WWW & UX
Dobre strony internetowe, UX

Audyt UX – na czym polega, dlaczego warto i ile kosztuje?

Mariusz Pokora, Dagmara Wierzbowska, Honorata Ejsmont
10 minut

Zapewne wiesz, że dobra strona internetowa to Twoja najważniejsza wizytówka w sieci. To miejsce, w którym możesz opowiedzieć o swojej ofercie, aby przekonać odbiorców do skorzystania z niej. Musisz jednak pamiętać o jednej, kluczowej rzeczy: nie chodzi tylko o to, aby podobała się Tobie. Najważniejsze, aby była przydatna Twoim potencjalnym klientom. Chcesz sprawdzić, czy tak jest? Właśnie temu służy audyt UX. Zobacz, na czym dokładniej polega, w czym pomaga i ile kosztuje.

Co to jest audyt UX

UX strony internetowej, czyli co?

Zanim zaczniemy rozkładać na czynniki pierwsze elementy audytu UX, warto wyjaśnić, co kryje się pod tymi dwiema tajemniczymi literkami. Jest to skrót od określenia „User Experience”, a zatem „doświadczenia użytkownika”. Mówiąc prościej: chodzi o to, jak strona internetowa jest odbierana przez osoby, które ją odwiedzają.

Docelowo powinna być bardzo przyjaznym miejscem. Takim, w którym od razu można się poczuć jak w domu i odnaleźć szybko to, co jest potrzebne. To konieczne, ponieważ dziś nikt nie ma czasu (ani nerwów) na to, aby przekopywać się przez kilka minut przez kolejne zakładki, aby znaleźć konkretną informację. Ty też go nie masz!

Wyobraź sobie, że szykujesz się na wakacje last minute i musisz szybko kupić nową walizkę. Kiedy trafisz na stronę, gdzie można ją kupić, oczekujesz np. łatwego do znalezienia i przejrzystego menu. Takiego, dzięki któremu ekspresowo przefiltrujesz oferty, żeby znaleźć odpowiedni rozmiar i typ bagażu, a na deser pozostawić sobie wybór wzoru czy koloru. Nie mogą Cię też „zastopować” skomplikowane warunki zakupu, na przykład konieczność zarejestrowania się w celu dokonania transakcji (nie zawsze jest na to czas!) czy wykonania tradycyjnego przelewu, z przeklejaniem numeru konta bankowego włącznie.

Wszystkie te kwestie są właśnie związane z UX strony internetowej. Im lepiej zaprojektowana strona pod względem przejrzystości, jasności komunikatów i funkcjonalności, tym wygodniej jest Ci się po niej poruszać. W efekcie chętniej zostajesz tam na dłużej, a ostatecznie – dokonujesz zakupu.

Audyt UX strony www – pierwszy krok w stronę poprawy doświadczeń użytkownika

Zastanawiasz się, czy UX Twojej strony internetowej spełnia obecnie obowiązujące wymogi? Pamiętaj, że odpowiedzi na to pytanie nie dostarczysz sobie sam. Ty patrzysz na stronę www swojej firmy z zupełnie innej perspektywy.

Przede wszystkim znasz ją jak własną kieszeń, więc wiesz, gdzie czego szukać. Nie musisz się zastanawiać, gdzie są informacje o poszczególnych produktach i usługach czy numer telefonu do doradcy. Poza tym… Ty nie potrzebujesz takiej wiedzy, bo po prostu ją masz. Dlatego Twój osąd poziomu „przyjazności” strony użytkownikowi może być niewspółmierny do odczuć osób, które mają z niej korzystać.

Właśnie dlatego, zamiast polegać na swoich założeniach, lepiej wykonać profesjonalny audyt UX. Specjaliści spojrzą na Twoją stronę okiem użytkownika i powiedzą, jaka jest prawda.

audyt UX cena

Audyt UX strony www obejmuje m.in. sprawdzenie poprawności układu elementów na poszczególnych podstronach.

Czym dokładnie jest audyt UX strony?

Dagmara Wierzbowska: Audyt UX to kompleksowa analiza, która pozwala ocenić stronę www pod kątem jej użyteczności dla odbiorców oraz zgodności z aktualnymi standardami. Pozwala wskazać jak na dłoni mocne i słabe strony serwisu oraz jest punktem wyjścia do wdrożenia zmian, które wesprą realizację celów biznesowych.

Najczęściej przeprowadza się go zarówno w odniesieniu do standardowej wersji strony, która wyświetla się na komputerze, jak i tej mobilnej. Obie są równie ważne, zwłaszcza że coraz więcej osób właśnie smartfona traktuje jako podstawowe urządzenie do przeglądania internetu.

Dlaczego rezygnacja z audytu UX to błąd?

Bardzo często zdarza się, że firmy rezygnują z wykonania audytu UX, uznając to za zbędny wydatek. Może to też wynikać z faktu, że przy współpracy z agencjami marketingu internetowego w wielu przypadkach na pierwszy plan wysuwa się audyt SEO. Tymczasem SEO i UX są dwiema stronami tego samego medalu. Zaniedbanie jednej z nich powoduje, że ostateczny efekt wykonanych prac jest gorszy, niż mógłby być.

Mariusz Pokora: Po nieprawidłowo zaprojektowanej stronie użytkownik będzie najprawdopodobniej poruszał się „po omacku”. Nie będzie mu łatwo odnaleźć informacji, których poszukuje, co zwiększy ryzyko, że po prostu opuści przeglądany serwis i uda się do konkurencji. Audyt UX pozwala wykryć wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie.

Warto przy tym pamiętać, że:

  • audyt UX strony jest pierwszym krokiem do opracowania „user journey” a więc ścieżki, którą zgodnie z założeniem autora strony ma podążać odwiedzający ją klient. Powinna ona być prosta, łatwa do odnalezienia i, co najważniejsze, prowadzić odwiedzającego w stronę podjęcia oczekiwanej od niego akcji. Może to być np. dokonanie zakupu, wysłanie zapytania ofertowego czy pozostawienia namiarów, żeby mógł do niego oddzwonić konsultant.
  • Niezoptymalizowana pod kątem UX strona może wzbudzić w odwiedzającym negatywne emocje, a to odbije się na wizerunku firmy i może nieść za sobą długofalowe konsekwencje. W końcu raz wywarte złe wrażenie jest bardzo trudno zatrzeć.
  • Trendy w technologiach stron internetowych zmieniają się bardzo szybko. Dlatego warto regularnie sprawdzać, czy Twój serwis nadąża za nimi, czy wygląda już zbyt staromodnie, by można go było poważnie odebrać.

Jakie elementy uwzględnia audyt UX strony www?

Przeprowadzenie audytu UX to dość szeroko zakrojona operacja, w trakcie której eksperci przyglądają się wielu aspektom funkcjonowania serwisu, na wielu poziomach zaawansowania. Co dokładnie jest brane pod uwagę?

Struktura strony www

Chodzi o jej układ – a zatem np. o przejrzystość menu, z którego odwiedzający wybiera interesujące go opcje. Czy jest umieszczone w dobrym miejscu? Czy przyciąga wzrok? Czy daje łatwy dostęp do danych o tych usługach i produktach, które są dla Ciebie kluczowe, czy może „zakopuje” je głęboko pod innymi, mniej potrzebnymi zakładkami?

Nawigacja pomiędzy poszczególnymi podstronami

Czy to, w jaki sposób prowadzą do siebie podstrony, jest logiczne i zgodne z kierunkiem „user journey”? A może w ogóle brak przejść między kolejnymi zakładkami? To może być duże utrudnienie. Wyobraź sobie np., że przeszedłeś do opisu produktu, który spełnia Twoje oczekiwania, chcesz złożyć zamówienie, ale… nie bardzo wiesz, gdzie znaleźć taką opcję. Jeśli nie będzie łatwo dostępna, możesz się po prostu zniechęcić.

Czytelność treści

Treści na stronie www powinny dostarczać potrzebnych informacji w możliwie jak najkrótszym czasie. Chodzi o to, aby Twój potencjalny klient na „dzień dobry” uzyskał to, po co przyszedł do Twojego serwisu. Co może go zniechęcić? Ot, choćby ściana tekstu „drobnym druczkiem”, duże i nic nie wnoszące zdjęcia, które trzeba przewinąć, żeby dokopać się do treści albo teksty, w których jest dużo „lania wody”, a mało konkretów.

Rozmieszczenie elementów graficznych

Grafiki są ilustracją dla tekstu i wzmacniają jego przekaz. Czasami pozwalają sobie lepiej wyobrazić to, co chcesz przekazać lub po prostu zaprezentować towar. Uatrakcyjniają też stronę pod kątem estetycznym. Ale jeśli jest ich za dużo albo po prostu są niedopasowane do strategii komunikacyjnej, trzeba to zmienić, aby pomóc sobie, a nie przeszkadzać.

Łatwość znalezienia poszczególnych informacji i wykonania pożądanych akcji

Eksperci w ramach audytu UX sprawdzają, czy strona i jej poszczególne zakładki realizują konkretne cele. Przykładowo: jeśli założeniem jest, że strona główna ma zachęcić do przejścia do szczegółów oferty, a nie ma na niej odnośników do grup produktów/usług, to cel nie pokrywa się z realizacją. Podobnie jeśli oczekujesz, że klienci będą się kontaktować telefonicznie, ale nigdzie nie umieszczasz numeru telefonu, nie osiągniesz tego celu.

Eksperci w zakresie UX szybko wykryją takie niuanse i wskażą konkretne rozwiązania.

Co daje wykonanie audytu UX?

Rzetelnie i dogłębnie wykonany audyt UX dostarcza konkretnych i solidnych informacji, które posłużą do wprowadzenia zmian serwisu – tak, by stał się przyjaźniejszy dla Twoich klientów.

Pozwoli zatem:

  • rozwinąć lub przebudować stronę www – tak, aby dopasowała się do aktualnych standardów oraz tego, co przy jej pomocy chcesz osiągnąć,
  • zlokalizować i wyeliminować niesprawdzające się rozwiązania, a na ich miejsce wprowadzić takie, które przemówią do Twoich odbiorców,
  • przełożyć Twój język mówienia o firmie i produktach na język klienta,
  • wypracować nową, lepszą wersję strony firmowej – tak, aby spełniała nie tylko wymogi SEO, ale również te związane z „przyjaznością” użytkownika.

Pytanie więc: czy możesz sobie pozwolić na nieprzeprowadzenie audytu UX? Odpowiedź należy oczywiście do Ciebie.

Cena audytu UX

Ile kosztuje audyt ekspercki UX? Trudno jest podać jedną, konkretną stawkę, ponieważ na cenę wpływa wiele czynników. Są to przede wszystkim:

  • wielkość i typ serwisu – inaczej wygląda audyt UX małej strony typu one page, a inaczej takiej, która ma np. 50 zakładek; sprawdzenie tej drugiej zajmie znacznie więcej czasu,
  • liczba wersji językowych strony www – każda kolejna oznacza dodatkowe godziny pracy,
    zakresu prowadzonej analizy oraz jego obszarów.

Analiza UX może być prowadzona w dwóch obszarach:

  • marketingowym (usability) – to ten związany z weryfikacją, czy strona ma jasny cel komunikacyjny, a środki wyrazu są dobrane do jego realizacji,
  • technicznym – chodzi o sprawdzenie, czy strona www jest zgodna z normami i standardami odpowiadającymi bieżącym oczekiwaniom internautów.

Najlepiej, gdy audyt UX strony www odnosi się do obu tych zagadnień. Im więcej szczegółowych informacji się uzyska, tym lepiej można zaplanować przebudowę serwisu lub jego zbudowanie na nowo.

Zastanawiasz się, czy Twoja strona,
jest skutecznym narzędziem do
pozyskiwania klientów? Sprawdzimy!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 6

Brak ocen.

5
(6)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024