Reklamy Google
Efekty pozycjonowania, Reklama

SEO vs Google Ads – na czym polega różnica?

Artur Brynkiewicz, Cezary Ciechanowski
8 minut

„Jeśli nie ma Cię w internecie, nie istniejesz” – ile razy słyszałeś już to hasło? Wszyscy powtarzają je, jak mantrę. Co to jednak oznacza w praktyce? Nie chodzi o samą widoczność ani tylko o wzmocnienie marki. One nie są celami samymi w sobie. Ostatecznie wszystkie działania marketingowe w internecie mają prowadzić do jednego: do zwiększenia sprzedaży. Co możesz zrobić, aby wypracować widoczne efekty? Odpowiedzi są dwie: pozycjonowanie i AdWords (a właściwie Google Ads). Na czym polega różnica między nimi? Z jakich narzędzi skorzystać w konkretnej sytuacji? Jak szybko możesz oczekiwać wyników? Dowiedz się więcej.

SEO vs Google Ads – na czym polega różnica?

Po co są potrzebne reklama AdWords i SEO?

27 milionów Polaków – tyle osób korzystało z internetu we wrześniu 2020 roku. Zapewne również dla Ciebie sieć jest ważnym narzędziem komunikacji, rozrywki, a przede wszystkim informacji. Podobnie dla Twoich klientów. Dlatego bez względu na to, w jakiej branży działasz, Twoja firma musi być obecna w sieci. Koniec i kropka.

Sama strona internetowa nie wystarczy. Sęk w tym, że jest jedną z ok. 2 miliardów, które obecnie znajdują się w przestrzeni online. Oczywiście nie jest tak, że każda z nich jest dla Ciebie konkurencją. Jednak można śmiało założyć, że niezależnie od tego, jaka jest Twoja nisza rynkowa, nie jesteś w niej sam.

Oznacza to, że kiedy potencjalny klient będzie szukał w sieci ofert związanych z Twoim profilem działalności, otrzyma długą listę wyników. Jeśli Cię na niej nie będzie lub… będziesz daleko za konkurencją, niewielkie są szanse na to, że odbiorca trafi na Twoją stronę i kupi coś właśnie od Ciebie.

Pozycjonowanie czy Ads – co jest czym?

Jak wygenerować sprzedaż w sieci? Pomagają w tym zarówno działania SEO, jak i reklama Google Ads (dość powszechnie określana jako Google Adwords, choć ta nazwa przestała obowiązywać w 2018 roku). To zupełnie inne narzędzia! Jak najlepiej zrozumieć różnicę między nimi? Spójrz na przykład.

Załóżmy, że kupiłeś działkę i masz w planach budowę domu. Konkretnego, ponieważ zamarzyła Ci się designerska i energooszczędna stodoła. Gdzie szukasz informacji na ten temat? Jasne, że w internecie – pierwsze kroki kierujesz tam, gdzie najszybciej i najwygodniej: do wyszukiwarki.

W Google wpisujesz słowa kluczowe: dom typu stodoła. Oto, co zobaczysz na ekranie swojego komputera po kliknięciu w lupkę:

Pojawiają się dwa typy wyników:

  1. płatna reklama Google Ads – to oferty oznaczone hasłem „reklama”; mają one zarówno postać linków sponsorowanych, jak i ofert z grafiką;
  2. organiczne – to te, które pojawiły się na liście, ponieważ algorytmy wyszukiwarki uznały je za najlepiej odpowiadające Twojemu zapytaniu.

W którą ofertę byś kliknął? W jeden z projektów, którego zdjęcie już widzisz? A może w pierwszy „niesponsorowany” link? Na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi, ponieważ zachowania internautów są zróżnicowane. Warto jednak wiedzieć, że każdy z dwóch typów wyników pojawia się na szczycie listy wyszukiwań z innego powodu:

  • oferty sponsorowane to efekt inwestycji w reklamy Google Ads,
  • wysoka pozycja na liście „organicznych” wyników to rezultat działań SEO.

Co to oznacza? Tyle, że aby stać się widocznym w linkach sponsorowanych trzeba podjąć inne działania niż, gdy chcesz, żeby Twoja oferta wyświetlała się wysoko w standardowych wynikach wyszukiwania. I na tym właśnie polega podstawowa różnica między pozycjonowaniem a Ads.

Co to jest kampania SEO?

SEO (skrót od angielskiego określenia Search Engine Optimization) to „optymalizacja stron dla wyszukiwarek internetowych”. Wszystkie działania podejmowane w tym obszarze mają na celu zwiększyć widoczność Twojej strony internetowej w wynikach organicznych – czyli tych niesponsorowanych.

Co sprawia, że dana strona pojawia się wysoko w rankingach Google, Baidu, Bing czy Yandex? Mówiąc najogólniej: algorytmy wyszukiwarki muszą witrynę uznać za wartościową w odniesieniu do zapytania użytkownika. W końcu celem wyszukiwarki jest przedstawienie odbiorcy najlepiej dopasowanej odpowiedzi. Pytanie jednak, co algorytmy uznają za „najlepiej dopasowaną odpowiedź”?

Liczy się ogólna tematyka strony, zastosowane na niej słowa kluczowe, ale także to, czy serwis jest:

  • bezpieczny,
  • przejrzysty i przyjazny użytkownikowi,
  • często odwiedzany,
  • postrzegany jako wiarygodne źródło informacji na dany temat (a zatem np. czy prowadzą do niego linki z innych stron internetowych).

Dlatego, żeby trafić na wysoką pozycję w rankingu Google, trzeba podjąć szereg działań związanych z:

  • optymalizacją treści na stronie internetowej – istotne jest m.in. nasycenie określonymi słowami kluczowymi, zastosowanie nagłówków, zadbanie o przejrzystość tekstów, przygotowanie metadanych,
  • zabezpieczeniem strony www – istotne jest m.in. wdrożenie certyfikatów SSL,
  • zwiększeniem wygody obsługi strony dla użytkownika – chodzi np. o jasny układ informacji, szybkie ładowanie się podstron, brak blokad w postaci irytujących, wyskakujących okienek z reklamami itp.,
  • pozyskaniem wartościowych linków zewnętrznych.

To bardzo długa lista zadań, których wykonanie wymaga sporo czasu (potrzebnego choćby na przygotowanie treści), a także… cierpliwości. Efektów SEO nie zobaczysz od razu. Poczekasz na nie przez kilka miesięcy – średnio 3 do 6. Jednak kiedy już przyjdą, utrzymają się na długo. A to oznacza, że raz wypracowanej pozycji tak szybko nie stracisz!

Dla kogo jest pozycjonowanie stron Google?

SEO to ogromna szansa zarówno dla małych, średnich, jak i bardzo dużych stron oraz sklepów internetowych, by zaistnieć w wynikach wyszukiwania. Za pomocą działań z zakresu pozycjonowania i optymalizacji stron, czyli właśnie SEO, można: zwiększyć widoczność domeny na istotne słowa kluczowe (czyli sprawić, by wyświetlała się użytkownikom, gdy wpiszą frazę, np. domy typu stodoła czy klimatyzacja łódź), zapewnić duży i wartościowy ruch na stronie, zwiększyć liczbę zapytań ofertowych.

Jakie są zalety pozycjonowania sklepów internetowych oraz stron www?

Pozycjonowanie stron to szansa na:

  • długotrwałe efekty – choć ich wypracowanie trwa dłużej niż w przypadku reklam Google, nie znikają tuż po zakończeniu kampanii; raz wypracowana pozycja, pod warunkiem kontynuowania działań SEO, może być utrzymana przez wiele miesięcy na podobnym poziomie;
  • wzmożenie ruchu na stronie – 80% internautów kieruje swoje kroki w pierwszej kolejności do wyników nieoznaczonych hasłem „reklama”; więcej odwiedzin na Twojej stronie firmowej oznacza większe szanse na sprzedaż;
  • efektywniejsze pozyskiwanie zapytań ofertowych – a zatem na telefony i maile od klientów, a także wizyty w siedzibie firmy.

Cezary Ciechanowski: Działania związane z SEO i pozycjonowaniem są skupione na dowiezieniu długofalowego efektu przy relatywnie niskich kosztach pozyskania użytkownika.

Co to jest reklama Google Ads?

System reklam Google Ads to bogaty wybór narzędzi płatnej promocji. Podstawa to oczywiście linki i oferty sponsorowane widoczne w wynikach wyszukiwania. Ale to nie wszystko! System reklam zapewniany przez Google jest znacznie szerszy. Obejmuje również np. banery wyświetlane na stronach innych niż wyszukiwarka. Wszystko zależy od tego, jak zostanie zaplanowana kampania.

Prowadzenie kampanii Google Ads wygląda zupełnie inaczej niż działania SEO. Tu kluczowe jest zaplanowanie publikacji reklam tak, aby dotarły do odpowiednio wielu odbiorców, którzy potencjalnie będą zainteresowani Twoją ofertą. Istotne są więc m.in.:

  • typ wyświetlanej reklamy (zwykły link sponsorowany, a może box w systemie Zakupy Google?),
  • treść komunikatu (tekstowa i wizualna),
  • precyzyjne dookreślenie grupy docelowej,
  • dobranie odpowiedniego budżetu na kampanię (adekwatnego i do Twoich możliwości finansowych, i do oczekiwanego przełożenia na wyniki).

Google Ads to sposób na szybkie zwiększenie sprzedaży „tu i teraz”.

Artur Brynkiewicz: Google Ads pozwala w bardzo szybki sposób docierać do potencjalnie nowych klientów z ofertą. Dobrze skonfigurowana kampania może zapewnić efekty w postaci zapytań ofertowych już w pierwszym tygodniu trwania kampanii.

Jest jednak mały „haczyk” – widoczność uzyskana dzięki kampaniom Ads w Google znika tuż po ich zakończeniu. Działają one jak standardowa reklama: nawet największy billboard wywieszony w doskonałym miejscu w centrum miasta działa tylko do momentu, w którym nie zostanie zdjęty.

Pozycjonowanie czy Ads? Porównanie

Pozycjonowanie Ads
Miejsce działania wyszukiwarka wyszukiwarka i serwisy zewnętrzne
Czas utrzymywania się efektów długotrwałe efekty (działa także po zakończeniu kampanii) krótkotrwałe efekty (działa tylko w czasie wyświetlania reklam)
Czas oczekiwania na wyniki długi: średnio 3-6 miesięcy krótki: pierwsze nawet po kilku dniach
Formy działań m.in. optymalizacja strony internetowej (kod i treść), artykuły zewnętrzne linki sponsorowane i reklamy w wyszukiwarce, banery na stronach zewnętrznych
Koszty pozyskania użytkownika relatywnie niskie relatywnie wysokie

Pozycjonowanie a AdWords (Ads): czy obie rzeczy są potrzebne?

Odpowiedź godna każdego SEOwca brzmi: „to zależy”. Jednak w większości przypadków najlepsze efekty daje połączenie działań SEO oraz związanych z płatną promocją. Wtedy uzyskujesz największe „sprzężenie zwrotne”. Jak to wygląda w praktyce? Najlepiej spojrzeć na konkretny przykład.

Wróćmy do tego, który jest Ci już znany: chcesz zbudować dom, ale nie do końca wiesz, jaki. Co robisz? Ścieżka Twoich działań może wyglądać tak, jak poniżej.

  1. Nie do końca wiesz, jaki dom chcesz zbudować. Zaczynasz szukać w Google informacji o różnych typach budynków.
  2. Trafiasz na wartościowy artykuł poświęcony domom typu stodoła. Jest wysoko na liście wyszukiwań dzięki działaniom SEO! W tym tekście znajdujesz inspirację do działania. To wcale nie oznacza, że od razu nawiążesz kontakt z firmą, która przygotowuje takie projekty domów. Może wrócisz do tematu za jakiś czas?
  3. Po kilku dniach zaczynasz szukać biura projektowego, które przygotuje projekt budynku. Znowu odwiedzasz Google i wpisujesz np. hasło „projekt domu typu stodoła” + nazwę swojego miasta. Widzisz jako pierwsze reklamy Google Ads, a poniżej – również pełne wyników sponsorowanych – mapy Google. Być może na tej liście znajdziesz też adres firmy, na której stronie już znalazłeś artykuł poświęcony takim budynkom? Jeśli tak, jest wysoce prawdopodobne, że zapamiętasz lepiej jej markę.
  4. Po jakimś czasie przeglądasz inne witryny, np. serwis z wiadomościami. Wyświetla Ci się płatna reklama Google, która zachęca do odwiedzenia strony firmy projektującej domy typu stodoła. Kojarzysz już jej markę, bo widziałeś ją dwukrotnie. Tak działa remarketing.
  5. W efekcie wybierasz ofertę firmy, do której oferty dotarłeś i dzięki pozycjonowaniu, i dzięki Ads.

Firma projektująca domy domknęła sprzedaż dzięki połączeniu działań SEO i Ads. Właśnie dlatego najlepiej, jeśli Twoja strategia marketingowa uwzględnia i jeden, i drugi aspekt, a co najważniejsze: jest dopasowana do tego, jakie są Twoje cele sprzedażowe oraz specyfika prowadzonej działalności.

Nie wiesz, na co położyć większy nacisk i jak rozpocząć
skuteczne działania marketingowe w sieci? Pomożemy Ci!

Dobierzemy strategię SEO i płatnej reklamy tak, żebyś osiągnął realne
przełożenie na sprzedaż. Skontaktuj się, by poznać więcej szczegółów.

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 4.4 / 5. Liczba głosów: 14

Brak ocen.

4.4
(14)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024