Baza wiedzy

Najlepszy model atrybucji do liczenia konwersji w przypadku lokalnych biznesów

Ola Jószczuk
5 minut

Wiesz, że ktoś kupił Twój produkt albo zamówił usługę… ale co sprawiło, że podjął taką decyzję? Czy zadziałała reklama w wyszukiwarce? A może klient wcześniej zobaczył Twój post na Facebooku albo kliknął wizytówkę w Mapach Google? Model atrybucji pozwala odpowiedzieć właśnie na takie pytania — wskazuje, co miało realny wpływ na decyzję użytkownika, tj. konwersję. W tym artykule podpowiadamy, które modele atrybucji sprawdzają się najlepiej w przypadku lokalnych biznesów. Zatem, jeśli taki prowadzisz i promujesz się w internecie, ten temat jest dla Ciebie.

Najlepszy model atrybucji w marketingu lokalnym – agencjaecho.pl

Dla firm działających lokalnie, jak przykładowo restauracje, gabinety kosmetyczne, warsztaty samochodowe czy inne punkty usługowe, wybór modelu atrybucji ma ogromne znaczenie. Bez odpowiedniego modelu działasz „po omacku”, nie wiedząc tak naprawdę, które działania marketingowe przynoszą realne efekty. Możesz inwestować w kanały, które nie dają żadnego zwrotu z inwestycji, a pomijać te, które skutecznie przyciągają klientów. Dzięki atrybucji zyskujesz konkretne dane pozwalające optymalizować budżet marketingowy i skupić się na najbardziej efektywnych działaniach.

Chcesz zwiększyć sprzedaż i trafić do lokalnych klientów?

Wybierz odpowiedni model atrybucji i zoptymalizuj kampanie Google Ads! Sprawdź naszą ofertę i zacznij zarabiać więcej.

Modele atrybucji w marketingu lokalnym

Choć byłoby to z pewnością wygodne, nie istnieje jeden uniwersalny model atrybucji sprawdzający się w każdej sytuacji. W przypadku lokalnych biznesów rekomenduje się trzy takie modele, które – stosowane świadomie i prawidłowo – dają najbardziej wiarygodne wyniki.

Model pierwszego kontaktu, czyli co przyciąga klientów

Jeżeli strategia Twoich działań marketingowych koncentruje się na budowaniu rozpoznawalności i kampaniach typowo wizerunkowych, na przykład poprzez reklamy displayowe, lokalne SEO czy social media, stosuj model atrybucji, w którym cała wartość konwersji przypisywana jest pierwszemu kontaktowi klienta z Twoją marką. To dobre rozwiązanie, gdy zależy Ci na ocenie efektywności „pierwszego wrażenia” i namierzeniu tych kanałów komunikacji, które skutecznie przyciągają do Ciebie nowych klientów.

Model ostatniej interakcji, czyli atrybucja uproszczona

W tym przypadku cała wartość konwersji przypisywana jest ostatniemu – przed dokonaniem zakupu – kontaktowi klienta z marką. Jeśli przykładowo klient najpierw widzi reklamę Twoich produktów/usług, a później wchodzi na Twoją stronę przez wyszukiwarkę i dokonuje zakupu, to wyszukiwarka, a nie reklama, otrzymuje 100% „zasług”. Jest to prosty model atrybucji stosowany domyślnie w wielu narzędziach marketingowych i dobry wybór dla początkujących. Nie nadaje się jednak do głębszych analiz decyzji zakupowych.

Liniowy model atrybucji, czyli równy podział zasług

Jeśli klient ma kontakt z Twoją marką kilka razy — na przykład widzi reklamę Google Ads, potem Twój post na Facebooku, a na końcu przegląda jeszcze opinie w Mapach i stamtąd przechodzi na firmową stronę WWW, gdzie dokonuje zakupu, zastosowanie ma liniowy model atrybucji. Zakłada się w nim, że każdy kontakt z marką jest tak samo ważny (zasługi za konwersję dzielone są więc po równo). Model ten sprawdza się, gdy prowadzisz zintegrowane działania w różnych kanałach i chcesz wiedzieć, czy wszystkie rzeczywiście pracują na wynik.

Jak dobrać model atrybucji?

To kwestia specyfiki Twojego biznesu i celów marketingowych. Jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu nowych klientów, musisz wiedzieć, które działania najskuteczniej przyciągają ich uwagę. Pomoże Ci w tym model pierwszego kontaktu. Nie jest on jednak dobrą opcją, gdy chcesz raczej pogłębiać sprzedaż wśród klientów, których już masz.
Z kolei dzięki modelowi ostatniej interakcji zidentyfikujesz tylko działania bezpośrednio prowadzące do konwersji, ale nie poznasz zakupowego procesu decyzyjnego Twoich klientów.

Jeśli potrzebujesz mieć pełny obraz ścieżki klienta i uwzględnić wszystkie punkty kontaktu z marką lub masz pewność, że Twoi klienci nie kupują impulsywnie, tylko po namyśle, skupisz się na modelu liniowym… i tak dalej. Pamiętaj, że żaden model nie jest idealny. Warto testować różne podejścia i analizować, które z nich najlepiej odzwierciedlają zachowania Twoich klientów.

Model atrybucji do liczenia konwersji możesz dobrać, korzystając z Google Analytics i Google Ads. Każdy, kto prowadzi lokalny biznes i chce lepiej zrozumieć skuteczność swoich kampanii, powinien pamiętać, że dobrze dopasowany model atrybucji to absolutna podstawa rentownych działań digital marketingowych.

Model atrybucji - agencjaecho.pl

Fot. Nie ma jednego idealnego modelu atrybucji dla każdej sytuacji. Wybór zależy od specyfiki biznesu i celów marketingowych (np. pozyskiwanie nowych klientów vs. pogłębianie sprzedaży). Ważne jest testowanie różnych podejść.

***
Jeśli chcesz wiedzieć, co naprawdę działa w Twoim marketingu, skontaktuj się z nami – przeanalizujemy Twój obecny model atrybucji i zaproponujemy rozwiązania najlepiej dopasowane do Twojego biznesu.

Wiesz już, jak analizować skuteczność.
Teraz czas działać — z nami uruchomisz kampanię, która naprawdę sprzedaje.

Postaw na marketing, który dowozi nowych klientów

Sprawdź nas i przekonaj się, jakie efekty może przynieść udana współpraca z agencją

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen.

5
(1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2025