Zastanawiasz się, co to jest reklama displayowa? Chociaż ten termin może brzmieć dla Ciebie obco, w rzeczywistości z tym typem komunikatów promocyjnych stykasz się bardzo często. Śmiało można powiedzieć, że każdego dnia, i to wielokrotnie. Czym zatem jest reklama displayowa Google i komu może się przydać? Wyjaśniamy.
Reklama displayowa – co to właściwie jest?
Reklama displayowa jest komunikatem promocyjnym, który pojawia się na różnych stronach internetowych. Najczęściej przyjmuje formę grafiki, ale może mieć też inne postaci – np. tekstową czy video. Jej zadanie jest bardzo proste: ma skłonić odbiorcę do kliknięcia i przejścia na stronę reklamodawcy. Docelowo – jak każdy komunikat marketingowy – służy oczywiście (a przynajmniej powinna!) zwiększeniu sprzedaży.
Warto wiedzieć, że reklama displayowa:
- jest jedną z kluczowych form płatnej promocji w internecie – powszechnie wykorzystuje się ją w niemal wszystkich kampaniach reklamowych,
- może służyć realizacji rozmaitych celów marketingowych i być kierowana do klientów na różnych etapach lejka sprzedażowego (a zatem mających różny stopień gotowości do dokonania zakupu rozwiązania z Twojej oferty),
- jest wyświetlana na tzw. portalach zewnętrznych – nie w samej wyszukiwarce Google, a na portalach, które odwiedzają internauci, przeglądając sieć. Z reklamą displayową możesz się spotkać np. na portalach z wiadomościami, serwisach rozrywkowych, blogach i w wielu innych miejscach w internecie.
Reklama displayowa – zalety
Zastanawiasz się, jakie są najważniejsze zalety reklamy displayowej? Ta kluczowa to możliwość uzyskania szybkich efektów – zarówno w kontekście budowania świadomości marki w internecie, jak i zwiększenia sprzedaży. Co jeszcze przemawia na jej korzyść?
Możliwość skierowania reklamy displayowej do każdej grupy odbiorców
Reklama displayowa Google może zostać wykorzystana jako narzędzie do realizacji różnych celów marketingowych i sprzedażowych.
- Sprawdza się przy promocji zupełnie nowej marki, w celu wzbudzenia w odbiorcach świadomości jej istnienia – odpowiednio zaplanowana kampania, z ciekawym i łatwym do zapamiętania komunikatem szybko przyciągnie uwagę odbiorców i zachęci ich do kliknięcia. Chociaż ten pierwszy kontakt z marką niekoniecznie musi zakończyć się sprzedażą, będzie ważnym krokiem w kierunku konwersji.
- Warto z niej korzystać do wsparcia sezonowych kampanii sprzedażowych – np. przy promocji określonych rozwiązań z Twojej oferty, które mają zwiększoną podaż w danym okresie lub – przeciwnie – chcemy podpić sprzedaż produktów, które cieszą się mniejszym zainteresowaniem.
- Doskonale spisuje się ramach tzw. remarketingu – a zatem podczas kontaktu z potencjalnymi klientami, którzy już odwiedzili Twoją stronę www. Każda taka wizyta pozostawia w pamięci ich przeglądarki internetowej tzw. ciasteczka, czyli pliki cookies. To sprawia, że kiedy osoba, która wcześniej była na Twojej stronie, odwiedza np. ulubiony portal z wiadomościami, może zobaczyć spersonalizowane reklamy displayowe. Przykładowo, jeśli zajmujesz się sprzedażą fotowoltaiki, a klient oglądał ofertę paneli PV, może zobaczyć baner z promocją na jeden z modeli, który proponujesz, co przypomni mu o Twojej ofercie.
To oczywiście nie koniec możliwości, jakie daje reklama displayowa. Mimo to, aby z nich w pełni skorzystać, należy umiejętnie „ustawić” kampanię. To daje gwarancję wysokiej skuteczności, a co za tym idzie – optymalnego wykorzystania budżetu na promocję z zastosowaniem tego narzędzia.
Łatwość monitorowania wyników
Podobnie jak reklamy w wyszukiwarce, komunikaty displayowe pozwalają z łatwością mierzyć skuteczność kampanii promocyjnej. Eksperci w zakresie marketingu online przedstawią Ci raport, z którego jasno będzie wynikać to, jakie efekty przyniosła publikacja reklam displayowych. Dowiesz się także, jak przeprowadzona kampania przełożyła się np. na wizyty na Twojej stronie, a docelowo – na sprzedaż.
Możliwość szybkiego budowania zasięgów
Sieć reklamowa Google jest bardzo rozbudowana. Oznacza to, że takie komunikaty promocyjne mogą być wyświetlane na najczęściej odwiedzanych portalach z różnych branż. A to sprawia, że z łatwością dotrzesz do swoich potencjalnych klientów – w miejscach, które odwiedzają w sieci na co dzień. Najbardziej precyzyjna w kontekście „namierzania” potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą jest wspomniana reklama remarketingowa docierająca – przypomnijmy – tylko do osób, które już były na Twojej stronie.
Jakie są wady reklamy displayowej?
Reklama displayowa, choć przynosi wiele korzyści, nie jest w 100% idealnym narzędziem promocji. Jak wszystkie inne metody stosowane w marketingu online, ma również swoje ograniczenia. Jakie?
Wymagająca konfiguracja
Na pozór przygotowanie reklamy displayowej Google to bardzo proste zadanie. System Google Ads pozwala nawet na automatyczne wygenerowanie takiego komunikatu. Sęk w tym, że… to może nie wystarczyć. Bez chwytliwego i krótkiego hasła czy dopracowanej grafiki – takiej, która w ciągu ułamka sekundy przekaże pożądany komunikat – nie przyciągniesz uwagi odbiorców. A to nie wszystko!
Proces przygotowania reklam displayowych wymaga wielokrotnego przeprowadzania testów skuteczności poszczególnych komunikatów, a także dostosowania ich do wymogów Google.
Wyzwania w ustawianiu kampanii
Problemem może być nie tylko sam projekt reklamy displayowej. Nawet, jeśli „dograsz” go od strony wizualnej, merytorycznej i perswazyjnej, pozostaje jeszcze kwestia skonfigurowania kampanii w systemie Google Ads. To, ponownie, pozornie łatwe zadanie, w rzeczywistości jest sporym wyzwaniem. Wystarczy, że skierujesz reklamę do zbyt szerokiego grona odbiorców, aby Twój komunikat zaczął docierać do niewłaściwych osób. Skończy się to albo zupełnym zignorowaniem Twojego materiału promocyjnego, albo kliknięciami na stronę, które w żaden sposób nie przełożą się na sprzedaż. Zdecydowanie warto zatem pozostawić to zadanie specjaliście.
Jak duże jest ryzyko blokowania reklam displayowych?
Bardzo duże grono użytkowników internetu korzysta z rozmaitych wtyczek blokujących reklamy na odwiedzanych stronach, ze słynnym AdBlockerem na czele. Nie ma się czemu dziwić – to wynik bardzo nachalnego stylu prezentacji reklam internetowych, z jakim mieliśmy do czynienia na rynku przez wiele lat. Teraz sytuacja się zmieniła, a blokery reklam nie stanowią już tak dużego zagrożenia. Dlaczego?
Z dwóch powodów. Po pierwsze – system wyświetlania reklam displayowych jest już zdecydowanie mniej inwazyjny niż kiedyś, przez co komunikaty przestały być tak drażniące dla odbiorców. To zmniejsza ich skłonność do blokowania takich reklam.
Po drugie, same portale aktywnie zachęcają swoich odbiorców do wyłączania blokerów. Robią to zarówno przez ograniczenie dostępu do swoich treści dla tych, którzy mają włączonego AdBlocka, jak i poprzez wyraźną prośbę o odblokowanie reklam i wsparcie odwiedzanej strony. Te zabiegi są bardzo skuteczne, a to oznacza, że i sama reklama displayowa nie jest już narażona na blokowanie w takim stopniu, jak jeszcze kilka lat temu.
Dla kogo reklama displayowa?
Z uwagi na swoją uniwersalność, reklama displayowa sprawdza się właściwie w każdej kampanii marketingowej – o ile zostanie dopasowana do celów biznesowych organizacji, a także prawidłowo wdrożona.
Reklama displayowa najbardziej polecana jest firmom, którym zależy na szybkim i skutecznym zbudowaniu świadomości marki. Dobrze sprawdzi się np. przy:
- debiucie firmy na rynku,
- wprowadzaniu nowych produktów lub nowej marki,
- kampaniach przypominających o istnieniu marki – np. u progu nowego sezonu na oferowane produkty.
Kiedy zostanie umiejętnie wykorzystana, przyprowadzi na Twoją stronę internetową wartościowych odbiorców, a więc osoby potencjalnie zainteresowane ofertą, którą przygotowałeś. Ten pierwszy „punkt styku” może zaowocować pojawieniem się kolejnych, a ostatecznie – dokonaniem zakupu.
Co zrobić, żeby reklama displayowa przełożyła się na sprzedaż?
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że reklama displayowa, podobnie jak inne narzędzia marketingowe, musi być częścią spójnej, przemyślanej strategii marketingowej. Tu nie ma miejsca na chaotyczne, nieskoordynowane działania. Podjęcie spontanicznych kroków może się skończyć tylko niepotrzebnymi wydatkami, które nie przyniosą rezultatów na oczekiwanym poziomie.
Jak się przygotować do stworzenia reklamy displayowej? Ważne kwestie to:
- precyzyjne określenie planowanego przekazu marketingowego – należy dokładnie określić, jaki komunikat ma przekazywać reklama displayowa i jaką reakcję powinna ona wywołać u użytkownika (dłuższe przyjrzenie się banerowi i zapamiętanie marki? Przejście na stronę www i przyjrzenie się ofercie? Zapoznanie się z artykułem poradnikowym na blogu? A może szybki zakup produktów, które są w promocji?),
- dokładne określenie grupy odbiorców – skuteczna reklama displayowa Google dociera do precyzyjnie określonych użytkowników; to osoby potrzebujące rozwiązań, które możesz im zaoferować i prędzej czy później mogą zechcieć po nie sięgnąć,
Pamiętaj również o dopracowaniu szaty graficznej reklamy – pamiętaj, że baner graficzny ma ok. 3-4 sekundy na to, aby przyciągnąć uwagę użytkownika. Dlatego musi być na tyle atrakcyjny, aby skupił wzrok, a nie został „przefiltrowany” i pominięty.
Chcesz sprawdzić efektywność reklamy displayowej?
Zaplanuj kolejną kampanię z ECHO.
Wspólnie możemy zapracować na Twoją sprzedaż.