Moja firma
Współpraca z agencją marketingową

Agencja SEM – jak współpraca z nią może wpłynąć na rozwój Twojego biznesu?

Dariusz Jarzębski
14 minut

Bez reklamy w internecie Twój biznes nie rozwinie się tak bardzo, jak by mógł. To właśnie sieć jest w większości branż podstawowym narzędziem pozyskiwania klientów. Trzeba jednak umieć wykorzystać jej potencjał. Pomoże Ci w tym dobra agencja SEM. Zobacz, co mogą dla Ciebie zrobić specjaliści i dlaczego warto zainwestować we współpracę z nimi.

 

Działania SEM

Agencja SEM – co to w ogóle jest?

Jeśli kiedykolwiek myślałeś o skorzystaniu z usług z zakresu marketingu w internecie, mogłeś się spotkać z wieloma nazwami firm, które je świadczą. Agencja SEM, agencja SEO, agencja digital, agencja marketingu… czy to „jedno i to samo”? Nie zawsze.

Zacznijmy więc od podstaw, czyli od rozwinięcia tajemniczego skrótu „SEM”. Po angielsku brzmi ono „search engines marketing”, a więc „marketing w wyszukiwarkach”. Więc czym jest SEM? Chodzi o wszelkie działania podejmowane w internecie po to, aby Twoja strona (a co za tym idzie – oferta) była dobrze widoczna w sieci.

Uwaga! Nie chodzi tu wyłącznie o pozycjonowanie, a więc działania określane w naszej branży jako „organiczne”. Obejmują one również szeroko pojętą „płatną reklamę”, a zatem linki sponsorowane czy reklamę displayową, w tym remarketing.

Można więc powiedzieć, że agencje SEM patrzą szeroko na marketing internetowy i dbają zarówno o pozycjonowanie strony, jak i o tworzenie dobrych kampanii płatnych w systemie Google Ads.

Agencja SEO a SEM – na czym polega różnica?

Agencje SEM są często utożsamiane z agencjami SEO. Jest w tym ziarno prawdy, ale… to nie do końca to samo. Musisz pamiętać, że:
działania SEO skupiają się wyłącznie na tym, aby strona klienta osiągała wysokie wyniki „organiczne”, a więc wyświetlała się na dobrej pozycji w „standardowych” wynikach wyszukiwania, działania SEM obejmują zarówno pracę nad pozycjonowaniem, jak i nad płatną reklamą.

Jak ta różnica wygląda w praktyce? Spójrz na to, jak wyglądają typowe wyniki wyszukiwania w Google:

jak działa agencja sem

Typowe wyniki wyszukiwania w Google zawierają zarówno listę „organiczną”, jak i znajdujące się powyżej linki sponsorowane.

Jak widzisz, po wpisaniu Google hasła „kierownik budowy Gliwice”, użytkownikowi wyświetla się lista stron, które odnoszą się do zapytania. Są to jednak dwa różne typy rezultatów. Na samej górze, z dopiskiem „Reklama” są wyświetlane płatne linki sponsorowane, a dopiero poniżej wyniki organiczne będące wynikiem pozycjonowania.

Oba typy rezultatów są równie ważne i mogą przyprowadzić klientów na Twoją stronę. Jednak agencja SEO zajmie się tylko tymi „organicznymi”, a agencja SEM zadba o oba. Dlatego łatwiej będzie osiągnąć efekt synergii.

Można więc powiedzieć, że każda agencja SEM jest jednocześnie agencją SEO, ale w drugą stronę nie zawsze tak to działa.

Czym różni się agencja SEM od agencji marketingu online?

Te pojęcia mogą być ze sobą tożsame, ale nie zawsze są. Agencje SEM skupiają się przede wszystkim na szeroko pojętych działaniach w wyszukiwarce oraz w systemie Google Ads i zazwyczaj za cel stawiają sobie przede wszystkim zwiększenie wyników sprzedażowych klienta. Natomiast agencje marketingu internetowego mogą oferować szersze spectrum usług – w tym realizację kampanii stricte wizerunkowych, obsługę mediów społecznościowych i tym podobne.

Jaki jest zakres działań SEM, które oferuje agencja marketingowa?

Już wiesz, że SEM to ogół działań z obszaru „marketingu w wyszukiwarkach”, a zatem prace związane z:
SEO, czyli pozycjonowaniem, PPC, czyli płatną reklamą w Google, która wyświetla się powyżej i poniżej wyników „normalnego” wyszukiwania oraz na stronach zewnętrznych.

Warto podkreślić, że najczęściej w strategii marketingowej wykorzystuje się „mieszankę” SEO i PPC, ponieważ każde z tych narzędzi przynosi inne efekty i w innym czasie.

W skrócie: SEO daje długotrwałe rezultaty, jednak ich wypracowanie trwa co najmniej kilka miesięcy, natomiast kampania SEM w Google Ads przekłada się na ekspresowe, ale krótkotrwałe rezultaty.

Jak jednak to wygląda w praktyce i jakie usługi wykonuje agencja SEM? Dobrzy specjaliści odpowiedzą Ci: to zależy od celów biznesowych, jakie stawia przed sobą Twoja firma. Nie ma jednej, gotowej strategii czy zestawu wykorzystanych narzędzi, które można by wykorzystać za każdym razem. A jeśli ktoś mówi inaczej… poszukaj innego partnera.
Niemniej jednak, współpraca może objąć np.:

  • przebudowę Twojej strony internetowej lub stworzenie nowej – zgodnie z zasadami UX Design (czyli tak, by serwis był przyjazny dla Twoich klientów i zwiększał Twoje szanse sprzedażowe) oraz SEO (czyli dostosowany technicznie i treściowo do pozycjonowania),
  • przygotowanie nowych treści na Twoją stronę zgodnie z zasadami SEO i językiem korzyści,
  • prowadzenie bloga firmowego,
  • content marketing na zewnętrznych serwisach,
  • kampanie linków sponsorowanych,
  • reklamę displayową, w tym remarketing.

Pamiętaj jednak, że kluczowe jest tu słowo „może”. Konkretne narzędzia i sposoby działania muszą być dopasowane do specyfiki działania Twojej firmy, jej branży, a także tego, co konkretnie chcesz osiągnąć i jakim budżetem dysponujesz.

Dlaczego doświadczona agencja SEO/SEM pomoże Ci osiągnąć na polu marketingu więcej?

Zapewne słyszałeś, że wiele działań z obszaru SEO i SEM można wykonać samodzielnie. I rzeczywiście. Przecież możesz na własną rękę np. opracować plan strony internetowej, przygotować na nią treści, pisać bloga czy wykupić kampanię Google Ads. Pytanie jednak: czy ma to sens?

Mówiąc najkrócej i dość brutalnie: jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy i umiejętności w tym zakresie, jest bardzo duże ryzyko, że zmarnujesz tylko czas i pieniądze. Wbrew pozorom SEM to bardzo skomplikowana branża, a nawet najmniejsze błędy mogą sporo kosztować. Za to dobrze przeprowadzane kampanie SEM przekładają się na wyraźne i bardzo konkretne zyski. Jakie konkretnie? Sprawdź nasze case studies i przekonaj się, że wyniki mogą być spektakularne!

A co sprawia, że dobra agencja SEM pracuje na Twoje wyniki tak skutecznie?

Dokładne zapoznanie się ze specyfiką działalności klienta – podstawa skutecznego SEM

Skuteczne działania SEM zaczynają się jeszcze na długo przez przystąpieniem do faktycznej „pracy”. Zanim zacznie się opracowywać nową stronę internetową czy tworzyć kampanię Ads, trzeba „odrobić pracę domową”. Specjaliści muszą „zagłębić się” w działalność Twojej firmy i:

  • zrozumieć specyfikę branży w której działasz,
  • poznać Twoje flagowe produkty czy usługi,
  • dowiedzieć się więcej o Twoich dotychczasowych działaniach marketingowych oraz wyzwaniach,
  • zapoznać się z Twoimi celami biznesowymi – tymi krótko- i długoterminowymi,
  • zrozumieć proces sprzedaży w Twojej firmie oraz to, kim są Twoi klienci.

To właśnie dlatego w ECHO początkiem współpracy z klienta są warsztaty startowe, w trakcie których wzajemnie poznajemy się bliżej i wyznaczamy ramy współpracy. Przygotowany na ich podstawie raport jest podstawą do przygotowania strategii marketingowej i wszystkich podejmowanych dalej działań.

Dobre SEM = koncentracja na wynikach odczuwalnych w „realnym świecie”, a nie w raportach

Współpraca z doświadczoną agencją marketingową koncentruje się wokół realizacji faktycznych celów biznesowych, a nie tajemniczych „wzrostów zasięgów”. Owszem, to ile osób odwiedzi Twoją stronę www pośrednio ma przełożenie na sprzedaż, ale to dopiero pierwszy krok na drodze do zamknięcia transakcji. Dlatego agencja SEM z doświadczeniem nie poprzestanie na tym. Przygotuje konkretny plan, którego wdrożenie zaowocuje realnym zwiększeniem liczby klientów i/lub wyników sprzedażowych.

Agencja SEM to zespół specjalistów, a nie jeden „człowiek-orkiestra”

Znasz powiedzenie, że „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”? Można je odnieść również do działań SEM. Jak już wiesz, jest to najczęściej szeroko zakrojony zespół prac. Dlatego w większości przypadków jeden specjalista nie podoła ich wykonaniu – byłoby to niemożliwe czasowo i w kontekście umiejętności. W agencji SEM pracują zarówno specjaliści w zakresie pozycjonowania, jak i płatnych kampanii reklamowych, a także przygotowywania skutecznych tekstów czy projektowania stron internetowych. Ich połączony wysiłek tworzy efekt synergii, który realnie pracuje na Twoją sprzedaż.

Skuteczne działania SEM to optymalizacja budżetu na marketing zamiast „przepalania” go

Nieumiejętnie prowadzony marketing SEM zazwyczaj kończy się dużym rozczarowaniem, a przede wszystkim pieniędzmi wyrzuconymi w błoto. Dlatego – chociaż współpraca z agencją marketingu to inwestycja – owocuje ona najczęściej widocznymi wzrostami zysku. A zatem w rzeczywistości pozwala osiągnąć więcej mniejszym kosztem.
Eksperci doradzą Ci:

  • które narzędzia SEO czy SEM warto wykorzystać w pierwszej kolejności, a które lepiej odłożyć w czasie,
  • z czego lepiej zrezygnować – dobra agencja SEM nie „drenuje kieszeni” klienta. W końcu gra z nim do jednej bramki.

Dlatego również w jej interesie jest odradzenie mu rozwiązań, które nie będą dla niego najlepsze w kontekście rozpoznanych celów.

Co więcej, doświadczona agencja SEM potrafi odmówić klientowi współpracy, jeśli oceni, że klientowi się ona nie opłaca. Przykład? Z narzędzi marketingu on-line nie będą korzystać na przykład rafinerie wiertnicze, ponieważ w tej branży pozyskiwanie klientów odbywa się poza wyszukiwarkami internetowymi.

Współpraca z agencją SEM odbywa się na przejrzystych, partnerskich zasadach

Oznacza to, że już na wstępie będziesz wiedzieć:

  • jakie działania i zgodnie z jakim harmonogramem zostaną wykonane,
  • jakie obowiązki będą spoczywać po stronie agencji, a co będzie oczekiwane od Ciebie (praca nad skuteczniejszą sprzedażą jest zespołowa; agencja pomoże doprowadzić klientów do Twojej firmy, a Twoją rolą jest ich skutecznie obsłużyć, aby zamknąć transakcję),
  • jakie koszty będą się wiązały ze współpracą i z czego będą one wynikały,
  • w oparciu o jakie wskaźniki będzie oceniana skuteczność pracy agencji – zasadniczo najlepszy miernik to widoczny wzrost klientów i sprzedaży, jednak szczegóły ustalisz na początku współpracy.

Podsumowując, można powiedzieć, że współpraca z dobrą agencją SEM będzie oznaczała stały przypływ zapytań ofertowych, które przełożą się na sprzedaż i rozwój całej firmy. Nasi klienci potwierdzają, że rezultaty pracy włożonej w SEM widać wyraźnie po częściej dzwoniących telefonach i „puchnącej” skrzynce mailowej.

Zastanawiasz się, czy zatrudnienie agencji SEM to rzeczywiście dobry pomysł dla Twojej firmy? W większości przypadków i branż odpowiedź brzmi „tak”. A jeśli chcesz realnie ocenić opłacalność takiego kroku, po prostu skontaktuj się z nami i dowiedz więcej. Możesz oczekiwać, że przeanalizujemy Twoje cele i potrzeby biznesowe, a następnie podpowiemy, jak zrobić kolejny krok naprzód.

Potrzebujesz wsparcia dobrej agencji SEM?
Sprawdź, jak współpracę z nami oceniają
nasi klienci!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak ocen.

5
(2)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2022