SEO
Efekty pozycjonowania

8 krytycznie ważnych elementów, o które musisz zadbać przy pozycjonowaniu wizytówki Google

Klaudia Góral
9 minut

Czy Twoja firma ma już wizytówkę Google Maps? Jeśli nie, najwyższy czas to zmienić! Jej brak może Cię kosztować wiele utraconych szans sprzedażowych. Pamiętaj jednak, że ważne jest nie tylko to, aby ją w ogóle utworzyć. Trzeba także zadbać o odpowiednie pozycjonowanie wizytówki Google. Czym ono w ogóle jest? O co musisz się zatroszczyć, aby Twoja oferta była dobrze widoczna w Google Maps? Wyjaśniamy.

Pozycjonowanie wizytówki w Google

Wizytówka Google – must-have każdej firmy

Na początek najważniejsze: czym w ogóle jest wizytówka Google Moja Firma? Jest to narzędzie, które stanowi profil Twojej firmy w wyszukiwarce, a także w Mapach Google. Zawiera ono podstawowe informacje o biznesie i pozwala je znaleźć potencjalnym klientom – zwłaszcza tym, którzy poszukują oferowanych przez Ciebie rozwiązań „tu i teraz”.

Jak wygląda wizytówka Google i gdzie się wyświetla?

Wizytówka Google wyświetla się zarówno w Mapach Google, jak i – coraz częściej – bezpośrednio w wyszukiwarce. Pojawia się, kiedy użytkownik szuka potrzebnych mu informacji za pośrednictwem komputera, a także na urządzeniach mobilnych.

Jak wygląda? Wiele zależy od tego, o jakie informacje zostanie uzupełniona. Na przykład nasza obecnie prezentuje się tak:

To tylko jej fragment, ponieważ poniżej znajduje się opis firmy, opinie naszych Klientów, a także dodatkowe informacje, które przygotowaliśmy. W podobnej formie wyświetlają się one w Mapach Google, tak na komputerze, jak i na telefonie.

Jak zatem widzisz, jest to źródło podstawowych informacji, które mogą być potrzebne Twoim klientom, i to na różnych etapach gotowości do zakupu.

Kiedy wyświetla się wizytówka Google Moja Firma?

Wizytówka Google może się wyświetlić w kilku przypadkach.

  • Po pierwsze, kiedy wpiszesz w wyszukiwarkę konkretną nazwę danej firmy.
  • Po drugie, gdy podczas przeglądania Map Google klikniesz na oznaczone na niej miejsce po więcej informacji.
  • Po trzecie – i to najważniejsze w kontekście pozycjonowania wizytówki Google – gdy użytkownik wpisze „lokalną” frazę związaną z Twoją działalnością. Może to zrobić w Mapach Google – np. poszukując restauracji w okolicy, w której przebywa, ale także w zwykłej wyszukiwarce. Wówczas kolejność wyświetlania wizytówek firm o profilu pasującym do zapytania jest uzależniony od tego, która z nich jest lepiej przygotowana.

Dlaczego dodanie firmy do Google może Ci być potrzebne?

Nadal zastanawiasz się, czy wizytówka na Google jest Ci w ogóle potrzebna? Odpowiadamy: absolutnie TAK! Zwłaszcza że to narzędzie jest w 100% bezpłatne, a użytkownicy internetu korzystają z informacji z Google Moja Firma non stop.

To jednak nie koniec powodów, dla których warto być „na tak”. Argumentami, które przemawiają za skorzystaniem z tego narzędzia, są również:

  • duże zainteresowanie lokalnych użytkowników wyszukiwaniem przez mapy Google – zapewne Ty również korzystasz z sugestii nawigacji, kiedy np. wybierasz się w nieznane sobie miejsce albo szukasz najbliższego punktu usługowego czy apteki;
  • dodatkowy „bonus” widoczności w zwykłej wyszukiwarce Google, co zwiększa Twoją przestrzeń do promocji firmy;
  • możliwość przedstawienia w dogodnej formie zestawu przydatnych informacji o firmie – bez konieczności inwestowania w powierzchnię reklamową;
  • szansa na wzmocnienie rozpoznawalności marki firmy i jej świadomości wśród klientów;
  • podniesienie zaufania do firmy – zbudujesz je przede wszystkim dzięki opiniom, które pojawią się w Twojej wizytówce Google.

Dlaczego mojej firmy nie widać w Mapach Google? Oto najczęstsze powody!

Nie jesteś pewien, czy Twoja firma ma wizytówkę Google, czy nie? Możesz to bardzo prosto i szybko sprawdzić. Jak?

  1.     Odwiedź Mapy Google – na komputerze lub przez aplikację w telefonie.
  2.     W polu wyszukiwania wpisz nazwę swojej firmy i miejscowość, w której się znajduje.
  3.     W sugestiach powinien Ci się wyświetlić odnośnik do wizytówki Twojej firmy.

A co, jeśli go nie znajdujesz? Oto kilka możliwych powodów.

Brak utworzonej lokalizacji w Mapach Google

Mówiąc wprost, to sytuacja, w której nikt nie dodał Twojej firmy w Google Maps. Pamiętaj! Wcale nie musiałeś tego zrobić Ty lub któryś z Twoich pracowników. Mapy Google są tworzone przez szeroko pojętą „społeczność” i każdy może dodać lokalizację. Jeżeli jednak tak się nie stało, możesz ją samodzielnie dodać. A jeżeli już istnieje, bo ktoś ją zarejestrował, koniecznie przejmij dostęp do wizytówki.

Jak dodać firmę do Map Google lub przejąć kontrolę nad już istniejącą? To proste!

  1. Załóż konto Google – najlepiej, jeżeli nie będzie to konto prywatne, ale firmowe. Takie, do którego będzie łatwo kontrolować dostęp.
  2. Zaloguj się do usługi Google Moja Firma i podaj nazwę firmy.
  3. Jeżeli wyszukiwarka nie znajdzie jej w swojej bazie, kliknij w opcję „Dodaj informacje o swojej firmie w Google” i krok po kroku wypełnij wszystkie pola.
  4. Jeśli znajdziesz już wizytówkę, otwórz ją i kliknij opcję „Zgłoś prawo do tej firmy” i podążaj za wskazówkami. System sprawdzi, czy na pewno powinieneś mieć uprawnienia do edycji informacji i przyzna Ci dostęp.
  5. Podaj dane o firmie – przede wszystkim teleadresowe. Warto również wskazać godziny otwarcia.
  6. Poddaj się weryfikacji – może ona nastąpić drogą telefoniczną, mailową, przez nagranie filmu lub np. kartkę pocztową z kodem, która dotrze do Twojej siedziby. Po jej pomyślnym przeprowadzeniu możesz rozpocząć dalszą edycję wizytówki.
Wyszukiwanie firmy w mapach Google

Użytkownicy Map Google mogą łatwo Cię znaleźć dzięki dobrze widocznej wizytówce. To może być Twoja szansa na szybkie pozyskanie klientów.

Brak nazwy firmy we wprowadzonym zapytaniu o wizytówkę Google

Wizytówka Twojej firmy pojawi się na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania w Mapach, jeżeli wpiszesz jej nazwę. Gdy jednak wprowadziłeś tylko nazwę usługi i miasto, może się ona wyświetlić na dalekiej pozycji, przez co będzie Ci ją trudno znaleźć.

Pamiętaj też, że na pozycję wizytówki Google wpływa wiele czynników, na przykład:

  •       to, gdzie aktualnie się znajdujesz – Mapy Google wyświetlają w pierwszej kolejności lokalizacje w pobliżu Twojej pozycji;
  •       historia Twoich wcześniejszych wyszukiwań w Google;
  •       historia odwiedzonych miejsc i ocen zarejestrowanych w systemie.

Dlatego upewnij się, że wizytówki na pewno nie ma – sprawdź po nazwie firmy.

Zawieszenie wizytówki lub jej usunięcie przez Google

Są sytuacje, w których wizytówka Google mogła zostać zawieszona, a nawet usunięta przez Google. Dlaczego tak się mogło stać? Najczęściej wynika to z niezastosowania się do wskazówek i zaleceń dotyczących „treści podlegających ograniczeniom Google”. Być może wprowadziłeś tzw. krótką nazwę firmy i po tym wizytówka zniknęła? Jeżeli doszło do jej zawieszenia, możesz np. spróbować usunąć wszystkich dotychczasowych dodatkowych użytkowników podłączonych pod wizytówkę. Warto też zgłosić ten problem do Google i czekać na odpowiedź.

Pozycjonowanie wizytówki Google – 8 rzeczy, o które musisz zadbać, by być lepiej widocznym w Google Maps

Jeżeli Twoja wizytówka jest i działa, ale… nie wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania na powiązane frazy, czas przeprowadzić kilka prostych zabiegów. Oto 8 kluczowych elementów.

1. Uzupełnij wszystkie najważniejsze dane firmy w Google

W wizytówce powinny się pojawić:

  • dokładna nazwa firmy,
  • jej adres,
  • obszar świadczenia usług (jeśli Cię to dotyczy),
  • adres firmowej strony www,
  • godziny pracy (uwzględnij także informację o tym, czy Twoja firma działa w święta);
  • numer telefonu (koniecznie wraz z numerem kierunkowym);
  • oferowane produkty i usługi.

Szczególnie ważne są dwa elementy. Po pierwsze – właściwa kategoria/kategorie, do których zaklasyfikujesz swoją działalność. Po drugie – opis firmy.

Jak dobrać odpowiednią kategorię? Powinna być ona zgodna z profilem działalności firmy. Przykładowo, jeśli prowadzisz kancelarię adwokacką, to powinieneś znaleźć właśnie taki opis lub podobny. Pamiętaj: nie masz możliwości tworzenia nowych kategorii. Musisz bazować na tych istniejących. Możesz jednak przypisać do siebie więcej niż jedną – np. jeżeli masz szeroki profil działalności. Im precyzyjniej go zdefiniujesz, tym łatwiej będzie Cię odnaleźć!

Co z opisem firmy? To właściwie skrócona wersja informacji, które umieściłbyś w zakładce „O firmie” na swojej stronie internetowej. Ta notka powinna mieć styl i ton, jakim normalnie zwracasz się do swoich klientów i wyjaśniać, co oferujesz. Jej celem jest nawiązanie relacji z odbiorcami, którzy natrafią na Twoją firmę w Mapach. Warto więc zadbać o atrakcyjny i przejrzysty przekaz.

2. Zweryfikuj dane kontaktowe w katalogach NAP

NAP jest skrótem od słów „Name” „Address” oraz „Phone Number”, czyli: nazwa, adres i numer telefonu – podstawowe dane kontaktowe do firmy. Podaje się je często do rozmaitych katalogów firmowych. Warto sprawdzić, czy wszędzie są wskazane dokładnie te same informacje. Jeżeli występują rozbieżności – może to być mylące, i dla klientów, i dla algorytmów Google.

Szczególnie uważnie warto się przyjrzeć danym w katalogach NAP, jeżeli w ostatnim czasie zmieniałeś np. adres siedziby albo numer firmowy. Wówczas należy wszędzie dokonać aktualizacji – spójność jest tutaj kluczowa!

3. Dodaj zdjęcia i zoptymalizuj je pod kątem rozmiaru i „wagi”

Zdjęcia w wizytówce Google mają duże znaczenie. Wystarczy przywołać stare dobre powiedzenie, że „obraz mówi więcej niż tysiąc słów”. A bardziej pragmatycznie – przyjazne zdjęcie, prezentujące np. zespół firmy czy jej siedzibę (lub kilka-kilkanaście zdjęć do przeklikania) pomoże Ci zbudować więź z odbiorcą. Pamiętaj: z jednej strony powinny być to zdjęcia odpowiedniej jakości, czyli takie, które nie „rozmyją się” po otwarciu na większym ekranie. Jednak z drugiej – nie próbuj wrzucać fotek w rozmiarze przeznaczonym do druku – będą za duże i za ciężkie.

4. Nie ignoruj opinii klientów

Z czasem w wizytówce Google zaczną się pojawiać opinie klientów. To pozytywne zjawisko, ponieważ takie recenzje umacniają Twoją wiarygodność. Tych, którzy już podjęli z Tobą współpracę, warto zachęcić do pozostawienia referencji. Równie istotne jest to, aby reagować na pozostawione opinie – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Dobrze jest odpisać na każdą z nich.

  •       Jeżeli opinia jest mocno negatywna, warto w odpowiedzi dopytać klienta (który wcale nie musi być Twoim klientem, a np. podszywającym się pod niego nieuczciwym konkurentem) o szczegóły sytuacji. Nie reaguj agresywnie – pokaż, że umiesz rozwiązywać takie problemy.
  •       Jeśli opinia jest pozytywna, podziękuj za nią, dodając kilka słów na temat jakości współpracy, jeśli masz taką możliwość.

To pokaże, że feedback przekazywany przez klientów jest dla Ciebie ważny. Ponadto „napędzi ruch” w wizytówce, co także będzie sprzyjało jej pozycjonowaniu.

5. Regularnie publikuj posty

Wizytówka Google to miejsce, które możesz potraktować trochę jak kanał mediów społecznościowych. To dobra przestrzeń, aby np. wrzucać ciekawe materiały wideo czy informacje o aktualnych promocjach. Takie ruchy udowadniają, że Twoja firma „żyje”, co dodatkowo ją uwiarygadnia.

6. Zadbaj o responsywność swojej strony internetowej

To działanie związane nie bezpośrednio z wizytówką, ale ze stroną internetową Twojej firmy. Jest responsywna, jeśli poprawnie otwiera się na każdym urządzeniu – bez względu na to, czy jest to smartfon, tablet, laptop czy komputer stacjonarny z dużym monitorem. Dlaczego to istotne? Ponieważ duża część odbiorców, którzy mogą kliknąć w Twoją wizytówkę, zrobi to za pomocą telefonu. Jeżeli trafią na stronę, która nie będzie działała na ich urządzeniu – szybko ją zamkną, a Ty stracisz szansę sprzedażową.

7. Zoptymalizuj stronę pod kątem lokalnego wyszukiwania organicznego

To kolejne działanie na stronie – warto przygotować ją tak, aby w treściach znalazły się tzw. frazy lokalne. Chodzi o te, w których znajdują się nazwy miejscowości, w których świadczysz swoje usługi. Taki ruch zwiększy widoczność Twojego serwisu w Google dla osób będących w okolicy, ale też „podbije” pozycjonowanie wizytówki Google.

Pamiętaj również o pozycjonowaniu na tzw. frazy z długiego ogona, a więc bardziej rozbudowane i luźniej związane z Twoją działalnością. To także może mieć znaczenie dla wyszukiwania w Google Maps.

8. Osadź mapę Google z oznaczeniem swojej lokalizacji na stronie firmowej

W ten sposób dasz Google znać, że Twój biznes jest zlokalizowany pod adresem wskazanym w wizytówce. Algorytmy mogą więc powiązać te fakty, a co za tym idzie – istnieje większa szansa na to, że Twoja oferta stanie się bardziej widoczna w Mapach Google.

Umiejętnie wypozycjonowana wizytówka może stać się jednym z najcenniejszych kanałów pozyskiwania klientów. Z własnego doświadczenia wiemy, że zamieszczone w niej informacje, a zwłaszcza opinie osób, z którymi mieliśmy (i w wielu przypadkach nadal mamy) przyjemność współpracować dawały kolejnym naszym partnerom impuls do podjęcia z nami kontaktu. Zdecydowanie nie należy jej bagatelizować.

Wizytówka to nie wszystko.

Postaw na pozycjonowanie,

które przekłada się realne zapytania o ofertę.

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen.

5
(1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2023