśli znajdzie, być może odnotujesz sprzedaż, zyskasz lojalnego odbiorcę, subskrybenta, potencjalnego partnera biznesowego. A jeśli nie znajdzie, to… wraca do Google i szuka dalej. No i tyle masz z jego wizyty.

Projektując lub odświeżając swoje witryny firmowe, pamiętaj więc, że odpowiednio zaprojektowana architektura strony internetowej ma kluczowe znaczenie, ponieważ:

  • ułatwia użytkownikom nawigację,
  • skraca drogę do celu (przykładowo do zakupu, kontaktu, zapisu na newsletter),
  • poprawia UX (user experience),
  • wspiera pozycjonowanie serwisu (SEO),
  • pozwala wyszukiwarkom lepiej zrozumieć strukturę strony.

To trochę jak z planem miasta. Jeśli ulice są logicznie rozplanowane, bez problemu trafisz do sklepu, szkoły czy parku. Jeśli to chaos – zgubisz się nawet z mapą.

Kluczowe elementy strony internetowej, które tworzą jej strukturę

Dobra architektura strony internetowej to podstawa, ale jak taką zbudować? Oto najważniejsze elementy strony internetowej, które wspólnie tworzą przejrzystą i skuteczną strukturę…

Strona główna

Strona główna serwisu (home page) to swego rodzaju centrum dowodzenia. Musi szybko odpowiedzieć trafiającemu na nią użytkownikowi na pytania: kto tu jest, co oferuje i co tu można zrobić dalej?

Menu nawigacyjne

Najlepiej jeśli jest możliwie proste i logiczne. Nie musi zawierać wszystkiego – im mniej, tym lepiej. Użytkownik nie powinien się zastanawiać, gdzie kliknąć, żeby znaleźć to, czego szuka.

Kategorie i podkategorie

Kategorie i podkategorie strony to klucz do porządku – zwłaszcza w sklepach internetowych, ale nie tylko. Dobrze podzielone i nazwane pomagają klientom/użytkownikom witryny, ale także robotom Google.

Ślad nawigacyjny

Ślad nawigacyjny czy też ścieżka nawigacyjna (breadcrumbs) to element strony internetowej, dzięki któremu użytkownik zawsze wie, gdzie się znajduje i może łatwo wrócić do poprzednio przeglądanych podstron.

Linkowanie wewnętrzne

Wewnętrzne linkowanie w serwisie pozwala w naturalny sposób prowadzić użytkownika przez kolejne podstrony, zatrzymując go na łamach witryny dłużej. Odgrywa też istotną rolę w SEO.

Mapa strony

I wreszcie także mapa strony (sitemap), czyli coś dla robotów wyszukiwarek. Dobrze przygotowana mapa ułatwia indeksację serwisu i poprawia widoczność jego stron w wynikach wyszukiwania.

Dobra architektura strony internetowej to lepsze SEO

Architektura serwisu WWW ma ogromny wpływ na działania z zakresu SEO (pozycjonowanie). Odpowiednio zaprojektowana sprawia, że roboty Google (i innych wyszukiwarek) łatwiej znajdują i indeksują jego strony. Przejrzysta struktura witryny zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się jej w wynikach wyszukiwania (na przykład w postaci tak zwanych sitelinks). Logiczne powiązania między poszczególnymi podstronami pomagają budować autorytet domeny. Im lepiej jest uporządkowana dana strona, tym większe szanse, że zostanie ona zauważona. A przecież o to chodzi…

Architektura strony internetowej a doświadczenie użytkownika

SEO to jednak nie wszystko. Liczy się także UX, czyli doświadczenie użytkownika. Architektura strony internetowej ma bezpośredni wpływ na to, jak użytkownik postrzega Twoją witrynę. Jeśli poruszanie się po niej jest łatwe i intuicyjne, odwiedzający chętniej zapoznaje się z ofertą, spędza więcej czasu w serwisie i – co najważniejsze z biznesowego punktu widzenia – częściej podejmuje oczekiwane przez Ciebie działania, przykładowo dokonuje zakupu czy zapisuje się na newsletter. Jasna struktura i logiczne rozmieszczenie elementów strony internetowej to komfort i zaufanie, które możesz zbudować już od pierwszego kliknięcia.

Jak zaprojektować dobrą strukturę strony internetowej

Zanim zaczniesz projektować architekturę strony internetowej, odpowiedz na kilka istotnych pytań:

  • jakie cele ma spełniać Twój serwis,
  • kim są jego odbiorcy,
  • jakie informacje powinny się znaleźć w witrynie.

Na tej podstawie stwórz prosty szkic struktury – od strony głównej, przez kategorie, po konkretne podstrony. Warto myśleć przy tym hierarchicznie – im ważniejsza jest dana treść, tym bliżej strony głównej powinna się znaleźć, rzeczy mniej ważne lub bardzo szczegółowe umieszcza się zwykle nieco głębiej w strukturze.

Nie zapominaj też o użytkownikach mobilnych. Coraz więcej osób przegląda strony internetowe na telefonach (a nawet tylko na telefonach), więc struktura serwisu musi być dostosowana także do małych ekranów.

Najwazniejsze elementy strony internetowej - agencjaecho.pl

Jedną z istotnych cech przyjaznej architektury strony internetowej są także proste adresy URL. Powinny być możliwie krótkie i zawierać słowa kluczowe – nazwy kategorii, podkategorii serwisu. Poszczególne słowa warto rozdzielać myślnikami. Należy unikać stosowania polskich znaków i wersalików (dużych liter).

***
Architektura strony internetowej to nie tylko kwestia techniczna. To sedno dobrego UX, SEO i sukcesu Twojej obecności w Sieci. Im lepiej przemyślana struktura, tym większa szansa, że użytkownik zostanie z Tobą na dłużej. A może nawet wróci. Jeśli więc planujesz stronę, zacznij od zaprojektowania struktury, bo dobra architektura to najlepszy fundament. Jeżeli potrzebujesz wsparcia na tym etapie, służymy radą – daj znać.

Przeczytaj też: Projektowanie stron internetowych – jak stworzyć angażującą i konwertującą stronę docelową? Gotowy przepis

Użytkownik, który nie może znaleźć potrzebnych informacji, szybko opuszcza stronę. Dowiedz się, jak uporządkować treści, by zatrzymać go na dłużej.

Postaw na marketing, który dowodzi nowych klientów

Sprawdź nas i przekonaj się, jakie efekty może przynieść udana współpraca z agencją

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen.

5
(1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2025