Marketing treści

O czym pisać na blogu firmowym, aby sprzedawał – poznaj 5 obszarów, które interesują wszystkich klientów

Ewa Szczegielniak
10 minut

Blog firmowy to jedno z podstawowych narzędzi digital marketingu, które zwiększa ruch na stronie, wspomaga budowę wizerunku marki oraz promuje ofertę i sprzedaż produktów lub usług. Jeśli Twój blog nie sprzedaje, nie wiesz, jak zacząć i o czym pisać na blogu… Ten wpis jest właśnie dla Ciebie.

Blog firmowy, który sprzedaje - agencjaecho.pl

Biznesowy aspekt prowadzenia blogów firmowych przekonująco przedstawia Marcus Sheridan w swojej książce „Co chce wiedzieć klient” (They Ask You Answer). Według jego teorii (a także praktyki) istnieją tematy, które mogą istotnie wpływać na poprawienie wyników sprzedaży. To zazwyczaj najczęstsze pytania potencjalnych klientów, na które firmie zwykle najtrudniej odpowiedzieć. Sekret tkwi w tym, aby to jednak robić na blogu – i to regularnie. Zobacz zatem, jak prowadzić blog, aby sprzedawał…

Okładka książki Marcusa Sheridana „Co chce wiedzieć klient” (They Ask You Answer) - agencjaecho.pl

Marcus Sheridan podpowiada, o czym pisać na blogu firmowym i jak najlepiej zacząć go prowadzić

O czym pisać na blogu – 5 kluczowych tematów

Potencjalny klient Twojej firmy, jak zresztą każdy inny klient, potrzebuje przed zakupem (niezależnie od tego, na którym etapie lejka sprzedażowego się akurat znajduje i co kupuje) określonych informacji. Zadbaj o to, by po zadaniu pytania w Google trafił na Twój blog i znalazł tam odpowiedź. To zwiększa szansę, że kupi właśnie u Ciebie. Niestety, najczęściej zadawane pytania to te, na które nie zawsze chętnie odpowiadasz. Zmień to, jeśli chcesz czerpać realne korzyści biznesowe z prowadzenia bloga firmowego.

1. Pokazuj ceny

Cena jest zawsze jednym z najważniejszych (jeśli nie najważniejszym) elementem każdego zakupu i jednym z pierwszych pytań rodzących się w głowie klienta. Nie ukrywaj zatem tego, ile kosztują oferowane przez Ciebie produkty czy usługi. Wiadomo, że nie zawsze można zaprezentować prosty cennik, bo oferta może być złożona, szyta na miarę, zależna od wielu różnych czynników. Z pewnością jednak możesz przedstawić jakieś widełki cenowe lub po prostu wyjaśnić, co dokładnie i w jaki sposób kształtuje końcowy koszt Twoich usług/produktów. Oferta zyska na przejrzystości, a Ty na wiarygodności. Jeśli dla kogoś Twoje ceny są za wysokie i tak nie dojdzie do transakcji. Pokazanie ich na blogu „odsiewa” jedynie tych, których na skorzystanie z oferty nie stać, a Ty nie tracisz czasu na nierokujące zapytania.

Jak to może wyglądać w praktyce i o czym pisać na blogu, jeśli firmą jest przykładowo podmiot do reklamy z branży budowlanej, powiedzmy dostawca okien?

Poziom skomplikowania jego oferty jest – wbrew pozorom – dość wysoki, trudno więc w takim przypadku o jakiś uproszczony cennik. Na całkowity koszt okna wpływa nie tylko jego rozmiar i kształt, ale także między innymi: rodzaj wybranego przez klienta profilu (okna drewniane, plastikowe, metalowe), liczba szyb w pakiecie, rodzaj szkła (szyby przeciwsłoneczne, dźwiękochłonne lub o innych właściwościach), rodzaj okuć (sposób otwierania). Okno oknu nierówne. O cenie decyduje wiele parametrów: energooszczędność, przepuszczalność światła, klasa odporności na włamanie. To tylko kilka pozycji z długiej listy. Ostateczną kwotę poznaje się dopiero po indywidualnej konfiguracji produktu, ale… Producent okien na swoim firmowym blogu powinien właśnie to uświadamiać klientom – pokazywać złożoność wyceny i edukować ich w tym zakresie. Może wyjaśniać we wpisach: dlaczego okienne profile X są droższe od Y i o ile są droższe, jak skonfigurować okno w opcji ekonomicznej, w jakich widełkach cenowych można się zmieścić, zamawiając okna pasywne o określonej powierzchni, od jakiego pułapu cenowego zaczynają się najbardziej zaawansowane, najbezpieczniejsze okucia okienne itd. Wszystko to przybliża potencjalnemu klientowi orientacyjny koszt, na jaki powinien się ewentualnie przygotować, planując zakup okien.

Ewa Szczegielniak

Psst! Jesteśmy specjalistami od zwiększania sprzedaży w branżach B2B.

2. Omawiaj problemy

Otwarte podejście do trudnych kwestii buduje zaufanie, dlatego prowadząc blog firmowy, pisz na jego stronach nie tylko o zaletach swojej oferty. Szczere mówienie o wadach, słabych punktach lub potencjalnych problemach niektórych rozwiązań może się opłacać. Chodzi także o komunikowanie tego, że nie każdy produkt lub usługa są optymalne dla każdego i w każdej sytuacji. Firma, która zamiast „wciskać” klientom jak najwięcej, doradza najlepszy dla nich (a nie na przykład najdroższy) wybór, jest firmą profesjonalną i godną zaufania, a to długofalowo wpływa na dobre wyniki sprzedażowe.

O czym zatem może pisać na blogu w tym kontekście przywołany we wcześniejszym przykładzie producent okien? Może stworzyć wpis o zaletach i wadach oferowanych okien (na przykład profile aluminiowe są smukłe, trwałe, designerskie, ale droższe i nie tak ciepłe jak inne, drewniane są eleganckie, ciepłe, ale drogie i wymagające, jeśli chodzi o pielęgnację). Może otwarcie mówić o tym, że każde okienne okucie antywłamaniowe jest do sforsowania przez intruza, coraz wyższe klasy zabezpieczeń wydłużają jedynie trochę czas potrzebny na to sforsowanie. Może również doradzać w swoich artykułach, jak dobrać odpowiednie okna do poszczególnych pomieszczeń, aby nie przepłacać (nie wszystkie właściwości okien są równie ważne w różnych wnętrzach: w piwnicy nie trzeba szyb o wysokiej przepuszczalności światła, w sypialni od strony północnej nie potrzeba okien przeciwsłonecznych, w cichej okolicy niepotrzebne są okna dźwiękochłonne…).

3. Rób porównania

Chętnie czytane i wspomagające sprzedaż są także artykuły blogowe, które zestawiają i porównują różne dostępne na rynku produkty lub usługi z podobnej kategorii. W takim zestawieniu umieszczasz oczywiście także własną ofertę. Konfrontując ją z innymi, podkreślasz swoją uczciwość i obiektywizm. Klienci zawsze doceniają rzetelne informacje i tego, kto je dostarcza. Pamiętaj – Twoja oferta nie musi być najlepsza w absolutnie każdym aspekcie, bo żadna taka nie jest.

Przykładowy dostawca okien może na łamach bloga porównać ofertę swoją i konkurencji. Być może warto podkreślić własną specjalizację na tle produktów konkurencyjnych. Wszyscy sprzedają okna, ale tylko jedna firma proponuje okna ze szprosami, inna w ogóle nie sprzedaje okien drewnianych, ale za to ma największy wybór okien dachowych etc. Porównania są przydatne dla odbiorcy planującego zakup i pomagają się wyróżnić.

4. Publikuj rankingi

Ta tematyka daje największe pole do popisu i stanowi w zasadzie niewyczerpane źródło pomysłów na wpisy wspomagające skuteczne prowadzenie bloga. Klienci od zawsze poszukują wszelkiego rodzaju rankingów, list TOP 3, TOP 10, the best of, poradników typu „najlepsze praktyki”. Skup się na obszarze ze swojej dziedziny i pokrewnych. Twórz rankingi, które mogą pomóc klientom zarówno w wyborze danej usługi czy produktu, jak i w wyborze usług i produktów komplementarnych, których nie masz w swojej ofercie. Polecając w ten sposób inne firmy nie pomniejszasz swojego zarobku, wzmacniasz jedynie swój pozytywny wizerunek i szansę na większą sprzedaż – jeśli nie w danej chwili, to w bliskiej przyszłości.

Co w tym przypadku z producentem okien? On też może publikować na blogu rankingi, na przykład najczęściej wybierany kolor profili okiennych (pokazujący trendy architektoniczno-aranżacyjne w danym sezonie i podpowiadający potencjalnemu klientowi modny wybór), najlepiej oceniane firmy oferujące tak zwany ciepły montaż okien, najlepsze praktyki w zakresie mycia okien wielkoformatowych i inne.

5. Prezentuj opinie

No i wreszcie rzecz oczywista, czyli recenzje byłych i obecnych klientów firmy oraz niezależne opinie na temat firmy i jej oferty dostępne we wszelkiego rodzaju raportach branżowych czy zilustrowane zdobytymi wyróżnieniami – dobrze, jeśli masz je na firmowym blogu. Umacniasz i uwiarygadniasz w ten sposób swoją markę, produkt i usługę, a stąd już całkiem blisko do sprzedaży.

Producent okien może chwalić się na blogu firmowym referencjami od swoich klientów, pokazywać nagrody wygrane w prestiżowych konkursach branżowych czy materiały opublikowane w różnych mediach opiniujące firmę i jej działania.

Jak zacząć prowadzić blog firmowy?

Wiesz już, o czym pisać na blogu, ale czy wiesz od czego zacząć? Można zrobić w firmie burzę mózgów i wspólnie zastanowić się nad tematyką oraz najczęstszymi pytaniami potencjalnych klientów, aby na tej podstawie ułożyć plan publikacji blogowych, ale Marcus Sheridan radzi coś innego. Uważa, że należy zacząć od cen, jako informacji najbardziej wpływającej na decyzje zakupowe. Rozważ to poważnie.

Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu firmowego bloga? Jesteśmy do Twojej dyspozycji!

Razem z nami stworzysz treści, które zwiększą ruch na Twojej stronie i przyciągną nowych klientów.

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 3 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen.

3
(1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024