Moja firma
Budowanie strategii marketingowej, Efektywny marketing, Strategia marketingowa

SEO, Ads, Social – który rodzaj marketingu internetowego będzie najlepszy dla Twojej firmy?

Piotr Maślarz
13 minut

W 2021 r. korzystanie z usług cyfrowych rozwinęło się do niespotykanej dotąd skali. Nie uszło to uwadze przedsiębiorców, którzy zaczęli masowo przenosić swój biznes do sieci i inwestować w działania marketingowe. Zdaniem analityków z Digital Economy Lab Uniwersytetu Warszawskiego firmy, które działają za pośrednictwem internetu zyskują dostęp do rynków regionalnych, krajowych, a nawet globalnych, przy czym nie ponoszą ogromnych kosztów, co byłoby nieuniknione w przypadku rozwoju biznesu tradycyjnymi sposobami. Pojawia się jednak pytanie, w który rodzaj marketingu internetowego przynosi najlepsze efekty? SEO? Google Ads? A może  obecność w social mediach? Zobacz, jaką drogę obrać najlepiej.

 

marketing firmy w internecie

SEO, Ads czy Social – czy to na pewno dobre pytanie?

Świat nie jest czarno-biały. Marketingowa rzeczywistość – też nie. A to oznacza, że wcale nie musisz wybrać tylko jednego spośród wielu narzędzi, które są dostępne. Wręcz przeciwnie. To nie jest kwestia decyzji „albo-albo”. Trzeba po prostu świadomie dobrać wszystkie elementy, które będą najkorzystniejsze dla Twojego biznesu.

Ostatecznie ważne jest to:

  • czy te narzędzia pozwolą Ci dotrzeć do osób realnie zainteresowanych Twoją ofertą,
  • jak dobrze odpowiesz przy ich pomocy na potrzeby Twoich grup odbiorców na różnych etapach lejka marketingowego,
  • czy przyjęta strategia pozwoli Ci rzeczywiście doprowadzić potencjalnych klientów do Twojej oferty i przekonać ich do siebie.

Dlatego zamiast stawiać na kategoryczny wybór jednego z narzędzi – poznaj zalety i zastosowania każdego z nich i na tej podstawie (najlepiej wspólnie z ekspertami) stwórz „optymalny miks”. Taki, który pozwoli Ci skutecznie realizować cele marketingowe.

SEO jako podstawa marketingu internetowego

SEO, czyli optymalizacja strony internetowej pod standardy i wytyczne wyszukiwarki, to inaczej pozycjonowanie. Działania z tego obszaru trudno jest określić tradycyjną formą reklamy. Ich cel jest nieco inny. Chodzi o to, żeby Twoja strona internetowa wyświetlała się klientom, kiedy wpiszą w Google frazę powiązaną z branżą, w której funkcjonujesz. Im wyżej znajdzie się w tzw. organicznych (czyli „naturalnych”, a nie sponsorowanych) wynikach, tym większa szansa na to, że klient kliknie w link i przejdzie na Twoją stronę.

Gdy to zrobi, a sam serwis WWW będzie zaprojektowany tak, aby poprowadzić kupującego w stronę zakupu lub kontaktu – zyskasz dużą szansę na zamknięcie sprzedaży. A im więcej takich zapytań ofertowych do Ciebie spłynie… tym więcej możesz mieć pracy z obsługą zamówień.

W kontekście SEO warto pamiętać, że:

  • pierwsze efekty pozycjonowania mogą pojawić się po kilku-kilkunastu tygodniach od startu prac – zwykle trwa to około  3-6 miesięcy, chociaż nie ma tu sztywnej reguły. Jednak raz osiągnięte wyniki „pracują” na siebie przez długi czas. A to sprawia, że ostateczny koszt pozyskania klienta z wykorzystaniem tego narzędzia marketingowego w dłuższej perspektywie jest niższy niż np. w przypadku reklam Google Ads – może wynosić nawet kilka groszy;
  • ta strategia pozwala stopniowo zwiększać widoczność Twojej oferty dla klientów – odpowiednio poprowadzone działania pomogą dotrzeć zarówno do tych, którzy robią wstępne rozeznanie na rynku, jak i będących bliżej podjęcia decyzji o zakupie. To bardzo ważne, ponieważ „prowadzenie” odbiorców w dół lejka zakupowego sprawia, że wielu z nich ostatecznie stanie się lojalnymi kupującymi,
  • prace w tym zakresie mogą się wiązać z koniecznością przebudowy strony internetowej, a także dodania do niej nowych tekstów, nasyconych precyzyjnie wyselekcjonowanymi słowami kluczowymi.

Kiedy SEO to odpowiednie narzędzie marketingowe?

SEO to rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy myślą perspektywicznie i chcą osiągać cele długofalowe. Korzystanie z narzędzi związanych z pozycjonowaniem pozwoli Ci systematycznie poszerzać krąg odbiorców, do których dotrzesz ze swoją ofertą. Warto uzbroić się w cierpliwość!

Pamiętaj też, że SEO jest mniej elastyczne, gdy konieczne jest wprowadzenie zmian założeń czy strategii promocji. Jeżeli nastąpi ich gwałtowna modyfikacja, „przestawienie” planu pozycjonowania na nowe tory potrwa dłużej.

Kto powinien budować marketing internetowy na reklamach Google Ads?

Google Ads to zupełnie inny zestaw narzędzi marketingowych. W tym przypadku można już otwarcie mówić o reklamie. Ta może wyświetlać się:

  • w formie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania – takie linki są wyraźnie oznaczone słowem „reklama” i umieszczone ponad rankingiem „organicznym”, czyli wynikającym z pozycjonowania,
  • jako reklamy graficzne (banery) na stronach zewnętrznych, które odwiedza Twój klient – w sieci Google Display Network działa ponad 2 miliony witryn z całego świata. Dlatego korzystając z takiej formy reklamy łatwo budować duże zasięgi, a więc docierać do szerokiej grupy odbiorców,
  • w formie reklam tekstowych, graficznych i video w serwisie YouTube.

To oczywiście tylko początek możliwości, które daje system Google Ads. Dlaczego warto?

Dlaczego warto postawić na Google Ads?

Ads to narzędzie, które pozwala bardzo precyzyjnie zaplanować każdy krok kampanii promocyjnej, w tym:

  • to, komu będą się wyświetlać reklamy,
  • jaki będzie ich zasięg (na jakim obszarze zostaną wyświetlone),
  • w jakiej formie się pojawią,
  • na jakich urządzeniach odbiorców zostaną zaprezentowane.

Dzięki temu możliwe jest ścisłe dopasowanie działań reklamowych do bieżących celów biznesowych i sprzedażowych firmy. Słowo „bieżący” jest tutaj bardzo ważne, ponieważ reklama Ads pozwala osiągnąć szybkie, ale krótkotrwałe efekty. Będzie się wyświetlała do momentu, w którym będzie opłacone miejsce reklamowe. Kiedy kampania się zakończy, wszystkie komunikaty promocyjne znikną.

Trzeba pamiętać, że Ads to rodzaj marketingu internetowego, który z jednej strony szybko doprowadza do Ciebie klientów, ale z drugiej – jest bardziej kosztowny niż SEO. W tym przypadku płacisz za każde kliknięcie w reklamę lub też za jej wyświetlenie (w zależności od modelu rozliczenia). Koszty mogą dochodzić do kilkudziesięciu złotych za jeden klik. Dlatego trzeba bardzo uważnie planować budżet i rozsądnie dysponować środkami przeznaczonymi na płatną reklamę.

Kiedy Ads to dobry kierunek marketingu internetowego?

Kampanie Google Ads to dobre rozwiązanie, jeżeli:

  • chcesz szybko zwiększyć zainteresowanie swoją ofertą – tak, aby w krótkim czasie przyciągnąć nowych klientów,
  • jesteś w szczycie sezonu w Twojej branży i chcesz podnieść na ten okres swoją konkurencyjność,
  • oczekujesz jeszcze na efekty pozycjonowania i chcesz do czasu uzyskania lepszych pozycji organicznych być widocznym dla klientów.

Ads, podobnie jak SEO, to rozwiązanie dla przedsiębiorców z niemal każdej branży. Wszystko zależy jednak od tego, jak wykorzystasz to narzędzie. Tylko przemyślana kampania przyniesie odczuwalne wyniki.

Kampanie social media – dla kogo jest ten rodzaj marketingu internetowego?

Działania w mediach społecznościowych mogą mieć różne cele.

  • Komunikacja tym kanałem to świetny sposób na budowanie wizerunku marki. Pozwala nawiązać więź z odbiorcami, zdobyć ich zaufanie i lojalność. Jest to kanał o największej aktywności użytkowników, który – dobrze wykorzystany – pomoże zaskrobić sobie sympatię użytkowników i zaprezentować firmę w nieco mniej formalnym wydaniu.
  • Odpowiednio rozwinięty fanpage na Facebook’u czy profil firmy na platformie LinkedIn mogą też pomóc napędzać sprzedaż. Jeżeli zgromadzisz szerokie grono odbiorców, którzy rzeczywiście są zaangażowani w kontakt z marką, dobrze przygotowany post dotyczący np. nowej promocji może spotkać się z pozytywnym przyjęciem skutkującym pozyskaniem klientów.
  • Portale społecznościowe dają możliwość wykorzystania płatnych działań reklamowych skierowanych do różnych segmentów odbiorców, np. takich którzy mieli już kontakt z Twoją stroną internetową, zamieszkują konkretne miasta i mają określony zawód. Precyzyjne targetowanie pozwala trafić z reklamą do szerokiego grona potencjalnych klientów.

Jednak zanim zaczniesz prowadzić intensywną kampanię social, odpowiedz sobie na kilka ważnych pytań.

Czy Twoi klienci aktywnie korzystają z mediów społecznościowych?

Ta odpowiedź będzie twierdząca przede wszystkim, jeżeli działasz w obszarze B2C, czyli oferujesz swoje produkty / usługi klientom indywidualnym. W takiej sytuacji rozwój i promocja fanpage’a na Facebooku czy Instagramie może być dobrym rozwiązaniem – podobnie jak reklama na tych platformach. Jeżeli jednak działasz w dość wąskiej niszy rynkowej, pozyskiwanie odbiorców przez media społecznościowe może mieć niższą efektywność.

Z jakich mediów społecznościowych korzystają Twoi klienci?

Czy będzie to raczej Facebook? A może bardziej nastawione na rozrywkę TikTok i Instagram lub – przeciwnie – „biznesowy” LinkedIn? Kieruj się prostą zasadą: bądź tam, gdzie są Twoi odbiorcy.

Jeżeli nie masz pewności, czy i jak warto się promować w mediach społecznościowych, spróbuj np. poobserwować swoją konkurencję. Sprawdź, czy posty publikowane przez inne firmy z Twojej branży zyskują zainteresowanie odbiorców. Jeśli tak – warto spróbować i sprawdzić, jakie efekty przyniosą działania w sferze social mediów.

Decyzja o tym, czy postawić na SEO, Ads czy social media to nie wybór „albo-albo”. Może Ci się przydać każde z tych narzędzi. Najważniejsze, aby umiejętnie je połączyć w ramach jednej, spójnej strategii. Dzięki temu będzie Ci łatwiej zrealizować cele biznesowe.

Zamiast wybierać jeden rodzaj marketingu internetowego, postaw na efekt synergii

Jak pokazuje powyższa analiza, nie ma jednego, idealnego narzędzia marketingu online, na którego wykorzystaniu powinieneś się skupić w 100%. Zamiast koncentrować się na jednej metodzie działań – pomyśl o tym, dlaczego je właściwie podejmujesz, co chcesz osiągnąć. Przecież ostatecznie chodzi o to, żeby skuteczniej sprzedawać!

Aby osiągnąć taki efekt, najlepiej jest sprzęgnąć ze sobą wiele rodzajów narzędzi marketingu internetowego i stworzyć z ich wykorzystaniem własną strategię. Taką, która czerpie z wielu rozwiązań ukierunkowanych w tę samą stronę. W ten sposób można osiągnąć efekt synergii. To nie tylko teoria – widzimy to na co dzień, przyglądając się wynikom naszych klientów.

Im lepiej dobierzesz i połączysz różne narzędzia marketingowe, tym więcej zapewnisz sobie punktów styku z klientami

Droga do podjęcia decyzji o zakupie konkretnego produktu nie jest prostym i oczywistym procesem, przez który każdy klient przechodzi tak samo. Wręcz przeciwnie! Ścieżek, którymi podążają Twoimi odbiorcy może być bardzo wiele.

Jedna osoba może natrafić na Twoją ofertę w mediach społecznościowych, potem przypomnieć sobie o niej dzięki reklamom Ads, a potem ponownie – widząc stronę Twojej firmy wysoko w wynikach Google. Druga może się z spotkać z ofertą, którą przygotowałeś, w zupełnie odwrotnej kolejności.

Dlatego najważniejsze to zadbać o zwiększenie szans na wartościowy kontakt – taki, który dostarczy potencjalnemu klientowi potrzebnych mu na danym etapie informacji i wywrze dobre wrażenie. Każde takie zetknięcie to „kamyczek do ogródka” sprzedaży!

Jak znaleźć równowagę między SEO, Google Ads i Social mediami, by wypracować własną strategię?

Nie ma uniwersalnej drogi do uzyskania maksymalnej skuteczności strategii marketingowej. Jednak tworząc plan działań, trzeba na pewno wziąć pod uwagę:

  • czas, w którym chcesz osiągnąć wyniki – wbrew pozorom „najszybciej” nie zawsze znaczy „najlepiej”. Musisz być też przygotowany do obsługi większego strumienia zapytań ofertowych i zamówień;
  • specyfikę Twojej branży – od tego zależą m.in. poziom skomplikowania i przebieg procesu decyzyjnego klientów;
  • nasilenie działań promocyjnych konkurencji – im są one bardziej intensywne, tym więcej pracy trzeba będzie włożyć, aby wyprzedzić pozostałych (lub znaleźć własną, inną ścieżkę),
  • budżet na działania marketingowe.

Umiejętne rozłożenie akcentów pomiędzy działaniami z różnych obszarów to skuteczny sposób na metodyczny i efektywny rozwój twojego biznesu.

Potrzebujesz pomocy w optymalnym wykorzystaniu możliwości, które dają narzędzia marketingu internetowego powiązanego z Google? Skontaktuj się z nami, aby zacząć skuteczniej docierać do klientów i realnie wzmocnić potencjał sprzedażowy swojej firmy!

Consido

o nas

Muszę przyznać, że nie bardzo wierzyłem w efekty reklamy w internecie mojej branży. Wyniki przeszły moje najśmielsze oczekiwania. Dostajemy kilka, kilkanaście zapytań tygodniowo. Wiele z nich jest dla nas bardzo cennych. Firma ECHO to prawdziwi profesjonaliści. Polecam wszystkim usługi firmy ECHO (oprócz mojej konkurencji).

Marek Woźniakowski
Właściciel

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak ocen.

5
(2)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024