Moja firma
Budowanie strategii marketingowej, Efekty pozycjonowania, Efektywny marketing

Jak pozyskać klientów na fotowoltaikę?

|
12 minut

Tylko w lutym 2021 w Polsce powstało ponad 14 tys. nowych instalacji fotowoltaicznych, a moc energii z tego źródła na przestrzeni ostatniego roku wzrosła o ponad 136%. Te liczby mówią same za siebie – pokazują, jak OGROMNY potencjał sprzedażowy drzemie w fotowoltaice. Szkopuł w tym, że w odpowiedzi na wysoki popyt na mikroinstalacje pojawia się też coraz więcej firm, które je oferują. I tu pojawia się wyzwanie: jak sprzedawać fotowoltaikę przy stale rosnącej konkurencji? Oto, jakie strategie możesz zastosować, aby cieszyć się dużą ilością zapytań ofertowych i przełożyć je na sfinalizowane usługi.

Skuteczna sprzedaż fotowoltaiki krok po kroku

Jak duży potencjał drzemie w rynku fotowoltaicznym?

Fotowoltaika wystartowała w Polsce ze sporym opóźnieniem w stosunku do tego, co zadziało się na rynku zachodnioeuropejskim. Powodów było kilka – m.in. dość zaporowe ceny komponentów systemów. Prawdziwy boom na tę technologię nastąpił na przestrzeni ostatnich lat, mniej więcej od momentu nowelizacji ustawy o OZE oraz pojawienia się pierwszych zachęt finansowych.

Nie bez znaczenia jest również relatywny spadek kosztu wykonania systemu – w 2020 roku średni koszt wykonania mikroinstalacji wynosił ok. 40 tys. zł netto, co oznacza spadek o niemal 38% w stosunku do kosztów z roku 2013. To wszystko sprawia, że Polacy coraz chętniej inwestują w fotowoltaikę i można się spodziewać, że ten trend utrzyma się przez kolejne lata.

Wskazują na to choćby:

  • rosnące możliwości uzyskania dotacji na fotowoltaikę (rząd musi szukać jeszcze większych zachęt dla konsumentów, aby spełnić cele OZE na 2030 rok wytyczone przez UE),
  • coraz większa wydajność dostępnych na rynku systemów, przekładająca się na korzystniejsze ceny instalacji,
  • wzrost świadomości ekologicznej Polaków.

Tendencję wzrostową widać również w trendach wyszukiwań w Google. Samo hasło „fotowoltaika” internauci wpisują w wyszukiwarkę ok. 135 000 razy w miesiącu! Ta liczba może jeszcze wzrosnąć – wystarczy wspomnieć, że w lipcu 2021 roku ruszyła kolejna edycja rządowego programu „Mój Prąd”.

Dlatego, jeśli zajmujesz się fotowoltaiką lub planujesz wejść na ten rynek, teraz jest idealny moment na intensyfikację działań. Klientów zainteresowanych tą technologią przybywa. Trzeba jednak ich umiejętnie pozyskać. A to już nie takie proste, ponieważ ta branża staje się coraz bardziej konkurencyjna.

Pozyskiwanie klientów na fotowoltaikę – z czym musisz się zmierzyć?

Duża konkurencja oznacza, że musisz udowodnić potencjalnym klientom, że to Twoja firma jest lepsza od kilkuset (lub więcej) innych, które tylko czekają na zlecenie. A to wcale nie takie łatwe.

Rywalizacja cenowa

Arkadiusz Celeban: Konkurowanie ceną może być wyzwaniem w szczególności dla mniejszych firm. Przedsiębiorstwa będące dużymi graczami na rynku mają wynegocjowane korzystniejsze stawki na wszystkie elementy instalacji. W efekcie mogą przygotować lepszą finansowo ofertę.

Jednak na tym rynku rywalizowanie ceną już nie wystarcza – zwłaszcza, jeśli miałaby być niższa kosztem jakości komponentów instalacji. Pamiętaj: z uwagi na to, że montaż instalacji fotowoltaicznej to decyzja na lata, klienci rzadko podpisują umowę w kilka chwil. Zdobywają wiedzę i sprawdzają dokładnie, kto i co oferuje. Dlatego prześciganie się na to, kto zrobi taniej, nie ma większego sensu.

Natłok reklam fotowoltaiki

Arkadiusz Celeban: Całkiem niedawno w branży fotowoltaicznej wystarczyło roznieść ulotki reklamowe lub rozwiesić banery w obsługiwanym regionie. Dzisiaj to zdecydowanie za mało – zwłaszcza przy konkurowaniu z dużymi firmami, które mają bardzo dobrze rozbudowany marketing.

I znowu: raczej trudno będzie Ci przebić największych na rynku intensywnością, z jaką będziesz się reklamować. Poza tym przysłowiowe „wyskakiwanie z lodówki” niekoniecznie wywołuje pożądane efekty. Jak więc sforsować ten mur? Tu potrzeba zupełnie innej strategii.

Jak skutecznie sprzedać fotowoltaikę? Myśl tak, jak Twój klient!

Skuteczna sprzedaż fotowoltaiki zaczyna się od dobrego zrozumienia klientów, którzy jej potrzebują. Wbrew pozorom, dla kupującego ogromna liczba ofert na rynku nie zawsze jest dobrą wiadomością. Kiedy wybór jest za duży, a z każdej strony ktoś krzyczy, że u niego najtaniej i najlepiej, łatwo się sfrustrować.

Dlatego wcale nie chodzi o to, żeby „krzyczeć najgłośniej” (choć oczywiście Twoja oferta musi być widoczna pośród innych). W rzeczywistości stoi przed Tobą zupełnie inne wyzwanie:
Klienci muszą zacząć Cię postrzegać jako EKSPERTA OD FOTOWOLTAIKI

Dariusz Jarzębski: Duże firmy „atakują” klienta z każdej strony – od telefonów po reklamy w TV. Ten przesyt rynku sprawia, że największa szansa na pozyskiwanie klientów na fotowoltaikę to udowodnienie im, że mają do czynienia z rzetelnymi i doświadczonymi fachowcami. Takimi, którym naprawdę można zaufać.

Trzeba przy tym pamiętać, że klient na fotowoltaikę:

  • nie podejmie decyzji szybko – musi się najpierw utwierdzić w przekonaniu, że ta technologia ma sens, a inwestycja będzie dla niego opłacalna,
  • dopiero potem wybierze wykonawcę (najczęściej wybierając między 2-3 firmami),
    będzie zazwyczaj potrzebować dużej liczby informacji, aby przejść przez proces zakupowy – może to trwać nawet ok. 6 miesięcy lub dłużej.

Potrzebę klienta związaną ze zdobyciem rzetelnych informacji o tej technologii przed podjęciem decyzji o zakupie pokazują również statystyki Google. Przykład? Fraza „czy fotowoltaika się opłaca” jest wpisywana w Google ok. 720 razy miesięcznie, a „jak dobrać moc paneli fotowoltaicznych” (wskazująca już na wyższy poziom świadomości kupującego) – 70 razy. Jednak takie wyszukiwania wskazują na to, że potencjalny klient jest jeszcze na etapie rozważania i nie podjął ani decyzji „czy” zdecyduje się na fotowoltaikę, ani z kim zrealizuje inwestycję.

Dariusz Jarzębski: Właśnie ten moment poszukiwania jest idealnym, aby dotrzeć do klienta i wesprzeć go w dokonaniu odpowiedniego wyboru, a później towarzyszyć mu aż do chwili podjęcia decyzji zakupowej. Zdobycie jego zaufania nie będzie szybkim procesem, ale nasze doświadczenia pokazują, że precyzyjnie dobrana i wdrożona strategia marketingowa przekłada się na wyraźne efekty.
Jakie dokładnie? Przykładowe dane klienta ECHO za 30 dni pokazują, że wypracowana wspólnie z nami strategia przyniosła mu 5 687 wizyt na stronie i aż 110 zapytań. Każde z nich to ogromna szansa na pozyskanie klienta!

Jak sprzedawać fotowoltaikę? Sięgnij po sprawdzone strategie

Oczywiście nie ma jedynej słusznej recepty na to, jak szukać klientów na fotowoltaikę. Są jednak strategie, które dobrze odpowiadają na potrzeby klienta, a co za tym idzie – zwiększają Twoje szanse na przedarcie się przez konkurencję. W skrócie chodzi o to, aby:

  • Twoja firma stała się widoczna dla klientów zainteresowanych fotowoltaiką,
  • dostarczyć im potrzebnych informacji – stać się dla zainteresowanych panelami słonecznymi „skarbnicą wiedzy” i doradcą,
  • przekonać kupującego, że fotowoltaika jest dobrym wyborem, a Twoja firma – zaufanym partnerem, w którego ręce warto powierzyć tę, niemałą, inwestycję.

Jak to zrobić w praktyce?

1. Konkurencyjna oferta

Powtórzmy: wcale nie chodzi o to, abyś „robił fotowoltaikę najtaniej”. Klient w tej branży jest najczęściej świadomy, że za wyższą jakość warto zapłacić trochę więcej. Ale musisz mu zapewnić to, czego oczekuje. Punktami zaczepienia, które warto rozważyć, są:

  • pełna obsługa – od projektu po wykonawstwo, z wykorzystaniem własnej ekipy monterów, a nie zewnętrznych kontrahentów; to gwarantuje klientowi, że pełną odpowiedzialność za wykonanie instalacji będzie ponosiła jedna, a nie dwie firmy,
  • wsparcie przy uzyskiwaniu dotacji – klient chętniej podejmie współpracę, jeśli weźmiesz na siebie całą „biurokrację” i pomożesz uzyskać korzystne dofinansowanie oraz podpowiesz, jak ubiegać się o odliczenie od podatku ulgi termomodernizacyjnej,
  • komplementarna oferta technologii OZE – warto poszerzyć zakres działania np. o montaż pomp ciepła lub folii grzewczych, z którymi panele PV stworzą możliwość darmowego ogrzewania domu.

2. Dobra strona internetowa

Dziś klient, który szuka fotowoltaiki traktuje internet jako kluczowe źródło informacji. Warto sprawić, żeby to właśnie Twoja strona www była dla niego miejscem, gdzie znajdzie to, czego szuka. Aby tak się stało, musi się na niej dobrze poczuć i szybko dostać wszystko, co jest mu potrzebne.

Pomogą:

  • przejrzysty układ – prosty i intuicyjny, czyli taki, w którym dotarcie do najważniejszych informacji, np. kalkulatora mocy fotowoltaiki, kalkulatora zwrotu z inwestycji czy formularza kontaktowego, zajmie chwilę i nie będzie wymagało męczących poszukiwań,
  • konkretne, angażujące treści – takie, które na „dzień dobry” pokażą klientowi, czym się zajmujesz i co możecie wspólnie osiągnąć,
  • minimalizm – zbyt wiele „przeszkadzaczy”, np. w postaci wyskakujących okienek czy animacji, zaszkodzi zamiast pomóc.

Warto również pokusić się o rozbudowanie serwisu o część informacyjną. Na stronach mogą się znaleźć np. przystępne infografiki, które pozwolą klientowi lepiej zrozumieć, jak działa fotowoltaika oraz dlaczego przynosi oszczędności. Dobrze też zainwestować w regularne rozbudowywanie bloga – o którym więcej za chwilę.

3. Pozycjonowanie

Pozycjonowanie to działania, które sprawiają, że Twoja strona internetowa wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania, kiedy klient wpisze zapytanie powiązane z branżą. Docelowo działania SEO mają się przełożyć na większą liczbę zapytań ofertowych, ale wcześniej na większą widoczność Twojego serwisu i na zbudowanie wizerunku eksperta.

Wypozycjonowanie strony firmy z branży fotowoltaicznej jest dużym wyzwaniem – konkurencja nie śpi i jest jej dużo. Jak zatem działać? Najlepiej idąc w stronę:

  • szeroko pojętego pozycjonowania „na długi ogon”, czyli na bardziej rozbudowane i wpisywane nieco rzadziej zapytania powiązane z fotowoltaiką; pamiętaj: klienci na początku szukają informacji, zatem warto im ich dostarczyć; jeśli trafią na Twoją stronę po wpisaniu zapytania np. o to, czy wybrać centralny falownik, czy mikroinwertery, i uzyskają konkretną informację „urośniesz” w ich oczach;
  • fraz lokalnych – i to nie tylko wtedy, gdy działasz na ograniczonym obszarze; poprzez frazy z nazwami miasta możesz dotrzeć do kupujących, którzy są już na etapie poszukiwania wykonawcy; takie zapytania są wpisywane dość często: przykładowo hasło „fotowoltaika Łódź” jest wyszukiwane 1000 razy miesięcznie, a „fotowoltaika Warszawa” – aż 2400 razy na miesiąc.

Arkadiusz Celeban: Klienci oczekują poczucia bezpieczeństwa. Dlatego chętnie szukają lokalnych wykonawców. Takich, do których będą się mogli zwrócić, gdyby doszło do awarii lub kiedy będzie potrzeba wykonania serwisu.

Pamiętaj: pozycjonowanie jest dość czasochłonne, ale raz wypracowane efekty utrzymują się długotrwale i mogą być wzmacniane z każdym kolejnym miesiącem.

4. Płatna reklama Google Ads

Kampanie reklamowe Google Ads mogą skutecznie wspomóc pozyskiwanie klientów – szczególnie tych, którzy są już na etapie wybierania wykonawcy fotowoltaiki.

Arkadiusz Celeban: Płatne reklamy to szybkie i skuteczne narzędzie – pod warunkiem, że odpowiednio ustawi się lokalizację kampanii oraz przygotuje opisy, które się wyróżnią i zachęcą do komunikacji. Ta forma sprawdziła się np. dla naszego klienta, który poprzez kampanię Ads promował akcję „Zamów fotowoltaikę i pompę ciepła, a klimatyzację otrzymasz za 1 zł”.

Trzeba przyznać, że taka oferta działa na wyobraźnię i może zachęcić do kliknięcia. To jednak nie jedyna forma, w jakiej można wykorzystać płatną reklamę. Drugą, bardzo potężną, jest remarketing, czyli komunikaty wyświetlające się osobom, które już odwiedziły Twoją stronę.

Przykład? Załóżmy, że potencjalny klient natrafił na artykuł na Twoim blogu poświęcony zasadom doboru mocy fotowoltaiki. To pozostawiło po sobie ślad w „ciasteczkach” w jego wyszukiwarce. W efekcie, kiedy odwiedza np. portale informacyjne, wyświetlają mu się reklamy przypominające o Twojej firmie. Chociaż część z nich zupełnie zignoruje, pozostanie mu w pamięci Twoja marka, co będzie kolejnym „kamyczkiem do ogródka”, który przemówi na Twoją korzyść.

5. Blog o fotowoltaice

Blog ekspercki to narzędzie, które w branży fotowoltaicznej jest nieocenione.

Dariusz Jarzębski: Klient, przed podjęciem decyzji o zakupie fotowoltaiki, będzie wielokrotnie poszukiwał informacji i pogłębiał swoją wiedzę. Dlatego warto publikować dobre artykuły blogowe i kierować do nich ruch.

Te treści muszą dostarczać konkretnych i rzetelnych informacji – takich, które są zrozumiałe dla osoby spoza branży, a jednocześnie będą stanowiły wsparcie przy podejmowaniu decyzji o doborze technologii czy zakupie. Dlatego przy ich przygotowywaniu dobrze jest współpracować z copywriterem z doświadczeniem w branży oraz stworzyć plan publikacji dostosowany do informacji poszukiwanych przez klientów i ustalić optymalną częstotliwość zamieszczania nowych treści.

6. Wizytówka Google (i dobre opinie)

Arkadiusz Celeban: Klient zainteresowany fotowoltaiką szuka w internecie opinii na temat firm wykonujących instalacje PV. Sprawdza rekomendacje, szuka przykładów realizacji. Im więcej referencji, tym wyższa wiarygodność wykonawcy.

Dlatego warto: po pierwsze stworzyć klientom miejsce do pozostawiania opinii – wizytówka Google to łatwo dostępne, a zarazem bezpłatne rozwiązanie. Po drugie zachęcić ich do dzielenia się nią! Jak? Czasami wystarczy krótki telefon handlowca i prośba o dokonanie wpisu, czasami mail lub… dodatkowa zniżka na realizowane w przyszłości usługi.

Wszystkie te działania pomogą Ci stopniowo zwiększać liczbę zapytań od klientów potencjalnie zainteresowanych współpracą. To jednak dopiero połowa drogi. Druga to przekonanie ich do tego, że warto właśnie z Tobą zrealizować projekt.

Właściwa obsługa zapytań od klientów – sposób na skuteczną sprzedaż fotowoltaiki

Dobrze poprowadzona kampania marketingowa przełoży się na większe zainteresowanie Twoją ofertą. Pytanie jednak: co dalej?

Dobry przedstawiciel handlowy to podstawa

To jego kompetencje w dużej mierze zadecydują o tym, czy klient wybierze Twoją firmę, czy nie.

Arkadiusz Celeban: Idealny doradca to taki, który nie tylko ma umiejętności handlowe, ale przede wszystkim wiedzę i doświadczenie w branży fotowoltaiki. To dzięki nim może pełnić rolę zaufanego eksperta. Klienci bardzo to doceniają.

Spotkania z klientem warto potraktować jako formę konsultacji i moment na dodatkową edukację.

Precyzyjna wycena inwestycji

Wycena to pierwszy etap współpracy. Zadbaj o to, aby jak najlepiej pokazać w niej korzyści finansowe, jakie klient uzyska dzięki rozwiązaniu, które proponujesz. W wycenie – tej przedstawione w formie pisemnej – nie możesz poprzestać na kosztorysie inwestycji. Pokaż:

  • o ile wydatek na instalację obniży skorzystanie z programów dofinansowań i ulgi termomodernizacyjnej,
  • jakie oszczędności będzie generować fotowoltaika na przestrzeni roku oraz kolejnych lat działania,
  • w ile lat zwróci się inwestycja.

Im bardziej przejrzysta forma wyceny i im większy nacisk na korzyści finansowe, tym większa szansa na to, że klient ostatecznie zdecyduje się na współpracę.

Jak widzisz, droga do tego, żeby pozyskać klienta na fotowoltaikę, nie jest tak krótka i prosta, jak mogłoby się wydawać. Jednak wysiłek włożony w opracowanie dobrego procesu sprzedażowego i wdrożenie strategii marketingowej przyniesie efekty, które zobaczysz.

Chcesz skuteczniej
pozyskiwać klientów na fotowoltaikę?
Osiągnijmy to wspólnie!

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 9

Brak ocen.

5
(9)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2021

A co z bezpłatną konsultacją?

Możemy podpowiedzieć Ci, jak zwiększyć sprzedaż w Twojej firmie.
Bez zobowiązań.

Na czym polega konsultacja?
Dodaj nowych klientów Pomnóż liczbę zapytań