Moja firma
Budowanie strategii marketingowej, Jak zwiększyć sprzedaż

Up selling – co to jest? Kiedy i jak dzięki niemu zwiększyć zysk firmy?

Ewa Szczegielniak
10 minut

Szukasz sposobów na poprawę wyników finansowych Twojej firmy? Jedną ze strategii, która pomoże Ci osiągnąć ten cel, jest up selling. Co to jest i jak wykorzystać tę technikę? Dowiedz się więcej na ten temat i sprawdź, czy taka strategia może się sprawdzić w Twoim biznesie.

upsell w strategii marketingowej

Up-selling – definicja

Up selling, Upselling, up-selling, up sell – bez względu na to, z którą wersją tego pojęcia zdarzyło Ci się spotkać, wszystkie dotyczą jednego. Co to jest up-selling? To skuteczne zaproponowanie klientowi produktów lub usług ze swojej oferty o wyższym standardzie czy większej funkcjonalności, a co za tym idzie – w wyższej cenie.

Jak to wygląda w praktyce? Przykłady wykorzystania tej strategii znasz z całą pewnością z własnych doświadczeń konsumenckich, i to z bardzo różnych branż. Pomyśl, jak często w restauracjach typu fast-food proponują Ci „powiększenie zestawu”, a więc np. wzięcie większego napoju. To klasyczny przykład up-sellingu, ale nie jedyny.

Z tej strategii chętnie korzystają np. operatorzy telefonii komórkowej, którzy proponują większy pakiet internetu w telefonie za nieco wyższy abonament. Takie przykłady można mnożyć.

Ale uwaga: nie należy postrzegać up-sellingu jako strategii dążącej do „naciągnięcia” klienta na większy wydatek. Nie chodzi o to, aby „drenować kieszenie” kupującego, ale aby zaproponować mu więcej niż „wariant podstawowy”. Dobrze wdrożona strategia up-sellingu to taka, w której na transakcji o podwyższonej wartości korzystają obie strony:

  • klient – otrzymując lepszy wariant produktu czy usługi, których potrzebuje,
  • firma – realizując wyższy przychód i najczęściej w związku z tym również zysk.

Często klient nie zna wszystkich dostępnych rozwiązań i ich opcji, w związku z czym nie zdaje sobie sprawy, że istnieje lepszy wariant. Odpowiednie zaangażowanie w zrozumienie potrzeb i celów klienta daje możliwość zarekomendowania rozwiązania “w punkt”, które bardzo często klient rozważy i zaaprobuje.

Up-selling i cross-selling: czy to to samo?

Pojęcia up-sellingu i cross-sellingu nie są ze sobą tożsame, chociaż te strategie sprzedaży mają ze sobą coś wspólnego: w obu oferujesz klientom „coś extra”. Jednak up-selling to sprzedaż pojedynczego produktu, ale w „wyższej” wersji, natomiast sprzedaż krzyżowa oznacza zaoferowanie kupującemu zakupu dodatkowych towarów.

Aby lepiej to wyjaśnić, posłużmy się wspomnianym już przykładem up sellingu z baru typu fast-food. I tak:

  • up-sellingiem będzie zaproponowanie powiększenie zestawu dań, czyli np. dobranie do niego większego napoju czy kanapki z dodatkowym kotletem,
  • cross-selling to zaproponowanie dodatkowego produktu – „a może do tego lody na deser”?

Jak zatem widzisz, chociaż celem zastosowania obu tych technik jest zwiększenie ostatecznej wartości zakupu, drogi dojścia do tego rezultatu są różne. Nie należy więc mylić ze sobą tych rozwiązań, chociaż w określonych przypadkach można je ze sobą oczywiście połączyć!

Jakie korzyści może przynieść firmie dobrze wdrożony up-selling?

Dobrze wdrożona technika up-selling może znacząco podnieść wartość pojedynczych transakcji zawieranych przez klientów. To jednak nie wszystkie korzyści, które przynosi.

Up selling pozwala klientowi odkryć pełnię możliwości produktów/usług, które oferujesz

Czy byłeś kiedyś w sytuacji, w której podczas pierwszego zakupu jakiegoś produktu czy usługi (gdy nie miałeś jeszcze doświadczenia, porównania, a przede wszystkim wiedzy na temat tego, jakie rozwiązania masz do dyspozycji), zdecydowałeś się na wariant, który uznałeś za wystarczająco dobry”? Ile razy zdarzyło Ci się później myśleć: “fajnie by było, gdyby…” i żałować, że na etapie dokonywania zakupu nie wiedziałeś, że coś jest możliwe czy dostępne?

Często bywa też tak, że stali klienci – tacy, którzy od dłuższego czasu korzystają z oferty danej firmy w określonym zakresie po prostu do niego przywykają i są zachowawczy wobec nowych rozwiązań.

Wyobraź sobie na przykład, że sprzedajesz smartfony. Twoim klientem jest osoba, która do tej pory używała jednego z najprostszych modeli, jakie posiadasz w ofercie, a na co dzień nie korzysta z komputera i internetu. Zadowolona z jakości Twoich produktów, odwiedza Twój salon, chcąc zmienić swój wysłużony już nieco telefonu na nowy. Czy sądzisz, że taki ktoś zdecydowałoby się od razu na zakup najdroższego modelu na rynku? Raczej nie, ponieważ nie ma ani wiedzy, ani doświadczenia, które pozwoliłyby na podjęcie świadomej decyzji. Tymczasem dobry sprzedawca może wykorzystać taką okazję – raczej nie do tego, aby zaoferować najkosztowniejszego smartfona – ale takiego, który będzie lepiej dopasowany do potrzeb osoby kupującej. Na przykład nieco droższego, ale mającego pojemniejszą baterię czy ekran zabezpieczony przed rozbiciem solidniejszym szkłem.

Analogiczne strategie sprzedażowe można zastosować w niemal każdej branży – pod warunkiem dobrego dopasowania tej techniki do modelu współpracy.

up selling

Up-selling bazuje na wartości dodanej, na jaką może liczyć klient po skorzystaniu z oferowanego rozwiązania.

Posłużmy się innymi przykładami.

Gdy sprzedajesz ubezpieczenia, masz możliwość zaproponowanie kupującemu rozszerzenie polisy po jakimś czasie, gdy już zdobędziesz jego zaufanie. Jeżeli zajmujesz się produkcją i sprzedażą ogrodzeń – szansę na up selling masz przede wszystkim zanim domkniesz transakcję: to wtedy możesz np. doradzić klientowi, dlaczego lepiej, aby zainwestował w płot z podmurówką, a nie bez niej. Podobnie sytuacja wygląda w branży motoryzacyjnej – kiedy klient przychodzi do salonu po nowy pojazd, jego podstawowa wersja jest tylko punktem wyjścia. W procesie rozmowy ze sprzedawcą dobiera on dodatkowe opcje i rozwiązania (np. system nagłośnienia, podgrzewane siedzenia itp.), a każde z nich wpisuje się w up-selling!

Up selling zwiększa satysfakcję klienta

Klient, który ma świadomość istnienia innych, lepszych dla niego, a często niewiele droższych opcji, zazwyczaj będzie bardziej zadowolony z rezultatów współpracy z firmą. Oczywiście pod warunkiem, że oferta zakupu „droższego” rozwiązania będzie realnie oznaczała dla niego więcej korzyści.

Jeżeli tak będzie, kupujący zwiększy zaufanie do Ciebie jako sprzedawcy, a w konsekwencji może chętniej powrócić i polecić Twoją ofertę innym. Takie działania pozwalają też pozyskać prawdziwych ambasadorów marki, których pozytywne opinie będą sprzyjać budowaniu pozytywnego wizerunku Twojej firmy.

Up selling zwiększa przychody firmy – także długofalowo

Dobrze wdrożony up-selling oznacza nie tylko chwilowe, ale i długotrwałe zwiększenie obrotów firmy. Zarówno poprzez większą wartość „koszyka zakupowego” pojedynczych klientów, jak i przypływ kolejnych kupujących – zachęconych poleceniem znajomego czy powracających po jakimś czasie do zaufanego partnera.

Jak wdrożyć up selling, żeby osiągnąć zamierzone rezultaty?

Dobry up-selling to taki, który jest realizowany w trosce o klienta i jego potrzeby, a nie wyłącznie z myślą o maksymalizacji zysków. Owszem, to one na koniec są kluczowe, jeśli jednak chcesz osiągnąć zwiększenie sprzedaży w długofalowej perspektywie, musisz postawić klienta w centrum uwagi.

Zrozum, czego potrzebuje Twój klient

Dogłębne zrozumienie potrzeb oraz oczekiwań swoich klientów jest podstawą skutecznej strategii sprzedażowej w każdej sytuacji. Bez wyjątków. Dlatego zanim zaczniesz wdrażać tę technikę, pomyśl dobrze:

  • jakie produkty o wyższej wartości / większej funkcjonalności są dostępne w Twojej ofercie i które z nich mogą zainteresować klientów, którzy albo po raz pierwszy się do Ciebie zgłaszają, albo dokonali zakupu w niedługim czasie,
  • jakich dodatkowych funkcji czy rozwiązań mogą oni potrzebować i w jakich sytuacjach?

Dobrze, jeśli nie będziesz się opierać wyłącznie na swoich założeniach, ale także na feedbacku od obecnych klientów. Jeśli masz już takich, którzy przyszli do Ciebie po najtańszy produkt z oferty, a wyszli z jego kosztowniejszą wersją, skontaktuj się z nimi i dowiedz, co skłoniło ich do podjęcia takiej decyzji. Sprawdź też, czy są zadowoleni z dokonanego zakupu. To może być dobry punkt wyjścia do opracowania bardziej uporządkowanej i konkretnej strategii up-sellingu.

Obejrzyj nasze wideo i sprawdź, jak wykorzystać język korzyści w rozmowie z klientem, by zwiększyć szanse na sprzedaż

Doradzaj, a nie „wymuszaj”

Sprzedaż to towarzyszenie klientowi w podejmowaniu decyzji zakupowej. Wywieranie nadmiernej presji na kupującego, aby wybrał „wyższy pakiet” najczęściej przynosi skutki odwrotne do oczekiwanych. Dobry sprzedawca wykorzysta up-selling, aby zaproponować klientowi dodatkowe opcje, które będą realnie korzystne dla kupującego – to właśnie takie podejście zwiększa szanse na podniesienie wartości koszyka zakupowego.

Daj możliwość wyboru

Dobrze, aby przy up-sellingu, na tyle, na ile jest to możliwe, przedstawić klientowi do wyboru kilka opcji. Warto przy tym wykorzystać rozmaite mechanizmy psychologiczne, które skłaniają do postawienia na nieco droższą, ale i korzystniejszą opcję. W tym kontekście trzeba bardzo uważnie zastanowić się nad polityką cenową. Wiedzą to dokładnie wspomniane już sieci komórkowe, w których abonament dający znacznie więcej korzyści (np. nielimitowane połączenia i SMS-y zamiast określonej liczby minut/wiadomości) kosztuje tylko nieco więcej niż podstawowy. Pomyśl, jak możesz przełożyć tę analogię na swój biznes!

Jak wykorzystać technikę up selling w sprzedaży w praktyce?

Nie ma jednej, uniwersalnej recepty na to, jak wykorzystać technikę up-sellingu w swoim modelu biznesowym. Wszystko zależy od tego, co sprzedajesz oraz do jakich klientów jest kierowana Twoja oferta. Dlatego warto przedyskutować tę kwestię w szerszym gronie i zastanowić się, jak wpisać to narzędzie w szeroką strategię marketingową i sprzedażową firmy.

Fundamentem jest pełne zrozumienie potrzeb swojej grupy docelowej, doskonała znajomość własnej oferty (ale również ofert konkurentów). Dzięki połączeniu tej wiedzy z odpowiednią obsługą klienta nastawioną na dociekliwe słuchanie” – można zarekomendować mu optymalne rozwiązanie.

Istotna są również filozofia firmy, wartości, którymi się kieruje i jej podejście do klientów to wszystko ma wpływ na sposób, w jaki realizowana jest sprzedaż. Oczywiście coraz częściej spotyka się z bardzo profesjonalne i długoterminowe stawianie klienta w centrum uwagi. Cały zespół powinien być szkolony w duchu budowania satysfakcji klienta, która przełoży się na lojalność, kolejne zakupy, a z czasem przejdzie w bycie ambasadorem marki.

Bardzo istotne (choć często, niestety, pomijane) jest docenianie sukcesów sprzedażowych. Czy jest to sam wynik finansowy, czy też właśnie zadowolenie klientów, przekładające się na pozytywne opinie i rosnące zainteresowanie współpracą z nami.

Jak w ECHO pomagamy klientom wykorzystać strategię up-sellingu?

Od pewnego czasu współpracę z klientami otwieramy tzw. warsztatami startowymi. Wchodzimy głęboko w świat klienta, angażując często wiele osób, które docelowo będą z klientem współpracować. Zadajemy szereg pytań na temat jego biznesu i niejednokrotnie zdarzyło się nam usłyszeć: nikt mnie dotąd o to nie pytał”, nigdy się nad tym nie zastanawiałem”. Na skutek takiej intelektualnej prowokacji często już na tym etapie rodzą się pewne pomysły, które są dla klienta bardzo korzystne, a na które wcześniej nie wpadł.

Ponadto podczas regularnych spotkań, gdzie omawiamy wyniki oraz wyzwania, standardem jest wspólne szukanie sposobów na zwiększanie sprzedaży u naszych klientów. Do współpracy zapraszamy przede wszystkim firmy, dla których to właśnie wzrost sprzedaży jest największym wyzwaniem, stąd najczęściej ich duża otwartość na szukanie sposobów, by ten cel zrealizować.

Szukasz sposobów na zwiększenie sprzedaży?
Zastanawiasz się, czy up-selling
jest dobrą strategią także dla Ciebie?
Przekonajmy się wspólnie!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 7

Brak ocen.

5
(7)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024