SEO
Efekty pozycjonowania, pozycjonowanie stron

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Cezary Ciechanowski, Anna Kołodziejczyk
10 minut

Pozycjonowanie stron WWW to podstawa marketingu internetowego – bez względu na to, w jakiej branży operujesz. Wydatki na dobrze przeprowadzone działania SEO to, w długofalowej perspektywie, inwestycja z wysokim zwrotem. Z jakimi wydatkami się wiążą? Ile kosztuje pozycjonowanie strony? Wyjaśniamy.

Pozycjonowanie strony internetowej

Czy pozycjonowanie stron musi być kosztem?

Efektem dobrze prowadzonego pozycjonowania strony WWW są wysokie pozycje serwisu w darmowych wynikach wyszukiwania. Określenie „darmowe” oznacza, że nie ponosisz żadnych wydatków na rzecz Google’a z racji obecności w wyszukiwarce, tak jak ma to miejsce w przypadku Google Ads.

Obecność w wyszukiwarce to jednak dopiero początek zmagań o pozyskanie klientów. Koszty pozycjonowania wiążą się z działaniami, dzięki którym Twoja strona może wyświetlać na topowych miejscach wyników wyszukiwania na wiele fraz kluczowych związanych z Twoją ofertą. A w związku z tym, że na tym samym zależy wielu firmom z branży, w której się specjalizujesz, osiągnięcie zamierzonego celu wymaga niemałej wiedzy, umiejętności, pracy z zaawansowanymi narzędziami i…czasu.

Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na samodzielne pozycjonowanie swojej strony firmowej. Istotnie, na początku działalności to rozwiązanie może przynieść pewne efekty,  jednak z czasem – gdy Twoja firma się rozwija, a oferta rozrasta – staje się nie tylko niewystarczające, ale wręcz niebezpieczne. Brak specjalistycznej wiedzy i doświadczenia może doprowadzić do całkowitego zrujnowania wypracowanych wcześniej rezultatów.

Koszt pozycjonowania strony przestaje być wydatkiem, jeśli przynosi realne i wymierne zyski. A tak się dzieje, jeżeli jest częścią przemyślanej strategii marketingowej. Jeśli zatem chcesz optymalnie wykorzystać budżet na marketing online – tak, żeby nie „przepalać” środków, tylko je pomnażać – zastanów się, czy nie nadszedł moment, by rozpocząć współpracę ze specjalistami, którzy rozumieją, że wzrost ruchu na stronie to tylko środek do prawdziwego celu, jakim jest zwiększanie sprzedaży.

Podsumowując: koszt działań SEO może stać się bardzo korzystną inwestycją po warunkiem, że:

  • są one prowadzone bardzo świadomie i stanowią one część większej strategii marketingowej z konkretnie wytyczonymi celami,
  • są prowadzone z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, dających pełny wgląd w szereg ważnych parametrów strony.

I chociaż na zwrot kosztów pozycjonowania trzeba poczekać – pierwsze efekty pojawiają się średnio w 3-6 miesięcy od startu działań, w zależności od specyfiki konkretnego projektu – warto być cierpliwym. Raz wypracowane rezultaty utrzymują się przez długi czas, pozwalając na pozyskiwanie nowych klientów coraz niższym kosztem.

Cena pozycjonowania strony – od czego jest uzależniona?

Odrobinę teorii mamy za sobą, ale zapewne nadal zastanawiasz się, ile kosztuje SEO? No cóż. Trudno jest „na sucho”, czyli bez konkretnych informacji o specyfice Twojej działalności, wskazać, jaki będzie koszt pozycjonowania strony.

Jeżeli zgłaszasz się do agencji SEO, prezentującej Ci na starcie cennik pozycjonowania, w którym do wyboru jest kilka pakietów, to… zazwyczaj nie wróży nic dobrego. Wyobraź sobie, że szukasz firmy zajmującej się szyciem ekskluzywnych garniturów na zamówienie. Czy byłbyś gotów kupić garnitur, na który nikt nie zdjął z Ciebie miary, kierując się wyłącznie kryterium ceny…? No właśnie.

Podobnie jest z SEO. Każdy projekt jest inny. Inaczej będzie przebiegać np. praca nad wypozycjonowaniem firmy w bardzo konkurencyjnej branży, która nie ma jeszcze strony internetowej. Inaczej zaś takiej, która ma całkiem dobrą stronę WWW i działa w dość spokojnej niszy biznesowej. Zanim zostanie określona cena pozycjonowania, potrzebne jest zapoznanie się z projektem, ale także, co ważniejsze, z oczekiwaniami klienta.

Koszt pozycjonowania strony

Działania SEO to wieloetapowy proces obejmujący prace o zróżnicowanym charakterze. To pociąga za sobą konieczność zaangażowania w nie zespołu specjalistów. Im bardziej skomplikowany i rozbudowany projekt, tym wyższa ostateczna cena pozycjonowania strony.

Warto jednak wiedzieć, jakie czynniki konkretnie wpływają na cenę pozycjonowania Google. Oto te najważniejsze.

Konkurencyjność branży/produktu a cena pozycjonowania strony

Tę kwestię wyjaśniliśmy nieco powyżej. Ale warto dopowiedzieć, dlaczego to takie ważne. Odpowiedź jest dość prosta. Tak jak w sporcie, łatwiej jest wygrać wyścig, jeśli o podium konkuruje 4-5 innych zawodników, niż wówczas gdy jest ich kilkudziesięciu. W obu przypadkach jest to możliwe, ale kiedy „czujesz na plecach oddech” dużej konkurencji, musisz włożyć więcej wysiłku w to, aby zwyciężyć.

W świecie SEO jest podobnie. Jeżeli wiele firm podejmuje próbę dotarcia na szczyt wyników na często poszukiwane frazy, ot takie jak np. „obuwie damskie”, osiągniecie sukcesu wymaga:

  • więcej czasu,
  • większego nakładu pracy
  • większych kosztów pozycjonowania strony.

Co w sytuacji, gdy konkurentów jest dużo? Wówczas trzeba dobrze przemyśleć strategię SEO. Należy zastanowić się, czy bardziej opłaca się „bić” o wysoką pozycję na kilka trudnych fraz, czy lepiej poszukać innej drogi. To temat, który warto omówić z ekspertami.

Poziom działań konkurencji

Ważne jest nie tylko to, ilu jest pretendentów do wysokich miejsc w Google w Twojej branży. Równie mocno liczy się jakość działań podejmowanych przez konkurencję. Im są one bardziej zaawansowane i rozbudowane, tym trudniej będzie Ci uzyskać pozycję lidera. Będzie to wymagało wielu roboczogodzin pracy.

To kolejny przypadek, w którym wraz z ekspertami agencji SEO trzeba dokładnie przeanalizować kierunek działań i ich opłacalność. Czasami, zamiast porywać się z motyką na słońce, lepiej wybrać alternatywne rozwiązanie, które ostatecznie przyniesie więcej korzyści.

Liczba godzin przeznaczonych na realizację projektu a cena pozycjonowania strony

Pozycjonowanie strony internetowej to zadanie, które obejmuje wykonanie bardzo wielu czynności – zarówno od strony technicznej, jak i kreatywnej. Dlatego zazwyczaj na efekty SEO pracuje zespół wielu specjalistów, w tym:

  • pozycjonerzy, którzy przeprowadzają audyt oraz planują poszczególne działania,
  • copywriterzy przygotowujący treści na stronę WWW, a także na blog firmowy oraz do publikacji zewnętrznych,
  • konsultanci, którzy są w stałym kontakcie z klientem, aby aktualizować informacje o postępach i odbierać feedback,
  • eksperci od tworzenia stron internetowych – gdy serwis na potrzeby pozycjonowania i szeroko pojętej sprzedaży wymaga przebudowy.

Liczba godzin ich pracy oraz wysiłek włożony we wdrożenie strategii SEO bezpośrednio przekłada się na cenę pozycjonowania Google.

Liczba artykułów publikowanych on-site i off-site a koszt pozycjonowania

Na koszt pozycjonowania wpływa także ilość treści przygotowywanych z myślą o podniesieniu pozycji strony firmy w Google. Opracowane z wykorzystaniem odpowiednich słów kluczowych rozbudowują całościową pulę fraz, na jaką widoczna jest strona.

Warto jednak pamiętać, że wcale nie chodzi tutaj wyłącznie o nasycenie tekstów keywordami. Dziś treści SEO muszą być również merytoryczne i angażujące sprzedażowo. Dopiero wówczas pozwalają osiągnąć zamierzony cel.

Takich artykułów – zwłaszcza na początku – zazwyczaj jest potrzebnych dość sporo. Poza tekstami na stronę www są potrzebne:

  • merytoryczne treści na blog firmowy, które są skierowane do potencjalnych klientów na różnych etapach gotowości do zakupu; muszą zachowywać „ekspercki” poziom i mieć odpowiednią długość,
  • artykuły zewnętrzne – są niezbędne dla pozyskiwania wartościowych linków prowadzących do pozycjonowanej strony, a także dla celów wizerunkowych. Aby rzeczywiście wpłynęły na osiągane wyniki, muszą trafiać na dobrej jakości portale. To wiąże się jednak z dodatkowym kosztem.

Im takich treści jest więcej, tym wyższy ostateczny koszt pozycjonowania, ale też – lepsze jego efekty.

Cennik pozycjonowania a zastosowane narzędzia analityczne

Standardowe narzędzia analityczne, takie jak np. Google Analytics czy Google Search Console są bezpłatne. Jednak ich zastosowanie może być niewystarczające, aby przygotować i zrealizować skuteczną strategię SEO.

Dlatego agencje marketingowe, w tym ECHO, korzystają z płatnych rozwiązań. Do dyspozycji mamy szereg zaawansowanych rozwiązań, dzięki którym możemy gruntowanie przeanalizować nie tylko Twój serwis, ale i strony konkurentów pod kątem wielu zróżnicowanych parametrów, m.in. występujących w obrębie strony błędów, pór dnia, w której serwis jest najczęściej odwiedzany, fraz, które generują największy ruch, ale także tych, które są istotne, jednak wymagają wzmocnienia itp. To oczywiście przekłada się na koszty, ale również – ponownie – na rezultaty.

Cena pozycjonowania stron Google a wielkość strony internetowej

Im bardziej rozbudowana struktura pozycjonowanej strony www, tym wyższy ostateczny koszt SEO. Dlaczego? Ponieważ praca nad dużymi serwisami wymaga znacznie większego zaangażowania w ich optymalizację techniczno-treściową.

Cena pozycjonowania stron internetowych – jak wydatki rozkładają się w czasie trwania prac pozycjonerskich?

Jak pokazuje powyższa analiza, trudno jest bardzo jednoznacznie określić, ile trzeba wydać na pozycjonowanie. Pewne jest jednak, że koszty działań SEO nie są stałe, a z biegiem czasu mogą ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu. A jak się prezentują?

Cena pozycjonowania strony na start

W pierwszej kolejności wydatki są związane z wykonaniem audytu SEO i ustaleniem strategii działania. To bardzo ważny etap, który pozwala zoptymalizować późniejsze inwestycje i uniknąć tych zbędnych. Koszt wykonania wstępnych działań tego typu dla niewielkiego serwisu to ok. 3 tys. zł. Audyt nie jest oczywiście potrzebny, jeśli działania pozycjonerskie mają dotyczyć nowej strony, stawianej ze wsparciem specjalisty SEO.

Kolejne wydatki są uzależnione od tego, jakie cele biznesowe ma realizować pozycjonowanie, a co za tym idzie – na jaką skalę będą prowadzone prace. Przykładowo, jeśli okaże się, że jest konieczne zbudowanie nowej strony internetowej, koszty początkowe mogą wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jednak taka inwestycja pozwoli czerpać realne zyski z działań marketingowych – w końcu dobra strona WWW to fundament promocji w świecie online. Budując ją od podstaw, można uwzględnić zarówno wymogi SEO, jak i UX Design, a dzięki temu – stworzyć potężne narzędzie sprzedażowe!

Dalsze koszty pozycjonowania strony

Na kolejnym etapie w grę wchodzi najczęściej abonament, w ramach którego dedykowany specjalista realizuje ustalone, stałe działania projektowe. Obejmują one m.in.: dostosowywanie strony do zmieniających się algorytmów Google’a, monitoring poziomu konwersji strony i poszukiwanie sposobów jego zwiększenia, czuwanie nad poprawnością kodu strony i reagowanie na wszelkie nieprawidłowości, pozyskiwanie wartościowych linków oraz wysokiej jakości treści, konsulting z klientem i wiele, wiele innych. Na cenę pozycjonowania wpływ ma zakres działań tego typu, ale także ich charakter.

I tak, przykładowo, za pozycjonowanie lokalne realizowane w podstawowym wymiarze dla serwisu składającego się z kilkunastu podstron zapłacimy około 5,5-6,6 tys. zł miesięcznie. Koszt pozycjonowania rozbudowanej witryny dla biznesu działającego na rynku krajowym i międzynarodowym może sięgać ponad 10 tys. zł w skali miesiąca. Powtórzmy jednak. Ostateczna wycena jest zależna od wielu różnych czynników, które przed zawarciem umowy z agencją powinny zostać dokładnie sprecyzowane. Zanim zdecydujesz się sformalizować współpracę, musisz być pewien, że wiesz, za co płacisz. 

W tym kontekście często pojawia się pytanie o to, czy koszty pozycjonowania są stałe. Istnieją sytuacje, w których mogą one ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu (oczywiście wszystko dzieje się w porozumieniu z klientem)

Wyższe koszty pozycjonowania mogą się pojawić np. wówczas, gdy:

  • Twoja firma znacząco rozwinie ofertę, co będzie wymagało rozbudowania strony – takie działania koniecznie warto z wyprzedzeniem uzgodnić z agencją SEO, aby móc je dobrze zaplanować pod kątem marketingowym,
  • strona zacznie pojawiać się coraz wyżej w rankingu na frazy o bardzo dużej popularności – wówczas, aby wykorzystać ten potencjał w grze ze znacznie silniejszymi konkurentami, trzeba zintensyfikować działania,
  • pojawią się nowe, nieszablonowe rozwiązania, które mogą wzmocnić potencjał sprzedażowy Twojej firmy – od dobrej agencji możesz oczekiwać takich propozycji. To, czy z nich skorzystasz, zależy oczywiście od Ciebie.

A kiedy koszty mogą się obniżyć? Na przykład, gdy pojawi się przejściowa potrzeba zredukowania środków na marketing – odbywa się to jednak bez ryzyka utraty już wypracowanych wyników. Z taką sytuacją mierzyło się wielu naszych klientów w związku z pandemią.

Cena pozycjonowania strony a kampanie Ads – jak podzielić budżet na marketing internetowy?

Działania SEO nie są jedynym elementem marketingu online. Jest jeszcze płatna reklama Google Ads. Można powiedzieć, że są one dwiema stronami tego samego medalu. Najczęściej firmy korzystają z obydwu rozwiązań jednocześnie. A jak podzielić pomiędzy nie „budżetowy tort”? Tu ponownie najlepsza odpowiedź to: „to zależy”.

  • Jeżeli chcesz bardzo szybko, ale tymczasowo zwiększyć sprzedaż – np. w szczycie sezonu, większy nacisk połóż na Ads, a resztę budżetu przeznacz na SEO.
  • Jeśli zależy Ci przede wszystkim na długofalowych efektach i wysokim zwrocie z inwestycji, więcej sił oraz środków zainwestuj w pozycjonowanie.

Rozłożenie akcentów pomiędzy SEO a Ads może się oczywiście zmieniać. Warto jednak inwestować w obie te strategie – tak, aby maksymalnie zwiększyć szanse na dotarcie do klientów i pozyskiwać więcej zapytań ofertowych: tu i teraz oraz w przyszłości.

Chcesz skutecznie pozycjonować swoją stronę
i potrzebujesz wsparcia?
Przekonaj się, jak wygląda to w ECHO!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 3.7 / 5. Liczba głosów: 3

Brak ocen.

3.7
(3)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2022