SEO
Efekty pozycjonowania, pozycjonowanie stron

Agencja SEO – czym się zajmuje, na jakie efekty możesz liczyć?

Cezary Ciechanowski
10 minut

Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce jest absolutnym fundamentem skutecznej sprzedaży na nowoczesnym rynku. Powód jest prosty: coraz większa grupa klientów zaczyna poszukiwania rozwiązań, które zaspokoją ich potrzeby, od internetu. Jeśli nie jesteś tu dobrze widoczny, nie masz szans na ich pozyskanie. Coraz bardziej powszechne jest korzystanie ze wsparcia agencji SEO. Zobacz, czym dokładnie zajmuje się taki podmiot i na jaką pomoc możesz liczyć.

Współpraca z agencją seo

Co to jest agencja SEO?

Agencja SEO zajmuje się szeroko rozumianą optymalizacją stron www (ang. Search Engine Optimisation) pod kątem wyszukiwarek, przede wszystkim Google. Chodzi o dostosowanie witryn do wytycznych Google w kontekście czynników rankingowych, czyli parametrów mających wpływ na pozycję strony w rankingu wyszukiwania.

W ramach świadczonych usług agencja podejmuje działania, które koncentrują się na pozycjonowaniu, czyli doprowadzeniu do sytuacji, w której odnośniki do podstron danego serwisu będą pojawiać się na jak najwyższych pozycjach wyników wyszukiwania na najczęściej wyszukiwane frazy kluczowe. Ma to prowadzić do zwiększenia wartościowego (czyli generowanego przez sprofilowanych użytkowników) ruchu na stronie, a ostatecznie – do zwiększenia konwersji.

Czy agencja SEO to to samo co agencja marketingu on-line/ agencja digital?

Chociaż te terminy są często ze sobą utożsamiane, w rzeczywistości nie są jednoznaczne. Różnica polega na zakresie oferowanych usług.

  • Agencja SEO skupia się na jednym, konkretnym aspekcie marketingu online, jakim jest pozycjonowanie.
  • Agencja marketingu internetowego zajmuje się SEO, ale poza tym świadczy szereg innych usług, które mają na celu ułatwienie klientom zwiększanie sprzedaży. Są to np. usługi w obszarze Google Ads, content marketingu, UX Designu czy tworzenia stron internetowych.

Można więc powiedzieć, że każda agencja SEO jest agencją marketingową, jednak ta druga zapewnia bardziej wszechstronną obsługę.

Jakie usługi może zapewnić agencja SEO?

Agencja SEO zapewni kompleksowe wsparcie na drodze do zwiększenia widoczności Twojej strony internetowej w internecie, która docelowo przełoży się na większą sprzedaż. Jej zadaniem będzie m.in.

  • wykonanie audytu SEO, który wskaże, jakich zmian wymaga Twoja strona internetowa, aby stała się skutecznym narzędziem sprzedażowym,
  • wdrożenie technicznych zmian na stronie, w celu dostosowania jest do precyzyjnie określonych standardów Google,
  • dobór odpowiednich słów kluczowych czy optymalizację znajdujących się w nim treści pod kątem wyszukiwarek,
  • linkowanie wewnętrzne, a zatem stworzenie sieci powiązań między poszczególnymi podstronami Twojego serwisu,
  • link building, czyli pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych (np. z portali tematycznych czy blogów działających w tej samej branży, co Twoja firma) w celu wzmocnienia siły domeny,
  • monitorowanie skuteczności działań pozycjonerskich i reagowanie na wszelkie zmiany w tym zakresie w oparciu o zebrane dane,
  • dostosowanie działań do zmieniających się algorytmów Google (mogą się one zmieniać nawet kilkadziesiąt razy w ciągu roku!),
  • stałe usprawnianie działań dzięki aktywnemu poszukiwaniu nowych rozwiązań,
  • raportowanie wyników swojej pracy.

Dobra agencja SEO opiera swoją pracę na zaawansowanej analityce – decyzje podejmuje w oparciu o liczby, nie o przypuszczenia.

Oczywiście konkretny zakres współpracy będzie uzależniony od specyfiki działalności Twojej firmy, branży, budżetu, jakim dysponujesz oraz, co najważniejsze – Twoich docelowych oczekiwań i potrzeb biznesowych.

Co może dać współpraca z profesjonalną agencją SEO?

Dzięki działaniom pozycjonerskim Twoja firma staje się coraz bardziej rozpoznawalna, jednak nie to jest najważniejsze. Skorzystanie z usług agencji SEO to krok w stronę lepszej sprzedaży. Wdrożone przez nią rozwiązania stopniowo pomogą zwiększyć liczbę zapytań ofertowych. Dzieje się tak, ponieważ:

  • linki do Twojej strony pojawiają się na coraz wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania w Google, kiedy potencjalny klient wpisze hasło powiązane z Twoją działalnością,
  • Twoją stronę odwiedza coraz większe szersze grono wartościowych odbiorców, a więc osób, które mogą być realnie zainteresowane prezentowaną ofertą,
  • odpowiednio pokierowani użytkownicy dokonują wartościowych konwersji, stając się leadami, a następnie – klientami.

Pamiętaj! Skuteczne pozycjonowanie przynosi długofalowe efekty – takie, które utrzymują się przez wiele miesięcy. Wymaga to jednak cierpliwości – pierwsze rezultaty pojawiają się zazwyczaj po ok. 3-6 miesiącach.

SEO: agencja czy freelancer?

Chcesz skorzystać z usług SEO? Być może słyszałeś, że poza agencjami na tym rynku działają również freelancerzy. Są to osoby, które pracują „w pojedynkę”, najczęściej oferując dość niskie koszty obsługi w zakresie pozycjonowania. Niestety jednak, w wielu przypadkach przekłada się to też na mniej satysfakcjonujący poziom obsługi klienta.

Może to wynikać z kilku czynników. Przede wszystkim:

  • „próg wejścia” do zawodu pozycjonera jest w teorii bardzo niski – nie jest to zawód regulowany, więc właściwie każdy może się podjąć zleceń z obszaru SEO. Nie każdy jednak zrobi to dobrze;
  • pozycjonowanie jest wieloetapowym procesem, w którym trzeba uwzględnić wiele aspektów: zarówno technicznych, jak i marketingowych. W agencji SEO za realizację tych zadań odpowiada zespół osób, spośród których każda ma określone obowiązki. Freelancer działa samodzielnie. Osiągnięcie dobrych efektów może mu więc zająć więcej czasu lub… wyniki, które wypracuje, będą w dużym stopniu odbiegać od założonych;
  • profesjonalne działania SEO wiążą się z koniecznością korzystania z kosztownych narzędzi pozwalających na wykonywanie rozbudowanych analiz – inwestycja w nie może być dla freelancera zbyt dużym wydatkiem. Freelancerzy często mają dostęp jedynie do podstawowych rozwiązań, zatem istnieje uzasadnione ryzyko, że bazują na nieprecyzyjnych i niepełnych danych. Osiągnięcie zwrotu z inwestycji w SEO staje się jeszcze trudniejsze.

Oczywiście nie jest tak w każdym przypadku bez wyjątków. Jednak zanim podejmiesz współpracę z freelancerem, dokładnie sprawdź specjalistę, który wzbudził Twoje zainteresowanie. Istotne powinny być dla Ciebie przede wszystkim wyniki, które wypracował dla innych klientów, najlepiej z tej samej lub zbliżonej branży. Warto podkreślić, że chodzi nie tylko o „wzrost ruchu” na stronie, ale przede wszystkim o przełożenie działań SEO na sprzedaż. Miernikiem może być np. liczba pozyskanych w wyniku pozycjonowania zapytań ofertowych – to da się zmierzyć!

Agencja SEO czy agencja marketingowa?

Wiesz już, że agencje SEO koncentrują się ściśle na zagadnieniach związanych z pozycjonowaniem. Takie podejście ma dobre strony – cała energia specjalistów skupia się właśnie na tym aspekcie marketingu internetowego. Pytanie jednak, czy samo pozycjonowanie wystarczy, aby wydobyć pełen potencjał sprzedażowy, jaki drzemie w Twojej firmie?

W niektórych przypadkach rzeczywiście to wyniki pozycjonowania zaważają w dużej mierze na ostatecznej sprzedaży. Jednak na marketing internetowy warto spojrzeć w szerszym ujęciu – zwłaszcza że poszczególne jego narzędzia naturalnie się ze sobą łączą.

Opracowywanie strategii przez agencję SEO SEM

Marketing internetowy to więcej niż SEO. To cały ekosystem rozwiązań, które prowadzą do zwiększenia sprzedaży.

Jak pozycjonowanie wiąże się z innymi obszarami działania agencji SEO/SEM?

Pozycjonowanie na zasadzie synergii łączy się z szeregiem innych narzędzi marketingowych. Które spośród nich są najważniejsze?

  • Content marketing – tu cenne jest przede wszystkim prowadzenie bloga firmowego, który nie tylko pomaga Ci budować wizerunek eksperta w branży. Jest także filarem pozycjonowania na tzw. długi ogon – czyli na frazy będące rozbudowanymi zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników w wyszukiwarkę; frazy tego typu dość precyzyjnie zdradzają intencję użytkownika (przykładowo „agencja seo czy freelancer co wybrać”), dzięki czemu można się do niej odnieść właśnie poprzez działania contentowe. Na tym polu specjaliści SEO ściśle współpracują ze specjalistami content marketingu.
  • UX Design, a więc poprawa doświadczeń użytkownika podczas korzystania z serwisu; algorytmy Google promują strony, które są przejrzyste, łatwe w nawigacji i szybko dostarczają odbiorcom potrzebnych im informacji; aby osiągnąć ten efekt, konieczne jest połączenie kompetencji SEO-wca, który zadba o doprowadzenie wartościowych użytkownika na stronę i UX Designera, którego zadaniem jest takie wdrożenie elementów SEO, które pozwoli osiągnąć jak najwyższą konwersję. Na potrzeby określenia tych dwustronnych działań powstało określenie SXO (Search Experience Optimisation) będące połączeniem skrótów SEO i UX.
  • Tworzenie stron internetowych – poprawność kodu, przemyślane mapa strony i architektura strony WWW, a także czy stworzenie przyjaznych adresów podstron są również istotne z perspektywy SEO. Bez wprowadzenia odpowiednich rozwiązań z tego zakresu podczas budowy swojego serwisu nie masz szans na wysokie wyniki SEO.
  • Płatna reklama Google Ads – na jej skuteczność wpływa m.in. zawartość treściowa podstron, na które kierowany jest ruch. Jeżeli nie występują w ich obrębie słowa kluczowe, po których ma być wyświetlana reklama, system może w ogóle jej nie uwzględnić. Na skuteczność reklamy wpływa szereg innych parametrów serwisu, o które powinien zadbać specjalista SEO (np. szybkość ładowania strony).

Jak zatem widzisz warto działania we wszystkich tych obszarach powiązać ze sobą.

W teorii dla każdego z nich można byłoby znaleźć innego usługodawcę. Pytanie jednak, jak przełożyłoby się to na koszty marketingu online i jego efektywność, kiedy na osiągnięcie wspólnego celu pracowaliby niepowiązani ze sobą specjaliści? W większości sytuacji z takiego podejścia może „urodzić się” tylko chaos.

Najlepsza agencja SEO/SEM, czyli jaka?

Chcesz podjąć współpracę z agencją SEO/SEM, czyli taką, która zapewnia szerszy zakres usług z obszaru marketingu online? Nie wybieraj partnera pochopnie. Daj sobie czas na dokładne porównanie ofert – tak, aby ostatecznie znaleźć zaufanego partnera, z którym zaczniesz realizować swoje cele biznesowe. Oto kilka wskazówek dotyczących tego jak wybrać agencję SEO.

Zapoznaj się z case studies

Case studies to więcej niż zwykłe portfolio. To pogłębiony opis realizacji danego projektu, prezentujący konkretne wyniki, jakie agencja SEO osiągnęła dla danego klienta oraz sposób, w jaki do tego doszło. Dzięki nim możesz zweryfikować doświadczenie i efektywność agencji, ale także jej podejście do biznesu klientów.

Jeśli agencja SEO nie prezentuje case studies na swojej stronie, poproś o ich przedstawienie. Jeżeli nie uzyskasz konkretnych informacji… poszukaj innego partnera.

Porozmawiaj z przedstawicielami agencji

Oceń nie tylko to, czy rozmowa odbywa się przyjaznej atmosferze, ale przede wszystkim, czy jest rzeczowa i czy dąży do wytyczenia konkretnych, mierzalnych celów współpracy oraz planu działania. Zwróć także uwagę na to, czy przedstawiciele agencji realnie koncentrują się na Twoich potrzebach i próbują dopasować do niej swoje rozwiązania. Gotowa oferta, wciąż tak często przedstawiana klientom przez agencje SEO, najczęściej ma się nijak do prawdziwych potrzeb ich biznesów, a skorzystanie z niej może skutkować przepaleniem budżetu i frustracją z powodu braku efektów w tych obszarach, które są dla firmy kluczowe.

Obejrzyj nasze wideo i dowiedz się, o co powinieneś zapytać agencję zanim podejmiesz z nią współpracę.

Sprawdź, w jakich branżach agencja SEO ma doświadczenie

Chociaż każda firma funkcjonująca w danej branży ma nieco inny model prowadzenia biznesu czy ofertę, pomiędzy przedsiębiorstwami specjalizujących się w podobnych obszarach występuje sporo zbieżności. Dlatego jeśli agencja SEO/SEM może pochwalić się doświadczeniem w jakiejś dziedzinie, zapewne dysponuje sprawdzonymi rozwiązaniami, które mogą okazać się skuteczne także u Ciebie.

Przyjrzyj się też temu, z jakimi budżetami najczęściej pracuje oferująca usługi SEO agencja – innych kompetencji (i innej odpowiedzialności) wymaga prowadzenie niewielkich projektów SEO dla małych firm dysponujących ograniczonymi środkami, innych, gdy chodzi o optymalizację rozbudowanych serwisów dla przedsiębiorstw działających na konkurencyjnych rynkach, które w SEO są w stanie zainwestować większe sumy.

Przyjrzyj się opiniom w Google

Opinie Google zamieszczone w wizytówce mogą wiele powiedzieć Ci na temat realiów współpracy z daną agencją. Dobrze, aby miała ona dużo wpisów tego typu (np. więcej niż 100) i aby wśród nich licznie występowały takie, które konkretnie mówią o efektywności działań agencji – to właśnie takie są najczęściej autentyczne, czyli pisane przez prawdziwych klientów i takim warto zaufać. Sprawdź także, jak sama agencja reaguje na wystawione jej opinie, tak pozytywne, jak i negatywne. To wiele powie Ci na temat standardów obsługi klienta.

Warto pamiętać, że nawet najlepsza agencja SEO nie wypracuje zadowalających wyników, jeżeli jej w tym nie pomożesz. To właśnie Ty najlepiej znasz swój biznes i zwyczaje klientów. To Ty jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Twoja wiedza branżowa w połączeniu z wiedzą marketingową agencji może przynieść efekty, które przekroczą Twoje oczekiwania.

Szukasz agencji SEO, która rozumie,
że marketing internetowy ma zarabiać?
Być może to właśnie my możemy stać się Twoim partnerem.
Sprawdź!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen.

5
(1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2022