SEO
Jak zwiększyć sprzedaż

Opinie Google – jaki mają wpływ na Twój biznes i czy warto im wierzyć?

Gerard Vetinari
10 minut

Jeśli nie ma Cię w Google, nie istniejesz? Na potrzeby tego artykułu zmieńmy trochę to powiedzenie. Jeżeli Twoja firma nie ma opinii w wizytówce Google, tracisz szanse sprzedażowe. Czym są opinie w Google? Jak sprawdzić ich wiarygodność i co, jako przedsiębiorca, możesz zrobić, aby otrzymywać pozytywne recenzje od klientów?

Opinie w wizytówce Google Moja Firma

Opinie Google – co to w ogóle jest?

Gdy mowa o „opiniach w Google”, chodzi tak naprawdę o opinie publikowane przez konsumentów w wizytówce firmy w Google. Ich dodawanie jest możliwe dzięki usłudze Google Moja Firma, z której bezpłatnie mogą korzystać właściciele firm. Chociaż system ten jest bezpośrednio powiązany przede wszystkim z Google Maps, jest on dostępny nie tylko w aplikacji z mapami, ale po prostu z poziomu wyników wyszukiwania.

Recenzje Google zwykle pojawiają się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu zapytania będącego nazwą konkretnej firmy. Tak dzieje się w przypadku naszej agencji. Zobacz. Oto co wyświetla się, gdy w wyszukiwarce Google wpiszesz „agencja echo”:

Po prawej stronie ekranu pojawia się boczny panel, w którym prezentowane są opinie w Google, czyli wizytówka naszej firmy. Jak widzisz, poza podstawowymi danymi kontaktowymi oraz zdjęciami, znajdziesz tutaj:

  • średnią opinii wystawionych przez naszych klientów bezpośrednio w wizytówce (można przyznać 1 do 5 gwiazdek),
  • informację o liczbie wystawionych recenzji w wizytówce,
  • sekcję z opiniami, którą można rozwinąć, aby przeczytać poszczególne recenzje.

Wizytówka Google to zatem cenne i, co istotne, łatwo dostępne, źródło informacji o tym, jak daną firmę widzą osoby, które miały z nią styczność. Coraz częściej zaglądają do niej użytkownicy rozważający podjęcie współpracy z danym przedsiębiorstwem, uważnie przyglądając się każdemu z pozostawionych komentarzy. Jest to narzędzie, które ma wpływ na wizerunek firmy i może sprawić, że stanie się ona atrakcyjna w oczach potencjalnych klientów.

Opinie w Google – o jakie aspekty warto zadbać?

Treść opinii może więc w znacznym stopniu wpłynąć na szanse na potencjalnego klienta. potencjalnego klienta. Warto zatem zadbać o to, by opinie w Google:

  • przede wszystkim były – im jest ich więcej, tym łatwiej przyciągnąć nowych klientów i budować wiarygodność jako partner biznesowy, co, niestety, wielu właścicieli firm nadal bagatelizuje i po założeniu wizytówki pozwala jej „żyć własnym życiem”, co najczęściej kończy się brakiem lub nikłą liczbą komentarzy,
  • były pozytywne – opinie wystawione przez zadowolonych klientów dają szansę na budowę pozytywnego wizerunku firmy oraz mogą wpłynąć na decyzje zakupowe innych użytkowników. Na ten aspekt wpływa jednak wiele czynników, począwszy jakości rozmów negocjacyjnych prowadzonych z klientem, skończywszy na podejściu firmy do obsługi posprzedażowej,
  • zostały napisane przez prawdziwych klientów – to bardzo istotne, zwłaszcza w przypadku opinii negatywnych, o czym więcej za chwilę.

Jeśli spełnisz wszystkie te kryteria, możesz zwiększyć zainteresowanie Twoją ofertą i przekonać do swojej firmy nowych klientów.

Dlaczego opinie w Google są tak ważne?

Tak, jak zostało wspomniane, opinie Google to jedno z łatwo dostępnych źródeł informacji o firmie. Takich, które są przekazywanie nie przez nią samą, ale (przynajmniej w większości przypadków), przez klientów, zarówno aktualnych jak i byłych czy niedoszłych. Dlatego użytkownicy sięgają po nie, aby dowiedzieć się „jak jest naprawdę”.

Ty zapewne również korzystasz z opinii Google – na przykład w mapach Google, kiedy jesteś w nieznanym sobie mieście i szukasz dobrej restauracji albo, kiedy sprawdzasz opinie o biurze podróży, firmie ubezpieczeniowej czy wykonawcy potrzebnych Ci usług.

Warto tu jednak podkreślić, że na opiniach w Google mogą zyskać obie strony – zarówno firma, której wpisy dotyczą, jak i klient.

Opinie w Google (Moja Firma) – korzyści dla klienta

Klient, który może skorzystać z opinii Google o interesującej go firmie:

  • otrzymuje informację o jakości świadczonych usług/produktów i dowiaduje się, jak oferta wygląda w praktyce,
  • utwierdza się w przekonaniu, że wybiera firmę, która jest godna zaufania i polecenia lub – przeciwnie – że dana firma może nie być dla niego dobrym wyborem;
  • chętniej decyduje się na zakup produktów lub usług bądź rezygnuje z podjęcia współpracy,
  • dowiaduje się, kto i w jakim zakresie korzystał z rozwiązań danej firmy i z jakim efektem.

Dlatego może sobie „zwizualizować”, jak będzie wyglądał jego kontakt z firmą i nastawić się na rezultaty współpracy. Z jego perspektywy więc opinie w Google budują poczucie bezpieczeństwa.

Firma w Google – korzyści z systemu opinii

Opinie w Google, zwłaszcza te pozytywne, dla firmy są wręcz bezcenne. Dzięki nim budujesz zaufanie wśród m.in. niezdecydowanych klientów i pokazujesz, że oferujesz wysokiej jakości produkty lub usługi. Z perspektywy stricte sprzedażowej, im więcej pozytywnych opinii zostanie wystawionych, tym łatwiej jest jej „popchnąć” klientów w dół lejka sprzedażowego. Mówiąc bardziej po ludzku – pozytywne opinie Google zwiększają szanse na to, że potencjalny klient wybierze Twoją ofertę, a nie konkurencji.

To jednak nie wszystko! Warto pamiętać, że dzięki zarówno pozytywnym, jak i negatywnym opiniom Google firma:

  • otrzymuje autentyczny feedback dotyczący produktów/usług, które oferuje – często klientom jest łatwiej wystawić recenzję „z dystansu”, a otrzymane wskazówki mogą pozwolić firmie wprowadzić zmiany na lepsze,
  • może lepiej zrozumieć potrzeby oraz oczekiwania swoich grup docelowych – a przy okazji też zdecydować, do kogo powinna być kierowana oferta, a do kogo nie,
  • może usprawnić swój proces sprzedażowy – tu znaczenie mają głównie negatywne recenzje osób, które z jakiegoś powodu nie są zadowolone z dokonanej transakcji – może mieli inne wyobrażenie produktu/usługi, bo na etapie zakupu nie dostali wystarczająco dużo informacji na ich temat? A może zbyt długo czekali na realizację zamówienia i nie zostali poinformowani o opóźnieniu? Tego typu opinie Google to kopalnia wiedzy na temat słabych ogniw firmy, które można, często niewielkim kosztem, wyeliminować,
  • może budować pozytywną relację z klientami – odpowiadanie na zamieszczone opinie Google to sposób na nawiązanie pewnej więzi z jej autorem, jest też wyrazem szacunku wobec niego. Klient czuje się dzięki temu bardziej doceniony, co, po pierwsze, stanowi dodatkową zachętę, by ponownie skorzystał z Twoich usług, które posiadasz w firmie, po drugie – by polecał ją innym.

Nie można też pominąć kwestii pozycjonowania w organicznych wynikach wyszukiwania. Każda pozostawiona opinia Google jest traktowana jako kolejna fraza powiązana z Twoją stroną WWW.

Dlatego nie warto stronić od wizytówki Google. Wręcz przeciwnie. To potężne narzędzie, które umiejętnie wykorzystane może być wsparciem w przyciąganiu nowych klientów i zwiększaniu sprzedaży.

Czy wszystkie opinie w Google są prawdziwe?

W „idealnym świecie” opinie w Google o usługach i produktach danej firmy powinny wystawiać wyłącznie osoby, które realnie były lub nadal są jej klientami. Sęk w tym, że… nie zawsze tak jest. Dlaczego? Ponieważ opinia Google może być wystawiona właściwie przez każdą osobę. Jeśli masz konto w Google (a kto go dzisiaj nie ma?), możesz kliknąć w przycisk „dodaj opinię” przy każdej ogólnodostępnej wizytówce. Nikt nie zweryfikuje, czy rzeczywiście korzystałeś z usług danej firmy, czy masz inny cel.

Owszem, Google radzi sobie coraz lepiej np. z nieetycznymi praktykami, takimi jak masowe, zautomatyzowane wstawianie opinii do wizytówki. Takie „akcje” były podejmowane zarówno przez niektóre firmy będące właścicielami wizytówek (wtedy dodawane przez boty opinie były oczywiście pozytywnymi opiniami Google), jak również przez ich nieuczciwą konkurencję (po to, aby sztucznie zaniżyć ocenę o usługach).

Dziś rzadko zdarza się, aby system przyjmował takie formy manipulacji. Zagrożeniem nadal są jednak działania użytkowników, którzy ręcznie wpisują fałszywe opinie dla swoich celów.

Jak weryfikować oceny Google?

Zapewne i Tobie podczas przeglądania ocen lokali gastronomicznych, sklepów czy konkurencyjnych firm nie raz pojawiła się wątpliwość co do prawdziwości niektórych z opinii Google. Uwagę od razu przykuwają komentarze, które są:

  • bardzo krótkie – to np. wpis typu „super firma” albo „beznadzieja, nie polecam”,
  • ogólnikowe – np. „bardzo się zawiodłem, nikomu nie polecam współpracy” albo „świetne produkty, chętnie zamówię ponownie”.

Oczywiście nie wszystkie opinie Google tego typu są fałszywe, ale… na pewno nie są one w żaden sposób przydatne innym. I to właśnie zasadą przydatności warto się kierować, przeglądając opinie w Google jako klient.

Warto też zwrócić uwagę na średnią ocen w stosunku do liczby wystawionych opinii Google. Jeżeli dana firma zebrała kilkaset czy kilka tysięcy ocen i utrzymuje ich wysoką średnią, nie powinno to budzić większych wątpliwości (w dodatku, jeśli średnia ocen mieści się w granicach 4,5-4,8 z dużym prawdopodobieństwem mamy rzeczywiście do czynienia z solidną firmą).

Jeśli zaś opinii Google jest zaledwie kilka-kilkanaście, a wszystkie opatrzone 5. gwiazdkami, należy zachować wobec nich dystans. Może to, oczywiście, świadczyć o tym, że profil firmy w wizytówce zostało niedawno założony, lub że firma dopiero wschodzi na rynku, ale nawet w takiej sytuacji średnia 5.0 nie dowodzi najwyższej jakości oferowanych produktów czy usług.

Przydatnym kryterium jest także częstotliwość zamieszczania opinii. Uwagę powinna zwrócić sytuacja, gdy daty starszych wpisów dowodzą, że opinie Google pojawiały się dość rzadko, ale w pewnym momencie widać ich wysyp. Przy czym – ponownie – nie jest to pewny wyznacznik nieuczciwego działania, ponieważ coraz więcej przedsiębiorstw jest świadomych wartości opinii Google i ich pozyskiwanie wpisuje w swoją strategię. Jeżeli regularność w publikacji kolejnych jest zachowana, najpewniej nie ma powodu do obaw.

Wszystko to jest istotne przede wszystkim z perspektywy potencjalnego klienta. Co jednak może zrobić przedsiębiorca, gdy ma podejrzenia, że opublikowane na jego profilu Google recenzje są mało autentyczne i mogą mu szkodzić?

Negatywne opinie Google – co powinna z nimi robić firma?

Pierwszą reakcją wielu przedsiębiorców, którzy zobaczą w swojej wizytówce negatywne komentarze, jest pytanie „jak usunąć opinie z Google”. Po pierwsze, nie jest to tak proste, jak się może wydawać, ponieważ nie da się od tak kliknąć w przycisk „usuń” – należy to zgłosić do obsługi Google i mieć ku temu ważny powód. Po drugie – usuwanie opinii stanowczo nie jest dobrym kierunkiem działania.

Dlaczego nie warto usuwać opinii Google? Po pierwsze – nikt nie jest idealny, a krytyka jest całkowicie naturalna, w końcu nie da się zadowolić wszystkich. Warto to zaakceptować i nie dążyć do perfekcji. Po drugie – tak, jak padło wcześniej, średnia 5.0 na profilu nie przydaje wiarygodności firmie, dokładnie z tego samego powodu.

Nie oznacza to jednak, że negatywne oceny Google można pozostawić „samym sobie”. Na każdy taki wpis trzeba zareagować!

Jak reagować na negatywne opinie Google?

Zobaczyłeś, że w Twojej wizytówce Google pojawiła się negatywna opinia? Jeśli tak, przeczytaj ją dokładnie i:

  • jeśli jej treść jest bogata w szczegóły, porozmawiaj o tej recenzji ze swoimi pracownikami, aby wyjaśnić, co poszło nie tak. Następnie odpowiedz niezadowolonemu klientowi – jeśli trzeba, przeproś, a najlepiej (jeśli to możliwe) zaproponuj rozwiązanie;
  • jeżeli to bardzo ogólna, zdawkowa opinia – dobrym sposobem na zweryfikowanie jej prawdziwości jest poproszenie autora o szczegółowe opisanie sprawy. Jeśli faktycznie jest to prawdziwy klient, który miał złe doświadczenia, zapewne to zrobi, a Ty będziesz mógł prawidłowo zareagować. Jeśli nie – pozostawisz dobre wrażenie dla innych czytelników opinii Google. Zobaczą oni, że reagujesz na skargi i podchodzisz proaktywnie do rozwiązywania problemów.

A co, jeśli opinia Google jest ewidentnie fałszywa lub dodana przypadkowo (takie rzeczy też się zdarzają – klient może pomylić nazwy podobnych firm)? Wówczas warto poprosić autora o jej usunięcie z profilu firmy. To strategia, z której sami korzystamy!

Jak pozyskać pozytywne opinie Google?

Warunkiem otrzymywania pozytywnych opinii Google jest solidna jakość oferowanych produktów i usług oraz wysokie standardy obsługi klienta. Nawet najbardziej zadowoleni klienci, nie zawsze pamiętają jednak o napisaniu opinii (w końcu w sieci o wiele chętniej się krytykuje, niż chwiali, czyż nie?), inni mogą nawet nie mieć świadomości istnienia takiego systemu.

Co robić? Po prostu poprosić swoich klientów o wystawienie opinii Google. Jak wynika z badań*, 70% zadowolonych klientów jest bardziej skłonnych do pozostawienia opinii, jeśli zostaną o to poproszeni. Ci, którzy będą przekonani, że warto to zrobić – na pewno poświęcą kilka chwil, aby napisać parę słów. Kiedy najlepiej ich do tego zachęcić? Na etapie obsługi posprzedażowej – a zatem w momencie, gdy kontaktujesz się z kupującym już po sfinalizowaniu transakcji, aby sprawdzić, czy jest zadowolony z efektów współpracy. Wtedy jest dobry moment, na bezpośrednią prośbę o wystawienie opinii Google i zachęcenie do szczerego podzielenia się zdaniem na temat oferty.

Dobrze przy tym zaznaczyć, na czym najbardziej Ci zależy. W zależności od profilu działalności Twojej firmy, warto zasugerować klientowi, by odniósł się np. do powodu, dla którego chciał skorzystać z danej usługi i trudności wynikających z niezaspokojonego zapotrzebowania, jakości realizacji usługi względem innych, testowanych wcześniej (jeśli taka sytuacja miała miejsce), pozytywnej zmiany, jaka zaszła w jego życiu/biznesie dzięki zastosowaniu naszego rozwiązania.

Takie mini-opowieści są chętnie czytane, a nierzadko stanowią ostateczną zachętę dla osób z identycznymi potrzebami.

Czy warto kupić opinie Google?

Kategorycznie nie. Kupowanie opinii Google to praktyka niezgodna z regulaminem Google i grozi trwałym usunięciem profilu firmy lub nałożeniem kar. Choć może się wydawać kuszące, by „na start” kupić opinie Google, ryzyko utraty reputacji jest znacznie wyższe.

Zamiast tego, postaw na prawdziwych, zadowolonych klientów. Jeśli naprawdę oferujesz wysokiej jakości produkty i dbasz o kontakt posprzedażowy – pozytywne opinie Google przyjdą naturalnie.

Wizytówka Google – o czym jeszcze pamiętać?

Pamiętaj, że wizytówka to więcej niż same opinie Google. To także źródło podstawowych informacji o Twojej firmie. Warto więc:

  • uzupełnić wszystkie dane kontaktowe – tzn. nr telefonu, adres strony www oraz adres siedziby,
  • wskazać godziny i dni tygodnia, w których prowadzisz działalność – to ważna wskazówka, która zapobiegnie np. próbom kontaktowania się z Tobą po godzinach pracy,
  • uzupełnić sekcję „pytania i odpowiedzi” – dobrze jest wpisać tam odpowiedzi na najczęściej zadawane przez klientów pytania. To szansa na szybkie przyciągnięcie tych osób, na których potrzeby odpowiada Twoja firma i „odfiltrowanie” takich, które ostatecznie nie będą zainteresowane,
  • dodać zdjęcia firmy – warto wrzucić np. fotografię siedziby czy zdjęcie zespołu, aby wzmocnić autentyczność przekazu i pokazać, że Twoja firma jest „realnym” miejscem, w którym pracują prawdziwi ludzie, a nie tylko logotypem.

Zaniedbanie działań w „GMF” jest dziś równoznaczne z utratą licznych szans sprzedażowych, a na to nie możesz sobie pozwolić, prawda?

Potrzebna Ci pomoc w optymalizacji wizytówki Google?
A może potrzebujesz fachowego wsparcia
w zakresie zwiększania sprzedaży?
Dołącz do grona naszych zadowolonych klientów!

Postaw na marketing, który dowozi nowych klientów

Sprawdź nas i przekonaj się, jakie efekty może przynieść udana współpraca z agencją

    * - pole wymagane



    Czy ten materiał okazał się przydatny?

    Oceń materiał korzystając z gwiazdek

    Średnia ocena 4.4 / 5. Liczba głosów: 9

    Brak ocen.

    4.4
    (9)

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


    Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

    Copyrights © Agencja ECHO 2025