Globalna pandemia koronawirusa budzi panikę i grozę, na domiar złego, dotyka niemal każdej części życia, jakie do tej pory znaliśmy. Zamknięte granice, praca zdalna, konieczność siedzenia w domu, zero spotkań towarzyskich, pozamykane szkoły, kina i inne miejsca… a to tak naprawdę jeszcze nic. Z największymi problemami mierzy się oczywiście służba zdrowia. Dodatkowo w miarę rozprzestrzeniania wirusa, wiele firm zastanawia się nad tym, czy uda im się przetrwać ten trudny okres. Niektórzy zmieniają strategie biznesowe, zaczynają gromadzić gotówkę lub wręcz przeciwnie – są zmuszeni do tego, aby wydawać oszczędności. Przygotowują się na nadejście najgorszego.
Pandemia to trudny okres dla wielu firm
Mimo to warto utrzymać pozycję i nie wygaszać działań marketingowych podczas pandemii koronawirusa. Jeśli nie możesz sobie teraz pozwolić na rozwój firmy, niech tak będzie – to w pełni logiczna decyzja. W niektórych przypadkach możesz ograniczyć część płatnych reklam (na przykład: pracownicy nie mogą przyjść, aby obsługiwać klientów, więc nie ma teraz sensu przyciągać ich do lokalizacji firmy). Ale na pewno nie powinieneś rezygnować z aktywności marketingowych całkowicie. Dlaczego?
SEO a pandemia koronawirusa – dlaczego nadal warto inwestować w działania marketingowe?
O czym warto teraz myśleć i pamiętać, prowadząc biznes w czasach koronawirusa? Przede wszystkim o tym, że pandemia kiedyś się skończy, a pozycjonowanie strony internetowej i marketing przychodzący to jednak długoterminowe działania, których efektywność docenisz dopiero po jakimś czasie. Niektórzy przedsiębiorcy wpadną w panikę i nie docenią wpływu decyzji emocjonalnej na ich biznes na przestrzeni najbliższych 6 – 12 miesięcy. Pomyśl, twoja konkurencja może zacząć tracić widoczność – to szansa dla ciebie, by iść do przodu.
Search Engine Journal* przygotował ciekawy artykuł, w którym wypunktował, dlaczego NIE WARTO rezygnować z działań SEO i marketingowych w czasie pandemii. Zainspirowani tym wpisem, przedstawiamy 4 powody ważne z naszego punktu widzenia. Oto one!
#1: SEO nadal ma i będzie mieć duży wpływ na Twój biznes
Marketing w wyszukiwarkach (zarówno SEO, jak i PPC) dociera do konsumenta, gdy ten jest w potrzebie. Co to znaczy? Gdy potencjalny klient potrzebuje danego produktu lub usługi – często wpisuje swoje zapotrzebowanie w wyszukiwarkę. Otrzymuje konkretne wyniki, na podstawie których może dokonać zakupu. Im bardziej precyzyjne informacje znajdują się na stronie lub w e-sklepie, tym większa szansa, że potencjalny klient dotrze właśnie na Twoją stronę. Marketing w wyszukiwarkach prowadzi do sprzedaży i potencjalnych klientów właśnie dlatego, że konsument jest powiązany z marką, gdy szuka produktu lub usługi.
Nawet, jeśli ogólna sprzedaż produktów lub usług spadnie ze względu na pandemię – część strat można zrekompensować, mając wciąż otwarty (w miarę możliwości) biznes i inwestując w jego przyszłość. Lepsze to… niż nic.
#2: Gdy występuje niedobór towarów lub usług… ludzie zaczynają szukać rozwiązań w internecie
Dziś już można stwierdzić, że niektóre towary są deficytowe, a ich znalezienie w najbliższej przyszłości będzie graniczyć z cudem. Wszystko z powodu zamknięcia niektórych fabryk (zwłaszcza na Wschodzie) czy ograniczeń dotyczących transportu i przepływu ludzi.
Ludzie nadal potrzebują produktów i usług, nawet jeśli są poddani tymczasowej kwarantannie. Zakłada się nawet, że będą w Internecie szukać więcej niż mniej. Każdemu w końcu zacznie nudzić się Netflix, serial na TVN, czy kolejny program odnośnie COVID-19. Ludzie zaczną szukać oznak normalności. Zaczną wierzyć w przyszłość, będą chcieli oderwać się od codzienności… a nawet poprawić sobie humor zakupami.
Dlatego nadal warto być widocznym w wynikach wyszukiwania. Pomimo tego, co myślą niektórzy, świat się nie kończy. Ludzie wciąż potrzebują produktów i usług. Marketing w wyszukiwarkach jest ciągle najlepszym sposobem na dotarcie do konsumentów z intencją zakupową.
#3: Koronawirus = mniejsza konkurencja
Spowolnienie gospodarcze powoduje, że niektóre branże będą mieć mniejszą konkurencję. Brzmi to okrutnie, ale taka jest prawda. Co to oznacza dla innych biznesów? Zamknięcie niektórych firm (nawet czasowe), zmniejszenie intensyfikacji działań marketingowych, spowoduje, że inne firmy (czyli te które nadal będą inwestować w działania SEO i Content Marketing) łatwiej i szybciej uzyskają widoczne wyniki w wyszukiwarce.
Mniejsza konkurencja = szybszy wzrost widoczności. Warren Buffet powiedział kiedyś: „Be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful”. Naszym zdaniem to jest właśnie ten moment, kiedy warto go posłuchać.
#4: Tego jesteśmy w 100% pewni: pandemia minie, a świat wróci do normy, a Twój biznes musi być gotowy do działania
W końcu wszystko się unormuje, pandemia minie, a my wrócimy do rzeczywistości. Może być inaczej i może być to nowa normalność, ale świat w końcu się ustabilizuje. Marketing w wyszukiwarkach nadal będzie jednym z najbardziej skutecznych sposobów docierania do konsumentów. Ci, którzy teraz wdrożą skuteczne działania marketingowe dla wyszukiwarek, będą przygotowani do wzmożonego działania i odczują skutki, gdy wszystko się unormuje.
Chociaż ogólnie wyniki SEO można zobaczyć w krótkim czasie, pełna skuteczność działań optymalizacyjnych nie następuje z dnia na dzień. Skuteczne prowadzenie kampanii SEO zajmuje dużo czasu – nawet kilka miesięcy. Ale w czasach, gdy mamy do czynienia z globalną pandemią, firma może postawić na SEO, którego efekty będą widoczne przez bardzo długi czas. Te wyniki mogą zapewnić przychód, którego firma tak bardzo potrzebuje, aby przetrwać trudne czasy i odbić się w przyszłości.
Zachęcamy do kontynuowania lub rozpoczęcia agresywnych działań marketingowych. Marketing w wyszukiwarkach to najskuteczniejszy sposób na promocję firmy w czasie przestojów. A pandemia… na całe szczęście kiedyś minie! Przy okazji podsyłamy wytyczne WHO odnośnie zdrowia psychicznego w tych czasach – może komuś się przyda: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/mental-health-considerations.pdf
____________________________________________
* https://www.searchenginejournal.com/dont-stop-seo-during-pandemic/354772/
COVID-19. Jesteśmy w tym wszyscy razem.
Pomożemy Ci się przygotować na trudne czasy
i szybko odbić po recesji.