Reklamy Google
Skuteczna reklama, Strategia marketingowa

Reklama w telewizji czy w internecie – co działa lepiej?

Ewa Szczegielniak
11 minut

W telewizji czy w internecie? Gdzie najlepiej się reklamować? Odpowiedź wydaje się bardzo prosta: korzystaj z takich kanałów, które sprawiają, że środki zainwestowane w promocję realnie przekładają się na zwiększenie sprzedaży. Jednak wybór odpowiedniego kanału reklamowego (a może kanałów reklamowych?) już taki łatwy nie jest i powinien być zawsze poprzedzony staranną analizą. Zobacz zatem, jakie są wady i zalety obu rozwiązań i sprawdź, które lepiej pasuje do Twojej strategii.

Reklama internetowa

Marketing tradycyjny vs cyfrowy – czy trzeba wybierać?

Na początku warto wyjaśnić bardzo ważną kwestię: wcale nie trzeba dokonywać drastycznego wyboru typu „albo marketing tradycyjny, albo internetowy”. W strategii nakierowanej na sprzedaż możesz korzystać z narzędzi z obu tych zasobów. Ważne jest jednak, aby wszystkie one dążyły do realizacji jednego, spójnego celu i były starannie dobrane do:

  • specyfiki Twojej branży,
  • zachowań i potrzeb Twojej grupy docelowej – Twoja reklama powinna być tam, gdzie jest Twój klient i odwoływać się do jego wartości dodanej, jaką wnosi dany produkt/usługa,
  • możliwości budżetowych – wybieraj te rozwiązania, które dadzą Ci największy zwrot z inwestycji.

Dlatego zasadniczo nie musisz jednoznacznie odrzucać ani reklamy telewizyjnej, ani internetowej. Powinieneś jednak na chłodno przekalkulować, czy obie te formy promocji tak samo Ci się opłacają i która z nich daje Ci lepsze szanse sprzedażowe. Na to pytanie nie ma jednej, dobrej odpowiedzi – każda firma ma swoją własną, wynikającą z charakteru prowadzonych działań biznesowych.

Zobacz jednak, jak w praktyce wyglądają obie omawiane opcje.

Reklama w telewizji – kiedy się opłaca?

Kampanie reklamowe w telewizji są najdroższe w realizacji, co automatycznie sprawia, że są zarezerwowane dla największych firm.

A ile kosztuje reklama w TV? To zależy – między innymi od długości prezentowanego spotu oraz tego, kiedy jest wyświetlany.

Przyjmuje się, że najdroższy czas emisji dla reklam w telewizji to godziny popołudniowe, kiedy największa grupa odbiorców włącza programy informacyjne i zasiada do seriali oraz filmów. Cena emisji jest zależna także od kanału publikacji (i jego zasięgów) oraz od tego, czy materiał pojawia się na początku przerwy reklamowej, w środku, czy na jej końcu. To wszystko ma znaczenie dla skuteczności działania komunikatu.

Zalety reklam telewizyjnych

Najważniejszą zaletą kampanii reklamowych w TV jest to, że są najbardziej perswazyjne spośród wszystkich innych, ponieważ oddziałują na wszystkie zmysły. Często powtarzany spot, zawierający obraz i dźwięk pamięta się czasami nawet po kilku latach! Przypomnij sobie choćby reklamy wykorzystujące storytelling – na przykład świąteczny spot Allegro, którego bohater – starszy pan – uczy się angielskiego, żeby móc porozmawiać z wnuczką. Na pewno go kojarzysz! Należy jednak wiedzieć, że takie strategie komunikacji sprawdzają się tylko w przypadku największych marek, które koncentrują się na budowaniu wizerunku, a nie stricte na sprzedaży. One mogą sobie na to pozwolić, także ze względu na bardzo wysoki budżet na promocję.

Ponadto reklamy telewizyjne:

  • są najbardziej opłacalne, gdy chcesz wypromować markę lub produkt na bardzo szeroką skalę – pytanie jednak, komu jest potrzebna aż tak szeroka (i kosztowna) promocja? Odpowiedź można znaleźć, przyglądając się dowolnemu blokowi reklamowemu w tzw. prime-time; są w nim prezentowane głównie produkty dostępne w sklepach i aptekach, oferty telekomów i banków – to by było na tyle; inne reklamy należą do rzadkości, a jeśli już się pojawiają, to na krótko i szybko są zapominane;
  • zapewniają niski koszt dotarcia do jednego odbiorcy – sęk w tym, że nominalny koszt jest mimo wszystko bardzo wysoki i często zaporowy, ponieważ jeden komunikat dociera do setek tysięcy osób;
  • pomagają budować wizerunek firmy – sprawdzają się zatem, jeżeli chcesz zbudować ogólnopolską świadomość marki.

Jak zatem widzisz, to opłacalna forma promocji, kiedy masz produkt, który chcesz (i jesteś w stanie) sprzedawać na dużą skalę.

Wady reklamy telewizyjnej

Pierwszą i najważniejszą wadą są koszty, jakie nadawca musi ponieść, aby w ogóle reklama powstała.
Zespół grafików, dźwiękowców, filmowców, aktorów i innych twórców reklamy to jedynie kropla w morzu wydatków. Dochodzą do tego koszty wykupienia emisji. To bardzo duże kwoty, na które niewiele przedsiębiorstw może sobie pozwolić.

Jakie dokładnie? Wyprodukowanie klipu reklamowego to nawet kilkaset tysięcy złotych, a drugie tyle – w zależności od częstotliwości – może kosztować emisja. Dodatkowo może się pojawić koszt zatrudnienia celebryty, który stanie się twarzą produktu lub marki.

Poza kosztami, wśród największych wad reklam telewizyjnych można zaliczyć:

  • niski poziom zaangażowania odbiorcy – znasz to z własnego doświadczenia; kiedy zaczyna się pasmo reklam przerywające Twój ulubiony film, przełączasz na inny kanał, idziesz do łazienki albo sprawdzasz wiadomości na smartfonie.; mało która reklama TV jest w stanie skutecznie przebić się do odbiorcy i wywrzeć pozytywne wrażenie;
  • bardzo krótki czas emisji – to najczęściej maksymalnie 30 sekund – to za krótko, byś mógł w pełni pokazać zalety produktu i przekonać, dlaczego to jego właśnie warto wybrać;
  • problematyczne mierzenie efektów kampanii TV – w większości przypadków trudno jest ocenić realną skalę oddziaływania reklamy telewizyjnej czy policzyć, ile wynosi zwrot z inwestycji w nią;
  • bardzo szerokie zasięgi – to może być również wada, ponieważ przy reklamie telewizyjnej trudno jest dotrzeć do konkretnej, potencjalnie zainteresowanej zakupem grupy odbiorców. To komunikat, który bardzo często trafia do przypadkowych osób.

Przy tak dużym wydatku jest to niejednokrotnie argument za tym, by budżet reklamowy przeznaczony na emisje telewizyjne przesuwać na inne, podobne kanały – np. YouTube, który oferuje świetną analitykę i znacznie lepszy stosunek ceny do wyświetlenia.

Internetowe kampanie reklamowe: precyzyjnie zaadresowany przekaz i konkretne wyniki

Jak działa reklama w sieci? Przede wszystkim nie musi być emitowana w określonych godzinach jak np. w przypadku reklamy telewizyjnej. Można ją publikować przez całą dobę. Wyświetla się tylko wtedy, gdy potencjalny klient realnie będzie korzystał z internetu i dopasowuje się do jego zachowań w sieci.

reklama w telewizji czy w internecie

Reklama internetowa to precyzyjne i mierzalne efekty – możesz dokładnie policzyć, ile wyniósł zwrot z inwestycji w kampanii i ilu klientów „przyprowadziłeś” do firmy dzięki Google Ads czy SEO.

Reklama internetowa ma nieograniczony zasięg

Można z nią dotrzeć do klientów w każdym zakątku świata, co jest ciekawą opcją dla firm, które planują rozszerzyć swoją sprzedaż na międzynarodowe rynki. Internet skraca odległość, a globalny charakter reklamy nie ogranicza nas w żaden sposób. Ale z drugiej strony możesz też zawęzić jej zakres na skalę lokalną. To może być przydatne, jeśli świadczysz swoje usługi tylko na określonym obszarze – jednego województwa, regionu, a nawet powiatu. Po co pokazywać się klientom na drugim końcu Polski, skoro i tak nie będziesz ich w stanie obsłużyć? To strata czasu (Twojego i klienta) oraz pieniędzy!

Reklama w internecie jest niedroga

… zwłaszcza jeśli zestawić jej koszty z wydatkami na kampanie telewizyjne. To, ile kosztuje reklama w internecie, można precyzyjnie ustalić. To Ty decydujesz, ile na nią wydasz, chociaż konkretny budżet warto określić w odniesieniu do celów biznesowych, które chcesz zrealizować.

Warto jednak pamiętać, że przy internetowych kampaniach reklamowych płacisz za konkretne efekty. W zależności od przyjętego modelu rozliczeniowego, opłata może być naliczana np. za:

  • wyświetlenie Twojej reklamy, a więc np. to, że baner promocyjny Twojej firmy pokazał się odbiorcy na przeglądanym przez niego portalu z wiadomościami,
  • to, że odbiorca kliknie w reklamę i przejdzie na Twoją stronę www.

Wszystko zależy od celów, jakie chcesz osiągnąć.

Kontakt z potencjalnymi klientami przez internet jest prosty i niedrogi. Przekaz telewizyjny, radiowy czy prasowy na zagranicznych rynkach jest dużo droższy i jego realizacja jest znacznie bardziej skomplikowana.

Reklama w sieci daje możliwości tworzenia rozbudowanych kampanii

Za cenę jednego spotu telewizyjnego w prime-time nierzadko można zaplanować i zrealizować bardzo rozbudowaną akcję promocyjną. To oznacza, że w sieci możesz sobie pozwolić na długofalowe działania i planowanie kompleksowych strategii kampanii reklamowych. Możesz np. wykorzystać reklamę Google Ads która wyświetli link do strony internetowej w wyszukiwarce w momencie, kiedy klient wpisze w dobrze znanym „białym okienku” hasło powiązane z Twoją ofertą, a dodatkowo zdecydować się na promocję na portalach zewnętrznych – w różnych konfiguracjach.

Reklama internetowa trafia do precyzyjnie wyselekcjonowanego odbiorcy

Mówiąc dokładniej: do klienta, który może być zainteresowany Twoimi produktami. Niekoniecznie „tu i teraz”, ale może za jakiś czas, o ile umiejętnie poprowadzisz go w dół lejka sprzedażowego.

Bardzo dobrym przykładem jest tu reklama graficzna na portalach wraz z remarketingiem. Takie komunikaty trafiają do osób, które już były na Twojej stronie i prawdopodobnie zapoznały się z Twoją ofertą. Od strony technicznej remarketing pozwala na wyświetlanie banerów reklamowych klientowi, który po odwiedzeniu Twojej strony ma zapisane „ciasteczka” w swojej przeglądarce. Przekaz reklamowy jest więc swoistym przypomnieniem o Twojej ofercie i może zmotywować kupującego do powrotu do niej. Remarketing można też wykorzystać, reklamując towary powiązane z wcześniej zakupionym produktem.

Skuteczność reklamy w internecie wynika z jej interaktywności

Reklama internetowa prowadzi w stronę żywego kontaktu z klientem. Dobra komunikacja z klientem tym kanałem pozwala na zbudowanie zaufania do firmy, poznanie potrzeb i oczekiwań docelowego klienta, wykreowanie pozytywnego wizerunku. Rozmowa z klientem może być nawiązana choćby po jego wizycie na blogu firmowym. To tam znajdzie np. przydatne porady dotyczące interesującego go towaru, a jednocześnie namiary na doradców, którzy pomogą mu zgłębić temat. Każde zapytanie ofertowe, które trafi do Ciebie tym kanałem, bardzo zwiększa szanse na sprzedaż!

Reklamę internetową można łatwo zmodyfikować

Reklama internetowa jest bardzo dynamiczna – zwłaszcza w porównaniu z telewizyjną. Można ją w stosunkowo łatwy sposób uruchamiać i modyfikować, jeżeli okazuje się niewystarczająco skuteczna. Specjalista, który będzie koordynował kampanię, szybko wychwyci taką konieczność. To możliwe ze względu na dużą łatwość badania i analizy skuteczności działań reklamowych w sieci – istnieją bardzo precyzyjne narzędzia ich monitorowania.

To wszystko sprawia, że reklama internetowa może być istotnym, a nawet kluczowym elementem strategii komunikacji z klientem.

Reklama w telewizji czy reklama w sieci – jak podjąć dobrą decyzję?

Jak już wspomnieliśmy, to, na jaki typ reklamy postawisz, zależy od Twoich celów biznesowych. W największym skrócie:

  • reklama telewizyjna sprawdzi się, jeśli chcesz zbudować bardzo duże zasięgi i dotrzeć do szerokiej i zróżnicowanej grupy odbiorców, a także zależy Ci na budowaniu silnej pozycji marki i… dysponujesz dużym budżetem na promocję;
  • reklama internetowa pozwala na precyzyjne dotarcie do klientów, którzy będą realnie zainteresowani Twoimi produktami; sprawdza się przy kampaniach o różnej skali i zróżnicowanych budżetach i jest znacznie tańsza; jest też bardziej nakierowana na sprzedaż niż na budowanie wizerunku.

Możesz wykorzystać obie te formy promocji albo połączyć reklamę w sieci z innymi narzędziami marketingowymi. Na tym polega tzw. wielokanałowa promocja marki. Może być dobrym rozwiązaniem, ponieważ buduje więcej punktów styku z Twoją ofertą, a każdy taki kontakt to „kamyczek do ogródka”, który pcha klienta do dokonania zakupu.

Wybierając odpowiednie kanały do promocji, zastanów się więc przede wszystkim:

  • kim są i gdzie są Twoi klienci,
  • jaki masz budżet reklamowy,
  • czy zależy Ci na budowaniu wizerunku, czy stricte na sprzedaży,
  • jakie cele biznesowe chcesz osiągnąć dzięki promocji.

Gdy odpowiesz na powyższe pytania, łatwiej Ci będzie przejść o krok dalej, czyli wybrać formy reklamy internetowej czy telewizyjnej, które najlepiej sprawdzą się w Twoim przypadku.

Potrzebujesz pomocy w wybraniu dobrych kanałów reklamowania się? Chcesz zaplanować kampanię tak, aby zainwestowane w nią pieniądze zwróciły się z nawiązką? Zadzwoń lub napisz – porozmawiajmy o tym!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 6

Brak ocen.

5
(6)

Komentarze (2):

  • Robicie reklamy i jak ona przekładają się na sprzedaż tego produktu?W rzeczywistości chyba pytania retoryczne nie? Albo śmieszne?Jak to sprawdzić?

    • Panie Pawle, żadne pytanie nie jest śmieszne, naszym celem jest przede wszystkim zwiększanie wiedzy na temat marketingu online, zatem bardzo za nie dziękujemy 😊 Zależy nam, żeby każdy z naszych klientów doskonale rozumiał, co robimy i za co nam płaci.
      Efektywność reklamy zależy od wielu czynników, takich jak choćby konkurencyjność danej branży. Pierwsze rezultaty w postaci wzrostu zamówień czy kontaktów są najczęściej widoczne niemal od razu po uruchomieniu kampanii. Ta zaś jest stale monitorowana i optymalizowana przez naszych specjalistów w celu uzyskania jak najlepszego wyniku konwersji. Dzięki narzędziom analitycznym takim, jak Google Ads czy Google Analytics możemy śledzić wyniki na bieżąco. Pozostajemy też w stałym kontakcie z naszymi klientami.
      Jeżeli chciałaby Pan dowiedzieć się więcej na temat reklamy Google Ads lub innych działań marketingowych, zapraszamy do kontaktu!
      Pozdrawiamy
      Zespół ECHO

  • Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024