SEO
Efektywny marketing, Optymalizacja

Ile czasu potrzeba, żeby działania SEO przyniosły efekty?

Cezary Ciechanowski
9 minut

Pozycjonowanie to jeden z kluczowych elementów promocji firmy. Zapewne nieraz słyszałeś już wielokrotnie powtarzane hasło o tym, że jeśli nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz. W świecie nowoczesnego biznesu jest ono do bólu prawdziwe. Działania SEO sprawiają, że możesz skutecznie dotrzeć ze swoją ofertą do klientów, którzy jej potrzebują. Pytanie jednak, ile trwa pozycjonowanie strony? Jak długo trzeba czekać na efekty? Dowiedz się więcej!

Ile czasu potrzeba, żeby SEO przyniosło efekty?

SEO – co to jest?

Zanim zaczniemy wyliczać, ile czasu potrzeba na to, żeby SEO zaczęło działać, warto pokrótce wyjaśnić, co kryje się za tym skrótem. Te trzy litery oznaczają po angielsku Search Engine Optimization, a zatem w dosłownym tłumaczeniu „optymalizację pod język wyszukiwarki”. Są to działania podejmowane po to, aby Twoja strona internetowa pokazywała się wyżej w wynikach wyszukiwania w Google.

Dlaczego SEO jest takie ważne?

Pomyśl przez chwilę: masz do kupienia nową lodówkę. Gdzie kierujesz swoje kroki? Część osób, oczywiście, nadal pójdzie po prostu do sklepu i wybierze produkt polecony przez sprzedawcę na miejscu. Jednak coraz większa liczba konsumentów kupuje świadomie. Co to oznacza? Tyle, że przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji ludzie szukają informacji w internecie. Jak pokazują badania, już 53% konsumentów zaczyna swoje zakupy właśnie od Google! (Zobacz)

Szybki przegląd wyników wyszukiwarki – w opisanym przed chwilą przypadku – pozwoli Ci m.in. dowiedzieć się, jakie lodówki są obecnie dostępne w sklepach, jakie nowe technologie są warte uwagi, jak kształtują się ceny sprzętu i tak dalej. W efekcie jest wysoce prawdopodobne, że zakupu sprzętu dokonasz też online – w końcu przywiezie Ci go do domu kurier. W dzisiejszych realiach – nawet tego samego dnia.

Ten prosty przykład pokazuje dobitnie: internet jest potężnym narzędziem sprzedażowym, bez względu na branżę, w której działasz. Sęk w tym, że aby wykorzystać w pełni jego potencjał, musisz stać się widoczny dla swoich klientów w przestrzeni online. To oznacza, że Twoja oferta musi się pojawiać wysoko w wynikach wyszukiwania, gdy potencjalny kupujący wpisze w Google hasło powiązane z tym, co sprzedajesz. Zapewne z własnego doświadczenia wiesz, że kiedy czegoś szukasz, klikasz w wyniki ze szczytu listy i rzadko kiedy „zapuszczasz się” dalej. To byłoby po prostu stratą czasu.

Żeby znaleźć się na szczycie listy “organicznych” wyników wyszukiwania, potrzebne są właśnie działania SEO.

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych (SEO)?

Celem pozycjonowania stron internetowych jest to, aby Twoja strona www wyświetlała się na topowych miejscach w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy. Aby tak się stało, algorytmy Google (które odpowiadają za układanie wyników wyszukiwania) muszą uznać Twój serwis za najbardziej wartościowy w odniesieniu do frazy kluczowej, którą wpisze użytkownik.

Jak obiecuje sam gigant z Mountain View, wyjaśniając działanie swoich algorytmów: „Systemy rankingowe Google (…) analizują setki miliardów stron internetowych w naszym indeksie wyszukiwania, by znaleźć przydatne i trafne wyniki wyszukiwania w jak najkrótszym czasie i przedstawić Ci je w sposób ułatwiający znalezienie potrzebnych informacji.” (Zobacz)

Twoja strona musi więc zostać uznana za:

  • dostarczającą merytorycznych informacji,
  • związaną najbardziej ze wszystkich z przedmiotem wyszukiwania użytkownika,
  • przyjazną w obsłudze,
  • bezpieczną.

To oczywiście bardzo uogólnione wyjaśnienie wymogów, jakie stawiają algorytmy Google, bo te zmieniają się… nawet 300 razy do roku. Możesz więc sobie wyobrazić, że dotrzymanie im kroku to nie lada wyzwanie! Aby osiągnąć dobre wyniki, trzeba zastosować odpowiednie narzędzia i umiejętnie je wdrożyć. A do tego potrzeba czasu. No właśnie! Ile?

 

Ile trwa pozycjonowanie strony?

I tu przechodzimy do sedna sprawy. Pytanie o to, kiedy pojawią się efekty pozycjonowania, jest jednym z najczęściej zadawanych przez naszych klientów. Wcale nas to nie dziwi – nikt nie lubi czekać, kiedy inwestuje środki w marketing. Jednak warto przy tym pamiętać, że na dobre rzeczy… czasami warto poczekać. I tak właśnie jest w przypadku SEO.

No dobrze… to ile?

Natalia Mentrycka: Wszystko zależy od branży, w której działa firma oraz tego, jak zacięta jest „walka” o dane frazy. W niszach biznesowych, w których praktycznie nikt nie inwestuje w promocję online, efekty pozycjonowania pojawią się szybciej niż w takich, gdzie konkurencja jest bardzo zacięta, a firmy latami pracują na swoje wyniki.

Mimo wszystko, da się orientacyjnie określić, ile trwa pozycjonowanie strony. Efekty nie przyjdą po kilku dniach, jak w przypadku Google Ads. Trzeba na nie poczekać ok. 3-6 miesięcy.

Dlaczego na efekty pozycjonowania trzeba czekać „tak długo”?

Jeśli wcześniej korzystałeś z reklam Google Ads, informacja o tym, że gdy w grę wchodzi pozycjonowanie, efekty przychodzą po 3-6 miesiącach, może Cię zaskoczyć i sfrustrować. Trzeba jednak zrozumieć, że SEO to nie płatna reklama, a działania, które mają sprawić, że Twoja strona www wyświetli się wyżej w wynikach wyszukiwania „organicznego”. Chodzi więc o to bezpłatne. Musisz udowodnić Google, że to Twoja strona, a nie konkurencji, jest lepsza pod względem merytorycznym i technicznym i że to ją wyszukiwarka powinna podsunąć użytkownikom. To długi proces.

Jak wyglądają działania SEO w praktyce?

Natalia Mentrycka: Pozycjonowanie bazuje na budowaniu długofalowej strategii. Takiej, która jest dostrzegana przez algorytm, stopniowo doceniana i promowana wyższą pozycją. SEO jest jak sportowiec, który co sezon osiąga nieco lepsze wyniki. W końcu staje się mistrzem, trafia na podium, a dzięki stałym treningom długo się na nim utrzymuje.

Abyś mógł lepiej zrozumieć to, czemu pozycjonowanie zajmuje tak dużo czasu, przyjrzyjmy się przykładowemu scenariuszowi tego, jak mogą wyglądać działania, które podejmie agencja digital.

Pierwszy miesiąc

Wszystkie dobre działania SEO zaczynają się od pogłębionej analizy. Eksperci muszą się przyjrzeć wielu rzeczom: przede wszystkim dogłębnie zrozumieć, czym się zajmujesz i co oferujesz klientom. Następnie zainteresują się Twoim otoczeniem biznesowym i konkurencją – muszą ocenić, jak zacięta jest walka o dobre pozycje w Google w Twojej branży. Potrzebne są też audyt strony internetowej (to wokół niej skupiają się działania SEO), analiza i dobór słów kluczowych, a przede wszystkim: wyznaczenie jasnych celów działania oraz opracowanie jej strategii. Na tym etapie warto mieć DUŻO cierpliwości. Jak zapewne wiesz z własnego doświadczenia, im lepszy plan działania, tym większy jest sukces.

Drugi miesiąc

Załóżmy, że audyt SEO Twojej strony internetowej wykazał, że potrzebne są jej spore modyfikacje, aby pozycjonowanie w ogóle miało szansę zadziałać. Trzeba więc zmienić strukturę strony. Sprawić, że będzie się szybciej otwierała. Usunąć bariery, które przeszkadzają algorytmom Google w dobrym „zmapowaniu” serwisu. Przygotować nowe treści, nasycone odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi. To również zadania, których realizacja wymaga czasu. Są one jednak kluczowe!

Trzeci miesiąc

Nadal trwa rozbudowywanie treści na stronę www. Muszą być merytoryczne, napisane językiem, który jest bliski Twoim odbiorcom, atrakcyjne, a przy tym przyjazne SEO. Poza tym im więcej wartościowych tekstów, tym szersze pole do popisu przy pozycjonowaniu. To dlatego w większości przypadków rekomendowany jest blog firmowy. Jest miejscem, gdzie możesz zbudować wizerunek eksperta, ale również (a może przede wszystkim) rozszerzyć listę słów kluczowych, na które będzie Cię „wyłapywać” wyszukiwarka. Przygotowanie i opublikowanie nowych treści znowu wymaga czasu i… nie kończy się na tym etapie, a musi być prowadzone regularnie. Tylko wtedy efekty pozycjonowania będą stale wzrastać.

Czwarty miesiąc

To moment, kiedy większość klientów może zobaczyć pierwsze efekty SEO. Wzrasta ruch na stronie internetowej. Telefony do doradców zaczynają dzwonić, a skrzynka mailowa wypełnia się wiadomościami od zainteresowanych. To znak, że przyjęta strategia działa zgodnie z oczekiwaniami.

Kolejne miesiące

Kolejne miesiące to dalsza praca nad wzmocnieniem pozycjonowania. Do gry wchodzi szerzej zakrojony content marketing, a więc tzw. publikacje zewnętrzne, które dostarczają wartościowych linków do Twojej strony internetowej, a także inne strategie.

To oczywiście tylko bardzo uogólniony scenariusz działania.

Cezary Ciechanowski: Efekty SEO zależne są przede wszystkim od branży, w której działa firma oraz od tego, jaki jest budżet na pozycjonowanie. Obowiązkiem każdej agencji jest dobranie strategii tak, aby pozwoliła osiągnąć jak najlepsze wyniki w ramach możliwości finansowych, które są dostępne.

A co, jeśli potrzebna jest sprzedaż „na wczoraj”?

Pamiętaj, że pozycjonowanie jest częścią szerzej zakrojonych działań marketingowych. W międzyczasie, kiedy strona zaczyna piąć się w górę w wynikach organicznych, możesz skorzystać również z narzędzi, które przynoszą sprzedaż „tu i teraz” – a więc z płatnej reklamy. W ten sposób:

  • uzyskasz „sprzęże zwrotne” – reklamy wzmocnią działania SEO (bo wygenerują dodatkowy ruch na stronie),
  • zaoszczędzisz czas, bo reklama tymczasowo zwiększy widoczność Twojej oferty,
  • będziesz mógł spokojnie i cierpliwie poczekać na efekty SEO.

Pamiętaj: korzyści, które przynoszą Ci działania SEO utrzymują się długofalowe. Dlatego czas, który będzie poświęcony na ich wypracowanie, zwróci się z nawiązką!

Sprawdź,
jakie narzędzia marketingowe
sprawdzą się najlepiej dla Twojej firmy!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 4.2 / 5. Liczba głosów: 5

Brak ocen.

4.2
(5)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024