Strategia SEO nie polega na wymyśleniu kilku mniej lub bardziej trafnych słów kluczowych i znalezieniu się przez chwilę na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google. To znacznie bardziej skomplikowane – zwłaszcza jeśli dotyczy SEO B2B. Jak do takiego zadania podchodzi nasza agencja marketingowa i dlaczego firmom opłaca się korzystać z naszych usług?
SEO nie jest sztuką dla sztuki. Dla nas to przede wszystkim środek do osiągnięcia celu, czyli zwiększenia sprzedaży (zysków) naszego klienta. Sukcesem nie jest więc – przysłowiowe już – TOP 3 w rankingu wyszukiwarki. Powód do świętowania jest dopiero wtedy, gdy z tego TOP 3 są konwersje, które daje się przeliczyć na realne pieniądze. Droga do tego nie jest ani łatwa, ani krótka. Obejmuje wiele różnych aspektów, wymaga analiz, specjalistycznych narzędzi, mniej lub bardziej zaawansowanych wdrożeń technicznych niezbędnych w SEO, zaplanowania i rozwijania contentu, bacznej obserwacji konkurencji oraz stałego monitorowania sytuacji i szybkiego reagowania na zmiany. Wszystko to zaczyna się od stworzenia… strategii SEO.
Strategia SEO B2B a SEO strategia B2C
Na początku warto wyraźnie zaznaczyć, że SEO B2B jest jednak czymś nieco innym niż SEO w branży B2C, choć końcowym celem zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku jest sprzedaż. Różnice w budowaniu strategii SEO i działaniu w tych dwóch sektorach wynikają przede wszystkim z różnych grup docelowych (ich potrzeb, intencji, zachowań, celów itd).
- W B2B targetem są firmy, profesjonaliści, menedżerowie, decydenci, którzy szukają i kupują inaczej niż robią to końcowi klienci indywidualni (B2C). Dla klienta B2B liczy się cel biznesowy, dla klienta B2C – cele i potrzeby typowo konsumenckie. B2B kupuje za więcej, ale decyduje dłużej (zwykle decyzja nie należy do jednej osoby, ale do grupy osób, a sam proces trwa miesiącami lub nawet latami!), za to często daje szansę na wielokrotne zakupy. B2C podejmuje decyzje szybko i jednoosobowo, ale kupuje za mniej, a zakupy często mają charakter jednorazowy.
- Różne są też intencje wyszukiwania i potrzeby informacyjne. Klient z branży B2B szuka najczęściej szczegółowych informacji dotyczących produktu lub usługi, a nawet case studies prezentujących zastosowania danej oferty. Klienci indywidualni skupiają się na ogólnych opisach, opiniach innych klientów, porównywaniu cen, szukaniu promocyjnych okazji zakupu.
- Z powyższego wynikają między innymi różnice w doborze fraz kluczowych w strategii SEO B2B i SEO B2C. W pierwszym przypadku często prowadzi się działania bazujące na technicznych czy specjalistycznych słowach kluczowych wyszukiwanych przez klientów biznesowych w danej branży, w drugim natomiast na frazach bardziej ogólnych, a niejednokrotnie nawet na określeniach potocznych.
- Planując i realizując działania SEO, tworzy się zupełnie innego rodzaju treści dla B2B niż dla B2C. Klienta biznesowego interesują eksperckie materiały o produkcie lub usłudze, klient indywidualny szuka natomiast raczej praktycznych poradników, recenzji, treści charakterystycznych dla mediów społecznościowych.
- Link building w strategii SEO B2B również różni się od tego w B2C. Zdobywanie linków zwrotnych w przypadku działań nastawionych na klientów biznesowych koncentruje się na serwisach, portalach, forach czy raportach branżowych, a nawet na publikacjach naukowych. W przypadku B2C linki pozyskuje się w innych miejscach, między innymi w popularnych portalach lifestylowych czy platformach contentowych.
To tylko kilka przykładowych różnic uwzględniających podstawowe aspekty działań SEO, ale niuansów decydujących o powodzeniu strategii SEO (w B2B lub B2C) jest znacznie więcej.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie strony samemu – czy ma to sens?
Firmy, które próbują zająć się tym samodzielnie zazwyczaj nie mają tyle doświadczenia (możliwości i czasu), aby uwzględnić wszystko, co ma znaczenie dla skuteczności działań SEO jako elementu strategii marketingowej firmy w B2B. Popełniają błędy, nie wykorzystują własnego potencjału i luk w tym zakresie pozostawianych przez konkurencję, nie rozumieją też zwykle, że SEO nie jest czymś, co można „zrobić raz i mieć z tym spokój”. To żywy, zmienny w czasie proces, na który non-stop wpływa wiele czynników zewnętrznych: działania konkurencyjnych firm, zmiany w algorytmach wyszukiwarek, a nawet bieżące wydarzenia na świecie. My, jako agencja specjalizująca się w strategiach SEO, bierzemy pod uwagę wszystko, dlatego działamy precyzyjnie i efektywnie.
Strategia SEO dla B2B – punkt po punkcie
Budowanie celnej strategii SEO B2B zaczynamy zawsze od dokładnego „rozpoznania terenu”. Wyniki takich obserwacji i analiz są podstawą do stworzenia indywidualnego planu działania dla klienta.
Poznajemy biznes klienta
Najpierw odbywamy serię spotkań i prowadzimy z klientem szczegółowe wywiady. Staramy się zrozumieć jego cele, poznajemy target, słabe i mocne punkty… Po „zbadaniu” klienta i jego branży, zapoznaniu się ze specyfiką rynku oraz przyjrzeniu się konkurencji określamy wstępne wyzwania SEO.
Analizujemy frazy kluczowe
W następnym kroku zaczynamy zaawansowaną analizę słów kluczowych, wykorzystując do tego specjalistyczne narzędzia. Wyodrębniamy frazy najistotniejsze dla danej branży i firmy oraz badamy ich potencjał (popularność wyszukiwania, konkurencyjność, intencja kryjąca się za danym zapytaniem).
Sprawdzamy również, jakie słowa wykorzystuje konkurencja i które z fraz być może pomija – taką lukę często można intratnie wykorzystać w strategii SEO. Wyszczególnione frazy grupujemy, przydzielając je do konkretnych celów i działań, a także rozplanowując „granie nimi” w czasie i na różnych etapach lejka zakupowego. Przykładowo niektóre słowa (zapytania) są charakterystyczne dla użytkowników dopiero wstępnie poszukujących produktu/usługi, inne natomiast wskazują na osoby już zdecydowane na zakup. SEO treści tworzone dla tych dwóch grup powinny być zatem różne, jeśli mają być skuteczne.
Przeczytaj także: Lejek sprzedażowy – co to jest i jak wpływa na wyniki? Odpowiedzi i przykłady
Przeprowadzamy audyt SEO
Jednocześnie przeprowadzamy szczegółowy audyt SEO domeny klienta. Jego efektem są kompleksowe rekomendacje w obszarze technicznym i treściowym, według których należy zoptymalizować podstrony w serwisie. Wszystko po to, aby były przyjazne dla użytkowników i wyszukiwarek, responsywne, szybko się ładowały, nie zawierały błędów oraz miały przejrzystą strukturę treści, wewnętrzne linkowanie i zoptymalizowany pod wybrane słowa kluczowe tekst.
Przeczytaj także: Audyt SEO – podstawa skutecznego pozycjonowania
Planujemy treści do serwisu
W kolejnym etapie tworzymy plan na atrakcyjne i przydatne dla odbiorcy oraz wartościowe „z punktu widzenia” wyszukiwarki treści. To moment na klastrowanie tematów i dobór formatów contentowych. Kluczowe są treści zamieszczane w serwisie – ich jakość, objętość i optymalizacja. Co ważne – trzeba mieć świadomość, że to nie słowa kluczowe sprzedają, ale strony docelowe, na których się znajdują. Dlatego ze szczególną starannością dbamy o to, aby niosły one ze sobą realną wartość dla użytkowników, pamiętając, że dobra strategia SEO, to taka, która na pierwszym miejscu stawia potrzeby odbiorców. Odpowiedź na te potrzeby, m.in. w obszarze edukacji i informacji, przekłada się na sprzedaż w sektorze B2B.
Projektujemy linkbuilding
Mając dobrej jakości, wartościowe i dobrze zoptymalizowane treści, możemy „odpalić” działania linkbuildingowe, które zmierzają do pozyskiwania tak zwanych linków zwrotnych (odnośniki do materiałów na stronie klienta znajdujące się na popularnych i wysoko ocenianych przez wyszukiwarki serwisach). To dość trudne zadanie wymagające elastycznego podejścia – czasami redagowania „gościnnych postów”, współpracy z mediami, artykułów sponsorowanych, negocjowania wymiany linków… Strategia link building to ważna i rozbudowana część strategii SEO w B2B.
Mierzymy i optymalizujemy efekty SEO
Na koniec planujemy zasady monitorowania realizowanych działań i ich efektów oraz harmonogram ich stałej optymalizacji. Na pierwsze rezultaty czeka się niekiedy kilka miesięcy, a po ich osiągnięciu nie można spocząć na laurach. Trzeba pracować nad ich utrzymaniem i trzymać rękę na pulsie, aby cały czas przynosiły klientowi konkretne, policzalne korzyści. Przypominamy, że w SEO nic nie jest dane raz na zawsze. Konkurencja nie śpi, a wyszukiwarki lubią zaskakiwać zmianami. Konieczne jest zatem regularne śledzenie kluczowych wskaźników efektywności i bieżąca optymalizacja strategii SEO w oparciu o te dane.
***
Doskonale rozumiemy, że w SEO nie interesuje Cię nic więcej niż sprzedażowe efekty. Jeśli szukasz specjalistów od pozycjonowania z takim podejściem, to jesteś w dobrym miejscu. Skontaktuj się z nami – porozmawiajmy, jak SEO może pomnożyć sprzedaż w Twoim przypadku.