Reklamy Google
Skuteczna reklama

Linki sponsorowane w Google Ads – co to jest?

Ewa Olczak
10 minut

Szukasz efektywnego sposobu, który pozwoli Ci szybko zwiększyć sprzedaż? Dobrym rozwiązaniem mogą być linki sponsorowane Google. To jedna z form płatnej reklamy, dzięki której dotrzesz do klientów zainteresowanych Twoją ofertą w krótkim czasie – oczywiście pod warunkiem, że kampania zostanie dobrze przygotowana. Dowiedz się, czym dokładnie są linki sponsorowane i w jaki sposób „wycisnąć” z nich pełny potencjał.

Przygotowanie kampanii Ads

Link sponsorowany – co to jest?

Link sponsorowany to potoczne określenie płatnej reklamy w Google w postaci linku, która wyświetla się na górze i na dole strony wyszukiwania. Link taki prowadzi do Twojej strony internetowej – najczęściej do konkretnej zakładki, która prezentuje ofertę powiązaną z hasłem wyszukiwania. Jak to wygląda w praktyce?

Załóżmy, że masz w planach wzięcie kredytu hipotecznego na dom i chcesz znaleźć najtańszą ofertę. Co robisz? W dobie internetu odpowiedź jest oczywista – szukasz pomocy u „wujka Google”. W pole wyszukiwania wpisujesz na przykład hasło: „najtańszy kredyt hipoteczny”. Oto, co wyskakuje.

reklama w Google

Tak wygląda typowa lista wyników wyszukiwania w Google. Rozpoczynają ją linki sponsorowane.

Na pierwszy rzut oka wszystkie wyniki wyglądają dość podobnie. Gdy jednak przyjrzysz się nieco wnikliwiej, zobaczysz, że przy pierwszych czterech pojawił się dopisek „reklama”. Tak właśnie wygląda link sponsorowany.

Jak widzisz, ta forma promocji jest:

  • dyskretna – chociaż jest opatrzona tagiem „Reklama”, część odbiorców nawet go nie zauważy i kliknie w pierwszy wynik,
  • nienachalna – linki sponsorowane mają opisy (meta title i meta description) podobne do standardowych wyników  wyszukań, czyli tych, które nazywa się organicznymi.

Dlatego jest to bardzo powszechne rozwiązanie, stosowane przez firmy z wielu branż.

Czym linki sponsorowane różnią się od innych kampanii Ads?

Linki sponsorowane to jedna z form płatnej reklamy, z której możesz skorzystać w Google, ale nie jedyna. Poza nimi warto też wymienić:

  • kampanie PLA, w których reklamy również wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, ale w formie „karuzeli produktów” (nieco dalej pokażemy Ci, na czym dokładnie polega różnica między PLA a linkami sponsorowanymi),
  • kampanie display, a zatem wyświetlanie reklam w tzw. sieci reklamowej – chodzi o różnego rodzaju portale, które odwiedzają Twoi klienci. Przy zastosowaniu reklamy display w takich serwisach wyświetlają się banery reklamowe. Odmianą reklamy display jest remarketing. Przy jego pomocy docierasz do odbiorców, którzy już odwiedzili Twoją stronę.

Chociaż są to również formy reklam Google Ads, różnią się od linków sponsorowanych zarówno miejscem publikacji, jak i specyfiką działania.

Dlaczego kampania linków sponsorowanych to dobre rozwiązanie?

Linki sponsorowane to jedna z płatnych form reklamy. Żeby z niej skorzystać musisz wykupić miejsce na publikację swoich materiałów promocyjnych. Mówiąc dokładniej, zapłacisz w każdym przypadku, kiedy odbiorca kliknie w odnośnik do Twojej strony. Dlatego możesz się zastanawiać, czy to rozwiązanie warte inwestowania środków.

Z doświadczenia możemy powiedzieć, że linki sponsorowane Google Ads mogą przynieść bardzo wysoki zwrot z inwestycji. Trzeba jednak spełnić jeden główny warunek: kampania musi być dobrze zaplanowana i przeprowadzona oraz stale monitorowana przez osoby, które naprawdę się na tym znają. Inaczej wydane środki rzeczywiście mogą pójść na marne.

Linki sponsorowane – najprostszy sposób na dotarcie do osób zainteresowanych Twoją ofertą

Trafiasz do użytkownika dokładnie w momencie, kiedy definiuje on swoją potrzebę poprzez wpisanie jej w białe okienko Google. To trochę tak, jakby klient powiedział głośno np. „potrzebuję firmy, która sprzedaje i montuje dobre ogrodzenia”, a Twoja oferta pojawiła mu się przed oczami w tej samej chwili.

Dlatego masz szansę na pozyskanie tą metodą zdecydowanych klientów – tych, którzy są już niemal na końcu lejka marketingowego i chcą szybko kupić. Kampania linków sponsorowanych może pomóc Ci też dotrzeć do osób, które wstępnie rozglądają się za rozwiązaniem swojego problemu lub są na etapie wybierania konkretnego rozwiązania. Wszystko zależy od tego, jakie jej cele zostaną wyznaczone.

Linki sponsorowane Google Ads przynoszą szybkie przełożenie na sprzedaż

Często mówimy, że linki sponsorowane Google są świetne dla tych, którzy potrzebują sprzedaży „na wczoraj”. Dlaczego? Podobnie jak inne kampanie Ads, działają od razu i nie ma potrzeby wielomiesięcznego oczekiwania na efekty. Wręcz przeciwnie. Już od momentu uruchomienia zaczynają się wyświetlać użytkownikom, a co za tym idzie – zwiększają szanse na pozyskanie klienta.

Linki sponsorowane dają dużą kontrolę nad budżetem

Budżet na kampanię Ads można ustalić z góry, adekwatnie do jej celów i specyfiki. Masz jednak pewność, że określona kwota nie zostanie przekroczona bez Twojej zgody. Pamiętaj przy tym, że rozliczenia linków sponsorowanych są prowadzone w modelu CPC, co oznacza, że płacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie w reklamę i przejdzie na Twoją stronę.

Komu opłaca się inwestycja w linki sponsorowane Google?

Linki sponsorowane Google to strategia dobra dla szerokiego grona firm działających na różną skalę. Szczególnie warte polecenia są producentom, firmom usługowym oraz handlowym. Pamiętaj jednak, że jeżeli prowadzisz e-sklep, linki sponsorowane powinny być dla Ciebie narzędziem pomocniczym. W przypadku działań e-commerce i kampanii nakierowanych na szybką sprzedaż lepiej w pierwszej kolejności wdrożyć kampanię Ads PLA. Chodzi o Product Listing Ads, czyli Zakupy Google.

Czym to się różni? Zobacz na wspomnianym już przykładzie ogrodzeń.

Linki sponsorowane i reklamy ADS PLA

W wynikach wyszukiwania reklamy PLA wyświetlają się powyżej linków sponsorowanych.

Reklamy PLA to te graficzne, z konkretną ofertą cenową. Są one prezentowane powyżej linków sponsorowanych i prowadzą na platformy e-commerce albo do e-sklepów. Pozwalają na szybkie dokonanie zakupu. Jak zatem widzisz, jest to dobry kierunek działania, gdy prowadzisz sprzedaż online. W takim przypadku kampania linków sponsorowanych powinna pełnić funkcję pomocniczą.

Jeżeli jednak Twój system sprzedaży działa bardziej tradycyjnie – na przykład dlatego, że wymaga tego branża, w której operujesz – linki sponsorowane będą strzałem w dziesiątkę. Trudno jest przecież w zautomatyzowany sposób sprzedawać np. ogrodzenia na wymiar czy usługi realizowane w oparciu o indywidualne oczekiwania klientów.

Monitoring kampanii linków sponsorowanych

Skuteczność kampanii linków sponsorowanych wymaga jej ciągłego monitorowania i wprowadzania zmian.

Czy są sytuacje, w których linki sponsorowane nie są dobrą strategią marketingową?

Chociaż linki sponsorowane Google są dość uniwersalne, są sytuacje, w których warto nie opierać na nich promocji firmy w sieci. Jedną z nich opisaliśmy powyżej – dla e-commerce fundamentem powinny być reklamy PLA, a linki sponsorowane jedynie narzędziem pomocniczym. To jednak nie wszystko.

Nie osiągniesz dobrych efektów kampanii linków sponsorowanych, gdy zechcesz w ten sposób promować nowość na rynku, o której nikt nie słyszał – ot, na przykład zestaw do tresury złotych rybek. Dlaczego? Ponieważ na palcach jednej ręki będzie można policzyć osoby, które wpiszą w Google frazę powiązaną z takim produktem.

Jakie efekty mogą przynieść linki sponsorowane Google Ads?

To, jakie rezultaty przyniesie kampania Google Ads, zależy w dużej mierze od sposobu, w jaki zostanie skonfigurowana. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na cel publikacji takiej reklamy. Może to być np.:

  • złożenie przez klienta zamówienia w e-sklepie,
  • złożenie przez odbiorcę zapytania ofertowego przy pomocy formularza kontaktowego na stronie,
  • kliknięcie w numer telefonu w celu połączenia się ze sprzedawcą (to działanie, które często wykonują osoby przeglądające internet przez smartfona, czyli coraz większa część użytkowników sieci),
  • skopiowanie adresu e-mail w celu wysłania maila z zapytaniem,
  • zapisanie się na newsletter firmy.

Wszystko zależy od tego, do kogo i w jakim celu kierujesz kampanię. Wniosek jest jeden: dobre planowanie kampanii Ads to absolutna podstawa sukcesu.

Co zrobić, żeby kampania Ads z linkami sponsorowanymi zakończyła się dobrym wynikiem?

Dobrze przeprowadzona kampania to taka, która realizuje postawione jej cele. Dlatego należy zacząć od zdefiniowania konkretnych KPI, czyli wskaźników pozwalających mierzyć skuteczność. Zanim rozpoczną się jakiekolwiek prace, konieczne jest przeprowadzenie dogłębnego audytu w oparciu o odpowiednie narzędzia analityczne, a także opracowanie przemyślanej i spójnej strategii działania.

To pozwoli na:

  • ustalenie, jakie efekty kampanii Ads mają zostać osiągnięte i w jakim czasie – nie w oparciu o „myślenie życzeniowe”, a twarde dane, które niosą za sobą wysokie prawdopodobieństwo realizacji,
  • wpisanie kampanii linków sponsorowanych w inne działania marketingowe firmy – można np. powiązać konkretną akcję z promocją na określony asortyment, tak aby zmaksymalizować szanse na domknięcie sprzedaży,
  • dobranie odpowiednich fraz kluczowych, po których wpisaniu użytkownikowi wyświetli się reklama – błąd na tym etapie może sporo kosztować,
  • dopasowanie odpowiednich komunikatów reklamowych – zarówno pod kątem treści opisu, który pojawi się w linku, jak i strony, do której będzie on prowadził,
  • precyzyjne określenie idealnego klienta docelowego – żeby linki sponsorowane wyświetlały się osobom, które będą realnie zainteresowane promowanymi rozwiązaniami,
  • oszacowanie optymalnego budżetu – tak, aby reklamy dotarły do jak najszerszej grupy odbiorców.

Ile kosztuje reklama sponsorowana Google tego typu?

„Ile kosztuje kampania linków sponsorowanych” – to jedno z najczęściej zadawanych pytań. Jeśli jednak oczekujesz gotowej i zero-jedynkowej odpowiedzi, rozczarujemy Cię. Uczciwie trzeba odpowiedzieć „to zależy”. A od czego? Przede wszystkim od:

  • zasięgu prowadzonych działań – im są one szersze, tym większy będzie potrzebny budżet,
  • od liczby usług lub produktów, które chcesz jednocześnie promować w ten sposób,
  • od tego, jak aktywna jest Twoja konkurencja (trzeba to sprawdzić przed rozpoczęciem działań promocyjnych),
    od branży Twojej działalności,
  • od tego, jak dobrze dostosowana do sprzedaży jest Twoja strona internetowa – pamiętaj, że po kliknięciu w link sponsorowany klient trafi właśnie tam. W zależności od tego, co mu się wyświetli, może zechcieć pozostać na dłużej i dokonać zakupu albo… uciekać. Dlatego przed rozpoczęciem kampanii warto wykonać audyt strony firmowej pod kątem UX design i sprawdzić, czy jest odpowiednio atrakcyjna dla Twoich odbiorców.

Jest jeszcze jeden czynnik, który wpływa na koszt linków sponsorowanych – to jakość przeprowadzenia kampanii. W tych samych warunkach amator, początkujący specjalista Ads i ekspert z doświadczeniem osiągną zupełnie inne wyniki. Dlatego inwestycja we współpracę z fachowcami to realna szansa na uzyskanie najwyższego możliwego zwrotu z inwestycji.

Rozważasz wykorzystanie kampanii linkow sponsorowanych
lub innej formy reklamy w Google? Postaw na ekspertów!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2022