SEO
Efekty pozycjonowania, pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie lokalne – skuteczny sposób na pozyskanie klientów z regionu

Klaudia Góral
10 minut

Twoja firma działa regionalnie? To wcale nie oznacza, że nie możesz się promować w internecie. Wręcz przeciwnie. Powinieneś zadbać o swoją widoczność online – i Twoi klienci są tutaj. Strategią, którą możesz wdrożyć, jest pozycjonowanie lokalne. Zobacz, jak to działa i kto może sięgnąć po takie rozwiązanie.

Lokalne seo

Co to jest pozycjonowanie lokalne i czym różni się od „standardowego”?

Pozycjonowanie lokalne to działania SEO, które dążą do przyciągnięcia na stronę www ruchu pochodzącego od użytkowników znajdujących się na określonym terenie. Może to być np. dane województwo, powiat czy miasto.

Mówiąc więc najprościej: ten rodzaj pozycjonowania skupia się na klientach z rynku lokalnego, a nie na budowaniu zasięgu ogólnopolskiego. Ten nie zawsze jest potrzebny albo jego osiągniecie jest zbyt kosztowne w stosunku do efektów, które by się uzyskało.

Jednak poza tym, że pozycjonowanie lokalne różni się od standardowego „zasięgiem rażenia”, zasady jego działania są dokładnie takie same. Inna jest tylko strategia działania – a dokładniej: zakres fraz kluczowych, na które jest pozycjonowana strona.

Lokalne pozycjonowanie stron a frazy kluczowe

Przy lokalnym SEO stawia się nacisk przede wszystkim na tak zwane „lokalne słowa kluczowe”, a więc te z nazwą miejscowości. Jak dodanie nazwy miasta zmienia wyniki wyszukiwania?

Aby lepiej zrozumieć tę różnicę, spójrz na to, co wyświetli się użytkownikowi z Łodzi po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „fotowoltaika”, a co, kiedy wstuka „fotowoltaika Łódź”.

lokalne seo

Porównanie strategii SEO ogólnej z lokalną dla frazy “fotowoltaika”

Po lewej stronie widzisz efekty wpisania ogólnej frazy „fotowoltaika”, po prawej – tej wpisanej z nazwą miasta.

Jak widzisz, fraza ogólna zwraca bardzo zróżnicowane wyniki. Na pierwszym miejscu jest oferta firmy TAURON, czyli ogólnopolskiego potentata rynku elektroenergetycznego. Potem dwa artykuły wyjaśniaje, jak działa fotowoltaika, a dopiero na czwartej pozycji oferta jednej z firm. Takie informacje będą przydatne klientowi, który dopiero wstępnie rozgląda się za panelami słonecznymi i chce się – niezobowiązująco – dowiedzieć czegoś więcej.

Jeśli jednak internauta jest już mniej więcej zdecydowany, będzie poszukiwał partnera w swojej okolicy. I znajdzie go właśnie poprzez wpisanie konkretniejszego zapytania, z nazwą miejscowości. Jak widzisz, w odpowiedzi na zapytanie pojawiają się konkretne namiary na oferty firm działających w Łodzi i okolicy. Różnica jest więc znacząca, a Ty możesz wykorzystać ten potencjał, aby szybciej docierać do osób ze swojego regionu.

Kto powinien postawić na lokalne SEO?

Są dwie główne grupy przedsiębiorców, dla których strategia lokalnego SEO może być kluczowym elementem marketingu.

Małe firmy działające na lokalnym rynku

To najbardziej „oczywista” grupa przedsiębiorców, którzy sięgają po pozycjonowanie lokalne Google. Skoro obsługujesz tylko klientów ze swojego miasta i pobliskich miejscowości, nie ma sensu starać się dotrzeć do klienta ogólnopolskiego. Nawet jeśli uda Ci się przebić przez konkurencję i pozyskać zapytania ofertowe tą drogą, obsługa większości z nich będzie stratą czasu – i dla Ciebie, i dla klienta. Zakładając, że prowadzisz firmę w Łodzi, zapewne nie potrzebujesz bowiem klientów z Gdańska. W zdecydowanej liczbie przypadków takie zgłoszenia spotkają się zatem z odmową.

Kogo zatem należałoby wpisać na listę lokalnych biznesów, dla których może się sprawdzić ta strategia? To między innymi:

  • wszelkiego rodzaju punkty usługowe – np. warsztaty samochodowe, myjnie, salony fryzjerskie i kosmetyczne itp. To punkty, do których klient musi dojechać. A skoro tak, nie skorzysta z nich np. osoba z drugiego końca Polski;
  • restauracje i obiekty noclegowe,
  • firmy budowlane,
  • lokalne, „niesieciowe” magazyny i centra logistyczne.

Jeżeli jesteś nastawiony na promocję na pobliskim rynku, pozycjonowanie stron lokalnych jest dla Ciebie doskonałą opcją.

Większe firmy z oddziałami w różnych miejscowościach

Lokalne pozycjonowanie może być ważnym elementem strategii firm, które mają filie w różnych miastach, a także dla tych, które współpracują z lokalnymi partnerami w wielu miejscach kraju.

Dobre przykłady to np.:

  • duże sieci sklepów, np. meblowych, ogrodniczych czy z materiałami budowlanymi,
  • producenci z rozbudowaną siecią dystrybucji i salonami sprzedaży w różnych miejscowościach,
  • firmy usługowe, które podjęły współpracę z certyfikowanymi monterami w wielu regionach kraju – jeżeli działają oni jako podwykonawcy, śmiało można wspomóc lokalną sprzedaż właśnie dzięki odpowiednim działaniom SEO.

Jak zatem widać, na pozycjonowanie lokalne stron mogą stawiać zarówno mniejsi, jak i więksi gracze. Wystarczy umiejętnie dobrana strategia działania.

pozycjonowanie lokalne seo

Lokalne pozycjonowanie pomaga efektywnie pozyskiwać klientów z określonego obszaru. Pod warunkiem, że realizowane działania będą prowadzone w zgodzie z precyzyjnie opracowaną strategią. Samo dodanie na podstronach serwisu nazwy miejscowości nie wystarczy, by uzyskać satysfakcjonujące wyniki, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z rozbudowaną stroną www.

Co daje SEO lokalne?

Lokalne pozycjonowanie stron to szansa na znaczne zwiększenie potencjału sprzedażowego. Oto kluczowe powody.

Koszty pozycjonowania lokalne są zazwyczaj mniejsze

Dlaczego cena pozycjonowania lokalnego może być niższa? Przede wszystkim z powodu niższego nakładu pracy, jaki jest wymagany do osiągnięcia wysokiej pozycji na liście wyników Google. Konkurencja na ograniczonym terytorialnie rynku najczęściej jest mniejsza, przez co do osiągnięcia dobrych efektów może wystarczyć np. rozbudowa i optymalizacja treści na stronie firmowej. Poza tym sami SEO-wcy mają mniej pracy związanej z analizowaniem danych.

Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to zasada uniwersalna. Są takie rodzaje działalności lokalnej, gdzie konkurencja jest duża, a przez to walka o dobre miejsce w rankingu wyszukiwarki bywa nawet równie zażarta jak na rynku ogólnopolskim.

Pod uwagę należy wziąć również stan wyjściowy serwisu, który ma podlegać pozycjonowaniu. Jeżeli konieczne jest wprowadzenie poprawek na stronie pod kątem licznych parametrów technicznych, koszt ulega zwiększeniu. Nie można zapomnieć, że, podobnie jak w przypadku działań pozycjonerskich na skalę ogólnokrajową, strona pozycjonowana lokalnie musi spełniać szereg standardów określonych przez wyszukiwarkę.

Lokalne SEO wstępnie „odfiltrowuje” klientów, których nie możesz obsłużyć

To casus opisany nieco wcześniej. Podajmy jednak praktyczny przykład. Wyobraź sobie, że świadczysz usługi pomocy drogowej na terenie Katowic i okolic (w promieniu 50 km) i chcesz się pozycjonować na frazę typu „pomoc drogowa 24 h”. Co jednak z tego, że Twoja strona wyskoczy na pierwszym czy drugim miejscu klientowi, którego auto stanęło na drodze w Szczecinie? 

Jeżeli zastosujesz w takiej sytuacji pozycjonowanie lokalne (czyli w omawianym przypadku np. na frazy pomoc drogowa Katowice, pomoc drogowa Sosnowiec itd.), zyskasz znacznie więcej. Będą do Ciebie dzwonić tylko osoby, do których możesz dojechać. Zwiększysz więc szanse na zamknięcie transakcji i obniżysz koszty pozyskania pojedynczego klienta.

Możesz szybciej uzyskać dobre wyniki

Lokalne pozycjowanie może dać szansę na szybsze „wskoczenie” na wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. Powód jest prosty: to wspomniana mniejsza konkurencja. Idąc tym tropem, z pozycjonowania lokalnego mogą skorzystać też firmy o zasięgu ogólnopolskim – na przykład po to, aby zwiększyć sprzedaż w rejonach, z których obecnie nie ma zbyt wielu zapytań ofertowych. Albo wręcz przeciwnie – mogą one wzmocnić rynek w tych miastach czy województwach, gdzie ich usługi już są popularne.

Przyciągasz kupujących, którzy nie są przekonani do zakupów online

Frazy lokalne mogą też być wpisywane przez klientów, którzy są przywiązani do bardziej tradycyjnych metod zakupu. Tych, którzy chcą „podjechać do firmy i pogadać”, a nie zamawiać „na oko” w internecie. Takich osób nadal jest sporo – i to nie tylko na rynku dóbr szybkozbywalnych. Zainteresowani wizytą w firmie lokalnej mogą być też klienci chcący kupić ogrodzenie, system ogrzewania czy wspomnianą fotowoltaikę. Dzięki nastawieniu na odpowiednie słowa klucze dotrzesz do nich znacznie łatwiej i będziesz miał okazję sfinalizować transakcję dzięki bezpośredniej rozmowie.

Jakie rozwiązania wykorzystuje się przy pozycjonowaniu lokalnym firmy?

Lokalne SEO bazuje na rozwiązaniach, które należy umiejętnie wpleść w ogólną strategię marketingową firmy, a także jej cele biznesowe. Oto elementy, których nie może zabraknąć w tej strategii.

Wizytówka Google

To darmowe i proste do zastosowania narzędzie, które szybko zwiększy widoczność lokalnej firmy w sieci. I to nie tylko bezpośrednio w wyszukiwarce Google, ale także np. w mapach. Dzięki niemu Twoją ofertę zobaczą też np. osoby przejeżdżające przez daną miejscowość i poszukujące rozwiązania tu i teraz. Może to być choćby kierowca, któremu zepsuł się samochód lub rodzina poszukująca restauracji na szybki obiad w trasie.

Przygotowując wizytówkę Google, warto zadbać o jej prawidłowe i rzetelne uzupełnienie. Dzięki temu stanie się naprawdę użyteczna.

Metadane

Tak zwane metadane, a zwłaszcza opisy title i description, pełnią istotną rolę w kontekście lokalnego SEO. Chodzi o krótkie teksty, które nie wyświetlają się bezpośrednio na stronie, ale są widoczne jako opisy poszczególnych zakładek w wynikach Google. Powinny się w nich pojawić frazy lokalne. Nazwa miejscowości „podbije” widoczność i pozycję strony.

Strona WWW

Frazy związane z nazwami miejscowości powinny pojawić się na poszczególnych podstronach serwisu, jednak należy robić to umiejętnie. Zbyt duże nasycenie treści słowami tego typu może poważnie zaszkodzić jego pozycji w wyszukiwarce, jeśli roboty indeksujące uznają takie działania za spamerskie. Rozwiązań w w obrębie strony WWW jest więcej. Innym jest np. stworzenie dedykowanych podstron poświęconych obsłudze klientów z poszczególnych miejscowości, jeśli firma posiada oddziały w kilku punktach. Dobrym posunięciem jest także stworzenie galerii realizacji, gdzie poszczególne opisy prezentują efekty pracy przedsiębiorstwa dla klientów z miejscowości znajdujących się na obszarze jego działania. W ten sposób można poszerzyć zasięgi o konkretne miasta i wsie w okolicy.

Artykuły zewnętrzne na portalach lokalnych

Pozycjonowanie lokalne można podbić także poprzez tzw. linkbuilding na portalach lokalnych. Umieszczanie wartościowych artykułów ze wzmianką o firmie na stronach odwiedzanych przez mieszkańców okolicy nie tylko pozwala wzmocnić autorytet serwisu. Służy też jako działanie stricte reklamowe i wizerunkowe. Da się więc upiec „dwie pieczenie na jednym ogniu”.

Wizytówki NAP

Są to internetowe wizytówki firmy z danymi kontaktowymi, które są udostępniane w lokalnych serwisach czy katalogach internetowych. Takie działanie może również poprawić efekty.

Trzeba jednak pamiętać, że ostateczny dobór narzędzi i strategii pozycjonowania lokalnego powinien być potwierdzony poprzez dogłębną analizę SEO uwzględniającą działania konkurencji.

Błędy przy pozycjonowaniu biznesu lokalnego

Pozycjonowanie lokalne może się wydawać mniej skomplikowaną operacją niż to ogólne. Jednak w rzeczywistości również na tym polu można popełnić wiele błędów. Mogą to być np.:

  • wprowadzanie klienta w błąd przez nieprawidłowe stosowanie fraz z nazwami miejscowości – to przykładowo sytuacja, w której firma ma siedzibę w Katowicach, ale w treściach pojawia się informacja o tym, że działa ona w Sosnowcu, Gliwicach czy Rybniku. Nazwy pozostałych miast trzeba „przemycić” bardzo umiejętnie, a jednocześnie klarownie;
  • zapominanie o bieżącej optymalizacji wizytówki Google – podane w niej informacje powinny być regularnie aktualizowane; chodzi m.in. o dane adresowe, dane kontaktowe, zdjęcia, pozyskiwanie opinii klientów i odpowiadanie na nie,
  • nieprawidłowe wprowadzenie fraz lokalnych (np. nieuwzględnienie ich w nagłówkach, dzięki którym roboty wyszukiwarki interpretują zawartość strony) lub ich zastosowanie w zbyt dużej albo zbyt małej ilości,
  • brak mapy z oznaczeniem siedziby firmy na stronie www – dzięki niej klienci mogą sprawnie wyznaczyć trasę dojazdu do danego miejsca.

To oczywiście tylko kilka przykładów. Można ich znaleźć znacznie więcej.

Istnieje wiele korzyści z wdrożenia strategii lokalnego SEO. Obejmują one nie tylko możliwość dotarcia do większej liczby osób i zwiększenie liczby konwersji, ale także zwiększanie świadomości istnienia firmy i budowanie pozytywnej reputacji marki wśród potencjalnych klientów. Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu Twoja firma może osiągnąć solidną pozycję na regionalnym rynku i pozostawić w tyle konkurencję.

30% wzrost sprzedaży w 12 miesięcy dla firmy lokalnej.
Zobacz, jak to osiągnęliśmy!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 4.3 / 5. Liczba głosów: 3

Brak ocen.

4.3
(3)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2022