SEO
Efekty pozycjonowania, Optymalizacja, Współpraca z agencją marketingową

Najgorsze błędy w pozycjonowaniu strony, czyli jak zabić własne szanse na dotarcie do klientów

Cezary Ciechanowski
12 minut

Chcesz zwiększyć sprzedaż i poszerzyć katalog klientów? Jeśli tak, musisz być widoczny tam, gdzie potencjalni odbiorcy Twoich produktów czy usług poszukują informacji, które są z nimi związane. Obecnie kluczowym miejscem jest internet, a przede wszystkim Google. Co zrobić, aby znaleźć się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania? Podstawa to umiejętne pozycjonowanie strony internetowej. Warto przy tym postawić nacisk na określenie „umiejętne”, ponieważ nieprawidłowo prowadzone nie dość, że nie przynosi oczekiwanych efektów, to jeszcze nadwyręża firmowy budżet. Zobacz zatem, jakich błędów unikać w działaniach pozycjonerskich.

pozycjonowanie strony www

Pozycjonowanie stron, czyli co?

Pozycjonowanie służy temu, aby Twoja strona internetowa znalazła się na wysokiej pozycji w wynikach Google, gdy ktoś wpisze hasło powiązane z Twoją ofertą. Dlaczego to tak istotne?

Google jest obecnie najczęściej wybieraną wyszukiwarką w Polsce. To tu większość osób zaczyna poszukiwanie odpowiedzi na swoje pytania. Dlatego dziś obecność strony w wynikach wyszukiwania jest obligatoryjną częścią prowadzenia biznesu. Nie bez powodu mówi się, że „jeśli Twojej firmy nie ma w internecie, to znaczy, że nie istnieje”.

Jeśli więc chcesz skutecznie komunikować się z rynkiem, potrzebujesz:

  • dobrej strony internetowej (to ona jest pozycjonowana i stanowi Twoją najważniejszą wizytówkę w sieci),
  • skutecznej strategii pozycjonowania, która sprawi, że Twój serwis www będzie widoczny w wynikach wyszukiwania.

Im lepsza pozycja, tym większe szanse, że potencjalny klient zajrzy właśnie na Twoją stronę, a nie do konkurencji. Musisz wiedzieć, że mało kto przewija wyniki wyszukiwania poza pierwsze 10 pozycji, które się pojawią – zapewne znasz to z własnego doświadczenia. Kiedy korzystasz z Google, klikasz w jeden z pierwszych wyników, a gdy znajdziesz potrzebne Ci informacje (a tak zazwyczaj jest), nie kierujesz się już dalej. Właśnie dlatego brak skutecznego pozycjonowania może Cię kosztować utratę wielu szans na dotarcie do potencjalnego klienta.

Skuteczne pozycjonowanie stron a sprzedaż – jakie to ma znaczenie?

O pozycjonowaniu zapewne zdarzyło Ci się słyszeć niejeden raz w rozmowach o marketingu internetowym. Jednak najczęściej w jego kontekście mówi się o „wzroście ruchu na stronie” albo o wzroście „widoczności strony”. Te pojęcia z biznesowej perspektywy mogą niewiele mówić i… niestety, niewiele dawać.

Wzrost ruchu na stronie, choć jest ważny, nie zawsze przekłada się na sprzedaż. Aby tak było, działania muszą być precyzyjnie zaplanowane i realizowane w ramach spójnej strategii marketingowej. Tylko wtedy zwiększają się szansę na pozyskanie nowych klientów i poprawę wyników sprzedażowych.

Mówiąc najprościej, w pozycjonowaniu chodzi o to, aby na stronę internetową trafiło jak najwięcej osób zainteresowanych Twoją ofertą. Każda taka wizyta ma podnosić szanse na zamknięcie transakcji.

Można więc powiedzieć, że od działań SEO oczekuje się podobnego efektu jak od akcji promocyjnych prowadzonych dla tradycyjnego sklepu. Jak zapewne się domyślasz, w takim miejscu ważne jest nie to, ile ogólnie osób odwiedzi sklep, tylko po to, żeby przejść się między regałami, pooglądać rzeczy i wyjść z pustymi rękami. Liczy się to, ile spośród nich zdecyduje się wrzucić produkty do koszyka i zapłacić za nie przy kasie.

Analogicznie, celem pozycjonowania nakierowanego na sprzedaż jest to, aby na Twoją stronę www trafiał „wartościowy ruch”. Są to potencjalni klienci, którzy:

  • realnie zainteresują się Twoją ofertą i w mniejszym lub większym stopniu ją przejrzą, a nie zamkną stronę po kilku sekundach,
  • potrzebują rozwiązań, które możesz im zaoferować,
  • prędzej czy później mogą być gotowi na ich zakup – pamiętaj: nie musi to nastąpić przy pierwszej wizycie. Jednak każde takie odwiedziny są „kamyczkiem do ogródka”, który zbliża Cię do pozyskania nowego klienta.

Błędy w pozycjonowaniu – możesz na nich sporo stracić

Może się wydawać, że pozycjonowanie strony www to bardzo prosta sprawa. Jednak w rzeczywistości proces ten jest złożony – szczególnie, że zasady, którymi trzeba się kierować, zmieniają się jak w kalejdoskopie. Tymczasem nieumiejętnie prowadzone działania SEO mogą sporo kosztować, podobnie jak rezygnacja z pozycjonowania.

Z czym wiążą się te „koszty”?

pozycjonowanie stron www

Niewłaściwie prowadzone pozycjonowanie strony jest równoznaczne z utratą licznych szans sprzedażowych.

 

Utrata wartościowych szans na konwersję

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych to jedna z najtańszych metod dostarczenia wartościowego ruchu na stronę internetową. Jeśli nie korzystasz z tej możliwości, przez palce przeciekają Ci dziesiątki, jeśli nie setki, a nawet tysiące (w zależności od skali działalności) szans na pozyskanie nowych klientów. Osoby polegające na wyszukiwaniu Google trafią do Twojej konkurencji.

Przepalanie budżetu

To koszt, który poniesiesz, jeśli pozycjonowanie w Google zostanie niewłaściwie przeprowadzone. Czasami nawet niewielki błąd może narazić na obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. „Podniesienie się” po takiej pomyłce może wymagać dużo czasu i znacznie większego budżetu.

Największy błąd podczas pozycjonowania strony firmowej to…

Podjęcie działań ad hoc, czyli bez wcześniejszego przygotowania – bez wykonania audytu SEO.
Warto pamiętać, że pozycjonowanie strony w Google to duże przedsięwzięcie, które obejmuje zazwyczaj m.in.:

  • większą lub mniejszą przebudowę strony internetowej lub stworzenie nowej, dostosowanej do wymogów SEO,
  • przygotowanie dużej ilości treści – zarówno do głównych zakładek strony, jak i na blog firmowy,
  • zaplanowanie i zrealizowanie działań związanych z pozyskiwaniem zewnętrznych linków do Twojej strony.

Trzeba je przemyśleć zarówno od strony technicznej, jak i – co jeszcze ważniejsze – z perspektywy celów biznesowych. Nie chodzi przecież o to, aby Twoja strona internetowa „wyskakiwała” w wynikach Google w przypadkowych miejscach, a żeby docierać z nią precyzyjnie do osób, które potrzebują właśnie Twoich rozwiązań. Pamiętaj więc o tym, że zanim zacznie się pozycjonowanie witryny Twojej firmy, potrzebne jest dokładne określenie tego, jakie mają być efekty prowadzonych działań.

Podpowiedź: jeśli agencja SEO, z którą rozważasz podjęcie współpracy, od razu „rzuca się” do działania i obiecuje, że za miesiąc trafisz na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania… raczej poszukaj innego partnera. Pozycjonowanie wymaga czasu i cierpliwości. Na pierwsze efekty trzeba poczekać zazwyczaj co najmniej 3-6 miesięcy. Jednak ta praca NAPRAWDĘ się opłaca, ponieważ raz wypracowane rezultaty pozwalają Ci się utrzymać na dobrej pozycji przez wiele miesięcy.

Najczęstsze błędy pozycjonowania stron www, które sprawiają, że tracisz szanse sprzedażowe

Co może pójść „nie tak” w procesie pozycjonowania? Oto lista najczęstszych pomyłek i niedopatrzeń, które mogą obniżyć skuteczność działań SEO i narazić Cię na stratę szans sprzedażowych.

Brak analizy fraz kluczowych

Frazy kluczowe to słowa i wyrażenia, które użytkownicy wpisują w Google, aby znaleźć odpowiedzi na swoje pytania. Mogą być one bardzo ogólne, np. typu „ogrodzenia Warszawa”. Mogą też przybrać formę pytania, np. „czym ogrodzić swój dom” albo „ile kosztuje ogrodzenie palisadowe”. Każde z tych zapytań może być wpisane przez osobę na innym etapie „gotowości” do dokonania zakupu (albo – jak lubią mówić marketingowcy – na innym etapie lejka zakupowego). Zadaniem specjalisty SEO jest znalezienie fraz kluczowych, które pozwolą „wyłapać” klientów na każdym z tych etapów i będą niosły za sobą odpowiedni potencjał sprzedażowy.

Wbrew pozorom i założeniom wielu osób, dobranie keywordów „na oko” jest drogą donikąd. W efekcie może się okazać, że np. wybierzesz słowa kluczowe, na które pozycjonuje się też bardzo silna konkurencja, a „przebicie jej” okaże się zbyt kosztowne, żeby było opłacalne. Albo że będą one zbyt ogólne i ściągną na stronę osoby, które nie będą realnie zainteresowane Twoją ofertą. Przykład? Jeśli sprzedajesz m.in. zamki do drzwi, samo słowo klucz „zamek” może być zbyt ogólne, a Twoja strona „wypozycjonowana” na to hasło trafi pomiędzy serwisy poświęcone średniowiecznym twierdzom. Nie takiego efektu byś oczekiwał, prawda?

Brak określenia grupy docelowej

Frazy kluczowe oraz inne elementy strategii SEO nie biorą się „znikąd”. Muszą być nakierowane na konkretną grupę odbiorców. Zanim więc przystąpi się do planowania konkretnych działań – ich skali, harmonogramu i strategii – musisz wiedzieć, z jakimi klientami chcesz nawiązać kontakt. Ważne są nie tylko ich „suche” cechy demograficzne, jak np. wiek, płeć czy miejsce zamieszkania. Im dokładniej poznasz potrzeby i oczekiwania swojej grupy docelowej, tym skuteczniej do nich dotrzesz. To istotne zarówno z punktu widzenia działań SEO, jak również np. reklamy Google Ads.

Brak określenia sezonowości danej branży

Wiele branż charakteryzuje się „sezonowością”, co oznacza, że klienci poszukują określonych towarów i rozwiązań w konkretnych porach roku. Przykład? Jeżeli działasz w branży HVAC, wiesz że klimatyzacja będzie się cieszyć większym zainteresowaniem wiosną i latem, a zimą – wentylacja z rekuperacją. Trzeba o tym fakcie pamiętać również przy planowaniu strategii pozycjonowania i kierować zasoby tam, gdzie w danym momencie jest największy potencjał sprzedażowy.

Brak określonego budżetu na prowadzenie działań

Działania SEO wiążą się z konkretną inwestycją finansową. Jak dużą? To zależy zarówno od konkurencyjności branży, w której działasz, jak i od środków, jakimi dysponujesz na ten cel. Tę kwestię należy omówić z agencją SEO już na początku współpracy w zakresie pozycjonowania. Dzięki temu obie strony wiedzą, „na czym stoją” i mogą realnie ocenić, realizacja jakich celów jest możliwa, a osiągnięcie jakich wyników będzie wymagało większych nakładów – finansowych i czasowych.

Brak analizy dotychczasowych działań (o ile były prowadzone)

Jeśli w przeszłości pozycjonowałeś już swoją stronę, eksperci SEO powinni przyjrzeć się wynikom tych działań i ocenić, co zadziałało, a co niekoniecznie. To dobry punkt wyjścia do tego, aby osiągnąć lepsze rezultaty i uniknąć popełnienia wcześniejszych błędów.

Brak analizy linków aktualnie przychodzących do strony

Ważnym elementem związanym z pozycjonowaniem są linki zewnętrzne, a więc odnośniki do Twojej strony obecne w internecie – np. na portalach społecznościowych, w artykułach sponsorowanych lub innych zewnętrznych publikacjach. Im jest ich więcej i im bardziej są wartościowe, tym większy potencjał SEO. Trzeba jednak dobrze sprawdzić, skąd i na jakie słowa kluczowe można znaleźć przekierowania do Twojego serwisu i w razie potrzeby dokonać odpowiednich korekt tam, gdzie to możliwe.

Brak określenia KPI do osiągnięcia

KPI to kluczowe wskaźniki, na podstawie których będzie określona skuteczność działań związanych z pozycjonowaniem. Są potrzebne zarówno agencji SEO – wraz z celami prowadzonej kampanii – jak również Tobie. Dzięki nim możesz sprawdzić, czy podjęta przez specjalistów praca przynosi realne efekty. Zasadniczo: przy dobrze prowadzonych działaniach SEO zobaczysz je „namacalnie”, w postaci zwiększonej liczby zapytań ofertowych i szans sprzedażowych. Jednak warto mieć też inne punkty odniesienia.

Skuteczne pozycjonowanie w wyszukiwarkach – samodzielnie czy z agencją?

Jak pokazuje powyższa lista, błędy związane z pozycjonowaniem mogą być popełnione na wielu etapach – zarówno na samym początku, jak i już w trakcie dokonywania zmian. Pojawia się więc pytanie: czy warto to robić samemu?

W teorii działania SEO możesz zrealizować we własnym zakresie. Ma to jednak sens tylko wtedy, kiedy dysponujesz czasem oraz masz sporą wiedzę i umiejętności. Pozycjonowanie jest procesem, który wymaga wielu godzin, a nawet dni pracy, wykonywania pogłębionych analiz z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania, a także przeprowadzania testów. Trzeba też być na bieżąco ze zmianami algorytmów Google, a te następują nawet kilkaset (sic!) razy w roku. Zastanów się więc, czy rzeczywiście zaoszczędzisz na tym, że zajmiesz się pozycjonowaniem samodzielnie. Koszty mogą przewyższyć rezultaty.

Oczekujesz konkretnych
efektów pozycjonowania? Sprawdź nas!
Pomożemy Ci wejść na pierwszą stronę
wyników wyszukiwania i tam pozostać.

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 4.3 / 5. Liczba głosów: 6

Brak ocen.

4.3
(6)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024