Pozycjonowanie strony WWW to jedno z podstawowych narzędzi nowoczesnego marketingu. Jego cel jest prosty: ma doprowadzić do zwiększenia widoczności Twojego serwisu (czyli de facto oferty) w internecie i pomnożyć liczbę zapytań klientów. Ostatecznie chodzi o nic innego, jak o zwiększenie sprzedaży. Chcesz skorzystać z możliwości, jakie daje SEO, ale zastanawiasz się, czy można wykonać pozycjonowanie strony samemu? Zobacz, z czym to się wiąże.
Pozycjonowanie strony samemu – czy to w ogóle możliwe?
Pozycjonowanie strony samemu jest oczywiście jak najbardziej możliwe. W teorii. W praktyce odpowiedź na to pytanie brzmi jednak: „to zależy”. I to od kilku czynników.
Twój poziom wiedzy z zakresu SEO
Pozycjonowanie stron internetowych obejmuje szereg zróżnicowanych, wykonywanych regularnie czynności. Są to zadania czasochłonne, wymagające wysokich zdolności analitycznych i umiejętnego przekuwania liczb na konkretne działania, a przede wszystkim wiedzy i doświadczenia. Działanie „w ciemno” może się skończyć nie tylko zmarnowaniem środków, ale i pogorszeniem wyjściowego stanu serwisu.
Jeśli więc chcesz pozycjonować swoją stronę samodzielnie, odpowiedz sobie uczciwie na pytanie: czy masz choćby podstawową wiedzę o tym, jak działa SEO? O kluczowych kwestiach możesz się oczywiście dowiedzieć z internetu – w sieci można znaleźć wiele poradników od podstaw, które wyjaśniają, „co i jak”.
Jednak warto pamiętać, że – podobnie jak przeczytanie przepisu na wymyślne danie kuchni molekularnej nie zrobi z Ciebie automatycznie szafa kuchni, który może aspirować do trzech gwiazdek Michelin – tak zapoznanie się z tutorialami odnoszącymi się do zagadnień SEO nie sprawi, że od razu staniesz się ekspertem od skutecznego pozycjonowania stron. Nie oznacza to, oczywiście, że nie warto pogłębiać swojej wiedzy – przyda się ona choćby do prowadzenia świadomych rozmów z ekspertami SEO. Jeżeli jednak zdobywasz ją zupełnie od podstaw, warto się zastanowić, czy eksperymentowanie na własnej stronie WWW– która ma być narzędziem sprzedażowym – to bezpieczne rozwiązanie.
Nisza biznesowa, w której działasz
Dokładniej chodzi o to, jak duża konkurencja panuje na rynku, na którym funkcjonujesz. Jeśli działasz w bardzo niszowej branży, gdzie konkurencja jest znikoma, podstawowe narzędzia oraz wiedza mogą Ci wystarczyć, aby zdobyć dobrą pozycję w Google. Jeżeli jednak operujesz na rynku, gdzie zarówno lokalnie, jak i bardziej „globalnie” mierzysz się z wieloma innymi firmami o podobnym profilu – może być znacznie trudniej.
Czas, którym dysponujesz
Pamiętaj, że pozycjonowanie stron jest bardzo czasochłonnym zadaniem. W agencji marketingowej nad zaplanowaniem i realizacją strategii dla jednego klienta pracuje cały zespół specjalistów. Są to np.:
- osoby odpowiedzialne za wytyczenie strategii marketingowej i dostosowanie jej do celów biznesowych prowadzonych przez Ciebie prowadzonych działań,
- projektanci stron internetowych i UX designerzy – skuteczne pozycjonowanie stron zaczyna się od dobrze zaprojektowanej strony; w większości przypadków w serwisie klienta trzeba dokonać mniejszych lub większych zmian, a czasem nawet całkowitej „rewolucji”; zdarza się także, że serwis jest na tyle przestarzały lub niefunkcjonalny, że bardziej opłacalne staje się zbudowanie nowej strony niż wprowadzenie zmian na aktualnej,
- analitycy SEO – odpowiedzialni m.in. za wsparcie w tworzeniu/ocenie struktury serwisu, badanie efektywności działań konkurencji, dobór słów kluczowych, a także sprawdzanie, skuteczności wdrożonych rozwiązań,
- copywriterzy, którzy przygotowują teksty na strony, a często również na blog firmowy, którego stała aktualizacja zdecydowanie ułatwia pozycjonowanie.
Praca każdej osoby to wiele godzin, dni, a nawet tygodni. Pytanie więc, czy masz czas na to, aby poświęcić tyle czasu na SEO, zamiast skoncentrować się na sednie swojego biznesu?
Oczywiście ilość czasu poświęcanego na działania SEO jest uzależniona od skali, na jaką prowadzone jest pozycjonowanie. Niemniej jednak – zwłaszcza jeśli jesteś osobą początkującą – na pewno spędzisz nad tym wiele godzin.
Dostęp do specjalistycznych narzędzi
Skuteczność pozycjonowania jest w dużym stopniu uzależniona od zakresu danych, które uzyskuje się dzięki badaniu strony przy użyciu odpowiednich narzędzi. Owszem, są dostępne narzędzia darmowe, jednak dają one wgląd jedynie w podstawowe dane, których dokładność i tak pozostawia najczęściej wiele do życzenia.
Rozwiązania stosowane przez specjalistów to prawdziwe „kombajny” agregujące ogromną ilość danych. Umiejętnie obsługiwane, stają się źródłem szerokiej wiedzy na temat aktualnej kondycji strony oraz jej skuteczności w kontekście pozyskiwania leadów. Osoba, która potrafi prawidłowo interpretować przedstawione informacje, jest w stanie np.
- szybko zidentyfikować te elementy na stronie, które wymagają poprawy oraz ustalić, co kryje się za skutecznością innych,
- sprawdzić jak dana strona wypada na tle witryn konkurencyjnych m.in. pod kątem widoczności w wyszukiwarce,
- dokonać analizy słów kluczowych i wybrać te, które mają największy potencjał wyszukań, a jednocześnie najlepiej przystają do oferty firmy,
- monitorować ścieżkę, po której użytkownicy poruszają się w obrębie serwisu.
Możliwości jest znacznie więcej. Ich dostępność ma jednak swoją cenę, która zwykle nie należy do niskich. Koszty utrzymania narzędzi mogą wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie!
Nawet jeśli zdecydujesz się wyłącznie na jedno czy dwa z nich, by pozycjonować serwis samodzielnie, wydatek nadal może być niebagatelny.
Jak samemu pozycjonować stronę?
Istnieją pewne elementy, z którymi możesz sobie poradzić bez sięgania po zaawansowane rozwiązania. O co możesz się więc pokusić na własną rękę?
Prosta analiza i dobór słów kluczowych
Słowa kluczowe to hasła, po których potencjalni klienci mogą Cię znaleźć w internecie, korzystając z Google. Muszą być one powiązane z Twoją działalnością, a także dopasowane do tego, czego i jak poszukują odbiorcy. Trzeba też zwrócić uwagę na potencjał poszczególnych keywordów oraz to, jak wielu konkurentów się na niego pozycjonuje.
Co jednak możesz zrobić samodzielnie? Przede wszystkim wypisać listę najważniejszych dla Ciebie słów kluczowych – odpowiadających zakresowi oferowanych usług. Możesz też posłużyć się bezpłatnymi narzędziami, które ułatwią Ci rozeznanie w popularnych frazach powiązanych z zaproponowanym hasłem. Jednym z nich jest choćby darmowe rozszerzenie do przeglądarki Chrome Keyword Surfer. Dzięki niemu po wpisaniu określonej frazy w okienku wyszukiwania w Google, w jego polu pojawi się informacja o potencjale wyszukań danego słowa, a na prawym marginesie – box z informacjami o frazach powiązanych.
Przypisanie słów kluczowych do podstron w serwisie www
Sam dobór słów kluczowych nie wystarczy. Trzeba nimi jeszcze odpowiednio „obdzielić” poszczególne zakładki strony www – tak, by pasowały do kontekstu, a jednocześnie nie przeładowywały treści. Najlepiej zacząć od przypisania każdej z podstron jednego hasła głównego (będącego np. nazwą produktu/usługi), a następnie zastanowić się, które ze zgromadzonych są z nim najbardziej powiązane.
Stworzenie własnych treści
Dobre treści na firmową stronę www to jeden z kluczowych elementów skutecznego pozycjonowania. Co to znaczy „dobre”? Takie, które m.in.:
- mają odpowiednią długość (optymalna długość to około 250 słów na zakładkę, jednak objętość treści może być większa; ważne by nie ograniczała się do kilku wersów – serwisy ubogie w treść są negatywnie oceniane przez algorytm Google),
- zawierają określone frazy kluczowe rozmieszczone równomiernie,
- zawierają perswazyjne nagłówki, które przyciągną wzrok użytkownika,
- są prezentowane w czytelny sposób (należy unikać tzw. ścian tekstu, stosować wypunktowania, zadbać o to, by były w przemyślany sposób rozłożone na stronie)
Pamiętaj! Czasy, w których można było przygotować teksty stricte „pod SEO” dawno już minęły. Teraz to użytkownik serwisu jest na pierwszym miejscu – musisz zadbać o niego od pierwszej chwili po jego interakcji ze stroną. Tak, aby jak najszybciej dotarł do wartościowych informacji, które go interesują.
Przygotowanie metadanych
Metadane czy meta tagi to informacje przekazywane do wyszukiwarki Google, informujące o zawartości strony. Najważniejsze z nich, czyli meta title i meta description, wyświetlają się na liście wyników wyszukiwania. Muszą mieć optymalną długość, zawierać frazy kluczowe, a przede wszystkim i być atrakcyjne pod względem perswazyjnym.
- Title, czyli tytuł strony, powinien zawierać najważniejszą frazę kluczową (im bliżej początku zdania będzie umieszczona, tym lepiej), warto też zawrzeć w nim nazwę Twojej firmy, by wzmocnić pozycjonowanie marki. Jeśli chodzi o długość, najczęściej rekomenduje się 60-70 znaków ze spacjami. Za długi title jest skracany, a w miejscu brakującej części pojawiają się 3 kropki.
- Description to opis strony prezentowany tuż pod tytułem. Pełni przede wszystkim funkcje informacyjne. To na podstawie jego zawartości użytkownicy często decydują, czy warto wejść na daną stronę, dlatego warto postarać się, by był jak najbardziej zachęcający. W tym przypadku zaleca się przestrzeganie limitu 155 znaków ze spacjami. Jeśli opis będzie zbyt długi, podobnie jak title, zostanie skrócony.
Przyjrzenie się działaniom konkurencji
Bezpośrednia konkurencja w Twojej branży to dobry punkt odniesienia przy planowaniu działań związanych z pozycjonowaniem stron www w Google. Nie chodzi oczywiście o to, aby kopiować jej działania, ale… aby znaleźć inspirację i zadziałać skuteczniej. Możesz się przyjrzeć np. artykułom na blogu firmowym firmy, z którą rywalizujesz i przygotować własne na zbliżone tematy – pamiętaj jednak, że muszą być lepsze. Najczęściej oznacza to, że powinny być dłuższe, a przede wszystkim bardziej merytoryczne i angażujące.
Wyzwaniem mogą być między innymi wszystkie „technikalia” związane z pozycjonowaniem stron internetowych w Google. Chodzi chociażby o:
- analizę danych dotyczących aspektów, takich jak szybkość ładowania strony czy niedziałających linków występujących w jej obrębie,
- wzmocnienie bezpieczeństwa strony czy poprawa jej kodu – tak, aby serwis działał płynnie, bezbłędnie oraz bez barier i ryzyka dla użytkownika,
- optymalizację strony w wymiarze UX design, a więc funkcjonalności i czytelności dla odbiorcy,
- przeprojektowanie serwisu – tak, aby czytelnie odzwierciedlał zakres Twojej oferty, i aby poruszanie się po nim było jak najłatwiejsze,
- poprawne wykonanie linkowania wewnętrznego,
- pozyskanie wartościowych linków z serwisów zewnętrznych
… można tak długo wymieniać. Wyzwaniem może być również przygotowanie treści, które będą jednocześnie merytoryczne, perswazyjne i dostosowane do wymogów wyszukiwarki. Nawet, jeśli masz „zacięcie literackie” czy doświadczenie w pisaniu do prasy, to może nie wystarczyć – SEO copywriting niesie za sobą dodatkowe wyzwania, zarówno w zakresie stylu pisania, jak i wymogów technicznych.
Problemem może być jeszcze jedna, bardziej prozaiczna kwestia: regularność prowadzenia działań SEO. Chociaż pozycjonowanie stron daje długofalowe efekty, to ich podtrzymanie wymaga cyklicznego weryfikowania wielu parametrów i udoskonalania treści oraz dodawania nowych. Miejscem ich publikacji jest przede wszystkim blog firmowy, a kolejne artykuły powinny tam trafiać nie dziełem przypadku, a w oparciu o konkretny harmonogram. Tylko tak można osiągnąć pożądane rezultaty.
Współpraca z agencją SEO – nie tylko przy dużym budżecie na profesjonalne pozycjonowanie
Dla wielu firm barierą utrudniającą podjęcie współpracy z agencją SEO są finanse. Profesjonalne pozycjonowanie – z uwagi na złożoność i czasochłonność działań, które trzeba podjąć, czy też koszty utrzymania wspomnianych narzędzi – zazwyczaj wymaga inwestycji wynoszącej kilka tysięcy złotych miesięcznie. Przy założeniu podjęcia współpracy z prawdziwymi fachowcami, jest to jednak wartościowa inwestycja.
Warto przy tym pamiętać, że współpracę z agencją SEO można rozwijać stopniowo. Nawet jeśli zaczynasz od stosunkowo niewielkiego budżetu, z czasem, wraz ze wzrastającą efektywnością działań, a co za tym idzie, większymi zyskami, pojawi się możliwość zwiększenia zakresu prac nad Twoją strona.
Jeśli zaś korzystasz już z fachowego wsparcia, ale nie widzisz oczekiwanych rezultatów, zastanów się również, czy obecnie budżet przeznaczony na marketing na pewno jest optymalnie wykorzystywany. Być może warto skontaktować się z inną agencją marketingu online i zobaczyć, co można zrobić więcej?
Potrzebujesz wsparcia w zakresie SEO?
Sprawdź, jak wygląda to u nas i zdecyduj,
czy chcesz dołączyć do grona
naszych zadowolonych klientów!