SEO
Efekty pozycjonowania, Współpraca z agencją marketingową

8 kosztownych szwindli SEO, które agencje „fundują” klientom

Cezary Ciechanowski
9 minut

Przygotowujesz się do podjęcia współpracy z agencją SEO? To trafny kierunek działania. Dobrzy fachowcy pomogą Ci realizować cele biznesowe i zwiększyć sprzedaż. No właśnie… Sęk w tym, że nasz sektor rynku jest mocno nasycony, a „próg wejścia” do zawodu – niski. Dlatego, choć piszemy o tym z przykrością, wcale nie jest się trudno „naciąć” i zrazić do współpracy z pozycjonerami. Na co zatem trzeba uważać i jak wybrać agencję SEO, która zrobi to, czego od niej oczekujesz? Podpowiadamy.

8 kosztownych szwindli agencji SEO

Skuteczne pozycjonowanie stron ma kluczowe znaczenie dla Twojego biznesu

Pozycjonowanie w Google to bardzo ważna sprawa i trudno ją przecenić, bez względu na branżę, w której działasz. Powód jest niezwykle prosty: to w Google większość osób zaczyna poszukiwania rozwiązań swoich problemów.

Bez względu na to, czy chodzi o zepsutą baterię w kranie, czy o problem z wypadaniem włosów – „wujek Google” podsunie rozwiązanie i wskaże, gdzie możesz kupić rzecz, której potrzebujesz. Te firmy, których oferty pokazują się w wynikach wyszukiwania wyżej, mają znacznie większe szanse na to, że to do nich, a nie do konkurencji, odezwą się klienci. Sam doskonale to rozumiesz – zastanów się, kiedy ostatnio zdarzyło Ci się przejść na drugą stronę wyników wyszukiwania?

Właśnie dlatego, jeśli chcesz zwiększyć sprzedać, jest Ci potrzebne profesjonalne pozycjonowanie strony. To zestaw działań, których celem jest podniesienie pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania – tak, aby link do niej wyświetlał się wyżej, kiedy potencjalny klient wpisze hasło powiązane z branżą, w której działasz. Dobrze wykonane pozycjonowanie stron przekłada się na wyraźny wzrost zapytań ofertowych. Te zaś, umiejętnie wykorzystane, przynoszą wzrost sfinalizowanych transakcji. W związku z tym nie możesz sobie pozwolić na najmniejszy błąd w tym zakresie. Byłoby to marnowanie budżetu.

Jeśli pozycjonowanie, to agencja SEO. Ale jaka?!

Wiesz już, że pozycjonowanie ma duże znaczenie dla Twoich wyników sprzedażowych. Dlatego masz świadomość, że działania SEO należy powierzyć ekspertom. Co prawda część rzeczy w teorii mógłbyś zrobić sam, korzystając z podpowiedzi “wujka Google” właśnie, jednak nie ma co ukrywać – skuteczne pozycjonowanie to skomplikowany proces wymagający ogromnego zaangażowania czasowego, stałej analizy wyników oraz wprowadzania usprawnień w stosunku do często zmieniających się algorytmów Google. Chcesz więc zatrudnić specjalistów.

W tym miejscu pojawia się drugie wyzwanie. Jak w gąszczu ofert, w których agencje SEO „przekrzykują się” ofertami najniższych cen, wybrać tę, która zagwarantuje realne efekty? Takie, które zobaczysz nie tylko na papierze, ale w postaci rozgrzanego do czerwoności telefonu oraz zapełnionej po brzegi skrzynki mailowej z zapytaniami ofertowymi.

Wyboru musisz dokonać bardzo ostrożnie. Błąd może Cię bardzo słono kosztować. I to dosłownie. Stracisz nie tylko czas, ale i pieniądze.

Każda agencja SEO może zapewniać, że jest dobra. Ale świadczą o tym nie obietnice, ale „twarde dane”, czyli wyniki które taka firma osiąga dla swoich klientów. Jedyne, co jest ważne, to czy pozycjonowanie stron przekłada się na sprzedaż. Dlatego warto uważnie przyglądać się temu, co jest proponowane i nie dać się oszukać.

Jakie są typowe „chwyty”, przed którymi warto się chronić przy współpracy z agencją SEO?

Pozycjonowanie w Google, wbrew pozorom, jest dość hermetyczną dziedziną. Dlatego jako przedsiębiorca masz prawo nie wiedzieć, jak to powinno działać. Niestety wykorzystują to wątpliwej klasy fachowcy. Oto kilka pseudoofert, z którymi możesz się spotkać.

1. „Profesjonalne pozycjonowanie stron za 1 zł”

Zamawiasz stronę internetową, a jej projektant oferuje Ci pozycjonowanie gratis albo za 1 zł? A może agencja SEO proponuje Ci „pakiet startowy” za 99 zł? W takiej sytuacji z automatu powinna Ci się zaświecić czerwona lampka. Dlaczego? Ponieważ podejrzanie tanie pozycjonowanie raczej nie będzie miało przełożenia na realne efekty. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami.

Prowadzenie optymalnych i skutecznych działań wymaga wielu godzin pracy specjalistów. Za darmo albo za śmiesznie niską cenę nie będzie ani optymalnie, ani skutecznie. Taka oferta może oznaczać, że projekt będzie prowadzony w sposób szablonowy, zautomatyzowany, „na oko” i z minimalnym zaangażowaniem. A to nie przełoży się na jakiekolwiek odczuwalne dla klienta wyniki.

Warto mieć świadomość, że na skuteczne pozycjonowanie stron składa się wiele działań – począwszy od wykonania audytu, który pozwoli ocenić bieżącą sytuację, przez optymalizację strony www pod kątem programistycznym, aż po przygotowanie merytorycznych i angażujących treści nasyconych właściwymi słowami kluczowymi. Wszystko to trzeba jeszcze wpisać w strategię marketingową. Dlatego w najlepszych agencjach SEO nad wykonaniem tych zadań pracuje cały zespół osób – ich praca wymaga zapłaty. Zastanów się więc, co możesz dostać za darmo?

8 kosztownych szwindli agencji SEO

Niektóre obietnice nie mają pokrycia w rzeczywistości… Nie pozwól kazać sobie za nie płacić!

2. „Pana strona osiągnęła świetne wyniki. Naprawdę!”

Skoro osiągnęła, to… może jakieś potwierdzenie? Jeśli jedyne, co dostajesz, to krótki i mało zrozumiały raport pełen kreatywnych wykresów, których nikt nie chce Ci wyjaśnić, coś jest nie tak. Zwłaszcza, jeżeli wcale nie widzisz przełożenia na sprzedaż.

Trzeba pamiętać, że pozycjonowanie w Google wymaga czasu, a pierwsze rezultaty są zazwyczaj dostrzegalne po 3-6 miesiącach. Ale jeśli od podpisania umowy z agencją minął rok, a telefon ani drgnie, to coś z pewnością jest nie tak.

Od dobrej agencji SEO możesz oczekiwać:

  • przejrzystych raportów z wynikami podjętych przez nich działań – takich, które jasno wyjaśniają, co się zadziało dzięki wykonanej pracy (może to np. być wzrost wejść na stronę internetową, wydłużenie czasu spędzonego w serwisie przez odwiedzających czy – bardziej pragmatyczne: wzrost liczby wypełnionych formularzy kontaktowych / maili wysłanych po odwiedzeniu sklepu / złożonych zamówień etc.),
  • stałego dostępu do wyników osiąganych przez Twoją stronę,
  • ustalenia mierzalnych, namacalnych celów, które jesteś w stanie mierzyć bez zanurzania się w raporty SEO.

3. „Gwarantujemy 100% wzrosty po 2 miesiącach współpracy”

SEO to nie sprint. To maraton. Tu na efekty trzeba trochę poczekać. Wynika to z kilku czynników. Przede wszystkim pierwsze miesiące działań agencji to ogrom pracy. Zaczyna się ona od dokładnego sprawdzenia bieżącej sytuacji i opracowania z klientem optymalnej strategii działania. Potem konieczne jest wprowadzenie zmian na stronie internetowej (a często jej całkowita przebudowa), dobranie słów kluczowych, napisanie wartościowych tekstów, które je będą zawierały, zazwyczaj „rozkręcenie” bloga firmowego, stworzenie strategii linkowania… To wymaga czasu.

Po drugie, algorytmy Google muszą „przyswoić” wprowadzone zmiany – tak, aby strona wreszcie zaczęła się wyświetlać wyżej w wynikach wyszukiwania.

Jeśli chcesz błyskawicznych (ale krótkotrwałych) efektów, pomoże płatna reklama, czyli Google Ads, ale to zupełnie inny typ działania niż pozycjonowanie stron. Te narzędzia oczywiście da się połączyć. Jeśli jednak ktoś obiecuje Ci spektakularne efekty samego SEO po miesiącu-dwóch współpracy, lepiej… poszukaj innego partnera.

4. „Umowę podpisujemy na 3 lata. Wcześniejsze zerwanie grozi dużymi karami umownymi”

Czasami możesz o tym usłyszeć wprost, a czasami… wyczytać jedynie z umowy. Zapisane drobnym druczkiem. Owszem, współpraca z agencją SEO powinna mieć charakter długofalowy – właśnie dlatego, że wyników nie osiąga się po miesiącu czy dwóch, ale wypracowuje i podtrzymuje przez dłuższy czas. Jednak wiązanie się restrykcyjną umową, z której nie ma drogi ucieczki, może być dość ryzykowne. Zwłaszcza na początku współpracy. Musisz mieć możliwość rozwiązania umowy, jeśli efekty nie będą Cię satysfakcjonować. Koniec i kropka.

5. Koniec współpracy = utrata efektów

Agencjom SEO wątpliwej jakości zdarza się np. odpinać stronę klienta od zaplecza pozycjonerskiego w momencie zakończenia umowy, w związku z czym serwis szybuje w dół. To ogromne zagrożenie – zwłaszcza, że co do zasady efekty wypracowane dla Twojej strony przez działania SEO mają się utrzymać przez długi czas. Taka metoda pracy agencji Cię tego pozbawi.

Podobne ryzyko stwarza nieprzekazanie Ci praw autorskich do treści przygotowanych np. na Twoją stronę czy blog firmowy. Content marketing jest bardzo ważną częścią pozycjonowania w Google – eksperci przygotowują (w porozumieniu z Tobą) treści, które nie tylko zawierają słowa kluczowe, ale przede wszystkim są wartościowym źródłem informacji i promocji. Upewnij się, że umowa gwarantuje Ci przekazanie praw do nich – tak, byś mógł je swobodnie wykorzystywać, bez względu na to, czy współpracujesz z daną agencją, czy zdecydujesz się na nieprzedłużanie umowy.

6. Zlecanie wykonanie części działań podwykonawcom bez informowania klienta

To często zdarza się w małych agencjach, które nie dysponują odpowiednią liczbą specjalistów – tak, by mogli obsłużyć wszystkie zadania z pozycjonowaniem. Ogólnie rzecz biorąc: korzystanie z usług zewnętrznych fachowców (np. ze współpracy z zaufaną agencją copywriterską, pod warunkiem „trzymania ręki na pulsie” i koordynowania działań) nie jest niczym złym. Ale Ty jako klient powinieneś mieć tego świadomość – tak, aby później nie było nieporozumień.

7. Brak określenia jasnych celów do wypracowania w ramach współpracy

Owszem, SEO czasami bywa nieprzewidywalne – w końcu pozycjonujesz się nie tylko Ty, ale również Twoja konkurencja. To jednak wcale nie oznacza, że nie możesz oczekiwać konkretnych, mierzalnych efektów oraz sprecyzowania działań, które zostaną podjęte. To wszystko musi zostać zawarte w umowie. Jest tylko jeden warunek: cele do osiągnięcia musicie wypracować wspólnie – tak, aby były realistyczne i dopasowane do Twojego modelu biznesowego.

Pamiętaj! Na osiąganie ustalonych celów pracuje zarówno agencja SEO, jak i Ty. Po Twojej stronie jest np. dostarczanie feedbacku, a także umiejętna obsługa zapytań ofertowych, które spłyną dzięki pozycjonowaniu.

8. „Będziemy w kontakcie”

Dobra agencja SEO zapewni Ci wygodny dostęp do kontaktu ze specjalistami, a najlepiej – z dedykowanym doradcą klienta, który będzie prowadził Twoją firmę przez cały okres współpracy. Możesz oczekiwać, że we wcześniej ustalonych widełkach czasowych będziesz mógł się dodzwonić lub skontaktować mailowo z tą osobą i uzyskać konkretne informacje. Jeśli jednak nie możesz się „dobić” do swojej agencji albo nie wiesz nawet, z kim konkretnie możesz się kontaktować, powinna Ci się zapalić czerwona lampka.

Jak wybrać agencję SEO, żeby nie dać się oszukać?

Jak widzisz, nieetycznych działań, na które można natrafić przy poszukiwaniu agencji SEO jest całkiem sporo. Dlatego warto bardzo uważnie dobrać partnera. Jak to zrobić?

Przede wszystkim trzeba dobrze przeczytać podpisywaną umowę i w razie niejasności – doprecyzować zapisy. Należy umawiać się na konkretne działania w określonej cenie. Można ją precyzyjnie ustalić zarówno w modelu abonamentowym, jak i przy wynagrodzeniu podstawa + premia za wypracowane efekty.

Pamiętaj również, aby:

  • oczekiwać wykonania audytu SEO na początku działań – bez niego nie jest możliwe wykonanie jakiejkolwiek sensownej pracy,
  • nie zgadzać się na umieszczanie jakichkolwiek dodatkowych kodów śledzących na stronie za wyjątkiem Google Analytics i Google Search Console – choćby w trosce o bezpieczeństwo swoje i użytkowników swojego serwisu,
  • oczekiwać potwierdzonych wyników działań, które podejmowała agencja SEO – najlepiej z konkretnymi danymi o wzrostach i możliwością ich zweryfikowania.

A co, jeśli niestety dałeś się już złapać na któryś z opisanych powyżej mechanizmów? Naucz się na błędach i znajdź partnera godnego zaufania. Jeśli dotychczas prowadzone pozycjonowanie nie działa, zacznij od zlecenia audytu SEO, który jak na dłoni pokaże, co trzeba zrobić, aby zobaczyć realne wyniki.

Dobrze poprowadzone pozycjonowanie
ma sens i naprawdę się opłaca!
Przekonaj się!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 6

Brak ocen.

5
(6)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024