Pozycjonowanie strony internetowej to inwestycja, która może przynieść wymierne efekty w postaci wzrostu sprzedaży i zwiększenia widoczności w wynikach wyszukiwania. Wydatki na dobrze przeprowadzone działania SEO to, w długofalowej perspektywie, inwestycja z wysokim zwrotem. Ale ile kosztuje pozycjonowanie i od czego zależy koszt pozycjonowania strony? Ten przewodnik rozwieje Twoje wątpliwości – bez względu na to, czy interesuje Cię pozycjonowanie lokalne, czy pozycjonowanie sklepu internetowego.
Czy pozycjonowanie strony to wydatek, czy inwestycja?
Efektem dobrze prowadzonego pozycjonowania strony WWW są wysokie pozycje serwisu w darmowych (organicznych) wynikach wyszukiwania. Określenie „darmowe” oznacza, że nie ponosisz żadnych wydatków na rzecz Google’a z racji obecności w wyszukiwarce, tak jak ma to miejsce w przypadku Google Ads.
Obecność w wyszukiwarce to jednak dopiero początek zmagań o pozyskanie klientów. Koszty pozycjonowania strony internetowej wiążą się z działaniami, dzięki którym Twoja strona może wyświetlać na topowych miejscach wyników wyszukiwania na wiele fraz kluczowych związanych z Twoją ofertą. A w związku z tym, że na tym samym zależy wielu firmom z branży, w której się specjalizujesz, osiągnięcie zamierzonego celu wymaga niemałej wiedzy, umiejętności, pracy z zaawansowanymi narzędziami i…czasu.
Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na samodzielne pozycjonowanie swojej strony firmowej. Istotnie, na początku działalności to rozwiązanie może przynieść pewne efekty, jednak z czasem – gdy Twoja firma się rozwija, a oferta rozrasta – staje się nie tylko niewystarczające, ale wręcz niebezpieczne. Brak specjalistycznej wiedzy i doświadczenia może doprowadzić do całkowitego zrujnowania wypracowanych wcześniej rezultatów.
Koszt pozycjonowania strony internetowej przestaje być wydatkiem, jeśli przynosi realne i wymierne zyski. A tak się dzieje, jeżeli jest częścią przemyślanej strategii marketingowej. Jeśli zatem chcesz optymalnie wykorzystać budżet na marketing online – tak, żeby nie „przepalać” środków, tylko je pomnażać – zastanów się, czy nie nadszedł moment, by rozpocząć współpracę ze specjalistami, którzy rozumieją, że wzrost ruchu na stronie to tylko środek do prawdziwego celu, jakim jest zwiększanie sprzedaży.
Podsumowując: koszt usługi pozycjonowania może stać się bardzo korzystną inwestycją po warunkiem, że:
- są prowadzone strategicznie, w oparciu o dane m.in. z audytu SEO, analizy słów kluczowych i analizy konkurencji,
- są one prowadzone bardzo świadomie z konkretnie wytyczonymi celami,
- są prowadzone z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, dających pełny wgląd w szereg ważnych parametrów strony.
I chociaż na zwrot kosztów SEO trzeba poczekać – pierwsze efekty pozycjonowania pojawiają się średnio od 3 do 6 miesięcy od startu działań, w zależności od specyfiki konkretnego projektu – warto być cierpliwym. Raz wypracowane rezultaty utrzymują się przez długi czas, pozwalając na pozyskiwanie nowych klientów coraz niższym kosztem.
Cena pozycjonowania strony – ile i kiedy zapłacisz?
Odrobinę teorii mamy już za sobą, ale zapewne nadal zastanawiasz się, ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? No cóż. Trudno jest „na sucho”, czyli bez konkretnych informacji o specyfice Twojej działalności, wskazać, jaka będzie cena pozycjonowania strony.
Koszt pozycjonowania serwisu zależy od wielu czynników, takich jak zakres i intensywność działań SEO, konkurencja w branży, wielkość firmy i jej lokalizacja, struktura serwisu itp. Z tego powodu ceny usług mogą się różnić między sobą, np.:
- cennik SEO dla małych firm lokalnych często zaczyna się od kilkuset złotych miesięcznie,
- z kolei pozycjonowanie dla dużych serwisów o ogólnopolskim/międzynarodowym zasięgu lub działających w silnie konkurencyjnych branżach może generować miesięczne koszty sięgające kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Powyższy przykład to estymacja, ale pewne jest jednak, że koszty działań SEO nie są stałe, a z biegiem czasu mogą ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu. Z tego powodu koszt pozycjonowania strony powinien być każdorazowo ustalany indywidualnie, z uwzględnieniem celów biznesowych oraz specyfiki danej firmy i witryny.
Klaudia Góral: Jeżeli zgłaszasz się do agencji SEO, prezentującej Ci na starcie cennik pozycjonowania stron internetowych, w którym do wyboru jest kilka pakietów, to… zazwyczaj nie wróży nic dobrego. Wyobraź sobie, że szukasz firmy zajmującej się szyciem ekskluzywnych garniturów na zamówienie. Czy byłbyś gotów kupić garnitur, na który nikt nie zdjął z Ciebie miary, kierując się wyłącznie kryterium ceny…? No właśnie.
Podobnie jest z SEO. Każdy projekt jest inny. Inaczej będzie przebiegać np. praca nad wypozycjonowaniem firmy w bardzo konkurencyjnej branży, która nie ma jeszcze strony internetowej. Inaczej zaś takiej, która ma całkiem dobrą stronę WWW i działa w dość spokojnej niszy biznesowej. Zanim zostanie określona cena pozycjonowania, potrzebne jest zapoznanie się z projektem, ale także, co ważniejsze, z oczekiwaniami klienta.
Koszt pozycjonowania strony na start – usługi jednorazowe
Rozpoczęcie działań z zakresu pozycjonowania stron wiąże się zwykle z jednorazową inwestycją w analizę serwisu i planowaniem kolejnych kroków. To bardzo ważny etap, który pozwala zoptymalizować późniejsze inwestycje i uniknąć tych zbędnych. Koszt wykonania wstępnych działań tego typu dla niewielkiego serwisu to ok. 3 tys. zł. Audyt nie jest oczywiście potrzebny, jeśli działania pozycjonerskie mają dotyczyć nowej strony, stawianej ze wsparciem specjalisty SEO.
Istniejąca strona internetowa – audyt SEO
Dla działających serwisów internetowych pierwszym krokiem jest audyt SEO. To kompleksowa analiza strony, która pozwala zidentyfikować bariery techniczne, błędy optymalizacyjne oraz wskazać potencjał do poprawy widoczności na wybrane słowa kluczowe w wyszukiwarce Google (i nie tylko). Audyt stanowi podstawę do stworzenia strategii SEO, która pozwala maksymalnie wykorzystać budżet marketingowy.
- Koszt audytu SEO w przypadku niewielkiej strony internetowej to zazwyczaj ok. 3 000 – 4 000 zł.
- W przypadku bardziej rozbudowanych serwisów lub sklepów internetowych cena może być wyższa i zaczynać się od 5 000 – 8 000 zł.
Budowa nowej strony – konsulting SEO
Jeśli planujesz nową stronę internetową lub sklep internetowy, warto skorzystać z konsultingu SEO już na etapie projektowania makiety. Dzięki temu możliwe jest zaprojektowanie witryny zgodnie z aktualnymi standardami SEO i UX, co znacznie ułatwi jej osiągnięcie wysokich pozycji w Google po jej uruchomieniu.
- Koszt konsultingu SEO dla nowej strony internetowej zaczyna się od około 5 000 – 7 000 zł.
- W przypadku projektów e-commerce lub serwisów o większej skali, koszt może być wyższy – wszystko zależy od specyfiki i zakresu prac – od 6 500 – 8 000 zł.
Stałe koszty pozycjonowania strony internetowej – abonament SEO
Na kolejnym etapie w grę wchodzi najczęściej abonament, w ramach którego dedykowany specjalista realizuje ustalone, stałe działania projektowe. Obejmują one m.in.:
- dostosowywanie strony do zmieniających się algorytmów Google’a,
- monitoring poziomu konwersji strony i poszukiwanie sposobów jego zwiększenia,
- optymalizacja techniczna strony – czuwanie nad poprawnością kodu strony i reagowanie na wszelkie nieprawidłowości,
- pozyskiwanie zdobywanie wartościowych linków oraz publikacje artykułów sponsorowanych,
- tworzenie wysokiej jakości treści w ramach content marketingu,
- zwiększanie widoczności strony internetowej,
- konsulting z klientem i wiele, wiele innych.
No więc, ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej w ramach cyklicznych działań? Przykładowo:
- Za pozycjonowanie lokalne realizowane w podstawowym wymiarze dla serwisu składającego się z kilkunastu podstron zapłacimy około 3 000 -6 000 zł miesięcznie.
- Koszt pozycjonowania rozbudowanej witryny dla biznesu działającego na rynku krajowym i międzynarodowym może sięgać od 6 000 zł do ponad 10 000 zł w skali miesiąca.
Powtórzmy jednak. Ostateczna wycena jest zależna od wielu różnych czynników, które przed zawarciem umowy z agencją SEO powinny zostać dokładnie sprecyzowane. Zanim zdecydujesz się sformalizować współpracę, musisz być pewien, że wiesz, za co płacisz.
Chcesz dowiedzieć się, ile kosztuje pozycjonowanie Twojej strony? Skontaktuj się z nami – przygotujemy indywidualną wycenę pozycjonowania i dobierzemy rozwiązania do Twoich celów biznesowych.
Kiedy rosną lub maleją koszty pozycjonowania?
W tym kontekście często pojawia się pytanie o to, czy koszty pozycjonowania są stałe. Istnieją sytuacje, w których mogą one ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu (oczywiście wszystko dzieje się w porozumieniu z klientem).
Wyższe koszty pozycjonowania strony internetowej mogą się pojawić np. wówczas, gdy:
- Twoja firma znacząco rozwinie ofertę, co będzie wymagało rozbudowania strony – takie działania koniecznie warto z wyprzedzeniem uzgodnić z agencją SEO, aby móc je dobrze zaplanować pod kątem marketingowym,
- strona zacznie pojawiać się coraz wyżej w rankingu na frazy o bardzo dużej popularności – wówczas, aby wykorzystać ten potencjał w grze ze znacznie silniejszymi konkurentami, trzeba zintensyfikować działania,
- pojawią się nowe, nieszablonowe rozwiązania, które mogą wzmocnić potencjał sprzedażowy Twojej firmy – od dobrej agencji możesz oczekiwać takich propozycji. To, czy z nich skorzystasz, zależy oczywiście od Ciebie.
A kiedy koszty mogą się obniżyć? Na przykład, gdy pojawi się przejściowa potrzeba zredukowania środków na marketing – odbywa się to jednak bez ryzyka utraty już wypracowanych wyników. Z taką sytuacją mierzyło się wielu naszych klientów w związku z pandemią.
Cena pozycjonowania strony – od czego jest uzależniona?
Jak wspomnieliśmy wyżej, to ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony WWW uzależnione jest od wielu czynników. Warto jednak wiedzieć, co konkretnie wpływa na cennik pozycjonowania stron internetowych. Oto te najważniejsze.
Konkurencyjność branży/produktu a cena pozycjonowania strony
Tę kwestię wyjaśniliśmy nieco powyżej. Ale warto dopowiedzieć, dlaczego to takie ważne. Odpowiedź jest dość prosta. Tak jak w sporcie, łatwiej jest wygrać wyścig, jeśli o podium konkuruje 4-5 innych zawodników, niż wówczas gdy jest ich kilkudziesięciu. W obu przypadkach jest to możliwe, ale kiedy „czujesz na plecach oddech” dużej konkurencji, musisz włożyć więcej wysiłku w to, aby zwyciężyć.
W świecie SEO jest podobnie. W konkurencyjnej branży trudniej osiągnąć wysokie pozycje w Google. Dla ogólnych, popularnych fraz kluczowych (np. „sklep internetowy”, „buty damskie”) trzeba przeznaczyć więcej czasu, pracy i budżetu.
Co w sytuacji, gdy konkurentów jest dużo? Wówczas trzeba dobrze przemyśleć strategię SEO. Należy zastanowić się, czy bardziej opłaca się „bić” o wysoką pozycję na kilka trudnych fraz, czy lepiej poszukać innej drogi. To temat, który warto omówić z ekspertami.
Poziom działań konkurencji
Ważne jest nie tylko to, ilu jest pretendentów do wysokich miejsc w Google w Twojej branży. Równie mocno liczy się jakość i intensywność działań SEO podejmowanych przez konkurencję. Im są one bardziej zaawansowane i rozbudowane, tym trudniej będzie Ci uzyskać pozycję lidera. Będzie to wymagało wielu roboczogodzin pracy.
To kolejny przypadek, w którym wraz z ekspertami agencji SEO trzeba dokładnie przeanalizować kierunek działań i ich opłacalność. Czasami, zamiast porywać się z motyką na słońce, lepiej wybrać alternatywne rozwiązanie, które ostatecznie przyniesie więcej korzyści.
Liczba godzin przeznaczonych na realizację projektu a cena pozycjonowania strony
Pozycjonowanie strony internetowej to zadanie, które obejmuje wykonanie bardzo wielu czynności – zarówno od strony technicznej, jak i kreatywnej. Dlatego zazwyczaj na efekty SEO pracuje zespół wielu specjalistów, w tym:
- pozycjonerzy, którzy przeprowadzają audyt oraz planują poszczególne działania,
- copywriterzy przygotowujący treści na stronę WWW, a także na blog firmowy oraz do publikacji zewnętrznych,
- konsultanci, którzy są w stałym kontakcie z klientem, aby aktualizować informacje o postępach i odbierać feedback,
- eksperci od tworzenia stron internetowych – gdy serwis na potrzeby pozycjonowania i szeroko pojętej sprzedaży wymaga przebudowy.
Liczba godzin ich pracy oraz wysiłek włożony we wdrożenie strategii SEO bezpośrednio przekłada się na to ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej.
Liczba artykułów publikowanych on-site i off-site a koszt pozycjonowania stron internetowych
Na koszt pozycjonowania wpływa także ilość treści przygotowywanych z myślą o podniesieniu pozycji strony firmy w Google. Opracowane z wykorzystaniem odpowiednich słów kluczowych rozbudowują całościową pulę fraz, na jaką widoczna jest strona w wynikach wyszukiwania.
Warto jednak pamiętać, że wcale nie chodzi tutaj wyłącznie o nasycenie tekstów keywordami. Dziś treści na blog muszą być również merytoryczne i angażujące sprzedażowo. Dopiero wówczas pozwalają osiągnąć zamierzony cel.
Takich artykułów – zwłaszcza na początku – zazwyczaj jest potrzebnych dość sporo. Poza tekstami na stronę www są potrzebne:
- merytoryczne treści na blog firmowy, które są skierowane do potencjalnych klientów na różnych etapach gotowości do zakupu; muszą zachowywać „ekspercki” poziom i mieć odpowiednią długość,
- artykuły zewnętrzne – są niezbędne dla pozyskiwania wartościowych linków prowadzących do pozycjonowanej strony, a także dla celów wizerunkowych. Aby rzeczywiście wpłynęły na osiągane wyniki, muszą trafiać na dobrej jakości portale. To wiąże się jednak z dodatkowym kosztem.
Im takich treści jest więcej, tym wyższy ostateczny koszt pozycjonowania, ale też – lepsze jego efekty.
Cennik pozycjonowania a zastosowane narzędzia analityczne
Standardowe narzędzia analityczne, takie jak np. Google Analytics czy Google Search Console są bezpłatne. Jednak ich zastosowanie może być niewystarczające, aby przygotować i zrealizować skuteczną strategię pod kątem SEO.
Dlatego agencje marketingowe, w tym ECHO, korzystają z płatnych rozwiązań. Do dyspozycji mamy szereg zaawansowanych rozwiązań, dzięki którym możemy gruntowanie przeanalizować nie tylko Twój serwis, ale i strony konkurentów pod kątem wielu zróżnicowanych parametrów, m.in. występujących w obrębie strony błędów, pór dnia, w której serwis jest najczęściej odwiedzany, fraz, które generują największy ruch, ale także tych, które są istotne, jednak wymagają wzmocnienia itp. To oczywiście przekłada się na koszty, ale również – ponownie – na rezultaty.
Cena pozycjonowania stron Google a wielkość strony internetowej
Im bardziej rozbudowana struktura pozycjonowanej strony www, tym wyższy ostateczny koszt SEO. Dlaczego? Ponieważ praca nad dużymi serwisami wymaga znacznie większego zaangażowania w ich optymalizację techniczno-treściową.
Dlaczego warto unikać zbyt taniego pozycjonowania stron?
Tanie pozycjonowanie stron może kusić – zwłaszcza na początku działalności i chęci osiągnięcia szybkiej realizacji celów biznesowych. Jednak zbyt niski budżet oznacza zazwyczaj brak profesjonalnych analiz, skróty w działaniach i ryzyko zastosowania metod, które mogą zaszkodzić jakości strony internetowej. Pamiętaj, że skuteczność pozycjonowania jest proporcjonalna do zaangażowanych zasobów.
Podsumowując – czy warto inwestować w SEO?
Tak. Niezależnie od tego czy zależy ci na pozycjonowaniu sklepu internetowego, czy serwisu – SEO to długofalowa strategia marketingowa, której celem jest zwiększenie widoczności, pozyskiwanie potencjalnych klientów i realizacja celów biznesowych. Choć koszt pozycjonowania strony może być znaczny, dobrze zaplanowane działania przynoszą długoterminowe efekty.
FAQ – najczęściej zadawane pytania dotyczące kosztu pozycjonowania stron internetowych
Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?
Od 3 000 zł za audyt SEO w przypadku istniejących serwisów / od 5 000 zł w przypadku konsultingu SEO dla nowopowstających serwisów + od 3 000 zł do nawet 10 000 zł+ miesięcznie za działania abonamentowe. Cena zależy od takich czynników jak konkurencyjność branży, wielkość firmy i jej lokalizacja, struktura i typ serwisu, cele biznesowe itp.
Czy pozycjonowanie sklepu internetowego kosztuje więcej?
Z reguły tak – wynika to głównie z większej liczby podstron i produktów, które wymagają optymalizacji. Dodatkowo, sklepy często działają w bardzo konkurencyjnych branżach, co zwiększa zakres i intensywność działań SEO.
Czy tanie pozycjonowanie stron ma sens?
Tanie pozycjonowanie bywa ryzykowne. Niska cena może oznaczać niską jakość działań – a to grozi spadkiem pozycji lub karą od Google.
Po jakim czasie widać efekty pozycjonowania?
Średnio po 3–6 miesiącach, zależnie od intensywności działań SEO i konkurencyjności branży.
Chcesz skutecznie pozycjonować swoją stronę
i potrzebujesz wsparcia?
Przekonaj się, jak wygląda to w ECHO!
Sprawdź nas i przekonaj się, jakie efekty może przynieść udana współpraca z agencją