1 700 – średnio właśnie tyle reklam w internecie dociera do użytkownika sieci w ciągu miesiąca . Jest ich na tyle dużo, że odbiorcy „filtrują” większość z nich i… po prostu ich nie zauważają. Ty pewnie robisz to samo. To jednak wcale nie oznacza, że marketing internetowy powinien uciekać od tego narzędzia. Trzeba natomiast projektować płatne reklamy tak, żeby były widoczne i zachęcały do działania. Dowiedz się, co zrobić, aby pieniądze zainwestowane w tę formę promocji przełożyły się na sprzedaż.
Co to jest reklama internetowa?
Pojęcie reklamy internetowej może być różnie rozumiane. Niektórzy uznają za nią wszystkie formy komunikacji z odbiorcą w sieci, które mają prowadzić do sprzedaży. My jednak zawęzimy to pojęcie do pola tzw. płatnej reklamy, czyli Google Ads.
Co to dokładniej jest? Z tym rodzajem reklamy internetowej spotykasz się na co dzień – zarówno podczas korzystania z wyszukiwarki Google, jak i przy przeglądaniu dowolnych innych stron internetowych. Może ona przybrać kilka form, ale te najważniejsze to:
- link sponsorowany – wyświetla się powyżej standardowych wyników wyszukiwania w Google i jest wyraźnie określony słowem „reklama”,
- reklama tekstowa – może się pojawić w formie banera na stronach internetowych, które przeglądasz; zgodnie z nazwą, to komunikat, który zawiera samą treść, bez dodatkowej grafiki,
- reklama graficzna – to taka, która działa zarówno tekstem, jak i obrazem.
Wszystkie rodzaje reklam płatnych mają za zadanie przekierować odbiorców na Twoją stronę internetową – najczęściej do bardzo konkretnej zakładki, prezentującej określony produkt bądź usługę.
Płatne reklamy muszą zostać odpowiednio zaprojektowane, a kampania – precyzyjnie skonfigurowana. Dzięki temu komunikaty dotrą do Twoich klientów, a nie do przypadkowych odbiorców, i realnie pomogą realizować cele biznesowe, które wytyczyłeś.
Dobra reklama online zaczyna się od pogłębionego planowania
Dlaczego nie można od razu ruszyć do projektowania grafiki i treści oraz ustalania, komu ma się wyświetlać reklama? Bo marketing online to forma komunikacji z klientem – tym obecnym i potencjalnym. Żeby znaleźć z nim wspólny język, musisz wiedzieć, z kim rozmawiasz. Z tego powodu, zanim specjaliści zaczną planować szczegóły, muszą opracować podstawy.
Analiza wyników reklamy w internecie.
Jedną z podstawowych zalet reklam Google Ads jest to, że dają możliwość przyciągania odbiorców we właściwym czasie i miejscu. Aby jednak przynosiły założone wyniki, muszą być dopasowane do odbiorców z grupy docelowej. Przed opracowaniem konkretnych komunikatów trzeba wiedzieć, kim są osoby, do których się mówi, jakie są ich typowe zachowania, z jakimi problemami się borykają i czego potrzebują. Warto poświęcić na dookreślenie tych kwestii więcej czasu. To inwestycja, która zaowocuje!
Właśnie dlatego pierwszym krokiem przy przygotowywaniu reklam internetowych musi być precyzyjne określenie, do kogo i w jakim celu mają być one skierowane. A to wymaga pogłębionej analizy.
Może Ci się wydawać, że czas poświęcony na nakreślenie tzw. person klientów – a więc precyzyjne rozpisanie wieku, płci, miejsca zamieszkania, zainteresowań, oczekiwań, potrzeb, problemów oraz typowych zachowań typowych przedstawicieli grup docelowych – będzie „przepalony”. Ale bez tego nie powstanie naprawdę dobra kampania reklamowa, czyli taka, która przełoży się na Twoją sprzedaż.
Najlepiej popracować nad określeniem grupy docelowej wspólnie ze specjalistami. Marketingowcy spojrzą na Twój biznes obiektywnie i ze świeżej perspektywy oraz pomogą określić wszystkie potrzebne szczegóły. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, śmiało się z nami skontaktuj. Podczas warsztatu startowego wspólnie dookreślimy wszystko, co jest potrzebne, aby Twoja reklama w internecie przyciągnęła uwagę klienta.
Kiedy dobrze zdefiniujesz swoją grupę docelową, będzie można dokładnie zaplanować kampanię i „dostroić” ją do celu, który chcesz zrealizować, czyli:
- stworzyć dopasowane treści,
- dobrać przyciągającą wzrok grafikę,
- dopasować słowa kluczowe, po których będą Cię szukać klienci,
- ustawić wyświetlanie reklam w internecie osobom o określonych cechach – np. odbiorcom z miejscowości, w której prowadzisz działalność, młodym kobietom z dużych miast, osobom zainteresowanym sportem itp.
Kiedy uważnie wycelujesz, trafisz w dziesiątkę. Po prostu!
Skuteczne reklamy w internecie powstają w oparciu o wyznaczony cel
Określenie grupy docelowej odbiorców to pierwszy krok w celu zaplanowania kampanii, która przełoży się na konkretne i widoczne wyniki. Druga istotna kwestia to cel, jaki ma realizować reklama w internecie. Dlaczego?
Użytkownik zazwyczaj potrzebuje wielu interakcji z firmą, zanim zdecyduje się na dokonanie zakupu. Dlatego podczas przygotowywania strategii działań reklamowych warto zadbać o odpowiednie reklamy w różnych etapach lejka zakupowego.
Warto przełożyć to na konkretny przykład. Załóżmy, że wchodzisz na rynek z nową marką mebli do salonu. Oferujesz designerskie kanapy w stylu japandi, który ostatnio robi prawdziwą furorę. Jak myślisz, czy jeśli Twój potencjalny klient zobaczy baner tekstowy z treścią: „Nowoczesne kanapy do 50% taniej” zdecyduje się kliknąć i dokonać zakupu? Nie wykluczamy, że może tak być. W końcu ludzie wygrywają również na loterii. Ale zasady, jakimi rządzi się marketing online, są w rzeczywistości trochę bardziej skomplikowane.
Twój potencjalny klient – zanim zamówi swoją idealną kanapę – musi:
- dowiedzieć się, że Twoja firma w ogóle istnieje,
- zainteresować się kanapami, które oferujesz – niekoniecznie jeszcze chcąc dokonać zakupu,
- uświadomić sobie potrzebę posiadania kanapy z Twojej oferty,
- wybrać odpowiedni model i utwierdzić się w przekonaniu, że to właśnie jego poszukuje.
To proces, który potrwa. Twoje reklamy w internecie mają mu w nim towarzyszyć. Kontakt będzie przebiegał „wielopunktowo”. Może się zacząć np. od kliknięcia w baner graficzny ze zdjęciem sofy z Twojej kolekcji, znaleziony na portalu meblowym, a zakończyć na reklamie tekstowej, która informuje, że do końca dnia trwa promocja -50%. Wniosek nasuwa się sam: skuteczna reklama w internecie to taka, która bezpośrednio odpowiada na bieżące oczekiwania klienta. Chirurgiczna precyzja jak najbardziej wskazana!
Jakie cechy musi mieć płatna reklama, aby zadziałała?
Do tej pory pozostawaliśmy w sferze ogólnego planowania kampanii reklamowej. Teraz czas wziąć na warsztat poszczególne formy reklamy internetowej oraz czynniki, które sprawiają, że komunikaty są atrakcyjniejsze. Oto elementy, o które zadba specjalista.
Atrakcyjna treść
Ułamki sekundy – właśnie tyle najczęściej ma reklama online, aby dotrzeć do świadomości odbiorcy i przyciągnąć jego uwagę. Trzeba zastosować wszystkie możliwe środki, aby skupić jego wzrok. Tu każde słowo jest na wagę złota! Dlatego należy zadbać, aby każdy komunikat był napisany językiem, którym mówią Twoi klienci – chodzi m.in. o dopasowanie stylu słownictwa, ale przede wszystkim o przekazanie konkretnych i przydatnych odbiorcom informacji. Nie polegaj na ogólnikach typu „najlepsze ceny” czy „szeroka oferta”. To utarte hasła, które każdy już widział i słyszał setki razy. Postaw na precyzyjne informacje. Co więc powinna zawierać taka reklama? Przykłady zabiegów, które działają to:
- liczby: np. promocja 30% na cały asortyment, wysyłka w ciągu 48h
- ceny: np. konsultacje od 100 zł
- słowa perswazyjne: darmowe, gratis, tanio
Dobry specjalista wie, jakich środków użyć, żeby komunikat zadziałał.
Precyzyjne dopasowanie treści do zapytania użytkownika (linki sponsorowane)
To oznacza, że jego treść musi być spójna z tym, co potencjalny klient wpisał w Google. Jeśli np. zapytanie dotyczyło „nowoczesnych kanap”, to link sponsorowany nad wynikami nie może prowadzić np. do foteli, materaców czy łóżek.
Kierowanie do odpowiedniej strony docelowej
Kliknięcie w płatną reklamę powoduje przeniesienie odbiorcy na Twoją stronę www, do określonej zakładki. Nie powinna to raczej być strona główna Twojej firmy, a konkretna podstrona poświęcona tematowi, który interesuje odbiorcę. Chodzi o to, aby otwarta zakładka odpowiadała na jego potrzeby i pozwoliła natychmiast uzyskać pożądaną informację. Pamiętaj: tu liczy się każda sekunda!
Testowanie przed pełnym „wprowadzeniem do obiegu”
Warto pobawić się z różnymi hasłami, nagłówkami czy kreacjami (w przypadku reklam graficznych) i zobaczyć, które z nich są klikane najczęściej. Testy na małej próbie sprawią, że pełna kampania przyniesie więcej kliknięć przy niższym koszcie.
Korzystanie z rozszerzeń reklam
Warto zadbać, aby reklamy strony internetowej w wyszukiwarce były uzupełniane o dodatkowe informacje – te, które można umieścić w rozszerzeniach reklam. To zwiększa szanse na szybkie przyciągnięcie klienta.
Chodzi tutaj o dodanie numeru telefonu, lokalizacji firmy, cen produktów itp.
Dodawanie wykluczających słów kluczowych przy reklamie w wyszukiwarce
Załóżmy, że zajmujesz się tworzeniem kursów e-learningowych dla klientów biznesowych, ale w Twojej grupie docelowej nie mieszczą się za to placówki edukacyjne. To jedna z sytuacji, w których warto zastosować słowa wykluczające przy planowaniu reklamy w internecie. Chodzi o to, aby blokować możliwość wyświetlania się reklam dla niepożądanych słów. W tym przypadku np. osoba, która wpisze „tworzenie kursów internetowych dla szkół” nie zobaczy Twojej reklamy, bo nie znajduje się w Twojej grupie docelowej. W efekcie nie zmarnujesz budżetu na marketing internetowy – dotrzesz tylko do tych klientów, którzy potrzebują Twoich rozwiązań.
Ważne jest też bieżące monitorowanie wyników osiąganych przez reklamę internetową oraz dokonywanie ewentualnych zmian, jeśli wynik jakości jest niższy od oczekiwanego.
Jak dobrać odpowiednie rodzaje reklamy internetowej?
Skuteczność kampanii reklamowej zależy od tego, jak dobrze się ją zaplanuje i przygotuje. Musisz jednak wiedzieć, że nie istnieje jedna, dobra strategia reklamowa dla każdego. Wszystko zależy m.in. od branży w której działasz, bieżących i długofalowych celów do osiągnięcia oraz budżetu dostępnego na marketing internetowy.
Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu kampanii,
która pomoże Ci zwiększyć sprzedaż?
Postaw na ekspertów!