500 złotych, 3 000, 10 000? W gruncie rzeczy wszystkie te odpowiedzi są poprawne. Za każdą z tych kwot można kupić stronę internetową, ale – powiedzmy to sobie uczciwie – tutaj nie ma okazji, wyprzedaży i szalonych promocji. Ile zapłacisz, tyle dostaniesz. Dlatego pytanie „ile kosztuje strona internetowa?” to tak naprawdę pytanie o to, co „mieści się” w cenie witryny. Wybierasz opcję 3-cyfrową? W porządku. Ale na wszelki wypadek sprawdź, czego na pewno w niej nie znajdziesz.
Po ile macie stronki? To nie żart, ale autentyczne pytanie, które zdarzyło się już nam słyszeć, nie raz i nie dwa. Sęk w tym, że to trochę tak, jakby pytać, ile kosztują zakupy w markecie, nie wspominając, co chce się wrzucić do koszyka i w jakich ilościach. Co więcej, nie precyzując nawet, jak duży ma być sam koszyk! Dlatego – wybacz – bez „to zależy” się nie obejdzie, bo koszt strony internetowej akurat zależy od wielu czynników i naturalnie to on determinuje efekt końcowy całej realizacji. I bynajmniej nie chodzi tu o sam wygląd. Estetyka witryny jest oczywiście bardzo istotna, ale – być może to Cię zaskoczy – nie gra kluczowej roli, bo…
Najważniejsze jest to, czego nie widać!
I z tego powodu klienci bardzo często nie rozumieją, dlaczego cena strony internetowej jest taka, a nie inna (czyt. wyższa, niż przypuszczali). Tymczasem strona WWW jest przede wszystkim narzędziem marketingowym, którego funkcjonalność i skuteczność zależą w ogromnej mierze od tego, czego nie widać. To, co kryje się w kodzie strony, decyduje o „sile rażenia” danej witryny. Innymi słowy: z zaniedbanym zapleczem nawet najpiękniejsza strona pozostanie niewidoczna dla wyszukiwarek i jedynie wąskie grono użytkowników będzie świadome jej istnienia (i tym samym oferty biznesowej, którą promuje).
Tania strona internetowa – za co (nie) płacisz?
Czy da się zbudować stronę WWW za kilka stówek? Tak. Czy będziesz zadowolony z takiej strony? Mało prawdopodobne. Chyba że ma ona pełnić rolę wyłącznie najprostszej wizytówki online bez dodatkowych funkcjonalności (mało kto decyduje się w dzisiejszych czasach na stronę w takiej formie). Jeśli otrzymałeś wycenę strony internetowej mieszczącą się w przedziale od kilkuset do 3 000 złotych za kilkunastozakładkową realizację, to masz do czynienia z najtańszą stroną, która po prostu nie może być:
- prawidłowo zoptymalizowana pod pozycjonowanie – czyli dostosowana do algorytmów wyszukiwarki w taki sposób, by Google uznał ją za wartościową i w konsekwencji często i wysoko wyświetlał w wynikach wyszukiwania (po wszystkich wybranych frazach kluczowych). Pozycjonowanie wymaga specjalistycznej, wypracowywanej latami i ciągle aktualizowanej wiedzy. Ludzie, którzy ją mają, zazwyczaj zatrudniają się w wyspecjalizowanych agencjach, a jeśli decydują się na działalność freelancerską, pracują na podobnych co agencje stawkach. Koszty takiej usługi, zwłaszcza jeśli jest świadczona na wysokim poziomie, nie są małe. Oszczędzisz na nich teraz, a później i tak dopłacisz – za poprawki w kodzie (albo za napisanie go od nowa!), optymalizację wydajności, wzmocnienie bezpieczeństwa itd.
- Stworzona z uwzględnieniem doświadczeń użytkownika, czyli zgodnie z zasadami User Experience (UX) – teksty i architektura treści, układ strony, grafika i nawigacja przygotowane w oparciu o wiedzę, czego i jak szukają potencjalni klienci (grupa docelowa), jakie są ich oczekiwania, obawy, przyzwyczajenia i sposób zachowania w sieci, co lubią, a czego nie, co ich przekonuje, czego unikają itd. Wykorzystanie wiedzy z obszaru UX odczuwalnie zwiększa szanse na pozyskanie klientów za pośrednictwem WWW.
- Dostosowana do wyświetlania na wszystkich typach urządzeń – w czasach mobile to wydaje się standardem, ale nie jest. Inwestując w swoją WWW zapewne chcesz, aby była jednakowo dostępna z poziomu smartfonów, tabletów i komputerów stacjonarnych. Zatem Twoja strona powinna być responsywna (dopasowywać się do ekranu każdego urządzenia) lub mobilna (posiadać odrębną wersję na desktop i na mobile). To naturalnie podnosi koszty. Jeśli ktoś obiecuje taką stronę w cenie do 3 000, to albo stawia pierwsze kroki w tej branży i jeszcze się uczy (pytanie, czy stać Cię, by uczył się na Tobie), albo zwyczajnie nie ma pojęcia, o czym mówi. W obu przypadkach ryzykujesz.
Koszt zmian na źle wykonanej stronie internetowej może przekroczyć koszty stworzenia serwisu na nowo.
Jeśli ktoś proponuje Ci zrobienie strony internetowej, która „ma wszystko”, w cenie poniżej kilku tysięcy, lepiej bądź czujny. Na przykład samo dostosowanie strony do wyświetlania na wszystkich urządzeniach wiąże się z wieloma godzinami spędzonymi nad realizacją projektu – jeśli wykonawca nie chce wziąć za to wynagrodzenia, jest to co najmniej dziwne i może oznaczać, że albo masz do czynienia z nowicjuszem w branży, albo z kimś, kto nie do końca ma świadomość, z jakim nakładem pracy jest to związane. Tak czy inaczej, jest bardzo prawdopodobne, że finalny produkt nie spełni Twoich oczekiwań.
Szczegóły, które robią „robotę” – próżno ich szukać w tanich stronach WWW
W poprzednim akapicie wymieniliśmy kluczowe elementy, których brakuje tanim stronom internetowym, a które przesądzają o marketingowej skuteczności witryn. Ale niskie koszty strony internetowej wiążą się również z szeregiem uciążliwości o funkcjonalnej i użytkowej naturze.
Zamawiając stronę WWW, zazwyczaj nie skupiasz się na szczegółach, błędnie zakładając, że pewne rzeczy są po prostu oczywiste. O tym, że tak nie jest, przekonujesz się dopiero wówczas, gdy strona jest już wdrożona i użytkowana.
Poniżej prezentujemy listę najważniejszych elementów, które wprawdzie podnoszą finalną cenę strony internetowej, ale z pewnością nie warto na nich oszczędzać, jeśli ma to być narzędzie realnie wspierające biznes.
- Możliwość samodzielnej edycji treści, grafik i zdjęć z poziomu panelu administratora.
- Możliwość dalszego rozbudowywania strony.
- Optymalizacja obrazów i obsługa pamięci podręcznej (cache).
- Obecność funkcjonalności, np. formularzy, czatu, systemu rezerwacji, połączenia z social mediami, newslettera itd.
- Strona na osobnym serwerze z pełnym dostępem administracyjnym.
- Gwarancja oraz posprzedażowe wsparcie techniczne w utrzymaniu i rozwoju strony.
- Przeniesienie pełni praw do projektu na inwestora.
Powiązanie strony internetowej z mediami społecznościowymi, płatnościami online lub innymi serwisami, np. Allegro czy eBay, jest jednoznaczne z wyposażeniem witryny w dodatkowe funkcjonalności, a więc musi generować ekstra koszty dla inwestora. Jeśli oferta stworzenia strony internetowej jest niska, a wykonawca deklaruje, że wyposaży ją w różne funkcjonalności, to znaczy, że koszty będzie ciąć w innym miejscu, np. w kodzie witryny.
Ile kosztuje strona internetowa – z agencją więcej?
To oczywiście prawda. Koszt stworzenia strony internetowej jest ściśle powiązany z tym, kto ją robi. Zamawiając stronę internetową u freelancera lub tworząc ją samodzielnie w kreatorze stron WWW, na pewno zapłacisz mniej (przynajmniej na początku…), niż zlecając jej przygotowanie wyspecjalizowanej agencji. Ale ta dysproporcja w cenie nie jest przypadkowa i wynika z bardzo konkretnych przyczyn. Jakich?
W renomowanych firmach specjalizujących się w projektowaniu stron internetowych cennik usług zaczyna się od kilku tysięcy wzwyż – ponieważ nad jednym projektem pracuje zespół wykwalifikowanych ludzi, co z kolei bezpośrednio przekłada się na finalną jakość produktu i czas, w którym powstaje.
Płacisz za doświadczenie oraz specjalistyczne i zweryfikowane kompetencje z różnych obszarów kilku osób, m.in. Project Managera, UX Designera/Graphic Designera, Web Developera i Copywritera. Koszt zrobienia strony internetowej przez freelancera siłą rzeczy będzie niższy, pytanie tylko, czy jedna osoba może posiadać głęboką wiedzę z kilku dziedzin niezbędną do postawienia skutecznej i funkcjonalnej witryny WWW oraz jest w stanie zrobić to w takim czasie jak dedykowany zespół?
Jeśli decydujesz się na usługi wolnego strzelca, powinieneś mieć świadomość, że w takim układzie to Ty stajesz się kierownikiem projektu. Po Twojej stronie będzie znalezienie grafika i copywritera. Staniesz też przed pytaniami, na które z całą pewnością będzie Ci trudno odpowiedzieć (np. dotyczącymi układu strony, jej kolorystyki, objętości i architektury treści, jakości kodu, rodzaju zabezpieczeń itd.), bo wymagają głębszego rozeznania w szerokim temacie budowania stron WWW. Czy jesteś na to gotowy?
To jeszcze nie wszystko. Powierzając prace nad stroną internetową dobrej agencji*, masz gwarancję, że weźmie odpowiedzialność za swój produkt w przypadku, gdy coś pójdzie nie tak, jak tego oczekiwałeś i zrobi wszystko, żeby wywiązać się ze swojego zadania należycie albo zwróci Ci pieniądze. W przypadku freelancera nigdy nie masz takiej pewności – dziś jest, jutro może już go nie być…
* Jeśli dobrze wybierzesz dostawcę, masz szansę na szybki zwrot z inwestycji w stronę WWW. Stronę internetową najlepiej budować ze sprawdzonym partnerem – takim, który ma mocne portfolio i na koncie realizacje także dla znanych marek. Ogromne znaczenie mają też opinie klientów, którzy już użytkują strony wyprodukowane przez konkretną firmę.
Oprócz referencji na stronie samej agencji, zerknij na opinie zamieszczane na google’owej wizytówce – to one są świadectwem jakości nie tylko samego produktu, ale też procesu jego powstawania i komunikacji na linii klient – agencja.
Jak ważna dla działania i rozwoju Twojego biznesu jest strona WWW? Cena strony internetowej powinna być wprost proporcjonalna do jej wagi i znaczenia. Jeśli ma być czymś więcej niż jedynie prostą wizytówką zamieszczoną w sieci na wypadek, gdyby ktoś szukał, to cięcie kosztów przy jej realizacji jest bardzo ryzykowne – nie tylko może przyczynić się do tego, że witryna nie będzie skuteczna, lecz także wygenerować ekstra wydatki w przyszłości.
W przypadku wyceny strony internetowej korelacja między ceną a jakością jest bardzo silna. Jeśli ktokolwiek obiecuje Ci sklep internetowy albo rozbudowaną witrynę z zaawansowanymi funkcjonalnościami, w dodatku połączoną z mediami społecznościowymi, dostosowaną do mobile i uwzględniającą algorytmy wyszukiwarek po okazyjnie niskiej cenie, lepiej upewnij się, z kim masz do czynienia.
Mało prawdopodobne, że taką ofertę otrzymasz od agencji interaktywnej o ugruntowanej pozycji lub doświadczonego freelancera z odpowiednim zapleczem. Tak naprawdę stronę internetową może stworzyć każdy, ale strony internetowe, które są skutecznymi narzędziami marketingowymi to efekt połączenia wiedzy, umiejętności i doświadczeń specjalistów z kilku obszarów. A przecież know-how – wypracowywanego latami i aktualizowanego na bieżąco – nie sprzedaje się za bezcen…