SEO
Efekty pozycjonowania, Współpraca z agencją marketingową

Ruch na stronie – jak zwiększyć jego skalę i zadbać o właściwą jakość, by rokował sprzedażą?

Cezary Ciechanowski
10 minut

Dobra strona www to absolutna podstawa, jeśli chcesz promować swoją firmę w internecie. Jednak samo jej opublikowanie to dopiero początek drogi. Żeby miała szansę zadziałać i przyciągać do Twojej oferty nowych klientów… oni muszą najpierw ją odwiedzić. O to właśnie, w największym skrócie, chodzi w ruchu na stronie. Pytanie jednak, czym dokładnie jest i jak go zwiększyć, żeby miało to przełożenie na sprzedaż? Dowiedz się więcej.

Jak zwiększyć wartościowy ruch na stronie?

Ruch na stronie, czyli właściwie co?

O ruchu na stronie możesz często usłyszeć, gdy rozmawiasz o reklamie płatnej w internecie albo o pozycjonowaniu. Często ten parametr jest uznawany za kluczowy wyznacznik powodzenia działań agencji marketingowych. Jednak, a przynajmniej w naszym rozumieniu, ruch na stronie online jest w rzeczywistości środkiem do osiągnięcia ostatecznego celu, jakim jest zwiększenie sprzedaży.

Ruch na stronie to nic innego jak użytkownicy, którzy ją odwiedzają. Mogą tam dotrzeć różnymi sposobami – na przykład przez Google, media społecznościowe, czy wpisując „z palca” znany sobie adres.

Jak możesz się domyślić, zasadniczo im więcej osób odwiedzi Twoją stronę, tym bardziej rosną Twoje szanse na domknięcie transakcji. Jednak to przełożenie nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać!

Czy każdy ruch na stronie online jest wartościowy?

Wyobraź sobie przez chwilę, że Twoja strona internetowa jest dużym sklepem odzieżowym ulokowanym przy ruchliwej ulicy. Każdego dnia przechodzą nią setki, a może nawet tysiące osób. Wiele z nich zagląda do środka – także dlatego, że Twój punkt sprzedaży znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca, więc wejście tutaj to sposób na zabicie czasu albo np. schronienie się przed deszczem. Jak myślisz: ile z tych osób wyjdzie ze sklepu, by dokonać jakiegokolwiek zakupu? Można się spodziewać, że będzie to dość mały odsetek. Tymczasem Ty, jako właściciel sklepu, będziesz musiał zainwestować np. w zwiększenie liczby pracowników (aby np. uchronić się przed kradzieżą produktów), a przy okazji wzrosną koszty eksploatacji lokalu (choćby z uwagi na szybsze wytarcie się podłogi).

Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku ruchu na stronie online. Ważne, żeby w ślad za wzrostem liczby użytkowników, którzy ją odwiedzają, szedł wzrost tych, którzy zdecydują się dokonać transakcji.

Większy wolumen ruchu nie zawsze przekłada się na wyższą sprzedaż. Wręcz przeciwnie – osoby, które np. wejdą na stronę tylko na chwilę i zaraz ją zamkną – sprawią, że wzrośnie tzw. współczynnik odrzuceń, co może tylko pogorszyć sytuację serwisu. Dlatego należy zawalczyć o „kaloryczność” ruchu, a więc o to, by strona niczym magnes przyciągała właściwe osoby.

Jak zwiększyć ruch na stronie, żeby przełożyło się to na sprzedaż?

Jeżeli chcesz, aby strona internetowa spełniała swoje zadanie i wspomagała sprzedaż, powalcz o to, aby odwiedzały Cię nie przypadkowe osoby, a takie, które prędzej lub później będą gotowe do sięgnięcia po Twoje produkty lub usługi.

Wartościowy i „kaloryczny” ruch oznacza, że:

  • na Twoją stronę trafiają osoby, które szukały właśnie tego, co możesz im zaoferować, a nie czegoś zupełnie innego (czyli na przykład nie trafiły na stronę dystrybutora zamków do drzwi, szukając najpiękniejszych zamków w Europie),
  • odwiedzający nie zamykają strony tuż po jej otwarciu, tylko zostają na niej dłużej i przechodzą przez kolejne zakładki, aby zdobyć więcej informacji,
  • odbiorcy powracają na stronę, np. na blog, aby zdobyć więcej informacji.

W skrócie chodzi więc o to, aby właściwie zaadresować treść – tak, aby była skierowana do osób z Twojej grupy docelowej. Im precyzyjniej to zrobisz, tym lepsze będą efekty. I powiedzmy sobie szczerze: jest to zadanie trudniejsze niż może się wydawać. Dlatego trzeba do niego podejść z odpowiednim zapleczem.

Jak zwiększyć wartościowy ruch na stronie?

Analiza ruchu na stronie to pierwszy krok, aby przyciągnąć na nią wartościowych odbiorców.

Analiza ruchu na stronie – podstawa do jego zwiększenia

Do zwiększania ruchu na stronie online trzeba podejść metodycznie i porządnie „odrobić pracę domową” zanim przejdzie się do wdrażania jakichkolwiek działań. Co zatem jest potrzebne?

Punkt wyjścia? Sprawdzenie aktualnego ruchu na stronie

Warto zacząć od sprawdzenia, jaki jest ruch na stronie obecnie. To możesz zrobić nawet samodzielnie. Jak sprawdzić ruch na stronie? Mogą pomóc np. takie narzędzia jak:

  • Google Analytics,
  • Google Search Console,
  • Similarweb.

Te narzędzia mogą Ci powiedzieć zarówno, ile osób dziennie czy miesięcznie weszło na stronę, jak również, ile czasu na niej spędziły i w jakich miejscach.

Specjaliści, wykonując pogłębioną analizę ruchu na stronie, mogą również sprawdzić to:

  • kto odwiedził Twoją stronę – a zatem np. skąd pochodziły osoby wchodzące na nią,
  • jak odwiedzający trafili do Twojego serwisu – informacja o źródle wejść dużo powie o obecnej sytuacji związanej ze skutecznością reklamy online czy pozycjonowania,
  • jakie frazy i słowa kluczowe ich przyciągnęły.

Zestawienie sytuacji bieżącej z oczekiwaniami i celami biznesowymi

Uzyskanie pogłębionych danych o aktualnym ruchu na Twojej stronie internetowej trzeba odnieść do:

  • zakresu Twojej oferty,
  • celów biznesowych, jakie stawia przed sobą firma,
  • strategii SEO.

Często okazuje się bowiem, że ruch na stronie, choć jest zadowalający, nie przekłada się na efekty. Może się tak stać, jeżeli:

  • treści na stronie zawierają nieodpowiednie lub zbyt ogólne frazy kluczowe – wspomniany już przykład zamków jest tylko jednym z wielu związanych z niedopasowaniem keywordów,
  • strona została zaprojektowana w taki sposób, że zniechęca użytkowników do wejścia lub po prostu nie dostarcza szybko potrzebnych informacji.

To, jakie frazy sprowadzają odbiorców na stronę pozwala określić, czy trafia na nią wartościowy ruch, czy wręcz przeciwnie.

Co jeszcze może powodować, że ruch na stronie jest za mały lub nie niesie za sobą wartości?

Źle dopasowane słowa kluczowe – zarówno w treściach na stronie, jak i np. kampaniach płatnej reklamy Google Ads – to tylko czubek góry lodowej, gdy mowa o błędach, które mogą blokować poprawę ruchu na stronie www. Oto inne typowe problemy, które eksperci ECHO często napotykają podczas wykonywania audytów SEO.

Długie wczytywanie się strony

Niby nic, ale… zapewne Ty też nie lubisz długo czekać i kiedy strona ładuje się w nieskończoność, po prostu ją zamykasz, prawda? Dokładnie tak samo działają Twoi klienci. Jeżeli np. strona jest przeładowana przez duże pliki graficzne lub filmowe albo jest umieszczona na nieodpowiednim serwerze hostingowym, będzie działała bardzo wolno. To cichy, ale bardzo skuteczny zabójca ruchu na stronie.

Brak responsywności strony

Responsywność to nic innego jak poprawne wyświetlanie się strony na różnych urządzeniach. Pamiętaj, że dzisiaj internet przegląda się coraz częściej nie na komputerze, ale na smartfonie. Jeżeli Twój serwis nie jest na to gotowy, tracisz możliwość dotarcia nawet do 50% potencjalnych odbiorców!

Błędy techniczne i problemy z zabezpieczeniami

Twoja strona nie jest „uzbrojona” w certyfikaty SSL (świadczy o nich przedrostek https przed jej adresem, zamiast http), a jej kod jest wadliwy lub dziurawy (choćby przez brak aktualizacji), Google może wyświetlać ostrzeżenie o zagrożeniu związanym z jej otwarciem. To kolejny bezwzględny morderca ruchu na stronie online czy blogu.

Zapominanie o sezonowości produktów/usług

Jeśli niektóre produkty, jakie oferuje Twoja firma, sprzedają się tylko o określonej porze roku, należy zadbać o to, aby promować je i pozycjonować właśnie z myślą o „wysokim sezonie”. Co z tego, że uzyskasz wysoki wynik w wyszukiwarce na frazę „materace dmuchane” w listopadzie, jeśli klienci będą ich poszukiwać od maja do sierpnia?

Brak optymalnych działań związanych z pozycjonowaniem i płatną reklamą

Nawet, jeśli na Twojej stronie nie pojawiają się błędy opisane powyżej, zasięgi nie zwiększą się same. Strona musi być zauważalna dla potencjalnych klientów. Jeśli taki efekt ma nastąpić szybko, pomoże płatna reklama Google Ads. Jeśli długotrwale – pozycjonowanie. Najlepiej oczywiście, aby sprzęgnąć ze sobą działania na tych dwóch polach i osiągnąć dzięki temu widoczne i mierzalne efekty.

Co zrobić, żeby zwiększyć wartościowy ruch na stronie?

Wiesz już, co może hamować ruch na stronie internetowej. A co może spowodować, że wskazówka wreszcie drgnie, a do serwisu zaczną trafiać wartościowi dla Ciebie odbiorcy?

Pogłębiony research słów kluczowych

Uwaga! Nie chodzi tutaj o przypadkowe wybranie słów powiązanych z Twoją branżą, ale precyzyjne wybranie i posortowanie tych, które rzeczywiście wpisują w Google Twoi klienci. Dlatego ich dopasowanie musi się odbyć w oparciu o profesjonalne narzędzie, przy pełnym zrozumieniu Twoich celów i potrzeb biznesowych. To zadanie, które warto powierzyć ekspertom, aby mieć pewność, że zostanie dobrze wykonane.

Optymalizacja SEO treści na stronie

Chodzi tutaj przede wszystkim o nasycenie tekstów odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi, ale tak, aby jednocześnie były one atrakcyjne marketingowo i dostarczały informacji, których potrzebujesz. Tu również może być profesjonalista: copywriter, który przy współpracy z ekspertem SEO przygotuje właśnie takie teksty.

Rozbudowa bloga firmowego

Blog firmowy to nie tylko cenny poradnik, który prowadzi klienta w dół lejka sprzedażowego, utwierdzając go w przekonaniu, że Twoja oferta jest najlepsza. To również bardzo efektywne wsparcie pozycjonowania! W kolejnych wpisach blogowych można umieszczać coraz to nowe słowa kluczowe, które poszerzają zakres fraz, pod którymi będzie Cię łatwo znaleźć.

Uwaga! Aby zwiększyć ruch na blogu, nie wystarczy po prostu wrzucać „jakichś” treści. Muszą one:

  • zawierać odpowiedzi na pytania, które zadają Twoi odbiorcy,
  • zawierać pełne omówienia tematów – evergreenów, a więc takich, które są uniwersalne i zawsze będą interesujące dla Twoich klientów,
  • być zoptymalizowane pod względem SEO – chodzi m.in. o linkowanie między tekstami i tworzenie tzw. hubów tematycznych, a także otagowanie i uzupełnienie metadanych,
  • angażować – powinny się w nich znaleźć tzw. CTA, czyli bezpośrednie formy zachęty odbiorcy do podjęcia działania, np. zostawienia namiarów mailowych czy kontaktu telefonicznego,
  • być eksperckie – im wyższa merytoryka, tym bardziej teksty „polubią się” z użytkownikami, ale także z Google.

Kompleksowe pozycjonowanie

Optymalizacja i rozbudowa treści na stronie www, w tym na blogu, to część działań związanych z pozycjonowaniem. Obejmuje ono również cały zakres prac technicznych, które pozwalają np. wyeliminować błędy opisane powyżej i zwiększyć czytelność strony dla algorytmów Google. W efekcie Twój serwis w ciągu kilku miesięcy zaczyna się wyświetlać na wyższych pozycjach w wyszukiwarce osobom, które szukają właśnie takiej oferty, jaką masz. A to przekłada się na wartościowy ruch prowadzący do zamknięcia transakcji.

Dobrze skonfigurowana kampania płatnej reklamy

Płatna reklama, np. w postaci linków sponsorowanych czy banerów na portalach zewnętrznych pozwala szybko przyprowadzić nowe osoby na stronę. To dobre rozwiązanie, jeśli potrzebujesz „sprzedaży na wczoraj”.

Jak zatem widzisz, zadanie, które przed Tobą stoi, jeśli chcesz zwiększyć ruch na stronie, nie jest proste. Wymaga wielowymiarowych działań i solidnego wsparcia narzędziowego. Jednak dobrze zaplanowana strategia może przynieść wymierne efekty!

Chcesz spotęgować ruch na stronie i pozyskiwać klientów?
Zadzwoń lub napisz i dowiedz się,
jak możemy zapracować na Twoją sprzedaż – wspólnie.

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 3

Brak ocen.

5
(3)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024