Reklamy Google
Google Ads, Skuteczna reklama

Moja reklama w Google Ads nie działa – co robić?

Agnieszka Dygas
10 minut

Google Ads, czyli płatne reklamy w internecie, to skuteczny sposób na szybkie zwiększenie sprzedaży – pod warunkiem, że… kampania zostanie właściwie przygotowana i ustawiona. Zainwestowałeś pieniądze w reklamy w sieci wyszukiwania albo w podobne narzędzia, ale nie widzisz efektów? Zobacz, z czego może to wynikać, a co najważniejsze – co z tym zrobić.

Mężczyzna zdenerwowany, bo Google Ads nie działa

Co to jest reklama Google Ads?

Reklama Google Ads to jedno z najpopularniejszych narzędzi związanych z marketingiem on-line. Możesz przy jego pomocy promować swoją firmę w internecie i realizować rozmaite cele sprzedażowe. Dlatego to forma promocji, która sprawdza się właściwie dla każdego przedsiębiorcy – bez względu na branżę działalności czy też jej skalę. Warto z niej skorzystać, zwłaszcza kiedy oczekujesz efektów „na wczoraj”. Dobrze przygotowana kampania może w krótkim czasie:

  • przyprowadzić na Twoją stronę osoby zainteresowane oferowanymi produktami (czyli tzw. wartościowy ruch),
  • pomóc Ci „przeskoczyć” konkurencję w wynikach wyszukiwania Google (linki sponsorowane),
  • zwiększyć szanse na pozyskanie nowych zapytań ofertowych, a co za tym idzie – klientów.

Właśnie dlatego kampanie Ads są częścią większości strategii marketingowych w internecie.

Dlaczego reklama w Google Ads może działać tak skutecznie?

Najważniejszą zaletą reklamy Google jest możliwość wyświetlania jej bardzo precyzyjnie dobranym odbiorcom – tym, którzy najlepiej rokują, a zatem mogą zostać Twoimi klientami. Dlatego dobrze skonfigurowana kampania reklamowa Google może być szansą na szybkie dotarcie do osób, które potrzebują Twojego produktu i spotęgowanie wyników sprzedażowych.

Warto też pamiętać, że reklamy Google:

  • dają pełną elastyczność pod względem planowania budżetu – nawet jeśli dysponujesz ograniczonymi środkami na promocję, i tak możesz zrealizować kampanię, choć trzeba ją odpowiednio skonfigurować z myślą o celu, dla którego inwestujesz w promocję; przykładowo, przy małym budżecie możesz skupić się na wąskiej grupie skrupulatnie dobranych zapytań, jakie w Google wpisują Twoi klienci, a przy dużym skorzystać ze znacznie większej ilości narzędzi i kierunków promocji;
  • dają bardzo precyzyjny system rozliczania – płacisz jedynie wtedy, gdy odbiorca kliknie w Twoją reklamę albo ją wyświetli, choć ten drugi model jest wybierany głównie w kampaniach wizerunkowych, a nie sprzedażowych;
  • pozwalają dokładnie monitorować wyniki – odpowiednie narzędzia analityczne pozwalają policzyć, ile osób realnie zainteresowało się reklamą i co wyniknęło z ich aktywności, a zatem np. ile kliknięć przełożyło się na wysłanie zapytania ofertowego czy sprzedaż.

Potencjał jest zatem ogromny tylko… trzeba go umiejętnie wykorzystać. Niestety – błędy w konfiguracji mogą spowodować, że Google Ads nie działa tak, jak tego oczekujesz!

Jak sprawdzić, czy reklama strony w Google działa?

Na początku warto doprecyzować, co oznacza, że „reklama Google Ads działa”. To stwierdzenie można rozumieć na dwa sposoby.

  1. Bardzo dosłownie – a zatem, że kampania została zatwierdzona i uruchomiona, a co za tym idzie – może się wyświetlać użytkownikom.
  2. W kontekście skuteczności – chodzi więc o to, czy ustawienia kampanii pozwalają realizować cele, w jakich została ona uruchomiona, a zatem np. o liczbę osób, które zapoznały się z Twoją ofertą, wypełniły formularz kontaktowy czy zadzwoniły w wyniku wyświetlenia reklamy.

Jak sprawdzić poprawność jej działania pod obydwoma względami? Najważniejszym miejscem, do którego warto zajrzeć, jest panel zarządzania reklamami Google Ads. Tam dostępne są wszystkie informacje o prowadzonych kampaniach reklamowych. Możesz więc sprawdzić, czy reklamy wyświetlają się, czy nie, do kogo docierają oraz jaki zwrot z inwestycji generują.

Panel Google Ads pozwala sprawdzić wszystkie parametry działania reklam. Warto tam na bieżąco zaglądać.

Co wskazuje na to, że reklama w Google Ads nie działa?

Rozpatrzmy tę kwestię z podziałem na brak działania w kontekście skuteczności i tym dosłownym. Zobacz, jakie sygnały powinny Cię zaniepokoić!

Niska skuteczność reklamy Google – jak ją rozpoznać?

Na to, że reklama Google Ads nie działa, mogą wskazywać m.in.:

  • niska częstotliwość wyświetlania się reklamy – jeżeli użytkownicy jej nie widzą, nie będą w nią klikać, a co za tym idzie, nie skorzystają z Twojej oferty,
  • rzadkie klikanie w reklamę – to sytuacja, w której użytkownicy widzą komunikat, ale nie wchodzą z nim w interakcję,
  • niski współczynnik konwersji, czyli mówiąc prościej małe przełożenie kliknięć w reklamę na realne wyniki, a więc np. wypełnienie formularza kontaktowego, telefony do firmy czy złożenie zamówienia,
  • pojawianie się reklam w wyszukiwarce po wpisaniu przez użytkowników słów kluczowych niepowiązanych z Twoją działalnością – to sytuacja, w której np. oferta producenta zamków do drzwi wyświetla się osobie, która w Google wpisze hasło typu „największe zamki w Europie”.

I na koniec najważniejsze: jeśli reklama Google Ads nie działa, po prostu nie widzisz jej przełożenia na sprzedaż. Pamiętaj, że w przypadku tego narzędzia efekty powinieneś zauważyć w krótkim czasie. Jeśli np. po tygodniu ich nie ma, coś musi być nie tak!

Dlaczego nie widzę swojej reklamy w Google?

Zupełnie inną kwestią jest sytuacja, w której reklamy w Google w ogóle nie wyświetlają się. Dlaczego możesz ich nie widzieć? Prawdopodobnych powodów jest wiele. Zazwyczaj może to być skutkiem:

  • weryfikacji Twojego konta przez Google,
  • tego, że reklama została ustawiona do wyświetlania w konkretnej lokalizacji (np. osobom, które znajdują się w określonym mieście czy województwie), a ty znajdujesz się poza nią,
  • braku budżetu w Google Ads – opłata jest tutaj uiszczana z góry i ustalany jest konkretny limit wydatków; jeżeli pieniądze się skończą lub osiągnięty zostanie konkretny próg wyświetleń, reklama się nie wyświetli,
  • tego, że reklama ma być wyświetlana o określonych porach czy na konkretnych urządzeniach, a Ty – sprawdzając ją – nie spełniasz tych wymogów (czyli np. reklama ma się wyświetlać w godzinach między 17:00 a 20:00 na smartfonie, a Ty chcesz ją wyszukać na komputerze o 15:00),
  • zbytniego zawężenia słów kluczowych, po których ma się wyświetlać reklamie w wyszukiwarce – do takiego stopnia, że tylko nieliczne zapytania spełniają wymagania do jej prezentacji,
  • odrzucenia reklamy przez Google – to może się zdarzyć np. w przypadku reklamy graficznej, której treść lub format nie spełniają aktualnych wymogów, lub gdy próbujesz umieścić reklamę odnoszącą się do branży zakazanej. Np. w Polsce nie można obecnie promować serwisów hazardowych, więc system nie przepuści żadnej reklamy dotyczącej tego tematu.

Powód może być też znacznie bardziej prozaiczny: być może korzystasz w przeglądarce z oprogramowania blokującego reklamy? Jeśli tak, mogą one pozbawić Cię możliwości wyświetlania komunikatów promocyjnych (choć trzeba przyznać, że skuteczność tych programów jest coraz mniejsza).

Brak widoczności reklamy może być też skutkiem innych błędów konfiguracyjnych, np. związanych ze zbyt niską stawką za kliknięcie czy niewystarczającym budżetem dziennym. Trudno wyrokować – najlepiej, aby kampanii przyjrzał się specjalista i wskazał, gdzie tkwi błąd.

Co powoduje, że reklama w Google nie jest skuteczna?

Problemy z widocznością reklamy można dość szybko naprawić. Znacznie większym wyzwaniem są błędy, które obniżają skuteczność wyświetlanego komunikatu reklamowego. Co z tego, że odbiorcy widzą Twoje banery czy linki sponsorowane, skoro nic z tego nie wynika?

Powodów, dla których reklamy Google nie osiągają zamierzonych wyników może być mnóstwo. Oto kilka pojawiających się najczęściej.

Brak zastosowania wykluczeń z wyszukiwania

To istotna kwestia przy reklamach w wyszukiwarce. O co dokładniej chodzi? O to, że internauci wpisują swoje zapytania w Google na wiele różnych sposobów, a algorytm wyszukiwania stara się jak najlepiej odgadnąć ich intencję. Ale nie zawsze mu się to udaje. Stąd biorą się błędy podobne do opisanego wcześniej, gdy osoba wpisująca hasło „największe zamki w Europie” trafia na stronę producenta zamków do drzwi.

Można jednak wyeliminować takie ryzyko – sekretem jest dodawanie słów wykluczających, które blokują wyświetlanie reklamy użytkownikom, jeżeli ich intencja nie współgra z Twoimi celami biznesowymi. Słowa wykluczające mogą być bardzo różne i może być ich setki, a nawet tysiące (zadaniem specjalisty jest stała kontrola i uzupełnianie listy wykluczeń) – chodzi o to, aby jak najprecyzyjniej doprowadzać do oferty klientów, mogących być realnie zainteresowanymi zakupem, a nie przypadkowych osób, które szybko uciekną.

Żeby skutecznie ustawić wykluczenia, trzeba dobrze znać klienta docelowego: jego potrzeby, oczekiwania oraz wyzwania. To pomoże prawidłowo skonfigurować kampanię.

Brak skonfigurowanych konwersji

… a więc mówiąc prościej: odpowiedniego śledzenia tego, co użytkownik zrobi po kliknięciu w reklamę. Czy sprawdzi stronę z cennikiem? Czy przejdzie do kontaktu? Czy wypełni formularz kontaktowy? Nie chodzi przecież tylko o to, żeby „kliknął i zobaczył”, ale aby prędzej czy później dokonał zakupu. Warto to mierzyć, a narzędzia analityczne dają taką możliwość – poprawna konfiguracja analityki to więc podstawa monitorowania skuteczności działania reklam. Dzięki bieżącemu śledzeniu efektywności poszczególnych reklam, można szybko reagować i korygować kampanię.

Niepotrzebna walka o wyświetlanie reklamy na najwyższej pozycji w wyszukiwarce

W przypadku linków sponsorowanych ostateczna cena publikacji zależy m.in. on tego, czy odnośnik pojawi się np. na pierwszym, czy na drugim miejscu na liście. I choć ta pozycja oczywiście ma znaczenie, to… koszty wyświetlenia reklamy na pierwszym i drugim miejscu mogą się różnić nawet kilkukrotnie. Tymczasem ta znajdująca się na nieco niższej pozycji również może być atrakcyjna – sekretem są odpowiednio dobrane treści!

Nie warto niepotrzebnie tracić budżetu – w ten sposób szybko wykorzystasz całe przeznaczone na kampanię środki, a reklama wyświetli się mniejszej liczbie osób.

Mało atrakcyjne treści

Czy to reklama tekstowa, czy graficzna – musi przyciągnąć uwagę i dać odbiorcy argument, który zachęci go do przejścia na stronę z ofertą. Jeśli teksty są nijakie, brak w nich na przykład CTA czy ekspozycji zalet oferty, szanse na to, że wzbudzą zainteresowanie, są znikome. Trzeba w nich postawić na konkretne liczby i obietnice. Wtedy zadziałają znacznie skuteczniej.

Jak widzisz, powodów, dla których reklama strony w Google może nie zadziałać, jest całe mnóstwo. A wniosek jest jeden: nieprawidłowe ustawienie kampanii w wyszukiwarce czy sieci reklamowej to prosty sposób na zmarnowanie budżetu.

Chcesz zrealizować kampanię reklamową,
która przyniesie Ci klientów?
Powierz ją w ręce specjalistów.
Przygotujemy reklamy, które pozwolą Ci skutecznie realizować wyznaczone cele.

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 3

Brak ocen.

5
(3)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024