SEO
Efekty pozycjonowania

Aktualizacja algorytmu Google – czym jest i jak może wpłynąć na wyniki Twojej strony?

Gerard Vetinari
12 minut

Czy zdarzyło Ci się kiedyś zastanawiać nad tym, dlaczego, kiedy wpiszesz jakieś hasło w Google, strona X wyświetla się w wynikach wyżej niż strona Y? Nie jest to dzieło przypadku ani efekt tego, że ktoś wydał pieniądze na płatną reklamę (nie mówimy o linkach sponsorowanych). O tym, jak wygląda lista rankingowa, decyduje algorytm Google. Musisz wiedzieć, że jest on nieustannie rozwijany, a zmiany, które w nim zachodzą mogą mieć wpływ na wyniki Twojej strony. Jak i dlaczego? Wyjaśniamy.

Aktualizacja algorytmu google

Algorytm Google – czym jest i jak działa?

Algorytm Google jest oprogramowaniem, które ustala ranking (kolejność) stron w wynikach wyszukiwania. To bardzo rozbudowany system reguł „punktacji” poszczególnych stron pod kątem tego, jak bardzo będą przydatne, kiedy użytkownik wpisze określone zapytanie.

Jak pisze samo Google:

Systemy rankingowe (…) analizują setki miliardów stron internetowych i innych treści w (…) indeksie wyszukiwania, aby przedstawić najbardziej przydatne i trafne wyniki w jak najkrótszym czasie.

Czynników rankingowych, a więc reguł, które algorytmy Google biorą pod uwagę, decydując, którą stronę wyświetlą niżej, a którą wyżej, jest bardzo wiele. Jednak kluczowymi są:

  • znaczenie zapytania wpisanego przez użytkownika – a więc jego sens logiczny, ale i kryjąca się za nim intencja; obecnie Google korzysta w tym kontekście ze sztucznej inteligencji, co znacznie zwiększa precyzję odpowiedzi na wyszukania;
  • trafność treści, a więc to, czy na danej stronie znajdują się informacje, które zainteresują użytkowników;
  • jakość contentu, a więc wiarygodność i eksperckość tekstów, które znajdują się w poszczególnych zakładkach, oraz ich poziom merytoryczny;
  • użyteczność treści, a więc to, jak bardzo są one przydatne, ale i „łatwe w obsługi” – strony, przez które można łatwo przejść, aby znaleźć potrzebne dane (czyli zgodne z UX design), są punktowane wyżej;
  • kontekst i ustawienia – to parametry związane z użytkownikiem wyszukiwarki, jego lokalizacją, językiem rodzimym czy innymi informacjami, które pozostawił po sobie Google.

Warto przy tym pamiętać, że taki opis algorytmu Google jest bardzo uproszczony. W rzeczywistości lista reguł, które rządzą systemem rankingowym, jest bardzo długa i skomplikowana.

Algorytmy Google, a nie jeden algorytm

Chociaż w potocznym ujęciu najczęściej mówi się o algorytmie Google, w rzeczywistości na system rankingowy najpopularniejszej wyszukiwarki składa się wiele mniejszych algorytmów. Odpowiadają one za „przeczesywanie” sieci – tak, aby regularnie sprawdzać zawartość poszczególnych publikowanych treści. Dzięki temu informacje, które prezentuje Google, są aktualne. Ma to również wpływ na zmiany na liście wyników wyszukiwania. Jeżeli w sieci pojawi się strona, która zawiera bardziej użyteczne i merytoryczne informacje na jakiś temat, wskakuje na wysoką pozycję na liście, wypierając poprzednich liderów.

Algorytm Google

Chociaż algorytmy Google to nie „żywe” roboty, to coraz więcej z nich wykorzystuje sztuczną inteligencję – tak, aby jeszcze lepiej rozumieć intencje użytkowników wyszukiwarki.

Aktualizacja algorytmu Google, czyli co?

Jak już wiesz, algorytmy Google to sieć powiązanych programów i „reguł gry”, które decydują o tym, jak ułożą się wyniki wyszukiwania dla poszczególnych haseł wpisywanych w okienko wyszukiwarki. Możesz się też już domyślać, że lista tych zasad nie jest stała, a Google nieustannie ją udoskonala. Wszystko po to, aby lista rankingowa była jeszcze przyjaźniejsza dla użytkownika i dała mu możliwość ekspresowego uzyskania konkretnej odpowiedzi na zadane pytania.

Dlatego Google nieustannie wprowadza poprawki do algorytmu. Szacunkowo jest ich kilkaset lub więcej każdego roku. Ich wdrożenie sprawia, że z wysokich pozycji na liście wyników wyszukiwania znikają strony:

  • niskiej wartości dla użytkownika,
  • ze spamem i treściami wątpliwej jakości,
  • zawierające nieoryginalne, zduplikowane teksty,
  • „zawirusowane”, a więc te, na które wejście skutkowałoby zainfekowaniem komputera użytkownika,
  • przestarzałe witryny, które np. źle wyświetlają się na telefonach komórkowych czy dużych monitorach;
  • zawierające nieprawdziwe treści.

A to sprawia, że korzystanie z Google staje się coraz bezpieczniejsze i wygodniejsze.

Niemniej jednak, chociaż aktualizacje algorytmu Google są koniecznością, specjalistom od pozycjonowania mogą spędzać sen z powiek!

Jak aktualizacja algorytmu wyszukiwarki Google może wpłynąć na Twoją stronę?

Po pierwsze i najważniejsze: nie każda aktualizacja algorytmu Google powoduje trzęsienie ziemi na liście wyników wyszukiwania. Gdyby tak było, to przy kilkuset takich wydarzeniach na rok można by było zwariować!

Prawdą jest jednak, że tzw. główne aktualizacje algorytmu Google (Google Core Update) mogą sporo namieszać w listach rankingowych. I tak zdarzyło się wielokrotnie. Spójrz na przykład na poniższe wykresy porównujące sytuację przed i po wprowadzeniu głównego Google Update w maju 2022:

Aktualizacja algorytmy google

Widoczność po aktualizacji algorytmu w maju 2022

Aktualizacja algorytmow wyszukiwarki

Widoczność po aktualizacji algorytmu w maju 2022

Widać wyraźnie, że na przestrzeni 22 dni widoczność na słowa kluczowe znajdujące się w TOP 3 (na pierwszych trzech pozycjach wyników wyszukiwania) spadła o 75 fraz, w TOP 10 (cała pierwsza strona wyników wyszukiwania) o 174 frazy, natomiast w TOP 50 (pierwszych 5 podstron wyników wyszukiwania) – o 906 fraz.

Wszystko to wynik zmian w algorytmie.

Można więc śmiało powiedzieć, że główne aktualizacje algorytmów Google mogą się wyraźnie przełożyć na wyniki SEO, a dokładniej na:

  • wzrost lub spadek widoczności Twojej strony w Google (tj. pozycji podstron w TOP 3, TOP 10 i TOP 50 wyników);
  • ruch na stronie – mniej lub więcej wizyt na niej będzie bezpośrednim efektem zmian widoczności.

Dlatego nie można lekceważyć tego zjawiska.

Co zrobić, kiedy po zmianie algorytmu Google sytuacja strony się pogorszyła?

Jeśli nastąpił wyraźny spadek, na pewno trzeba odpowiednio zadziałać. Nie można jednak podejmować żadnych akcji w ciemno. Eksperci SEO:

  • dokładnie sprawdzają, czego dotyczyła aktualizacja, która wywołała burzę;
  • przeprowadzają audyt, sprawdzając, które strony i frazy „spadły” w rankingach i zastanawiają się, z czego może to wynikać.

Wyciągnięte wnioski pozwalają wprowadzić określone zmiany – np. rozbudowę lub zmianę treści albo aktualizację oprogramowania strony.

Trzeba przy tym pamiętać, że Google dość rzadko podaje konkretne informacje odnośnie do tego, co dokładnie zmodyfikowano przez najnowsze zmiany w algorytmie. Dlatego SEO-wcy często działają na zasadzie prób i błędów.

Wniosek jest taki: jeżeli nastąpił duży spadek, warto:

  • wziąć głęboki oddech i poobserwować wyniki przez kilka dni lub tygodni – trzeba pamiętać, że duże aktualizacje Google są wprowadzane nawet przez kilkadziesiąt dni. Dlatego z ostatecznymi wnioskami warto poczekać do momentu, aż zostanie ogłoszone zakończenie prac. Często okazuje się, że oznacza to przywrócenie „starych” miejsc w rankungu;
  • podjąć działania „naprawcze” i „ratownicze”, a więc związane z optymalizacją techniczną i poprawą contentu.

Mogą być np. konieczne rozwiązania takie jak poprawa zastosowania słów kluczowych na podstronach, dodanie linkowania wewnętrznego (czyli wprowadzenie odnośników łączących ze sobą odpowiednio dobrane podstrony) czy ulepszenie serwisu pod względem technicznym. To praca, której wykonanie pozwala szybko powrócić na właściwe miejsca.

Czy na aktualizację algorytmów Google można się przygotować?

Chociaż Google bardzo często ogłasza zamiar wprowadzenia dużych zmian w algorytmie z wyprzedzeniem, nie ma możliwości 100% przygotowania się na nie czy przewidzenia ich konsekwencji. Trzeba zatem zaakceptować, że mogą się pojawić różnego rodzaju zawirowania i… wiedzieć, co robić w takiej sytuacji.

Dlatego kluczowa kwestia to bieżące monitorowanie wyników strony dotyczącej liczby odwiedzin, widoczności witryny oraz jej pozycji. W efekcie można sprawnie zareagować na dziejące się zmiany i często uratować sytuację, zanim stanie się naprawdę dramatyczna.

Najważniejsze aktualizacje Google, które mają wpływ na SEO

Aktualizacji algorytmu Google, które wywołały spore zamieszanie na listach rankingowych, było już całkiem sporo. Zobacz, jaki miały wpływ na wyniki wyszukiwania.

Panda

Algorytm Google Panda jest odpowiedzialny za walkę ze spamem oraz nieuczciwymi praktykami pozycjonowania. Jest częścią głównego algorytmu od 2013 roku. Obecnie jest on aktualizowany przy każdej dużej aktualizacji, a Google nieustannie go rozwija.

Panda:

  • promuje serwisy, które zawierają wartościowe i unikalne treści,
  • „karze” strony zawierające zduplikowane treści na różnych podstronach w obrębie serwisu, naszpikowane słowami kluczowymi w sztuczny sposób, wprowadzające użytkownika w błąd i zawierające słabe i zbyt krótkie treści.

Pingwin

Pingwin jest kolejnym zwierzakiem wśród algorytmów Google. Działa od 2012 roku, a jego zadaniem jest obniżenie rankingu stron, które mają podejrzany profil linków. Chodzi więc o serwisy, w których:

  • nagle w krótkim czasie przybyło bardzo dużo linków z innych stron internetowych;
  • anchory linków zewnętrznych, czyli te hasła, które zostają podlinkowane, są wzbogacone o słowa w dopasowaniu ścisłym (a więc najczęściej nienaturalnej formie typu „opony Katowice tanio”);
  • zawierają odnośniki do stron niepowiązanych z jego tematyką.

Może to wskazywać na manipulację i działania spamerskie.

Koliber

Koliber jest jednym z algorytmów, które koncentrują się na poprawie zrozumienia intencji zapytania wpisanego przez użytkownika. Ten konkretny ma na celu poszerzenie kontekstu analizy hasła wpisanego w Google, tak aby zrozumieć „co autor miał na myśli”, wpisując np. „zamki Kraków”. Czy chodziło mu o historyczne budowle, czy o elementy wyposażenia drzwi? Koliber pozna odpowiedź!

Po jego wprowadzeniu zyskały serwisy, które zawierają frazy kluczowe z tzw. długiego ogona, a więc bardziej precyzyjne (np. „jak ugotować zupę z kalafiorem i ziemniakami„). Straciły te, które zamiast naturalnego języka wypychały treści po brzeg wypchane hasłami kluczowymi.

Rank Brain

RankBrain to algorytm wykorzystujący sztuczną inteligencję do odczytywania intencji użytkownika stojącej za zapytaniem. Ten system uczy się samodzielnie na podstawie działań userów – tak, aby jeszcze precyzyjniej „rozumieć” powiązania między słowami i frazami. Dzięki temu nawet serwisy, w których treściach nie ma dosłownie zastosowanego keywordu wpisanego w Google, mogą trafić na wysokie pozycje. Stanie się tak, jeżeli zawierają powiązane tematycznie informacje i są przyjazne użytkownikowi pod względem UX, czyli doświadczeń użytkownika.

BERT

BERT to kolejna aktualizacja związana z personalizacją prezentowanych wyników wyszukiwania, zwłaszcza na wspominane hasłą long-tail. Ten algorytm przetwarza naturalny język, tak aby możliwa była interpretacja zapytań pod kątem znaczeniowym. BERT działa również dla języka polskiego, a jego wdrożenie spowodowało niemałe ruchy w rankingu!

Mobile First Indexing i Mobile Friendly

Mobile Friendly oraz Mobile First Indexing to dwa algorytmy, które kładą nacisk na dopasowanie stron www do urządzeń mobilnych. Mniej więcej od 2018 roku serwisy, które są responsywne i dobrze wyświetlają się na każdym urządzeniu, są „nagradzane”. Natomiast te niedopasowane do wyświetlania na smartfonach i tabletach są zrzucane na niższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Aktualizacja algorytmu Google – maj 2022

Ostatnia główna aktualizacja algorytmu Google miała miejsce w maju 2022 roku, a jej wdrażanie zakończyło się w czerwcu. To kolejna paczka zmian, które spowodowały gwałtowne spadki oraz wzrosty na listach rankingowych. Co ciekawe, „spadły” przede wszystkim duże serwisy znanych marek. Dlaczego konkretnie? Trudno określić, ponieważ wyszukiwarka nie przekazała informacji o tym, co dokładnie zostało zaktualizowane i w jaki sposób. Jednak zalecenia w przypadku stron, które „spadły”, są nieustannie takie same: popracować nad jakością treści.

Warto przy tym pamiętać, że najnowsze Google Core Update już się zakończyło. A to oznacza, że kolejnych wahań wywołanych aktualizacją nie będzie… aż do czasu wprowadzenia kolejnych dużych zmian w algorytmach. Trzeba być więc na nie zawsze gotowym i trzymać rękę na pulsie.

Zadbaj o swoją stronę,

i uchroń się przed niespodziewanym spadkiem wyników.

Pomożemy!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen.

5
(1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024