Marketing treści
Optymalizacja

Optymalizacja SEO dla podcastów – jak robić to dobrze?

Cezary Ciechanowski
10 minut

Realizujesz podcasty i chcesz wykorzystać swoją stronę internetową do pozyskiwania nowych słuchaczy. W Internecie znajdziesz wiele gotowych szablonów, które w świetny sposób prezentują podcasty, ale w przeważającej większości zabijają SEO. Odpowiednia struktura treści i techniczne aspekty strony są równie ważne, jak jej wygląd i funkcjonalność. Dowiedz się, jak lepiej wykorzystać potencjał podcastów w wyszukiwarce.

Optymalizacja SEO dla podcastów

Jak wykorzystać potencjał podcastów?

Aktualnie podcasty są coraz popularniejszym formatem content marketingowym, a rynek uczy się, jak wykorzystać ich potencjał do pobudzenia swojego biznesu.

Popularność podcastów w Google Trends w Polsce w 2020.

Jeżeli chcesz, aby Twoje podcasty skutecznie pozyskiwały ruch, zadbaj o SEO Twojej strony. O tym, że nie należy tego kroku ignorować w kontekście podcastów, które Google coraz mocniej wspiera, pisała Tereza Litsa w opiniotwórczym „Search Engine Watch”. Jak zoptymalizować taką stronę krok po kroku?

Dobierz słowa kluczowe do każdego odcinka podcastu

Złota zasada artykułów blogowych mówi, że dobry tekst ma przemyślaną strukturę oraz słowa kluczowe. Nie inaczej jest z optymalizacją podcastów: przy każdym zaplanowanym odcinku podcastu przeprowadź research i analizę słów kluczowych. Dzięki temu w pełni wykorzystasz potencjał danego materiału.

Narzędzia, przy pomocy których dobierzesz najbardziej optymalne słowa kluczowe do podcastu, to:

  • KWFinder,
  • SENUTO,
  • SURFER SEO,
  • Ahrefs,
  • Planer słów kluczowych,
  • BuzzSumo.

Jak wykorzystać słowa kluczowe w podcastach?

Jak w pełni wykorzystać potencjał słów kluczowych w stronach z podcastami? Pamiętaj, że cały proces SEO opiera się na dobrej checkliście, którą konsekwentnie realizujesz punkt po punkcie, odcinek po odcinku. Słowa kluczowe wykorzystasz w kilku miejscach:

  • tytuł – w nazwie odcinka koniecznie dodaj słowo „podcast”,
  • meta description – przedstaw w kilku żołnierskich zdaniach, o czym jest odcinek, wykorzystaj call to action,
  • meta keywords – Google ignoruje ten tag, ale inne platformy podcastowe wykorzystują go do powiązania tematu z odpowiednimi informacjami,
  • nagłówki H1-H4 – odpowiednia struktura transkrypcji pozwala na dobre wykorzystanie słów kluczowych powiązanych z danym tematem,
  • zdjęcia i alt-y – wykorzystaj odpowiednie nazewnictwo grafik oraz atrybutu alt w wykorzystanych zdjęciach,
  • kategorie i tagi – zadbaj o odpowiednie nazewnictwo kategorii oraz użytecznych tagów pod kątem podcastów,
  • transkrypcja – przygotuj transkrypcję podcastu, żeby móc optymalizować treści pod SEO, dzięki temu uzyskasz dużo lepszą widoczność podcastu w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • znacznik czasu – wykorzystując odpowiednie znaczniki nagrania, możesz podzielić cały podcast na kilka różnych części,
  • checklista – omawiając dany temat w podcaście, zadbaj o checklistę – dzięki temu słuchacze w łatwy sposób będą mogli wykorzystać przekazane wskazówki do ogarnięcia swojego tematu,
  • powiązane podcasty – zadbaj, aby każdy z Twoich podcastów był połączony z innymi podcastami dostępnymi na Twojej stronie – dzięki temu użytkownicy będą mieli możliwość kontynuacji słuchania treści, a wymieszane słowa kluczowe będą pozytywnie wpływać na SEO podcastu,
  • podsumowanie – każda z publikacji potrzebuje podsumowania, podcasty również; wykorzystaj podsumowanie do zebrania wszystkich ważnych aspektów poruszonych w podcaście – im bardziej treściwie, tym lepiej.

Na co zwrócić uwagę przy analizie słów kluczowych do podcastu? Checklista

  • upewnij się, że słowa kluczowe są powiązane z głównym tematem podcastu,
  • sprawdź, czy wykorzystane frazy mają dużą liczbę wyszukiwań (frazy główne) oraz frazy typu long tail (frazy długoogonowe),
  • ustal, czy wybrane słowa kluczowe są wyraźnym odzwierciedleniem intencji szukającego,
  • powiąż ze sobą podcasty – podpowiadaj, nie ograniczaj!

Co mam zrobić, aby przyspieszyć swoją stronę z podcastami?

Szybki hosting – tylko hostingi, które mają szybki czas dostępu, zapewniają bardzo szybkie ładowanie się podcastów. Hosting podcastów zapewnia hosting plików i kanał RSS dla twojego podcastu. Dzięki niemu Twoje podcasty są przechowywane na platformie, do której każdy ma dostęp. Dzięki kanałowi RSS w momencie publikacji nowego podcastu, informacja jest rozsyłana do Twoich subskrybentów.

Jednym z darmowych hostingów dla podcastów jest Speaker. Wybierając hosting należy zwrócić uwagę na to co oferuje darmowa lub płatna opcja. Nieraz warto wydać 5$ miesięcznie na wykorzystanie pełnej funkcjonalności platformy podcastowych, które w darmowej wersji są bardzo ograniczone.

Hubert Majchrzak, Head of Sales w HOSTERSI: Hosting współdzielony to najprostsza usługa, jeśli chodzi o założenie strony. Najprostsza i najtańsza. W sam raz na start. Drugą opcją jest VPS/serwer dedykowany – wymaga wiedzy technicznej do konfiguracji, aktualizacji i utrzymania. Ale za to zapewnia pełną elastyczność. W przypadku chmury, nie musisz przenosić całej swojej strony do chmury. Możesz zrobić to tylko z elementami wideo, przerzucić je do usługi object storage, która jest elastyczna, redundanta, ma świetne łącza do internetu – jest bardziej niezawodna niż Twój serwer. Takie usługi mają Amazon Web Services, Azure GCP, czy OVHcloud. Ważne jest, aby wiedzieć i posiadać narzędzia, które pozwolą ocenić, jak dobry jest Twój obecny i przyszły dostawca hostingu. Dlatego koniecznie trzeba się zaprzyjaźnić z takimi narzędziami, jak:
Page Speed Insights
Pingdom Website Speed Test
GTmetrics.

Optymalizacja grafik – grafiki mniejszej wagi ładują się po prostu szybciej. Jeżeli zdjęcia wykorzystane w danym wpisie nie muszą być najwyższej rozdzielczości – zoptymalizuj je do wymaganego minimum lub skorzystaj z tinypng.com do zmniejszenia wagi zdjęcia.

Optymalizacja kodu strony – zadbaj o optymalną składnię oraz kod. Jeżeli dana strona nie wykorzystuje kodu, który znajduje się na stronie – usuń go. Dzięki temu zasoby pamięci podręcznej nie będą niepotrzebnie wykorzystywać łącza i opóźniać czasu wczytania strony.

Mniej elementów na stronie – im mniej elementów będzie wyświetlanych na danej stronie, tym szybciej będzie się ona ładować. Dobrze zaprojektowana strona zapewnia maksimum satysfakcji użytkownika, przy minimalistycznym wyglądzie.

Wykorzystanie Cache – dobrze ustawione daty ważności elementów witryny (css, JS, img, itp.) w pliku htaccess pozwolą na ładowanie elementów wprost w pamięci podręcznej przeglądarki. A to zdecydowanie przyspieszy działanie strony.

Umieszczaj podcasty na zewnętrznych platformach – jeżeli podcast będzie umieszczony na Twojej stronie, bardzo wzrośnie czas ładowania. Wykorzystaj zewnętrzne platformy, takie jak Soundcloud, do embedowania nagrań. Dzięki temu nagranie będzie dostępne w innej usłudze, np. Spreaker, i tam uzyska większe zainteresowanie, które podbije słuchalność Twoich treści.

Dane strukturalne dla podcastów

Dane strukturalne pozwalają robotom wyszukiwarek internetowych lepiej rozpoznać dane wykorzystane na stronie. Dzięki zastosowaniu danych strukturalnych dla podcastów (w postaci Schema lub JSON-LD), możemy dodać kilka elementów, które podkreślą atrakcyjność Twojej strony:

  • Picture,
  • Reviews,
  • Rating Stars,
  • Episode length,
  • Links to other episodes.

Przyszłość podcastów w Google

Już teraz mamy możliwość wyszukania podcastów bezpośrednio z wynikach wyszukiwania. A dodatkowa usługa Google pozwala na automatyczną transkrypcję nagrań. Co ciekawe, Google automatycznie wykonuje transkrypcję podcastu, aby wykorzystać treści jako metadane. Dzięki temu użytkownicy mają możliwość znalezienia konkretnych informacji w ramach odcinka podcastu, zanim jeszcze odsłuchamy dany odcinek.

W kwietniu ubiegłego roku w Google szczegółowo opracowano plan analizy podcastów. Na łamach 9to5google.com Abner Li podaje, że kluczową rolę w całym procesie odgrywa AI i uczenie maszynowe. Dzięki umiejętności transkrypcji podcastów, roboty Google mogą zrozumieć, o czym jest odcinek. Nie muszą już wcale polegać na notatkach i opisach odcinków generowanych przez podcasterów.

Google przygotował również wskazówki, jak korzystać z funkcji podcastów w Google:

Podcasty w wynikach wyszukiwania Google

Podcasty dostępne bezpośrednio z poziomu wyników wyszukiwania Google.

Prace, które Google poczynił względem podcastów, pokazują, że ten kanał dystrybucji treści będzie nieodzownym elementem tworzenia strategii content marketingowych. Warto wykorzystać pełen potencjał podcastów do budowania rozpoznawalności swojej marki w sieci.

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 4.1 / 5. Liczba głosów: 23

Brak ocen.

4.1
(23)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024