Reklamy Google
Google Ads, Skuteczna reklama

Kampania Google Ads – co koniecznie powinieneś o niej wiedzieć jako przedsiębiorca?

Ewa Olczak
12 minut

Jako przedsiębiorca na pewno wiesz, że dziś fundamentem skutecznej sprzedaży jest dobra promocja w internecie. Jak się promować? Jedną z dróg, którą możesz wybrać, jest uruchomienie kampanii Google Ads. Dowiedz się, czym w ogóle jest, jakie korzyści może Ci przynieść oraz jak wygląda korzystanie z tego narzędzia w praktyce.

Reklama płatna

Kampania Google Ads – co to w ogóle jest?

Google Ads to system reklamowy, który jest udostępniany przez samą wyszukiwarkę. W największym skrócie chodzi o płatne reklamy, a więc takie, za których wyświetlenie reklamodawca uiszcza konkretną opłatę. Jeśli porównywać reklamy Ads do tych publikowanych w mediach tradycyjnych, można powiedzieć, że w pewnym sensie tu również „płacisz za powierzchnię reklamową”.

Jest jednak bardzo istotna różnica: w internecie masz znacznie większy wpływ na to, komu wyświetli się Twój komunikat reklamowy, a dodatkowo możesz dokładnie mierzyć efekty kampanii marketingowej. A to sprawia, że możesz działać bardziej precyzyjnie niż np. przy inwestycji w reklamę billboardową, prasową czy telewizyjną. W efekcie optymalizujesz koszty promocji i skupiasz się na tych klientach, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowani Twoją ofertą.

Jakie formy może przyjąć kampania Ads?

Warto wspomnieć, że samo pojęcie „kampania Google Ads” odnosi się do jednego, konkretnego projektu reklamowego, który jest realizowany w zamkniętym okresie czasowym, w celu osiągnięcia określonych celów. Między innymi dlatego kampanie Google Ads mogą przyjmować bardzo zróżnicowany kształt, a reklamodawca ma dostęp do szerokiego zakresu form promocji.

Może zatem wykorzystać:

  • płatną reklamę w wyszukiwarce – w szczególności tzw. linki sponsorowane, ale też narzędzia typu Zakupy Google,
  • reklamę w sieci partnerskiej – to banery i inne rodzaje komunikatów pojawiających się poza Google, tzn. na innych stronach internetowych, współpracujących z tą firmą. Obecnie sieć partnerska Google liczy ponad 2 mln stron na całym świecie. W Polsce są w niej m.in. największe portale online, typu Onet, wp.pl, interia.pl itp., a także mnóstwo stron branżowych. We wszystkich tych serwisach mogą się wyświetlać Twoje komunikaty reklamowe.

 

Co daje firmie korzystanie z kampanii Google Ads?

Poza zaletami wymienionymi wcześniej, czyli wysokiej precyzji dotarcia do zainteresowanego klienta oraz możliwością przejęcia kontroli nad przebiegiem i wynikami promocji, kampanie Google Ads niosą za sobą wiele innych korzyści.
Za jedną z najważniejszych można uznać bardzo dużą uniwersalność tego narzędzia reklamowego. Możesz się przy jego pomocy komunikować zarówno z odbiorcami na górze lejka sprzedażowego (z tymi, którzy dopiero „rozglądają się” w produktach i usługach, które oferujesz Ty i firmy podobne Twojej), jak i tymi, którzy są już bliscy decyzji o zakupie i potrzebują ostatecznego „popchnięcia” w tę stronę.

Wynika to z niezwykle rozległego zakresu narzędzi i możliwości ich konfiguracji w ramach przyjętej strategii reklamowej. Zobrazujmy to kilkoma przykładami praktycznymi.

  • Oferujesz produkty lub usługi, których sprzedaż wymaga bezpośredniego kontaktu z klientem? Jeśli tak, musisz ich zachęcić do złożenia zapytania ofertowego. Tu świetnie sprawdzą się wspomniane linki sponsorowane.
  • Prowadzisz sklep internetowy? Jeśli tak, zależy Ci na szybkim zamykaniu transakcji. Pomogą kampanie Google Zakupy.
  • Chcesz zwiększyć świadomość istnienia swojej marki i wzmocnić jej pozycję? Dobre zasięgi można zbudować np. przez odpowiednio przygotowane banery w sieci partnerskiej, reklamy na YouTube czy też na poczcie Gmail.

A to tylko kilka z niemal nieskończenie wielu scenariuszy, które można zrealizować dzięki kampaniom Ads.

Poza tym każda kampania Google Ads może być bardzo uważnie monitorowana. Narzędzi analityczne pozwalają dokładnie sprawdzić, na co idą wydawane pieniądze i jak te działania przekładają się na realne efekty. Możesz więc zobaczyć, czy np. klienci, którzy kliknęli w link, wysłali zapytanie ofertowe i ilu z nich dokładnie zapoznało się z ofertą, a ilu zamknęło stronę bez przejrzenia jej. Dzięki temu można wybrać najskuteczniejsze formy promocji i mieć pewność, że środki przeznaczane na reklamę w internecie są mądrze inwestowane, a nie „przeciekają przez palce”.

Czy kampanie Google Ads są potrzebne, kiedy inwestuje się w pozycjonowanie?

To pytanie, które pojawia się dość często. Powody są dwa. Po pierwsze, wiele osób mylnie utożsamia ze sobą pozycjonowanie i reklamę płatną. Po drugie – istnieje przekonanie, że jeśli korzysta się z SEO, to kampanie Google Ads są niepotrzebne. Tymczasem są to zupełnie inne narzędzia, nakierowane na osiąganie odmiennych wyników. Jaka jest różnica?

Pozycjonowanie ma sprawić, że Twoja strona internetowa pojawi się wysoko w „naturalnych” wynikach wyszukiwania w Google. Tak, by wyświetliła się osobom, które wpiszą hasło powiązane z Twoją branżą. To działanie długodystansowe, a na pierwsze efekty trzeba poczekać nawet kilka miesięcy od startu. Jednak rezultaty są długotrwałe, a ostateczne koszty pozyskania klienta są relatywnie niskie.

Kampanie Google Ads to system reklamy płatnej. Można z nimi wystartować w niemal każdej chwili i błyskawicznie podejmować decyzje o zmianie kierunku promocji. Strategia może być dynamicznie modyfikowana w każdym momencie. Warto też wiedzieć, że komunikaty reklamowe w przypadku kampanii linków sponsorowanych czy kampanii zakupowej „wyprzedzają” organiczne wyniki. W wyszukiwarce pojawiają się ponad nimi. Dlatego wiele osób, zwłaszcza tych korzystających z internetu na telefonie, kliknie właśnie w te odnośniki. Trzeba jednak pamiętać, że efekty kampanii Ads trwają tylko wtedy, kiedy jest ona opłacana. Gdy się zakończy, miejsce Twoich banerów czy linków zajmą inne.

Co to oznacza? Tyle, że najczęściej dobra strategia marketingowa łączy SEO i kampanie Ads w odpowiednich proporcjach. Te zaś są uzależnione m.in. od branży Twojej działalności, a także od tego, jakie cele pragniesz osiągnąć i jak szybko. Ważny jest także oczywiście budżet, którym dysponujesz na reklamę.

Kto powinien inwestować w kampanie Ads?

Można spokojnie powiedzieć, że niemal każda firma wygospodaruje dla siebie przestrzeń na rynku reklamy płatnej Ads. Odpowiednią formę promocji znajdzie zarówno duży gracz, jak i lokalny biznes. Na rynku B2B i B2C. W końcu dzisiaj niemal każdy korzysta z internetu. A skoro tak – niemal do każdego można dotrzeć z reklamą! Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiednich narzędzi oraz strategii komunikacji z klientem.

Są jednak takie branże, w których kampanie Ads są szczególnie ważnym elementem „miksu marketingowego”. Są to m.in.:

  • sklepy internetowe – tu oczywistym jest, że skoro sprzedajesz produkty przez internet, to i przede wszystkim online musisz się komunikować z klientami. Bez dobrych kampanii Ads będzie się trudno „dobić” do klientów, zwłaszcza przy rosnącej konkurencji w e-commerce;
  • firmy, które oferują produkty klientom indywidualnym – i to zarówno towary „pierwszej potrzeby”, kupowane bez większego namysłu, jak i te z wyższej półki cenowej, na której proces decyzyjny jest znacznie dłuższy i bardziej rozbudowany;
  • firmy z branż B2B, w których sprzedaż bazuje na kontaktach z handlowcem – kampanie Ads posłużą do generowania leadów, a więc pozyskiwania danych kontaktowych od zainteresowanych potencjalnych klientów.

Czy kampanie Google są dla wszystkich?

Nie. Są także takie branże, gdzie sprzedaż opiera się przede wszystkim o relacje i kontakty bezpośrednie. Albo firmy, które koncentrują się na pozyskiwaniu zamówień od jednostek samorządowych, w ramach przetargów. Jeśli więc budujesz kontenerowce czy śmigłowce wojskowe, za pośrednictwem Google raczej klienta nie znajdziesz.

Trzeba też pamiętać, że niektóre branże, zgodnie z polityką Google, nie mogą promować się kanałem. Nie skorzystają z nich np. firmy związane z hazardem, używkami, erotyką, kryptowalutami czy też bronią. Dlatego zanim rozpoczniesz działania w internecie:

  • zastanów się, czy znajdziesz w sieci klientów na swoje produkty/usługi,
  • sprawdź, czy możesz się promować w ten sposób.

Jednym słowem: pomyśl, jak mogą do Ciebie dotrzeć klienci i skoncentruj swoje działania na tych obszarach marketingowych, które są dla Ciebie najbardziej obiecujące.

Kiedy najlepiej rozpocząć kampanię Google Ads?

Zasadniczo: im szybciej, tym lepiej! Jeżeli ta forma promocji jest odpowiednia dla Twojego biznesu, nie ma na co czekać. Zwłaszcza że efekty w postaci pierwszych zapytań ofertowych, a nawet zamówień, możesz odczuć już w pierwszych dniach po odpaleniu (dobrze skonfigurowanej) kampanii!

Pamiętaj, że dzięki odpowiedniemu pokierowaniu ruchu kampania może być dla Ciebie tanim i skutecznym sposobem na przetestowanie strategii marketingowej. Szybko odpowie na pytania o to, czy:

  • Twoja oferta jest atrakcyjna dla klientów,
  • Twoja strona internetowa wpisuje się w potrzeby odbiorców,
  • klienci umieją się odnaleźć na Twojej stronie www i poruszają się po niej zgodnie z założonym przez ciebie celem.

To tylko niektóre informacje, które może przynieść dobrze skonfigurowana kampania, „podpięta” pod Google Analytics i inne narzędzia monitorujące.

reklama Google ads

Strategia marketingowa to nie TYLKO pozycjonowanie albo TYLKO kampanie Ads. To mieszanka różnych narzędzi – dobranych tak, aby kompleksowo wspomóc sprzedaż.

Od czego zacząć realizację kampanii Google Ads?

Pierwszym krokiem powinno być podjęcie współpracy ze sprawdzoną agencją marketingową z dużym doświadczeniem w Adsach. Dlaczego? Ponieważ jeśli nie jesteś specjalistą w zakresie kampanii Google Ads, najpewniej zmarnujesz środki, które przeznaczysz na samodzielnie skonfigurowaną reklamę.

W teorii system Google Ads jest dostępny dla każdego. Jednak jest to bardzo zaawansowane narzędzie, którego obsługa wymaga wysokich zdolności analitycznych. Dlatego nawet jeden niewłaściwy ruch może spowodować, że chociaż wydasz środki, to nie przełoży się to nawet na jedno obiecujące zapytanie ofertowe.

Czego potrzebuje agencja marketingowa do realizacji kampanii Google Ads?

Najlepiej, jeśli przed zgłoszeniem się do agencji marketingowej będziesz dokładnie wiedzieć, czego oczekujesz po kampaniach Google. Warto więc mieć:

  • działającą, dobrą stronę internetową – to do niej będą kierować wszystkie reklamy w ramach kampanii Ads. Musi więc być świetnym narzędziem sprzedażowym. Inaczej wysiłek może pójść na marne;
  • precyzyjnie dookreślone grupy docelowe – gdy rozumiesz, komu sprzedajesz, jest znacznie łatwiej ustalić konkretne cele kampanii, a także same komunikaty,
  • zaplanowany budżet – to bardzo indywidualna kwestia, uzależniona zarówno od zasięgu kampanii, branży czy konkretnych celów, jednak musisz się liczyć z tym, że miesięczny budżet powinien być wyrażony minimum w 4-cyfrowej liczbie;
  • określone krótko- i długofalowe cele biznesowe.

To dobry punkt wyjścia do pracy nad kampanią. Ale spokojnie – większość tych rzeczy możesz opracować wspólnie ze specjalistami z dobrej agencji SEM.

Chcesz, by koszt reklamy płatnej
zwrócił się dzięki nowym klientom?
Postaw na współpracę ze specjalistami!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 3

Brak ocen.

5
(3)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024