WWW & UX
Cechy dobrej strony internetowej, Dobre strony internetowe, Projektowanie stron

Najgorsze błędy popełniane podczas budowy stron internetowych, które obniżają szanse na sprzedaż

10 minut

Strona internetowa jest Twoim „pierwszym punktem styku” z klientem w sieci. To do niej kierują wszystkie komunikaty reklamowe. I to tu trafi potencjalny kupujący, kiedy znajdzie Cię w Google. To wystarczające powody, dla których warto poświęcić na stworzenie strony www odpowiednią ilość czasu i podejść do tego profesjonalnie. Zobacz, jakich błędów powinno się uniknąć, aby nie odbierać sobie szansy na sprzedaż.

Projektowanie serwisów internetowych

Strona internetowa a sprzedaż – jaka jest między nimi zależność?

Bez względu na to, w jakiej branży prowadzisz działalność, potrzebujesz strony internetowej, za pośrednictwem której dotrzesz do klientów. O ile jeszcze kilka-kilkanaście lat temu jej stworzenie nie było koniecznością, o tyle dzisiaj bardzo duża liczba klientów zaczyna poszukiwać rozwiązań swoich problemów w internecie. Ty zapewne robisz dokładnie to samo. To do sieci zaglądasz, gdy chcesz się dowiedzieć więcej o fotowoltaice, wybrać nowy odkurzacz czy znaleźć dobrą restaurację w okolicy, w której spędzasz wakacje. Od tego, co znajdziesz w Google, zależy to, co ostatecznie kupisz i u kogo.

Pamiętaj, im wyżej pojawi się odnośnik do Twojej witryny w Google, tym lepiej. Jednak wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania doprowadzi tylko (i aż) do tego, że potencjalny klient kliknie w link i przejdzie do serwisu, który stworzysz. To, czy na nim pozostanie, zależy m.in. od tego, jaka będzie budowa strony internetowej Twojej firmy.

Budowanie stron internetowych – jak to zrobić, by serwis sprzedawał?

Dobra strona internetowa to więcej niż przypadkowa wizytówka. W jej projektowaniu i budowaniu nie chodzi wyłącznie o to, aby wpisywała się w najnowsze trendy graficzne. Liczy się przede wszystkim funkcjonalność.

Strona firmowa powinna generować sprzedaż i pozyskiwać klientów. Powinna sprawiać, że odbiorca zacznie postrzegać firmę jako zaufanego partnera, który zapewnia potrzebne mu rozwiązania. Musi też zachęcać użytkowników do działania – tak, aby zechcieli się skontaktować i dowiedzieć więcej o jego ofercie.

Można więc powiedzieć, że tworzenie stron www dla firm powinno być ukierunkowane na tzw. pozyskiwanie leadów. Witryna ma więc być kanałem, który skłoni odbiorcę do skontaktowania się z Tobą, a także do złożenia zapytania ofertowego. I do tego należy dążyć na każdym etapie jej projektowania.

Budowa stron www

Projektowanie strony www powinno uwzględniać wymogi UX, a więc doświadczenia użytkownika. Intuicyjna nawigacja i jasne komunikaty ułatwiające użytkownikowi zapoznanie się z ofertą są niezbędne, jeśli zależy nam na tym, by serwis realnie przyczyniał się do pozyskiwania klientów.

Budowanie stron www – dlaczego błędy przy ich tworzeniu mogą obniżyć Twoje szanse na sprzedaż?

Strona internetowa odgrywa bardzo istotną rolę w sprzedaży oraz marketingu firmy. To punkt wyjścia do podejmowania jakichkolwiek działań w sieci. Właśnie dlatego zaprojektowanie i zbudowanie strony www warto powierzyć ekspertom. W teorii można to zrobić samodzielnie. Jednak w praktyce inwestycja we współpracę ze specjalistami, którzy znają się na swojej pracy, przełoży się na realne zyski. Trzeba być świadomym, że nawet pozornie niewielki błąd przy zakładaniu strony www może spowodować, że trudno Ci będzie osiągnąć oczekiwane rezultaty sprzedażowe.

Błędy przy tworzeniu strony www obniżają szanse na skuteczne pozycjonowanie

Jak już wiesz, to linki do firmowych stron internetowych pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego tak ważne jest, aby odnośnik do Twojej oferty znalazł się jak najwyżej, kiedy użytkownik pyta o coś, co jest z nią związane.
O tym, jak wysoko Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania decydują algorytmy Google. Ich zadaniem jest wskazanie użytkownikowi odnośników do serwisów, gdzie znajduje się najlepsza odpowiedź na wpisane zapytanie. Można więc powiedzieć, że pozycjonowanie jest niczym innym jak próbą „przekonania” tych algorytmów, że to na Twojej stronie użytkownik Google znajdzie szybko potrzebne mu informacje.

Wiele w tym kontekście zależy od budowy strony internetowej oraz sposobu jej działania. Jeśli np. serwis ma mało przejrzysty układ, trzeba długo czekać na jego otwarcie lub nie został prawidłowo zabezpieczony, szanse na dobrą pozycję spadają, i to drastycznie.

Źle zaprojektowana strona www nie przekona do Ciebie klienta

Kwestia pozycjonowania to tylko jedna strona medalu. To, że potencjalny klient kliknie w link do Twojej witryny, to dopiero połowa drogi. Druga to przekonanie go, że trafił we właściwe miejsce i może szybko znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytanie lub zrealizować swoją potrzebę. W tym aspekcie również wiele zależy o tego, jak jest wykonana strona internetowa.

Pomyśl tylko: jak często zdarza Ci się, że po kilku sekundach od wejścia na jakąś stronę zamykasz ją, bo nie znajdujesz tam potrzebnych informacji albo masz problemy z odszukaniem odpowiedniej opcji?

Dlatego można powiedzieć, że przy tworzeniu strony www trzeba zwrócić uwagę zarówno na dobre „zaplecze techniczne”, jak i na aspekt wizualny oraz funkcjonalny. Te trzy kwestie muszą się ze sobą dobrze zgrywać – inaczej nie ma szans na skuteczne wsparcie sprzedaży.

Jakie błędy są najczęściej popełniane przy budowaniu stron www?

O tym, jak wiele błędów jest popełnianych podczas budowania stron internetowych, przekonujemy się bardzo często, kiedy wykonujemy ich audyty dla naszych klientów. Lista większych i mniejszych problemów, na które napotykamy, jest bardzo długa. Oto te, które mają największe znaczenie w kontekście sprzedażowym.

Tworzenie strony dla właściciela, a nie dla klienta firmy

Już na pierwszym etapie tworzenia strony trzeba pamiętać, że powstaje ona dla klienta, a nie dla właściciela firmy i jego pracowników. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim tyle, że zanim zacznie się proces projektowania i programowania strony internetowej, trzeba dokładnie zdefiniować, czego oczekują jej odbiorcy. To punkt wyjścia do stworzenia całej strategii marketingowej.

Właśnie dlatego jeszcze przed opracowaniem koncepcji strony, należy określić:

  • kto jest Twoim potencjalnym klientem – nie chodzi wyłącznie o wskazanie cech typu wiek, miejsce zamieszkania i płeć; istotą jest jak najdokładniejsze scharakteryzowanie osób, do których firma adresuje swoje usługi i produkty,
    jakie są potrzeby Twoich odbiorców oraz z jakimi problemami się mierzą,
  • co mają zyskać, odwiedzając poszczególne zakładki Twojej strony i do jakich działań mają one skłonić.

Przykład? Jeśli prowadzisz wypożyczalnię samochodów, strona główna serwisu Twojej firmy powinna umożliwiać szybkie wyszukanie auta do wynajęcia i przejście do formularza rejestracyjnego. I to ta (lub podobna) opcja powinna być dostępna na „dzień dobry”, a nie np. długa historia tego, jak powstała Twoja wypożyczalnia i jak wiele samochodów oferuje. Ta druga informacja może być przydatna, ale np. w zakładce „o nas”, do której bardziej dociekliwy klient może, ale nie musi, zajrzeć.

Niedostosowanie strony do potrzeb SEO

Jeśli w procesie tworzenia strony www nie uczestniczy od samego początku ekspert SEO, to w przyszłości będzie ją trudniej „wypozycjonować” w Google, nawet jeśli będzie atrakcyjna pod kątem sprzedażowym. A to oznacza dodatkowe, niepotrzebne, koszty.

Co dokładniej można zrobić na etapie projektowania strony www, aby dopasować ją do potrzeb SEO? Istotne w tym kontekście będą między innymi:

  • przejrzysta mapa strony – taka, która wyeksponuje kluczowe kategorie produktów lub usług oferowanych przez firmę i ułoży je w logicznie rozgałęziające się „drzewo”,
  • przyjazne SEO adresy URL – takie, które nie są przypadkowymi ciągami liczb i liter, ale same w sobie przekazują informacje, czyli np. nie www.xyz.pl/fgh7642, a www.xyz.pl/wypozyczalnia-samochodow/samochody-osobowe,
  • treści w odpowiedni sposób nasycone (właściwymi!) słowami kluczowymi oraz dostosowane do zasad SEO – istotne jest np. stosowanie nagłówków, wypunktowań oraz linkowania,
  • właściwy dobór zakładek na stronie – pod kątem liczby, podziału tematycznego oraz fraz kluczowych,
  • optymalizacja metadanych oraz multimediów na stronie.

Równie ważne są kwestie techniczne powiązane z SEO. To na przykład aktualizacja kodu strony, zadbanie o jej bezpieczeństwo, szybki serwer czy responsywność serwisu (jego poprawne otwieranie się zarówno na komputerze, jak i na telefonie czy tablecie).

Nieintuicyjne menu i ogólny „chaos” na stronie

Nowoczesna strona internetowa to taka, na której panują porządek i harmonia. W dobrze zbudowanym serwisie potrzebne informacje można znaleźć w kilka sekund – bez konieczności „przekopywania” się przez skomplikowane menu, wyskakujące okienka z reklamami czy przewijania w nieskończoność. Czasami mniej znaczy więcej.

Nad tym aspektem funkcjonowania strony powinien czuwać ekspert UX. Specjalista od UX design tworzy makietę witryny tak, by jak najlepiej odzwierciedlała naturalne zachowanie potencjalnego klienta na stronie. Dba o to, aby wytyczyć odbiorcy prostą ścieżkę przeglądania serwisu – tak, aby mógł najszybciej jak to możliwe znaleźć informacje potrzebne mu do pozostania na dłużej i podjęcia decyzji zakupowych.

Współpraca między ekspertem SEO a UX to absolutna podstawa, jeśli w efekcie ma zostać zaprojektowana i uruchomiona sprzedażowa strona internetowa. Powinni być w nią też zaangażowani specjaliści z obszaru content marketingu, którzy przygotują profesjonalne treści. Takie, które będą atrakcyjne dla odbiorców, a jednocześnie przyjazne dla algorytmów Google.

Tworzenie stron, które sprzedają to praca dla więcej niż jednej osoby

Podsumowując powyższą analizę, można powiedzieć, że dobra strona sprzedażowa to taka, która jest zgodna z wymaganiami Google, dostosowana do potrzeb użytkownika, intuicyjna w obsłudze, a zarazem wystarczająco przekonująca na poziomie treści. Jak zatem widzisz, to znacznie więcej niż tylko „ładny projekt”. Żeby serwis spełniał swoją rolę i generował sprzedaż, musi spełniać wszystkie opisane powyżej kryteria.

Chcesz, aby Twoja strona www wpisywała się w te wymagania? Powierz jej wykonanie agencji, która specjalizuje się w tworzeniu stron sprzedażowych. Takiej, gdzie nad jej projektem pracują nie tylko grafik i programista, ale również eksperci w zakresie SEO, UX Designu oraz copywritingu. Połączenie sił wszystkich tych specjalistów pozwoli wypracować taką wersję strony www, która niczym magnes przyciągnie nowych klientów.

W ECHO tworzymy serwisy www silnie zorientowane na pozyskiwanie klientów. Przekonaj się!

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń artykuł korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 3

Brak ocen.

5
(3)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2021

A co z bezpłatną konsultacją?

Możemy podpowiedzieć Ci, jak zwiększyć sprzedaż w Twojej firmie.
Bez zobowiązań.

Na czym polega konsultacja?
Dodaj nowych klientów Pomnóż liczbę zapytań