Jak wiele razy zdarzyło Ci się usłyszeć, że dodanie bloga firmowego na Twojej stronie internetowej to świetny pomysł? Być może mówili Ci to znajomi przedsiębiorcy? A może takie rozwiązanie zaproponował Ci doradca w zakresie content marketingu? Możesz podchodzić do tego tematu nieco sceptycznie. W końcu blog nie jest ani ofertą sprzedażową, ani bezpośrednią wizytówką firmy, a wymaga inwestycji. Czy zatem na pewno się opłaca? Co daje firmowy blog i co zrobić, żeby przyniósł zyski? W tym artykule dowiesz się wszystkiego!
Prowadzenie bloga firmowego to coś więcej niż tylko pisanie tekstów – to przemyślana i skuteczna strategia content marketingowa, która realnie wpływa na rozwój biznesu. W ECHO pomagamy naszym Klientom tworzyć unikalne i wartościowe treści, które nie tylko przyciągają uwagę odbiorców, ale także budują pozycję eksperta w branży, wzmacniają zaufanie klientów i wspierają sprzedaż.
Blog firmowy, czyli co?
Na początek warto wyjaśnić, co to jest blog firmowy. Nie jest to ani „pamiętnik z życia przedsiębiorstwa”, ani też strona z aktualnościami. O ile rzeczywiście w latach 90-tych czy na początku XXI wieku prowadzenie bloga kojarzyło się z osobistymi dziennikami, o tyle obecnie stanowią przede wszystkim wizytówkę firmy.
Blog firmowy jest miejscem, w którym komunikujesz się i odpowiadasz na pytania użytkowników – po to, aby budować pozycję eksperta w danej branży oraz przekazać wartościowe informacje potencjalnym swoim klientom. To przestrzeń firmowej strony www, która pozwala klientowi lepiej poznać Twoją ofertę oraz zdobyć kluczową wiedzę powiązaną z proponowanymi przez Ciebie produktami.
Jakie są zalety prowadzenia bloga firmowego?
Przemyślane i zaplanowane prowadzenie bloga firmowego niesie za sobą MNÓSTWO korzyści dla Twojego biznesu – na polu marketingowym, związanym z pozycjonowaniem, ale przede wszystkim pośrednio przekłada się na sprzedaż. Jak to działa w praktyce? Poniżej przedstawiamy główne zalety prowadzenia bloga firmowego:
Treści na blogu firmowym to skuteczne wsparcie działań SEO, czyli pozycjonowania strony
W pozycjonowaniu stron internetowych chodzi przede wszystkim o to, aby Twoja witryna wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, kiedy potencjalny klient wpisze określone hasło. Te hasła to inaczej słowa kluczowe. Pomyśl jednak przez chwilę, na ile jesteś w stanie dopasować frazy kluczowe do tego, co wpisze użytkownik?
Załóżmy, że sprzedajesz ogrodzenia różnego rodzaju. Pomiędzy nimi znajdują się np. te kute i ozdobne, ale również panelowe, palisadowe, drewniane, gabionowe… można tak długo wymieniać. Każdy z tych produktów można nazwać na co najmniej kilka sposobów. Poza tym – zwłaszcza od momentu, w którym możliwe jest korzystanie z wyszukiwania głosowego na telefonie – zmienił się sposób zadawania pytań Google. Coraz częściej Twoi klienci, zamiast wrzucać krótkie hasło, zadają dłuższe pytania.
Jak to się ma pod kątem SEO? Twoja strona internetowa „nie jest z gumy”. To oznacza, że na stronie głównej i podstronach z produktami, choćbyś się bardzo uparł, nie jesteś w stanie umieścić wszystkich słów kluczowych, które są powiązane z ofertą. Nawet, jeśli to zrobisz… to się po prostu źle skończy! Zbyt duże „napakowanie” tekstów frazami jest działaniem, które zamiast pomóc, przeszkodzi Ci w stworzeniu wartościowych i unikalnych treści oraz w uzyskaniu dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
I właśnie tutaj pojawia się prowadzenie bloga firmowego. O ile podstawowa strona firmowa nie rozciągnie się w nieskończoność, o tyle blog firmowy daje Ci nieograniczoną ilość miejsca na publikowanie wpisów i prezentację dodatkowych treści. Każdy nowy artykuł może zawierać inną gamę słów kluczowych, a co za tym idzie, krok po kroku rozbudowywać potencjał SEO serwisu, zwiększając widoczność strony www w wynikach wyszukiwania Google. W długofalowej perspektywie prowadzenie bloga firmowego po prostu Ci się opłaci!
Firmowy blog wspiera sprzedaż
Wsparcie sprzedaży poprzez prowadzenie bloga firmowego odbywa się pośrednio – składają się na to zarówno efekty SEO, jak też budowanie wizerunku marki i zaangażowanie odbiorców.
Małgorzata Malinowska: Blog firmowy posiada potencjał sprzedażowy i generuje leady. Przyciąga do strony wartościowy bezpłatny ruch, a zatem nowych odbiorców, którzy mogą stać się Twoimi przyszłymi klientami. To podstawowe i najtańsze narzędzie content marketingowe – własny, niezależny od innych podmiotów kanał komunikacji firmy/marki z jej odbiorcami. Tu firma może publikować wpisy blogowe według wg własnych standardów i wytycznych, a ponadto decyduje, o czym, do kogo, kiedy i w jaki sposób pisać.
Prowadząc bloga firmowego, możesz dotrzeć do klienta na każdym etapie lejka sprzedażowego – od etapu budowania świadomości marki / produktów, przez wzbudzanie potrzeby, aż po pomoc przy wyborze konkretnego rozwiązania.
Blog firmowy to forma komunikacji marketingowej
Przy pomocy bloga firmowego możesz dotrzeć to tych osób, które są realnie zainteresowane tym, co masz im do zaoferowania. Ci, którzy zdecydują się przeczytać nawet jeden wpis blogowy, inwestują w niego swój cenny czas. A skoro tak, muszą być zainteresowani tym, co masz im do powiedzenia. Nie oznacza to, że od razu dokonają zamówienia, ale dzięki tej formie komunikacji „zasiejesz ziarno”, które będzie miało szansę zakiełkować – zwłaszcza, jeśli blog firmowy będzie częścią szerszej strategii marketingowej.
Anna Kołodziejczyk: Dzięki treściom na blogu firmowym firma może zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów jako ekspert w branży. To zwiększa zaufanie użytkowników do oferowanych przez nią usług i produktów. Podnosi także szanse na dotarcie do sprofilowanego, wyselekcjonowanego odbiorcy.
Prowadzenie bloga firmowego:
- pokaże, że jesteś ekspertem w swojej branży,
- pomoże Ci w budowaniu relacji z Twoimi klientami,
- wartościowy content wzmocni widoczność Twojej strony www w wyszukiwarce,
- pozwoli Twojemu klientowi uzyskać odpowiedzi na nurtujące go pytania lub zainspiruje do działania,
- wzmocni zaangażowanie w kontakt z Twoją marką, co zwiększy prawdopodobieństwo, że ta relacja przełoży się na zakup.
Prowadzenie bloga firmowego upraszcza komunikację z klientem
Jak często zdarza się, że klienci dzwonią do Ciebie lub piszą z podobnymi pytaniami? Na pewno z zamkniętymi oczami jesteś w stanie wymienić choć kilka tematów, które powracają jak bumerang. To prawda, że nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu doradcy z kupującym. Czasami jednak sprawa, o którą pyta klient, wymaga pogłębionej i dłuższej odpowiedzi. Jeszcze częściej bywa tak, że klient nie jest jeszcze gotowy na bezpośrednią interakcję, a dopiero szuka dodatkowych informacji, które go do niej skłonią. Również z tymi wyzwaniami radzi sobie blog firmowy.
Małgorzata Malinowska: Blog firmowy to miejsce, w którym firma ma przestrzeń, by w rozwinięty i pogłębiony sposób odpowiedzieć na najczęstsze pytania i wątpliwości pojawiające się u jej odbiorców (np. takie, które przyczyniają się do rezygnacji z zakupu). Są to zagadnienia związane przede wszystkim z produktami lub usługami oferowanymi przez firmę/markę – wpisy blogowe powinny mieć przede wszystkim charakter poradnikowy.
Anna Kołodziejczyk: Treści na blogu firmowym stają się wartościowym źródłem wiedzy dla potencjalnych czytelników. To dodatkowo skraca drogę komunikacyjną pomiędzy firmą a potencjalnym klientem lub przygotowuje klienta na efektywny kontakt z firmą. Na przykład uświadamia mu, czego chce, a czego nie, pozwala zorientować się w specyfice usług i produktów, uzmysławia pytania, które chciałby zadać etc.
Wartościowe treści na blogu firmowym mogą więc:
- utwierdzić klienta w przekonaniu, że chce się zdecydować na Twój produkt,
- pomóc mu wybrać odpowiednie rozwiązanie,
- przygotować się do rozmowy z doradcą,
- utwierdzić się w przekonaniu, że warto zadzwonić lub napisać, aby jeszcze bardziej poszerzyć wiedzę.
Pisanie treści na blogu firmowym to wsparcie dla innych narzędzi reklamy internetowej i marketingu
Regularnie aktualizowany blog firmowy to dobra „pożywka” dla innych kanałów komunikacji z odbiorcą. Ja możesz wykorzystać artykuły? Przede wszystkim:
- w mediach społecznościowych – zarówno na Twoich fanpage’ach (np. na Facebooku czy w LinkedIn), jak i w komentarzach do innych wiadomości,
- w newsletterze – wysyłaj powiadomienia o nowych artykułach do osób, które subskrybują Twój newsletter. W ten sposób podtrzymasz kontakt z firmą,
- jako wsparcie dla sprzedawcy – doradcy klienta mogą polecać klientom konkretne artykuły z bloga firmowego, aby przekazać pogłębione informacje o produktach.
Ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego?
Jak pokazuje powyższa analiza, prowadzenie bloga firmowego może być bardzo opłacalnym rozwiązaniem – takim, które wzmocni Twoją pozycję na rynku, zwiększy widoczność w wynikach wyszukiwania i przyciągnie nowych klientów. Pojawia się jednak ważne pytanie: ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego? To zależy od kilku czynników.
Małgorzata Malinowska: Prowadzenie bloga firmowego jest tańsze od działań SEO i reklamy Ads. Jeśli firma tworzy treści content marketingowe w ramach własnych zasobów (nie wspiera się dostawcami zewnętrznymi), ponosi jedynie koszty związane z czasem, jakie poświęci jej pracownik na przygotowywanie i publikowanie tekstów.
I rzeczywiście: możesz się zdecydować na samodzielne prowadzenie bloga firmowego. Cena sprowadza się wówczas do kosztów pracy włożonej w przygotowanie artykułów. To właśnie ten etap, na którym wiele osób zaczyna potrząsać głową. W końcu jako przedsiębiorca masz na głowie setki spraw do załatwienia, co oznacza, że może Ci być trudno znaleźć kilka godzin tygodniowo (lub więcej) na przygotowanie wartościowych treści na Twojego bloga firmowego. Twoim pracownikom również. Poza tym napisanie angażującego, merytorycznego i eksperckiego artykułu wymaga umiejętności – zarówno typowo pisarskich, jak i związanych z pozycjonowaniem. Dobry tekst na firmowego bloga jest nie tylko przyjemny do czytania, ale też dobrze dopasowany do wymogów SEO. Właśnie dlatego w większości przypadków firmy decydują się na skorzystanie ze wsparcia usług agencji zewnętrznych.
Artykuły content marketingowe na bloga możesz zlecić albo bezpośrednio firmie copywriterskiej, która specjalizuje się w pisaniu tekstów, albo agencji SEM, która wpisze je w szerszy plan promocji Twojej firmy. A ile to kosztuje? Wiele zależy od:
- jakości tekstów – im bardziej są “eksperckie”, tym większe kompetencje są potrzebne do ich napisania i tym bardziej pogłębiony research musi wykonać autor, co przekłada się na ostateczną cenę,
- liczby tekstów w miesiącu,
- długości artykułów,
- poziomu zaangażowania agencji w obsługę firmowego bloga – możesz wziąć na siebie kwestię publikacji materiałów lub również powierzyć je w ręce specjalistów.
Dlatego najlepiej zgłosić się po wycenę do specjalistów i wspólnie z nimi ustalić cele, oczekiwania oraz zakres współpracy. To pozwoli Ci poznać realne koszty.
Jak prowadzić blog firmowy, żeby osiągnąć pożądane korzyści?
Bez względu na to, czy zdecydujesz się na powierzenie prowadzenia bloga firmowego firmie zewnętrznej, czy sam podejmiesz to wyzwanie, dobrze, byś poznał podstawowe zasady prowadzenia takiej komunikacji. Pozwoli Ci to albo samodzielnie przygotowywać dobre artykuły, albo ocenić jakość pracy agencji, która tworzy je w Twoim imieniu.
Jak założyć bloga firmowego?
W tym przypadku odpowiedź jest bardzo prosta i krótka: w tej samej domenie, w której działa strona internetowa Twojej firmy. Oznacza to, że blog firmowy powinien być kolejną podstroną serwisu. Nie publikuj go na stronie zewnętrznej – to sprawi, że stracisz wsparcie dla pozycjonowania!
Publikuj z myślą o odbiorcach i o SEO
Te dwie perspektywy powinny się łączyć w jedną, spójną całość. Oznacza to, że teksty powinny być:
- konkretne i merytoryczne i wartościowe treści,
- oparte na sprawdzonych źródłach (szanuj swojego odbiorcę – klienci bardzo szybko wyłapią błędy!),
- perswazyjne – powinny skłaniać użytkownika do podjęcia konkretnych akcji, np. sprawdzenia oferty, skontaktowania się z doradcą czy zapisania się na newsletter,
- dobrze zoptymalizowane pod kątem wymagań SEO – istotne są właściwie dobrane słowa kluczowe, ich umiejętne rozmieszczenie, przejrzysty układ tekstu oraz dobrze wykorzystane linki prowadzące do innych podstron blogowych lub ofertowych.
Pamiętaj przy tym, że czytelnicy lubią „skanować” teksty, zamiast je wnikliwie czytać. Ułatw im to, tworząc jasne nagłówki, które pozwolą pobieżnie zapoznać się z treścią.
Oprzyj prowadzenie bloga firmowego o przemyślany plan publikacji
Umieszczanie artykułów na blogu firmowym w bliżej nieokreślonych terminach w różnych momentach roku, na przypadkowe tematy nie przyniesie oczekiwanych efektów. Jeśli chcesz, aby prowadzenie bloga pozwoliło Ci uzyskać opisane powyżej korzyści, musisz zadbać o regularność publikacji. Nowe artykuły muszą być publikowane regularnie systematycznie, w ramach wypracowanej strategii content marketingu i zgodnie z planem publikacji. Planuj z co najmniej 3-miesięcznym wyprzedzeniem, aby móc trzymać rękę na pulsie!
Jak szybko blog firmowy przełoży się na sprzedaż?
Blog firmowy to narzędzie, które pozwala przynosić długofalowe efekty, ale… trzeba będzie na nie poczekać. Nie oczekuj, że po publikacji jednego czy dwóch artykułów spektakularnie zwiększysz sprzedaż. Jednak wraz z przyrostem wartościowych treści (które w dużej mierze się nie starzeją i można do nich wracać nawet po kilku latach) zobaczysz różnicę – zwłaszcza, jeśli blog firmowy jest częścią szerzej zakrojonej strategii marketingowej. Pewne jest jedno: warto prowadzić blog firmowy, bo jest to inwestycja, która z czasem, na pewno się zwróci.
Potrzebujesz wsparcia
w profesjonalnym prowadzeniu bloga?
Sprawdź nas! Działamy rzetelnie
i z koncentracją na Twiom zysku.