Marketing w wyszukiwarkach, czyli SEM (search engine marketing), to termin, który przez osoby spoza branży bywa niekiedy źle interpretowany. Niektórzy ograniczają jego rozumienie tylko do jednego typu działań marketingowych, tymczasem… Jest ich znacznie więcej i dopiero ich właściwa kombinacja tworzy skuteczną strategię napędzającą sprzedaż. Błędne pojmowanie SEM, jako praktyk skoncentrowanych jedynie wokół płatnej reklamy w wyszukiwarkach, ogranicza Twoje biznesowe możliwości. Nie warto w tym tkwić. Chcesz wiedzieć, na czym polega prawdziwy marketing internetowy w wyszukiwarkach?
Aby lepiej zrozumieć, czym SEM jest, a czym na pewno nie, warto cofnąć się do korzeni tego terminu i przeanalizować jego ewolucję oraz znaczenie we współczesnym marketingu. Zamieszanie związane z definicją określenia marketing w wyszukiwarkach wprowadzili niestety ci, którzy tym marketingiem się zajmowali. Przez pewien czas traktowano bowiem SEM jako synonim PPC… Przyjrzyjmy się temu bliżej.
SEM – pierwotne znaczenie i jego historia
Search engine marketing w swoich początkach obejmował wszystkie działania marketingowe w wyszukiwarkach. Pojęcie to po raz pierwszy zyskało popularność pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku, kiedy wyszukiwarki, takie jak Yahoo! i Google, zaczęły dominować w internecie. W tamtych czasach SEM było szerokim pojęciem, które obejmowało zarówno SEO (search engine optimization), czyli optymalizację stron WWW pod kątem wymagań wyszukiwarek, jak i płatne działania reklamowe PPC (pay per click), czyli zdobywające wówczas popularność linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania. Wraz z rozwojem digital marketingu znaczenie SEM zaczęło się jednak zawężać.
Niektórzy specjaliści utożsamiali je wyłącznie z płatnymi kampaniami, a SEO wykluczano z tej definicji i traktowano w pewnym sensie jako działanie konkurencyjne. To podejście, choć swego czasu dość powszechne, jest niezgodne z pierwotnym i faktycznym znaczeniem terminu marketing w wyszukiwarkach, a traktowanie SEO i PPC jako działań konkurujących ze sobą jest dziś absolutną pomyłką. Te i inne formy SEM odpowiednio ze sobą zestawione dają bowiem szansę na maksymalizację korzyści biznesowych.
Co się składa na SEM, czyli różne formy marketingu w wyszukiwarkach
Obecnie SEM to więcej niż tylko SEO i PPC. Rozwój technologii i różnorodność usług internetowych pozwalają wyróżnić aż siedem kluczowych rodzajów marketingu w wyszukiwarkach. Zaskakujące?
- Organiczny marketing w wyszukiwarkach (SEO)
To działania mające na celu osiągnięcie i utrzymanie możliwie wysokich pozycji w tak zwanych organicznych (czyli naturalnych) wynikach wyszukiwania. SEO polega na optymalizacji treści i samej strony WWW pod kątem wymagań wyszukiwarek internetowych. - Płatny marketing w wyszukiwarkach (PPC)
Tego rodzaju marketing skupia się na płatnych kampaniach, takich jak Google Ads czy na przykład Microsoft Ads (różne wyszukiwarki mają własne systemy reklamowe), które wyświetlają internautom reklamy na wybrane (wyszukiwane przez nich) słowa kluczowe. - Lokalny marketing w wyszukiwarkach
Są to działania marketingowe skierowane do użytkowników, którzy poszukują w internecie firm, produktów lub usług w konkretnym obszarze geograficznym. Opracowanie i zoptymalizowanie firmowego profilu Google Business Profile jest w tym przypadku jednym z kluczowych kroków. - Głosowy marketing w wyszukiwarkach
Dotyczy wyszukiwania realizowanego za pomocą asystentów głosowych, takich jak przykładowo Siri od Apple czy Google Assistant. Ta forma SEM jest zorientowana na dłuższe i bardziej naturalne frazy kluczowe (zapytania). - „Wizualny” marketing w wyszukiwarkach
Koncentruje się na budowie świadomości marki poprzez działania takie jak reklamy displayowe (zawierające elementy tekstowe, graficzne, animacje) lub na przykład kampanie wideo. Tego rodzaju reklama wyświetlana jest na stronach dostępnych w sieci reklamowej danej wyszukiwarki. - „Sklepowy” marketing w wyszukiwarkach
To SEM skupione na e-commerce. Obejmuje reklamy produktowe (Google Shopping), które w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki prezentują zdjęcia, ceny i szczegóły dotyczące produktów dostępnych w sklepach internetowych. - Społecznościowy marketing w wyszukiwarkach
I wreszcie także SEM społecznościowe, czyli integracja z działaniami prowadzonymi przez firmę w mediach społecznościowych, gdzie wyniki wyszukiwania mogą promować treści związane z profilem danej marki.
Każda z tych form marketingu wyszukiwarkowego ma swoje unikalne zastosowania i zapewnia określone korzyści, ale tylko ich odpowiednia kombinacja pozwala na pełne wykorzystanie potencjału SEM. Nie wierzysz? No to popatrz na kilka przykładów…
Na czym polega skuteczny marketing w wyszukiwarkach – synergia, a nie konkurencja!
SEO i PPC lub inne formy SEM nie powinny rywalizować ze sobą o budżet czy uwagę marketerów. W rzeczywistości najlepsze efekty można osiągnąć, łącząc te potencjały. SEO może przecież pomóc zredukować koszty kampanii PPC poprzez zdobywanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, co zmniejsza zależność od płatnych reklam. PPC może za to wspierać SEO, dostarczając cennych danych o skuteczności słów kluczowych, które mogą być wykorzystane w optymalizacji treści. Tu nic się nie wyklucza! SEM działa skutecznie dzięki synergii różnych taktyk i narzędzi. Trzeba tylko wiedzieć – kiedy i w jakich proporcjach je stosować.
- Wyobraź sobie firmę, która reklamuje w wyszukiwarce swoje ekologiczne kosmetyki. Statystyki kampanii PPC pokazują, że internauci najczęściej klikają w reklamy związane z frazą „kosmetyki naturalne”. Dzięki takiej wiedzy można poprawić działania SEO, dostosowując optymalizację treści na stronie firmy do tego najbardziej efektywnego słowa kluczowego. Płatna kampania w tym przypadku dostarcza więc na bieżąco cenne dane i generuje szybką sprzedaż, która pozwala firmie normalnie funkcjonować, a SEO zaczyna efektywnie pracować na długoterminową widoczność oferty firmy w wyszukiwarce. Sensowne, prawda?
- Inny przykład… Łódzka restauracja z włoskim jedzeniem optymalizuje swój profil biznesowy w Google, aby pokazywać się w lokalnych wynikach wyszukiwania (to nic nie kosztuje). Jednocześnie prowadzi kampanię PPC promującą swoje specjalne menu na wynos. Efekt? Internauci poszukujący włoskiego jedzenia w swojej okolicy widzą zarówno organiczne wyniki, jak i reklamy, co zwiększa szansę na kliknięcie i zamówienie jedzenia właśnie z tej restauracji.
- Kolejny przypadek to sklep internetowy, który promuje swoje produkty poprzez reklamy Google Shopping, ale optymalizuje także treści dla zapytań głosowych, takich jak przykładowo „Gdzie mogę kupić tanią drukarkę?”. W rezultacie konsumenci (i potencjalni klienci) są kierowani do strony sklepu, niezależnie od używanego przez nich urządzenia (komputer, smartfon, tablet…) czy formy wyszukiwania (tradycyjne – tekstowe, vs wyszukiwanie głosowe). To przecież większa szansa na sprzedaż!
- A co powiesz na synergię SM (social media) i SEO w ramach SEM? Marka prowadzi kampanię w mediach społecznościowych, która cieszy się dużym zainteresowaniem. Treści z kampanii zaczynają zdobywać linki zwrotne i wzrost ruchu, co pozytywnie wpływa na wyniki organiczne. Zyskuje się w ten sposób podwójnie, bo także na widoczności w wyszukiwarkach. Żal nie skorzystać z takich możliwości, zgadzasz się?
Już te kilka prostych przykładów powinno Cię przekonać, że SEM nie polega na rezygnacji z jednych działań na rzecz innych. To raczej sztuka ich zmyślnego łączenia (dwóch, trzech… wszystkich form) i wyciągania z tego maksymalnych korzyści – wizerunkowych, sprzedażowych, biznesowych…
SEM – co będzie dalej?
Marketing w wyszukiwarkach staje się coraz bardziej zaawansowaną dziedziną marketingu cyfrowego. Dzięki rozwojowi technologii, ewolucji internetu, a także coraz szerszemu wykorzystywaniu sztucznej inteligencji przyszłość SEM maluje się w interesujących barwach. Marketing wyszukiwarkowy będzie dawać coraz więcej możliwości działania. Będzie zyskiwać na precyzji, a co za tym idzie skuteczniej docierać i oddziaływać na internautów. Na znaczeniu jeszcze bardziej zyska z pewnością wyszukiwanie głosowe i zautomatyzowana analiza danych o zachowaniach użytkowników.
***
Marketing w wyszukiwarkach to podstawa współczesnego marketingu internetowego. Choć ewolucja tego terminu czasem prowadzi do nieporozumień, warto pamiętać o jego szerokim znaczeniu, które obejmuje wszystkie formy promocji w wyszukiwarkach. Dzięki synergii działań SEO, PPC i innych typów SEM możesz osiągnąć zarówno natychmiastowe, jak i długoterminowe rezultaty, a także zbudować kompleksową strategię obecności online. SEM to dynamicznie zmieniająca się dziedzina, która wciąż ma przed sobą ogromny potencjał. Jeśli chcesz go wykorzystać, jesteśmy do twojej dyspozycji >>
Potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu marketingu internetowego? Zgłoś się do nas.