Chcesz sprzedawać więcej i skuteczniej? Jeśli tak, musisz pozwolić potencjalnym klientom się znaleźć. Gdzie? Oczywiście w internecie, a dokładniej w Google. Aby to osiągnąć, potrzebujesz dobrych działań SEO. Wymagają one oczywiście nakładów finansowych. Ale czy muszą być one duże? Czy możliwe jest pozycjonowanie stron tanio? Wyjaśniamy.
Pozycjonowanie stron – czy można z niego zrezygnować?
Wiele osób postrzega pozycjonowanie stron jako dodatkowy koszt marketingu. Dlatego czasem pojawia się pytanie: czy można sobie w ogóle odpuścić SEO? W teorii – oczywiście, że tak. Pytanie jednak jest zupełnie inne, a mianowicie: czy stać Cię na rezygnację ze skutecznego pozycjonowania?
Aby uświadomić sobie, jak ważna może to być kwestia, warto zrozumieć, czym w ogóle jest pozycjonowanie. Mówiąc najkrócej: to szereg działań, które są podejmowane po to, aby link do Twojej strony internetowej wyświetlał się potencjalnym klientom w Google na możliwie jak najwyższych pozycjach listy wyników wyszukiwania. Oczywiście wtedy, kiedy wpiszą oni hasło powiązane z tym, co oferujesz.
Dlaczego pozycjonowanie jest takie ważne?
Zastanów się, co robisz, kiedy masz jakąś potrzebę albo wątpliwość? Jak szybko sięgasz po smartfona czy otwierasz laptopa, aby zapytać „wujka Google”? Dziś dla dużej części osób to niemal odruch bezwarunkowy. Są wśród nich także Twoi klienci – bez względu na to, w jakiej branży działasz.
Dobra widoczność w wynikach wyszukiwania – a więc sytuacja, w której link do Twojej stronie pojawia na czołowych pozycjach w odpowiedzi na liczne zapytania wpisywane w wyszukiwarkę – znacznie zwiększa szanse na to, że zainteresowany klient sprawdzi Twoją ofertę. Jeżeli dodatkowo będzie ona dobrze przygotowana, a Ty dodasz do tego dobrą obsługę zapytań – prawdopodobieństwo sprzedaży rośnie, i to znacząco.
Dlatego nawet, jeżeli zależy Ci na rozwijaniu swojego biznesu i zdobywaniu nowych klientów – pozycjonowanie powinno się stać filarem Twoich działań promocyjnych. O ile będzie dobrze poprowadzone, w dłuższej perspektywie pozwoli Ci pomnożyć zyski i skuteczniej pozyskiwać zamówienia.
Powtórzmy więc: nie, wcale nie musisz się pozycjonować. Jednak koszt, który poniesiesz, rezygnując z tego narzędzia, znacznie przewyższy wydatki, jakie byś poniósł na SEO.
Ile kosztuje pozycjonowanie stron? Od czego to zależy?
Skoro już wiesz, że bez pozycjonowania raczej będzie Ci trudno utrzymać dobrą pozycję na rynku, to nasuwa się kolejne pytanie: ile to kosztuje. Może Cię rozczarujemy, ale na pytanie o koszty SEO naprawdę nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi. A jeżeli ktoś przedstawia Ci gotowy pakiet usług za 999 zł miesięcznie, obiecując spektakularne efekty, no cóż… trudno uwierzyć w realistyczność takich zapewnień.
Można jednak wskazać elementy, od których zależy poziom inwestycji w SEO. Oto te, które warto wziąć pod uwagę.
Poziom Twojego zaangażowania w działania SEO
Sposobem na tanie pozycjonowanie strony www może być wykonanie części pracy samemu. Do pewnego stopnia jest to możliwe, pod warunkiem, że:
- masz na to czas;
- wiesz, co robisz (uczciwie ostrzegamy: działanie „na oślep” w przestrzeni SEO może przynieść więcej problemów niż korzyści. Pytanie więc, czy własna strona firmowa to dobre miejsce do prowadzenia eksperymentów?);
- umiesz posługiwać się narzędziami analitycznymi, np. Google Search Console czy Google Analytics.
- Jeżeli nie jesteś ekspertem w zakresie pozycjonowania, to być może nie poniesiesz dużego kosztu działań na własną rękę. Mimo to, będzie Ci trudno osiągnąć duży wzrost widoczności strony czy dotrzeć do odbiorców zainteresowanych Twoją ofertą.
Konkurencyjność Twojej branży a tanie pozycjonowanie
Jeżeli działasz na niszowym rynku lub też na skalę lokalną, może Ci się udać wypozycjonować stronę przy niewielkim wysiłku. Co jednak, kiedy działasz w konkurencyjnej branży i mierzysz się z kilkudziesięcioma firmami o podobnym profilu, które duże inwestują w SEO? Wówczas trzeba działać sprytnie. Rozwiązania, które pozwolą na relatywnie tanie pozycjonowanie strony przy dobrych wynikach, wypracujesz wspólnie z dobrą agencją marketingu online.
Poziom „ambitności” celów, które chcesz zrealizować
Pozycjonowane strony tanio jest możliwe, jeżeli założysz sobie na początek mniejsze cele i obniżysz oczekiwania – tak, aby np. stopniowo intensyfikować prace, wraz z pojawiającymi się wynikami. Jeśli jednak od razu „porwiesz się z motyką na słońce” i np. zechcesz uzyskać wysoką pozycję na bardzo konkurencyjną frazę, trzeba będzie za to zapłacić znacznie więcej. Pytanie jednak, czy to ma sens? Naszym zdaniem, nie zawsze!
To, z kim pracujesz przy pozycjonowaniu stron
Jeżeli działasz na własną rękę, możesz oczekiwać bardzo niskiego poziomu inwestycji w SEO. Więcej wydasz, korzystając ze współpracy z freelancerem. Nieco wyższe mogą być koszty współpracy z profesjonalną agencją.
Pamiętaj jednak, że w ostatecznym rozrachunku będzie się liczyła nie wysokość opłaconej faktury za pozycjonowanie, ale to, ile przyniesie Ci każda złotówka zainwestowana w SEO. Tu nie ma zaskoczeń: na najlepszy zwrot z inwestycji można liczyć wówczas, gdy pozycjonowanie jest przemyślane, a działania prowadzone precyzyjnie i przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi. Dlatego w ostatecznym rozrachunku współpraca z agencją SEO może być najbardziej opłacalna.
Jak bardzo? Dla jednego z naszych klientów osiągnęliśmy wzrost konwersji z serwisu o ponad 100% i wyraźny wzrost sprzedaży. Oczywiście nie samym SEO, a „mieszanką” działań z różnych obszarów, jednak ten wynik mówi sam za siebie. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym case study.
Potrzebujesz bardziej konkretnych szacunków odnośnie miesięcznych kosztów pozycjonowania stron? Bardzo orientacyjnie można powiedzieć, że dobre, a zarazem tanie pozycjonowanie www przez agencję, to wydatek na poziomie ok. 3 000 zł miesięcznie. Z czego wynika akurat taki, a nie inny koszt?
Musisz pamiętać, że w agencji na Twoje wyniki pozycjonowania pracuje zwykle szerszy zespół specjalistów. Nie bez powodu – jednej osobie trudno byłoby poradzić sobie z wykonaniem wszystkich zadań, które trzeba zrealizować, aby osiągnąć pożądane wyniki. W agencji marketingowej grupa ekspertów pracuje m.in. nad:
- techniczną optymalizacją Twojej strony internetowej – tak, aby była jak najbardziej przyjazna dla odbiorców, ale i dla robotów Google (poziom dostosowania strony pod techniczne wymogi wyszukiwarki jest jednym z kluczowych czynników branych pod uwagę przy ustalaniu przez roboty Google pozycji Twojej strony);
- analizą i monitoringiem wyników Twojego serwisu www – zarówno ogólnych, jak i dotyczących konkretnych podstron;
- opracowywaniem i wdrażaniem strategii zmian, które doprowadzą do poprawy pozycji serwisu (to np. kwestia pogłębionej analityki w celu dobrania najlepszych fraz kluczowych);
- przygotowywaniem nowych treści na Twoją stronę – powinny się pojawić zarówno w głównych zakładkach serwisu, jak i na blogu firmowym. Dzięki jego stałej rozbudowie można poszerzać też listę słów kluczowych, po których wpisaniu Twój serwis firmowy będzie „wyskakiwać” w wynikach Google.
Pamiętaj też, że bardzo często na start potrzebna jest przebudowa strony www Twojej firmy. To oczywiście dodatkowa inwestycja. Jednak jeśli ją rekomendujemy, to oznacza, że będzie się opłacać w kontekście znaczącego „podkręcenia” wyników pozycjonowania w przyszłości.
Wszystkie opisane powyżej elementy oznaczają kolejne roboczogodziny zespołu, który będzie pracować nad Twoim SEO.
Można więc powiedzieć, że pozycjonowanie z agencją zawsze wiąże się z inwestycją, jednak osiągane dzięki niemu wyniki rekompensują z nawiązką poniesione nakłady.
Zbyt tanie pozycjonowanie – co może wzbudzić podejrzenia?
Jeśli szukasz agencji, która zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony, na pewno powinna Ci się zapalić „lampka kontrolna”, gdy na „dzień dobry” otrzymujesz gotową ofertę pakietu usług SEO. Jeżeli został Ci przedstawiony bez wcześniejszego zapoznania się ze specyfiką branży, w której działasz, samej firmy, strony internetowej itd. – nie oczekuj dobrych efektów. Szanse na nie są bardzo małe.
Podejrzenia powinny też wzbudzić oferty na bardzo tanie pozycjonowanie. Jeżeli agencja oferuje Ci obsługę za kwotę poniżej 2 000 zł miesięcznie, pojawia się pytanie, co rzeczywiście otrzymasz w ramach jej usług i czy wydane przez Ciebie pieniądze realnie na siebie zapracują?
Tanie pozycjonowanie stron www z dobrą agencją – czy to możliwe?
Tanie pozycjonowanie stron internetowych z zadowalającymi wynikami jest możliwe – pod warunkiem, że wspólnie z agencją ustalisz realistyczne cele działań w ramach dostępnego budżetu. Tu jednak trzeba postawić ważną gwiazdkę.
„Taniość” pozycjonowania nigdy nie może wynikać z tego, że zrezygnuje się z jakiegoś konkretnego obszaru działań – np. z pozyskiwania linków zewnętrznych czy optymalizacji treści. Takie działanie można by było porównać do podjęcia próby upieczenia ciasta z pominięciem jednego z kluczowych składników, np. mąki czy proszku do pieczenia. Jeżeli podjąłbyś taką próbę, to… „coś” na pewno by Ci się upiekło. Ale czy zgodnie z oczekiwaniami? Niekoniecznie.
Koszty można jednak zoptymalizować w zupełnie inny sposób. Kontynuując analogię cukierniczą – wystarczy np. upiec mniejsze ciasto. Trzeba wtedy jednak wziąć poprawkę na to, że może go zabraknąć dla wszystkich gości. Przekładając to ponownie na język SEO – ograniczenie działań związanych z pozycjonowaniem może sprawić, że osiągnięcie bardziej ambitnych celów zajmie więcej czasu. Albo że będzie trzeba zmienić założenia – i np. skupić się na początek na pozycjonowanie na mniej konkurencyjne frazy.
Tę decyzję warto podjąć nie samodzielnie, ale po konsultacji z dobrymi specjalistami. Takimi, którzy dobiorą optymalne rozwiązania do Twoich możliwości budżetowych i celów biznesowych. Czasami wystarczy otwarta głowa, aby stworzyć zaskakująco skuteczną strategię znacznie niższym kosztem.