Baza wiedzy
Efekty pozycjonowania, Reklama

SEO vs Google Ads – na czym polega różnica?

Agnieszka Góral, Gerard Vetinari
8 minut

„Jeśli nie ma Cię w internecie, nie istniejesz” – ile razy słyszałeś już to hasło? Wszyscy powtarzają je jak mantrę. Co to jednak oznacza w praktyce? Nie chodzi o samą widoczność strony ani tylko o wzmocnienie marki. One nie są celami samymi w sobie. Ostatecznie wszystkie formy marketingu internetowego mają prowadzić do jednego: dotarcia do potencjalnych klientów i zwiększenia sprzedaży. Co możesz zrobić, aby wypracować widoczne efekty? Odpowiedzi są dwie: pozycjonowanie SEO i Google Ads (dawniej Google AdWords). Na czym polega różnica między nimi? Kiedy lepiej wybrać Google Ads, a kiedy warto postawić na SEO? Ile kosztuje kampania Google Ads i jak długo trzeba czekać na efekty SEO? Dowiedz się więcej.

SEO vs Google Ads – na czym polega różnica?

Po co są potrzebne reklama Google Ads i SEO?

29,7 milionów Polaków – tyle osób korzystało z internetu miesięcznie w IV w 2024 roku. Zapewne również dla Ciebie sieć jest ważnym narzędziem komunikacji, rozrywki, a przede wszystkim informacji. Podobnie dla Twoich klientów. Dlatego bez względu na to, w jakiej branży działasz, Twoja firma musi być obecna w sieci. Koniec i kropka.

Sama strona internetowa nie wystarczy. Sęk w tym, że jest jedną z ok. 2 miliardów, które obecnie znajdują się w przestrzeni online. Oczywiście nie jest tak, że każda z nich jest dla Ciebie konkurencją. Jednak można śmiało założyć, że niezależnie od tego, jaka jest Twoja nisza rynkowa, nie jesteś w niej sam.

Oznacza to, że kiedy potencjalny klient przy użyciu konkretnych słów kluczowych będzie szukał w wyszukiwarce internetowej ofert związanych z Twoim profilem działalności, otrzyma długą listę wyników wyszukiwania. Jeśli Cię na niej nie będzie lub… będziesz daleko za konkurencją, niewielkie są szanse na to, że odbiorca trafi na Twoją stronę i kupi coś właśnie od Ciebie.

Ewa Szczegielniak

Pozycjonowanie czy Google Ads? A może oba? W ECHO stawiamy na kompleksowe strategie, które łączą długofalowe korzyści SEO z natychmiastową skutecznością kampanii PPC. Dzięki temu nasi Klienci zyskują stabilną pozycję w wyszukiwarce i szybki zwrot z inwestycji.

Pozycjonowanie czy Google Ads – co jest czym?

Jak wygenerować sprzedaż w sieci? Pomagają w tym zarówno działania z zakresu SEO jak i reklama Google Ads. Należy jednak pamiętać, że są to zupełnie inne narzędzia! Jak najlepiej zrozumieć różnicę między SEO a Google Ads? Spójrz na przykład.

Załóżmy, że kupiłeś działkę i masz w planach budowę domu. Konkretnego, ponieważ zamarzyła Ci się designerska i energooszczędna stodoła. Gdzie szukasz informacji na ten temat? Jasne, że w internecie – pierwsze kroki kierujesz tam, gdzie najszybciej i najwygodniej: do wyszukiwarki.

W wyszukiwarce Google wpisujesz słowa kluczowe: dom typu stodoła. Oto co zobaczysz na ekranie swojego komputera po kliknięciu w lupkę:

Pojawiają się dwa typy wyników:

  1. płatne wyniki wyszukiwania (reklama Google Ads) – to oferty oznaczone hasłem „sponsorowane”; mają one zarówno postać linków sponsorowanych, jak i ofert z grafiką;
  2. bezpłatne wyniki wyszukiwania (SEO) – to te, które pojawiły się na liście poniżej reklam Google Ads, ponieważ algorytmy wyszukiwarki Google uznały je za najlepiej odpowiadające Twojemu zapytaniu.

W którą ofertę byś kliknął? W jeden z projektów, którego zdjęcie już widzisz? A może w pierwszy „niesponsorowany” link? Na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi, ponieważ zachowania internautów są zróżnicowane. Warto jednak wiedzieć, że każdy z dwóch typów wyników pojawia się na szczycie listy wyników wyszukiwania z innego powodu:

  • oferty sponsorowane to efekt inwestycji w płatne reklamy Google Ads,
  • wysoka pozycja na liście organicznych wyników wyszukiwania to rezultat działań SEO.

Co to oznacza? Tyle, że aby stać się widocznym w linkach sponsorowanych, trzeba podjąć inne działania, niż gdy chcesz, żeby Twoja oferta wyświetlała się wysoko w standardowych, bezpłatnych wynikach wyszukiwania. I na tym właśnie polega podstawowa różnica między SEO i Google Ads.

Co to jest kampania SEO?

SEO (skrót od angielskiego określenia Search Engine Optimization) to „optymalizacja stron internetowych dla wyszukiwarek internetowych”. Wszystkie działania podejmowane w tym obszarze mają na celu zwiększyć widoczność Twojej strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania – czyli tych niesponsorowanych.

Co sprawia, że dana strona internetowa pojawia się wysoko w rankingach wyszukiwarki Google, Baidu, Bing czy Yandex? Mówiąc najogólniej: algorytmy wyszukiwarki muszą witrynę uznać za wartościową w odniesieniu do zapytania użytkownika. W końcu celem wyszukiwarki jest przedstawienie odbiorcy najlepiej dopasowanej odpowiedzi. Pytanie jednak, co algorytmy uznają za „najlepiej dopasowaną odpowiedź”?

Liczy się ogólna tematyka strony, zastosowane na niej frazy kluczowe, ale także to, czy serwis jest:

  • bezpieczny,
  • przejrzysty i przyjazny użytkownikowi,
  • uzupełniony o wartościowe treści,
  • postrzegany jako wiarygodne źródło informacji na dany temat (a zatem np. czy prowadzą do niego linki zewnętrzne z innych stron internetowych).

Dlatego, żeby w przypadku pozycjonowania trafić na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google, trzeba podjąć szereg działań związanych z:

  • optymalizacją treści na stronie internetowej – istotne jest m.in. nasycenie określonymi słowami kluczowymi, zastosowanie nagłówków, zadbanie o przejrzystość tekstów, przygotowanie metadanych,
  • optymalizacją techniczną strony internetowej – czyli zadbanie o m.in. dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, poprawność plików robots.txt i sitemap.xml itp.,
  • zabezpieczeniem strony www – istotne jest m.in. wdrożenie certyfikatów SSL,
  • zwiększeniem wygody obsługi strony dla użytkownika – chodzi np. o jasny układ informacji, szybkie ładowanie się podstron, brak blokad w postaci irytujących, wyskakujących okienek z reklamami itp.,
  • pozyskaniem wartościowych linków zewnętrznych (link building).

To bardzo długa lista zadań, których wykonanie wymaga zaangażowania czasowego (potrzebnego choćby na przygotowanie treści bądź procesu optymalizacji strony internetowej), a także… cierpliwości. Efekty SEO wymagają czasu, dlatego nie zobaczysz ich od razu. Poczekasz na nie przez kilka miesięcy – średnio 3 do 6. Jednak kiedy już przyjdą, utrzymają się na długo. A to oznacza, że raz wypracowanej pozycji tak szybko nie stracisz!

Co więcej, efekty pozycjonowania mogą utrzymywać się jeszcze przez długie miesiące po zakończeniu działań SEO, zapewniając stabilną widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. W przeciwieństwie do reklam Google Ads, które znikają z wyszukiwarki natychmiast po wyłączeniu kampanii.

Dla kogo jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google?

SEO to ogromna szansa zarówno dla małych, średnich, jak i bardzo dużych stron oraz sklepów internetowych, by zaistnieć w wynikach wyszukiwania. Za pomocą działań z zakresu pozycjonowania i optymalizacji stron, czyli właśnie SEO, można: zwiększyć widoczność domeny w wynikach organicznych na istotne słowa kluczowe (czyli sprawić, by wyświetlała się użytkownikom, gdy wpiszą frazę, np. domy typu stodoła czy klimatyzacja łódź), zapewnić duży i wartościowy ruch na stronie, zwiększyć liczbę zapytań ofertowych.

Pozycjonowanie to efektywna strategia dla firm i przedsiębiorców, która w długoterminowym czasie może zapewnić trwałą widoczność strony www w wynikach wyszukiwania i docierać do potencjalnych klientów. SEO obejmuje m.in. działania takie jak:

A w połączeniu z Content Marketingiem lub działaniami UX może przynieść jeszcze lepsze efekty, zwiększając zaangażowanie użytkowników i poprawiając konwersję.

Jakie są zalety pozycjonowania sklepów internetowych oraz stron www?

Pozycjonowanie stron to szansa na:

  • długotrwałe efekty – choć ich wypracowanie trwa dłużej niż w przypadku reklam Google, nie znikają tuż po zakończeniu kampanii; raz wypracowana pozycja, pod warunkiem kontynuowania działań SEO, może być utrzymana przez wiele miesięcy na podobnym poziomie;
  • wzmożenie ruchu na stronie internetowej – 80% internautów kieruje swoje kroki w pierwszej kolejności do wyników nieoznaczonych hasłem „reklama”; więcej odwiedzin na Twojej stronie firmowej oznacza większe szanse na sprzedaż;
  • efektywniejsze pozyskiwanie zapytań ofertowych – a zatem na telefony i maile od klientów, a także wizyty w siedzibie firmy.

Co to jest reklama Google Ads?

System reklam Google Ads to bogaty wybór narzędzi płatnej promocji. Podstawa to oczywiście linki i oferty sponsorowane widoczne w wynikach wyszukiwania. Ale to nie wszystko! System płatnych reklam zapewniany przez Google jest znacznie szerszy. Obejmuje również np. banery wyświetlane na stronach partnerskich Google lub innych niż wyszukiwarka. Wszystko zależy od tego, jak zostanie zaplanowana kampania Google Ads.

Prowadzenie kampanii Google Ads wygląda zupełnie inaczej niż działania SEO. Tu kluczowe jest zaplanowanie publikacji reklam tak, aby dotarły do odpowiednio wielu odbiorców, którzy potencjalnie będą zainteresowani Twoją ofertą. Istotne są więc m.in.:

  • typ wyświetlanej reklamy (zwykły link sponsorowany, a może box w systemie Zakupy Google?),
  • treść komunikatu (reklama tekstowa i wizualna),
  • precyzyjne dookreślenie grupy docelowej,
  • dobranie odpowiedniego budżetu na kampanię (adekwatnego i do Twoich możliwości finansowych, i do oczekiwanego przełożenia na wyniki).

Google Ads działa błyskawicznie — jest to sposób na szybkie zwiększenie sprzedaży „tu i teraz”.

Jest jednak mały „haczyk” – widoczność uzyskana dzięki kampaniom Ads w Google znika tuż po ich zakończeniu. Działają one jak standardowa reklama: nawet największy billboard wywieszony w doskonałym miejscu w centrum miasta działa tylko do momentu, w którym nie zostanie zdjęty. Pod tym względem SEO i Google Ads różnią się znacząco.

Pozycjonowanie czy Google Ads? Porównanie

Pozycjonowanie Ads
Miejsce działania wyszukiwarka wyszukiwarka i serwisy zewnętrzne
Czas utrzymywania się efektów długotrwałe efekty (działa także po zakończeniu kampanii) krótkotrwałe efekty (działa tylko w czasie wyświetlania reklam)
Czas oczekiwania na wyniki długi: średnio 3-6 miesięcy krótki: pierwsze nawet po kilku dniach
Formy działań m.in. optymalizacja strony internetowej (kod i treść), artykuły zewnętrzne linki sponsorowane i reklamy w wyszukiwarce, banery na stronach zewnętrznych
Koszty pozyskania użytkownika relatywnie niskie relatywnie wysokie

Pozycjonowanie a reklamy Google (Ads): czy obie rzeczy są potrzebne?

Odpowiedź godna każdego specjalisty SEO brzmi: „to zależy”. Jednak w większości przypadków najlepsze efekty daje połączenie SEO i kampanii Google Ads. Wtedy uzyskujesz największe „sprzężenie zwrotne” pod kątem konwersji, ruchu i docierania do Twojej grupy docelowej. Jak to wygląda w praktyce? Najlepiej spojrzeć na konkretny przykład.

Wróćmy do tego, który jest Ci już znany: chcesz zbudować dom, ale nie do końca wiesz, jaki. Co robisz? Ścieżka Twoich działań może wyglądać tak, jak poniżej.

  1. Nie do końca wiesz, jaki dom chcesz zbudować. Zaczynasz szukać w Google informacji o różnych typach budynków.
  2. Trafiasz na wartościowy artykuł poświęcony domom typu stodoła. Jest wysoko na liście wyników organicznych dzięki działaniom SEO! W tym tekście znajdujesz inspirację do działania. To wcale nie oznacza, że od razu nawiążesz kontakt z firmą, która przygotowuje takie projekty domów. Może wrócisz do tematu za jakiś czas?
  3. Po kilku dniach zaczynasz szukać biura projektowego, które przygotuje projekt budynku. Znowu odwiedzasz Google i wpisujesz konkretne słowo kluczowe np. hasło „projekt domu typu stodoła” + nazwę swojego miasta. Widzisz jako pierwsze kampanie Google Ads, a poniżej – również pełne wyników sponsorowanych – mapy Google. Być może na tej liście znajdziesz też adres firmy, na której stronie już znalazłeś artykuł poświęcony takim budynkom? Jeśli tak, jest wysoce prawdopodobne, że zapamiętasz lepiej jej markę.
  4. Po jakimś czasie przeglądasz inne witryny, np. serwis z wiadomościami. Wyświetla Ci się płatna reklama Google, która zachęca do odwiedzenia strony firmy projektującej domy typu stodoła. Kojarzysz już jej markę, bo widziałeś ją dwukrotnie. Tak działa remarketing.
  5. W efekcie wybierasz ofertę firmy, do której oferty dotarłeś i dzięki pozycjonowaniu strony, i dzięki kampaniom Google Ads.

Firma projektująca domy domknęła sprzedaż dzięki połączeniu pozycjonowania strony internetowej z prowadzeniem kampanii Google Ads. Właśnie dlatego najlepiej, jeśli Twoja strategia marketingowa uwzględnia i jeden, i drugi aspekt, a co najważniejsze: jest dopasowana do tego, jakie są Twoje cele sprzedażowe oraz specyfika prowadzonej działalności.

Nie wiesz, na co położyć większy nacisk i jak rozpocząć
skuteczne działania marketingowe w sieci? Pomożemy Ci!

Dobierzemy strategię SEO i płatnej reklamy tak, żebyś odczuł efektywność kampanii i osiągnął realne przełożenie na sprzedaż. Skontaktuj się, by poznać więcej szczegółów.

Postaw na marketing, który dowodzi nowych klientów

Sprawdź nas i przekonaj się, jakie efekty może przynieść udana współpraca z agencją

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 4.1 / 5. Liczba głosów: 16

Brak ocen.

4.1
(16)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2025