WWW & UX
Cechy dobrej strony internetowej, Dobre strony internetowe

Dobra strona internetowa, czyli jaka? Poznaj cechy, które muszą ją wyróżniać

Dagmara Wierzbowska
7 minut

Strona internetowa to obecnie „oczywista oczywistość”. Ma ją praktycznie każda firma. Sęk w tym, że serwis www nie może „po prostu być”. Musi być dobry, czyli mówiąc konkretniej – generować sprzedaż. Zastanawiasz się, co zrobić, żeby tak było? Oto najważniejsze kryteria, które musi spełniać dobra strona internetowa.

Dobra strona internetowa, czyli jaka?

Dlaczego dobra strona internetowa firmy powinna sprostać konkretnym wymaganiom?

W odległych czasach, kiedy z internetu korzystało się za pomocą modemu 56 k i było to możliwe tylko, gdy nikt akurat nie rozmawiał przez telefon, sam fakt posiadania strony internetowej był niesamowitym osiągnięciem. Jednak dziś łączna liczba stron internetowych przekracza 2 miliardy, z czego ponad 400 milionów jest aktywnych. Oczywiście polskich stron www jest mniej, bo kilka milionów, a te prowadzone przez firmy z Twojej branży można liczyć w dziesiątkach, setkach, a może tysiącach.

Trzeba jednak pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy: dobra strona internetowa firmy to kluczowe narzędzie sprzedażowe. Strona internetowa odgrywa fundamentalną rolę w kontekście marketingu i sprzedaży, ponieważ jest pierwszym elementem styku klienta z firmą oraz jej ofertą.

Jednak by była skuteczna i pomagała Ci osiągać zamierzone cele, musi:

  • być widoczna dla odbiorców – a uda się to tylko wówczas, gdy link do niej pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania,
  • dostarczać Twoim klientom rozwiązania problemów, z którymi się zmagają,
  • być łatwa w obsłudze i szybko komunikować to, co chcesz przekazać potencjalnym kupującym,
  • przedstawiać Cię jako eksperta w swojej branży – tak, aby klienci zyskali przekonanie, że podejmują współpracę z najlepszym partnerem.

Właśnie dlatego jej stworzenia nie można pozostawić „dziełu przypadku”. Błędy popełniane na etapie projektowania czy wdrożenia, a także przygotowania treści niosą za sobą poważne konsekwencje – także te finansowe. Nawet najlepiej zaplanowana kampania SEO czy Google Ads nie będzie tak efektywna, jak mogłaby być, bez dobrej strony firmowej. Te elementy są jak dwie strony medalu. Dlatego zanim w ogóle przystąpi się do planowania działań związanych z pozycjonowaniem czy reklamą, trzeba skupić się na serwisie internetowym.

Jak powinna wyglądać dobrze przygotowana strona internetowa?

Dobra strona musi sprostać wymaganiom na kilku polach.

Po pierwsze – technicznym. W największym skrócie chodzi o to, aby działała płynnie, szybko i bezpiecznie.

Po drugie – estetycznym. Uwaga! Nie chodzi tylko o to, żeby było „ładnie”. Najważniejsze, aby projekt strony www był przejrzysty, uporządkowany, zrozumiały. Ma prowadzić klienta tam, gdzie chcesz go zaprowadzić, czyli krok po kroku w stronę domknięcia sprzedaży.

Po trzecie – pod względem treści. Kluczowa jest jasność i spójność treści oraz jej perswazyjność. Duże znaczenie ma także jej dopasowanie do wymogów pozycjonowania, a więc nasycenie odpowiednimi słowami kluczowymi.

Przyjrzyjmy się nieco bliżej każdej z tych kwestii.

Cechy dobrej strony internetowej pod kątem technicznym

Dobra strona internetowa to taka, która jest responsywna, zoptymalizowana pod kątem szybkości ładowania i bezpieczna.

Omówmy dokładniej wymagania z tego obszaru.

Responsywność

Oznacza, że strona www będzie się dobrze wyświetlała na każdym urządzeniu, na którym otworzy ją użytkownik. Pamiętaj: urządzenia mobilne generują ponad 50% ruchu w internecie. Zapewne również Ty przeglądasz internet na swoim smartfonie – także wtedy, kiedy szukasz informacji, które ułatwią Ci dokonanie zakupu. Ale jeśli strona źle się otwiera lub działa jedynie w ograniczonym zakresie, szybko się zniechęcasz i… szukasz innej. Dlatego trzeba ją zaprojektować tak, aby otwierała się poprawnie na każdym urządzeniu.

Must have strony www

Cechą dobrej współczesnej strony internetowej jest jej responsywność. Otwierana, musi dobrze wyglądać na różnych nośnikach.

Optymalizacja kodu, zwłaszcza pod kątem szybkości działania

To skomplikowany proces, który jest realizowany na poziomie „programistycznym”. Chodzi m.in. o:

  • poprawienie kodu serwisu tak, by nie było w nim błędów i niepotrzebnych znaczników,
  • usunięcie błędów 404 i nieprawidłowych przekierowań,
  • „odchudzenie” serwisu, by nie ładował się zbyt długo,
  • usunięcie przeszkód – np. w postaci irytujących okienek wyskakujących tuż po wejściu do serwisu.

Twój klient nie lubi czekać, algorytmy Google też nie.

Poprawa bezpieczeństwa

Podstawa to wdrożenie certyfikatów SSL, które zadbają o bezpieczeństwo przesyłanych danych. Ważna jest także aktualizacja oprogramowania, na którym jest oparty „silnik” strony.

Dobra strona internetowa firmy – układ i estetyka

Układ i estetyka to dwie kwestie, które łączy wspólny mianownik: dobra strona internetowa musi być przejrzysta i dobrze uporządkowana. Chaos szkodzi zarówno w aspekcie technicznym, jak i związanym z designem.

Pod kątem układu i zawartości stronę firmową warto zaprojektować w zgodzie z zasadami UX Design. Chodzi o to, aby była zrozumiała dla każdej osoby, która ją odwiedza, oraz łatwa w obsłudze. Twój klient musi na „dzień dobry” wiedzieć, co mu oferujesz i gdzie powinien kliknąć, żeby np. przejrzeć ofertę czy złożyć zamówienie. Oto cechy dobrej strony internetowej istotne w tym aspekcie.

Prosty układ graficzny

Na nowoczesnych stronach internetowych „funkcjonalny minimalizm” jest zawsze w cenie. Serwis nie może być przeładowany „efektami” specjalnymi ani chaotyczny. Dlatego projekt powinien być oszczędny w środkach wyrazu.

Dopasowanie do systemu identyfikacji wizualnej Twojej marki

Bardzo ważne jest, aby odbiorca przez cały czas kojarzył, na stronie jakiej firmy jest. Pamiętaj: klient rzadko kiedy kupuje już po pierwszym zetknięciu z Twoja ofertą. Najczęściej potrzebuje znacznie więcej czasu na to, żeby podjąć taką decyzję. Mówi się, że potrzeba ok. siedmiu kontaktów z marką zanim dojdzie do zakupu. Dlatego trzeba budować jasne skojarzenia i spójny wizerunek.

Przejrzysta i dobrze ustrukturyzowana mapa strony

To istotne zarówno z punktu widzenia łatwości obsługi serwisu, jak i przyszłego pozycjonowania. Dobra strona internetowa firmy ma uporządkowane menu – takie, które pozwala użytkownikowi szybko trafić do potrzebnych informacji i… jest łatwe do przejścia przez algorytmy Google. Dlatego warto postawić na „drzewiastą” strukturę i hierarchiczny układ zakładek. Porządek musi być!

Dobre strony internetowe są dopracowane pod kątem treści

W kwestii treści na stronę firmową kluczowych jest kilka kwestii.

Mówienie językiem klienta

Treści na stronie firmowej mają dostarczać odbiorcy docelowemu informacji, których potrzebuje, aby zdecydował się na skorzystanie z Twoich usług. Te najważniejsze – o tym, co oferujesz oraz kluczowych korzyściach, jakie przynoszą Twoje rozwiązania – powinny być wyraźnie wyeksponowane.

Perswazyjność

Dobra strona firmowa wchodzi w interakcję z odbiorcą, motywując go do podjęcia konkretnych działań. Dlatego nie może na niej zabraknąć np. przycisków zachęcających do skontaktowania się, sprawdzenia szczegółów oferty czy dokonania zamówienia. Ich obecność pomaga zaktywizować klienta i zatrzymać jego uwagę na długo.

Dostosowanie do wymagań pozycjonowania

Aby strona dobrze się pozycjonowała, algorytmy Google muszą uznać ją za wartościową dla użytkownika poszukującego konkretnych informacji. Dlatego należy zadbać o dopasowanie zawartych treści do wymogów SEO. Chodzi o prawidłowe nasycenie tekstów słowami kluczowymi (muszą być precyzyjnie dobrane i umieszczone w contencie w naturalny sposób – przeładowanie nie pomoże), dodanie nagłówków i wypunktowań oraz innych elementów zwiększających czytelność oraz przygotowanie tzw. meta danych.

Merytoryka

Teksty na Twojej stronie mają udowodnić, że jesteś ekspertem w swojej branży. Mają też być wartościowym źródłem informacji dla odbiorców. Tu nie można sobie pozwolić na „drogę na skróty”.

Unikalność

Absolutna podstawa. Kopiowanie tekstów z innych stron będzie przysłowiowym gwoździem do trumny i nie pozwoli Ci osiągnąć oczekiwanych efektów SEO. Dlatego nawet jeśli np. jesteś dystrybutorem, a od ich producenta dostałeś bogaty pakiet materiałów reklamowych – przetwórz je, aby nie były kopią treści powielanych w wielu miejscach w Internecie.

Jak powinna wyglądać dobrze przygotowana strona internetowa w praktyce?

Opisane powyżej cechy dobrej strony internetowej to wytyczne, których należy się trzymać podczas projektowania witryny dla firmy. Jednak to, jak te kryteria przełożą się na praktykę, jest uzależnione od wielu czynników. Podstawowy to oczekiwania, jakie mają Twoi potencjalni klienci. I to ich trzeba postawić w centrum podczas przygotowywania serwisu.

To oznacza, że zanim przystąpi się do projektowania, trzeba się cofnąć o kilka kroków i odpowiedzieć na kilka ważnych pytań. Potrzebne są informacje o tym:

  • jaki jest profil działalności Twojej firmy i które oferowane produkty są kluczowe,
  • kto jest i kto w przyszłości może być Twoim klientem,
  • jakie są potrzeby Twoich grup docelowych i z jakimi problemami, które możesz rozwiązać, się mierzą,
  • jak działa Twoja konkurencja,
  • jakie cele chcesz zrealizować dzięki stronie internetowej i kampanii marketingowej.

To pierwszy etap pracy, którą wykonują eksperci ECHO. Z każdym klientem przeprowadzamy warsztat startowy, który jest szansą na zdobycie pogłębionych informacji i ustalenie, dla kogo i po co ma być stworzona strona www i jakie cele ma realizować.

Czy dobra strona internetowa firmy musi zawsze powstawać „od zera”?

Masz już stronę internetową? Jeśli tak, możesz się zastanawiać, czy jest sens tworzenia zupełnie nowej. I rzeczywiście, są sytuacje, w których wystarczy jedynie dokonanie zmian tej już istniejącej – jednak takie działania muszą być opłacalne. Aby to ocenić, warto zlecić audyt strony internetowej – tak, aby eksperci spojrzeli na nią fachowym okiem i powiedzieli, ile da się z niej „wycisnąć”. Pamiętaj: czasami koszt nowej strony internetowej jest niższy niż wysokość inwestycji włożonej w odświeżenie starej.

Na decyzję o tym, czy zmieniać starą stronę, czy tworzyć nową od podstaw, wpływa bardzo dużo zmiennych. Dlatego każdy przypadek trzeba rozpatrzyć indywidualnie. Pierwszym, zasadniczym pytaniem jest to, czy obecny serwis realizuje cele firmy.

Ile kosztuje dobra strona internetowa?

Na powyższe pytanie nie da się odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ… to zależy: od technologii, funkcjonalności oraz ilości prezentowanej treści, czyli liczby podstron.

Co wpływa na stopień rozbudowania i specyfiki strony firmowej? Przede wszystkim to, jakie są Twoje oczekiwania i cele biznesowe. Ważne są także specyfika prowadzonej działalności, stopień rozbudowania Twojej oferty oraz konkurencja w niszy rynkowej. Dlatego wycena strony internetowej powinna być zawsze indywidualna. To konieczne, jeśli chcesz, aby powstały serwis spełnił opisane powyżej kryteria, a jednocześnie dobrze pasował do Twojego modelu biznesowego.

Potrzebujesz strony www,
która sprzedaje?

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 8

Brak ocen.

5
(8)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024