Moja firma
Strategia marketingowa, Współpraca z agencją marketingową

6 sygnałów, że warto zmienić agencję marketingową

Ewa Szczegielniak
11 minut

Dobra agencja marketingowa pomoże Twojemu biznesowi rozwinąć skrzydła. Współpraca z zaufanym partnerem to prosta droga do zwiększenia zapytań ofertowych i, docelowo, sprzedaży. Co jednak, jeśli współpracujesz już z jakąś firmą, ale czujesz, że coś jest nie tak? W niektórych przypadkach można naprawić sytuację, ale w innych… czas na zmianę. Zobacz, jakie sygnały powinny Cię skłonić do poszukania nowej agencji marketingu online i dlaczego.

Podejmowanie decyzji o zmianie

W czym może pomóc dobra agencja marketingowa?

Jeżeli Twoje doświadczenia ze współpracy z agencjami marketingu online do tej pory były nie do końca zadowalające, możesz się zastanawiać, czy w ogóle jest sens współpracy z taką firmą. Wcale Ci się nie dziwimy! Jeśli zainwestowałeś spory budżet w działania związane z pozycjonowaniem czy płatną reklamą, a jedyne, co dostajesz, to zawiłe raporty pełne liczb, których nie do końca rozumiesz… możesz być rozczarowany. I słusznie!

Jednak nie załamuj rąk – w takiej sytuacji warto po prostu poszukać partnera, który lepiej rozumie Twoje oczekiwania i wspólnie z Tobą będzie realizował konkretne cele biznesowe. Współpraca z fachowcami pozwoli Ci:

  • doprecyzować cele biznesowe oraz dopasować do nich plan działań marketingowych,
  • wypracować spójną strategię marketingową – taka, która pozwoli realizować wyznaczone cele przy efektywnym wykorzystaniu budżetu, którym dysponujesz,
  • być „na bieżąco” z tym, jak przebiegają działania marketingowe,
  • zobaczyć, jak zainwestowane w marketing pieniądze przekładają się na wyniki osiągane przez Twoją firmę – nie tylko w oparciu o abstrakcyjne i niezrozumiałe wskaźniki, ale przede wszystkim o realne, namacalne efekty, np. takie jak wzrost zapytań ofertowych czy zwiększenie sprzedaży.

Przecież „na koniec dnia” chodzi o to, aby działania marketingowe przełożyły się na sprzedaż, i to temu ma służyć praca wykonywana przez agencję! Jeśli specjaliści wykonują dobrą robotę – widzisz to, nawet zanim zajrzysz w raport z działań SEO czy Google Ads, ponieważ telefon w biurze zaczyna dzwonić, a na skrzynkę mailową trafiają kolejne zapytania od klientów.

A może zamiast zmieniać agencję digital na nową, zająć się marketingiem samemu?

Oczywiście można próbować podjąć działania marketingowe samodzielnie. Pytanie jednak, czy ma się do tego odpowiednie kompetencje i czas? Marketing internetowy to szeroko zakrojony zespół zadań, których poprawne wykonanie wymaga bogatej wiedzy, praktyki, a także dysponowania odpowiednimi (często kosztownymi) narzędziami. Warto się więc zastanowić, czy działania na własną rękę na pewno się opłacą, czy też wygenerują kolejne, zupełnie niepotrzebne koszty.

Właśnie dlatego dla większości firm zdecydowanie rozsądniejsze jest podjęcie współpracy z doświadczonym partnerem zewnętrznym. Sprawdzona agencja marketingowa:

  • to zespół specjalistów z różnych obszarów – np. pozycjonowania, UX designu, płatnych reklam w Google; praca każdego z nich wnosi inne wartości składające się na ostateczny efekt; oznacza to, że eksperci patrzą na Twój marketing całościowo i składają wszystkie potrzebne elementy tak, aby każde podjęte działanie i każda wydana złotówka kierowały w stronę zwiększenia sprzedaży;
  • jest na bieżąco z najnowszymi trendami w świecie marketingu internetowego – czy wiesz, że same algorytmy Google zmieniają się setki razy w ciągu roku i trzeba stale trzymać rękę na pulsie, aby nie pozostać w tyle?;
  • ma doświadczenie we współpracy z innymi firmami, być może także działającymi w modelu podobnym do Twojego – a to oznacza, że może wykorzystać niektóre wypróbowane już rozwiązania (oczywiście dopasowując je do specyfiki Twojej firmy!).

Właśnie te atuty agencji digital mogą zostać przekute na Twoje wyniki – pod warunkiem, że wybierzesz właściwego partnera.

Jest jednak ważny warunek, który musi zostać spełniony: kompetencje, jakimi dysponuje agencja marketingowa, z którą współpracujesz, muszą się pokrywać z potrzebami i specyfiką działania Twojej firmy. Przykładowo łatwiej będzie Ci znaleźć wspólny język ze specjalistami, którzy mają na koncie współpracę z firmami z Twojej niszy rynkowej. To właśnie dlatego wybór partnera w zakresie marketingu online nie może być pochopny – to może się skończyć (obopólnym) niezadowoleniem ze współpracy.

Kiedy warto pomyśleć o zmianie agencji marketingowej?

W największym skrócie: czas na zmiany jest wtedy, kiedy współpraca nie przynosi Ci oczekiwanych efektów.

Ale uwaga! Zanim jej dokonasz, pamiętaj, że na wyniki niektórych działań trzeba poczekać kilka miesięcy – tak dzieje się choćby w przypadku pozycjonowania. Nasze doświadczenie pokazuje, że efekty pojawiają się najczęściej po 3-6 miesiącach, ponieważ działania SEO to wieloetapowy proces. Optymalizacja strony internetowej, przygotowanie treści, rozbudowanie bloga firmowego, link building… to wszystko wymaga czasu i trzeba się uzbroić w cierpliwość. Jest jednak ważne zastrzeżenie: powinieneś być o tym z góry poinformowany – nie masz obowiązku wiedzieć, że to tyle trwa!

Są jednak sytuacje, w których trzeba powiedzieć „dość”. Oto najczęstsze sygnały, że konieczne jest zmiana.

Kiedy kontakt z agencją jest utrudniony

Przed podpisaniem umowy agencja odpowiadała na każdy Twój telefon czy maila i aktywnie szukała kontaktu z Tobą, a teraz… wręcz przeciwnie? Twoje maile pozostają bez odpowiedzi przez wiele dni? Nie bardzo masz z kim porozmawiać o swoich wynikach, bo nawet nie wiesz, do kogo konkretnie się zwrócić? A może rozmowy stały się krótkie i „urywane”? To bardzo wyraźna wskazówka, że czas się ewakuować. Dlaczego?

Dobra komunikacja między agencją marketingową a klientem to absolutna podstawa. Tylko stała wymiana informacji pozwala:

  • jasno ustalić warunki współpracy i konkretne cele działania,
  • na bieżąco monitorować przełożenie pracy wykonanej przez agencję na wyniki,
  • Tobie jako klientowi poczuć się bezpiecznie – bo wiesz, że zawsze masz dostęp do aktualnych informacji, a jeśli pojawiają się wątpliwości, masz je z kim przegadać.
współpraca z agencją marketingową

Kiedy dodzwonienie się do agencji marketingowej staje się coraz trudniejsze, a rozmowy – coraz bardziej zdawkowe, czas na zmianę.

To właśnie dlatego w dobrej agencji marketingowej każdy klient ma jednego doradcę odpowiedzialnego za kontakt z nim. To osoba, do której możesz się zwrócić z każdym pytaniem. Oczywiście stoi za nią zaplecze innych specjalistów, ale Ty nie musisz odbijać się od nich jak piłeczka ping-pongowa. Przejrzystość komunikacji przede wszystkim! To jedna z zasad, która przyświeca nam w ECHO.

Kiedy raporty z realizacji celu są zupełnie niejasne

Dostajesz raporty z przeprowadzonych działań marketingowych, ale zupełnie nie rozumiesz tego, co czytasz? A powinieneś, ponieważ powinny zawierać klarowne informacje, odnoszące się do wspólnie wyznaczonych wskaźników sukcesu. Pamiętaj: nie jest nim np. sam wzrost odwiedzin na Twojej stronie internetowej. Co z tego, że wejdzie na nią np. nawet 1000% osób więcej, skoro tylko 1% wyśle zapytanie ofertowe czy dokona sprzedaży? To sytuacja podobna do tej, w której sklep stacjonarny odwiedzałyby tłumy gości każdego dnia, ale żaden z nich nie dokonałby zakupu.

Współpraca z agencją marketingową powinna się zacząć od wyraźnego określenia, jakie cele mają być wspólnie realizowane (np. wzrost zapytań ofertowych o 30% w ciągu 12 miesięcy) i jakie wskaźniki pozwolą to weryfikować. I to w oparciu o te założenia powinny być przygotowywane raporty o postępach

Kiedy dostałeś gotowy pakiet usług i masz wrażenie, że zupełnie nie pasuje do tego, czego potrzebujesz

Przykład? Jeśli prowadzisz lokalny biznes w bardzo małym mieście, wcale nie potrzebujesz szeroko zakrojonych (i bardzo kosztownych) działań SEO, aby zaistnieć w wyszukiwarce Google. Często wystarczy dobrze zoptymalizowana strona internetowa, która sama stanie się „kołem zamachowym” sukcesu czy prawidłowo zaprojektowana kampania reklamy płatnej trafiającej do użytkowników na określonym obszarze. Tymczasem wiele agencji marketingowych ma gotowe pakiety usług – stanowią one sztywne ramki, w które próbuje się „upchnąć” klientów, tak by potem zadziałać prostym schematem.

Naszym zdaniem, to nie jest właściwy kierunek działania. Agencja digital powinna szukać rozwiązań dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta i wykazywać się inicjatywą – tak, by wprowadzać korzystne i sensowne zmiany do strategii. Jeśli nie widzisz takiego „proaktywnego” nastawienia, pomyśl o zmianie. Z partnerem, który czuje się współodpowiedzialny za Twój sukces, możesz realnie rozwinąć skrzydła.

Kiedy wyniki osiągnięte przez agencję znacznie odstają od założonych

Podpisałeś umowę z agencją digital rok temu i ustaliliście konkretne cele do realizacji? Ty spełniłeś wszystkie prośby i wdrożyłeś zalecenia specjalistów, ale mimo to nie widać rezultatów, na które się umówiliście? To bardzo jasny sygnał do zmiany.

Jeśli po dłuższym czasie od podpisania umowy wyników nadal brak, mogło się zadziać kilka rzeczy. Na przykład:

  • wytyczone cele nie zostały „urealnione”, czyli zostały wyznaczone na bazie „myślenia życzeniowego”, a nie analizy sytuacji Twojej firmy na rynku, przez co od początku nie było szansy na ich zrealizowanie,
  • błędy agencji zadecydowały o mniejszej efektywności podjętych działań, a co za tym idzie – o znacznie słabszych wynikach.

Coś mogło też „nie zagrać” z Twojej strony – pamiętaj, że zadaniem agencji jest doprowadzenie zainteresowanych klientów, ale to od tego, jak ich obsłużysz jest uzależnione ostateczne domknięcie transakcji!

Kiedy agencja nie rozumie specyfiki działania Twojej branży oraz celów, które sobie stawiasz

W rozmowie z agencją jasno wskazałeś, na który produkt z Twojego portfolio chcesz położyć nacisk w strategii sprzedażowej, ale wdrożone przez nią narzędzia wcale tego nie odzwierciedlają? Wiesz, że Twoją grupą docelową są klienci B2B, ale masz wrażenie, że kampanie Google Ads kierują się w stronę klienta indywidualnego? Jeśli zgłaszałeś to już kilkukrotnie, ale masz wrażenie, że odbijasz się od ściany – jak najszybciej znajdź nowego partnera. Najlepiej postaw na współpracę z agencją, która rozumie specyfikę Twojej branży. Im większe ma doświadczenie (najlepiej poparte konkretnymi case studies), tym większe szanse, że sprosta Twoim oczekiwaniom.

Kiedy rozmowa o wynikach toczy się wokół „wzrostu ruchu na stronie”, a nie zwrotu z inwestycji

Marketing ma mieć przełożenie na sprzedaż, a każda złotówka, którą wydasz na promocję, powinna Ci się zwrócić z nawiązką w postaci nowo pozyskanych klientów. To powód, dla którego chcesz inwestować w promocję w Internecie. Dlatego upewnij się, że agencja to rozumie i jest zorientowana właśnie na ten cel.

Czujesz, że to już czas, aby zmienić
partnera w zakresie marketingu online?
Poznaj nas i postaw na działania,
które przełożą się na realne wyniki!

Czy ten materiał okazał się przydatny?

Oceń materiał korzystając z gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 6

Brak ocen.

5
(6)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Treści na stronie są własnością intelektualną firmy ECHO. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.

Copyrights © Agencja ECHO 2024